Ga naar inhoud

  • 0

Winterbanden of zomerbanden?!?


Fopperr

Vraag

  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
:mrgreen: OK, dan discussiëren we nog gezellig even door en dan zal ik ook gelijk de volgende schep kolen op het vuur doen :angel: :

Ik heb "gewoon" winterbanden in dezelfde maat als de zomerbanden: dwz 235 breed 8-) En dat gaat prima! smaller is misschien mooi als je in Noorwegen woont of in de Alpenlanden maar hier is het nergens voor nodig. En bovendien hoef je dan ook niet met die lelijke velgen rond te rijden....... :roll:

 

Nog een schep kolen erbij:

Je wilt toch niet zeggen dat je de zb en wb ieder half jaar laat wisselen op dezelfde lmv? :shock: Dan is de kans op beschadigen van de velg toch groot?

Volgende discussiepunt: Wb ook op lmv maar dan andere dan de zb, leuk voor de variatie en ziet er beter uit dan die zwarte rondjes onder een fraaie Passat.

:embarassed: Yep, op dezelfde velg. Ik heb een leaseauto en dan moet je de kosten een beetje in de gaten houden, want een CC op van die lelijke zwarte stalen wielen...... :shock: En het moet wel binnen budget blijven :angel:

Bij mij in de straat staat er eentje, tsja...... :mrgreen:

Niet dat die brede jongens nou zo voordelig geprijsd zijn maar altijd goedkoper dan een extra setje LMV :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zou zelf niet elke keer de banden willen wisselen op de zelfde velg, banden worden op het koord toch altijd flink opgerekt.

Heb geen idee of het slecht is voor de band, maar echt goed lijkt het mij ook niet.

Kosten van een setje lm velgen kosten je de kop niet meer vandaag de dag, of anders een tweedehands set.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben net even naar de MAC geweest hier in de buurt.

Wel lekker nu mt winterbanden aangezien het helemaal wit is in Zaanstad.

Wel jammer dat de weg bezaaid is met mensen die geen winterbanden hebben en dan met 60km/u over de snelweg trutten.

Dat is dan wel het grootste nadeel van winterbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zou zelf niet elke keer de banden willen wisselen op de zelfde velg, banden worden op het koord toch altijd flink opgerekt.

Heb geen idee of het slecht is voor de band, maar echt goed lijkt het mij ook niet.

Kosten van een setje lm velgen kosten je de kop niet meer vandaag de dag, of anders een tweedehands set.

Heb daar idd wel aan zitten denken, om een setje goedkope 17"lm voor 235 breder wintersloffen aan te schaffen. Gezien de kilometers echter komen de zomerbanden hooguit nog 1x terug op de velg, daarna moeten er weer nieuwe onder. Hetzelfde geldt voor de winterbanden. 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

had freddy,

 

 

Heb destijds een setje originele 17" vw LeMans gekocht op Marktplaats. €350,- met 2 goede conti sc3's en 2 mindere banden. Conti's heb ik voor €120,- verkocht en de andere er gratis bij gegeven (was ik er ook vanaf). Dan heb je dus voor €230,- een (bij mij onbeschadigde) set velgen.

Winterbanden in deze maat is wel stukkie duurder dan 225's..... maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

 

Als je even gedult hebt op marktplaats kom je leuke setjes tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Inderdaad zijn de prijsverschillen bijzonder groot als je een inch groter wil rijden.

Mijn ervaring is wel dat je bij LMV's wel op moet letten dat je ze in de winter extra schoon moet houden.

Het zout is een regelrecht ramp voor ze, je krijgt lelijke plekken.

Verder is sneeuw in het ene land wel degelijk anders als in het andere land !

In Nederland hebben we vaak sneeuwval bij een temperatuur van +1 tot -5.

Hierdoor is de samenstelling van de sneeuw vochtiger als anders.

Dit wordt zogeheten plaksneeuw waardoor je een gladde weg kan krijgen omdat je het met de auto goed aandrukt.

Na 1 a 2 dagen goed rijden ontstaat een ware ijsbaan en zal het effect van de winterband afnemen (nog altijd beter als andere banden).

Bij een sneeuwval kouden dan -9 graden wordt het sneeuw meer ijs.

Deze vorm van sneeuw is goed te herkennen aan het stuiven achter de auto's.

Dit kan je plat rijden maar het is van zichzelf al zo diepgevroren en compact dat je met je winterbanden hier om lacht.

Met zomerbanden blijft dit tricky !

Kortom als je op de snelweg rijdt en de wolkensneeuw jagen achter je auto, geef maar een dotje gas en ga lekker links rijden.

Dit jaar een laag van ongeveer 3cm (bij -11 graden) op de snelwegen van duitsland getrotseerd met 120km/u, geen last met 4 nieuwe winterbanden.

Blijf wel uitkijken natuurlijk !!

Denk je nu echt dat je met dit soort snelheden op de weg blijft als je moet remmen? Ik weet wel zeker van niet!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hahahaa weer zo'n wegpiraat die denkt gewoon vol grip te hebben met winterbanden! Nog vreemd vinden dat er zoveel ongelukken gebeuren in Nederland ..... door auto's met winterbanden!

Als je nou spikes hebt kun je inderdaad meedoen maar goed dan houden we helemaal geen asvalt meer over :-)

Welke asfalt? die Zeeeeeeer Open Asfalt Beton??? Sorry maar in ben 4 jaar geleden in Denemarken geweest, en daar op ongeveer 10 cm sneeuw gereden(jaaahaa aangereden op een 80 km weg), ik weet het niet, maar dat beviel mij 100 x beter dan hier in nederland.

Daar lopen ze niet zo te stressen (in mijn inziens) en ik heb met mijn WB geen enkel probleem gehad, de buren van ons die waren ook mee, en die reden op zw's zelfde gewicht klasse qua wagen, maar die gleden toch af en toe toch door.

Kijk het is niet zo dat je met WB's een 'vrij brief' hebt om te gaan jagen en scheuren, maar je merkt wel degelijk verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je mag van mij aannemen dat ik niet klakkeloos 120 ga rijden in een laag sneeuw.

Ik heb op rustige stukken weg (ik reed in de nacht) hier en daar wat rempogingen gedaan.

Sneeuw dat zo diepgevroren is en blijft stuiven hecht nauwelijks aan je banden en het wegdek.

Het is net een soort as, het lijkt vreselijk gevaarlijk maar iedere remtest wees uit dat de auto van geen glijden wist.

Alleen boven de 100 begon de auto iets te zoeken.

Ik heb geen noodstop gemaakt, met afdoende afstand houden zou dat ook niet hoeven, maar er reden nauwelijks auto's.

Uiteraard hoef je dit in Nederlands (plaksneeuw) niet te flikken dan ben je zeker het haasje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Inderdaad zijn de prijsverschillen bijzonder groot als je een inch groter wil rijden.

Mijn ervaring is wel dat je bij LMV's wel op moet letten dat je ze in de winter extra schoon moet houden.

Het zout is een regelrecht ramp voor ze, je krijgt lelijke plekken.

Verder is sneeuw in het ene land wel degelijk anders als in het andere land !

In Nederland hebben we vaak sneeuwval bij een temperatuur van +1 tot -5.

Hierdoor is de samenstelling van de sneeuw vochtiger als anders.

Dit wordt zogeheten plaksneeuw waardoor je een gladde weg kan krijgen omdat je het met de auto goed aandrukt.

Na 1 a 2 dagen goed rijden ontstaat een ware ijsbaan en zal het effect van de winterband afnemen (nog altijd beter als andere banden).

Bij een sneeuwval kouden dan -9 graden wordt het sneeuw meer ijs.

Deze vorm van sneeuw is goed te herkennen aan het stuiven achter de auto's.

Dit kan je plat rijden maar het is van zichzelf al zo diepgevroren en compact dat je met je winterbanden hier om lacht.

Met zomerbanden blijft dit tricky !

Kortom als je op de snelweg rijdt en de wolkensneeuw jagen achter je auto, geef maar een dotje gas en ga lekker links rijden.

Dit jaar een laag van ongeveer 3cm (bij -11 graden) op de snelwegen van duitsland getrotseerd met 120km/u, geen last met 4 nieuwe winterbanden.

Blijf wel uitkijken natuurlijk !!

Denk je nu echt dat je met dit soort snelheden op de weg blijft als je moet remmen? Ik weet wel zeker van niet!!

 

En waarom denk je dan zeker van niet dan? Eigen ervaring?

 

Hahahaa weer zo'n wegpiraat die denkt gewoon vol grip te hebben met winterbanden! Nog vreemd vinden dat er zoveel ongelukken gebeuren in Nederland ..... door auto's met winterbanden!

Als je nou spikes hebt kun je inderdaad meedoen maar goed dan houden we helemaal geen asvalt meer over :-)

 

Waarom brul je nu ongenuanceerd over ongelukken door mensen met winterbanden? Heb je nu goed gelezen wat er staat?

Auto's met winterbanden in NL hebben inderdaad veel schade..... aan de achterkant...........gek he? :mrgreen:

Maar randdebielen die denken dat ze maar door kunnen raggen heb je in de zomer tijdens pittige regenbuien ook, met zomerbanden, krijg je ook ongelukken van, dus zomerbanden is ook onzin?

 

Spikes helpen alleen als je een ver-ijst wegdek hebt, en ik weet niet wat jij je voorsteld van spikes, maar dat zijn geen 1 cm lange punten oid maar kleine pennetjes van ong. 2mm lang. (op de onderste foto het kleine zwarte puntje in het midden van het witte cirkeltje is de uiteindelijke "spike")

post-5961-1423824146,3566_thumb.jpg

post-5961-1423824146,4348_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hahahaa weer zo'n wegpiraat die denkt gewoon vol grip te hebben met winterbanden! Nog vreemd vinden dat er zoveel ongelukken gebeuren in Nederland ..... door auto's met winterbanden!

Als je nou spikes hebt kun je inderdaad meedoen maar goed dan houden we helemaal geen asvalt meer over :-)

 

Waarom brul je nu ongenuanceerd over ongelukken door mensen met winterbanden? Heb je nu goed gelezen wat er staat?

Auto's met winterbanden in NL hebben inderdaad veel schade..... aan de achterkant...........gek he? :mrgreen:

Maar randdebielen die denken dat ze maar door kunnen raggen heb je in de zomer tijdens pittige regenbuien ook, met zomerbanden, krijg je ook ongelukken van, dus zomerbanden is ook onzin?

 

Hoe kom je erbij dat ik brul? Ik heb zeker goed gelezen wat er in mijn bron staat en dat zijn geen achterkantschades hoor :roll: Natuurlijk zijn er randdebielen die dit doen maar het blijkt nu toch wel om veel meer schadegevallen te gaan waarbij winterbanden zijn gebruikt. Maar goed als jij denkt dat het niet zo is ach ja dan houden we het daar op :| .

 

Natuurlijk ben ik ook van mening dat het wel degelijk helpt echter is het niet zo dat je maar alles kunt doen omdat je winterbanden hebt. Nou ja goed. Ik geloof dat dat al vaak genoeg naar voren is gekomen.

 

 

 

 

Spikes helpen alleen als je een ver-ijst wegdek hebt, en ik weet niet wat jij je voorsteld van spikes, maar dat zijn geen 1 cm lange punten oid maar kleine pennetjes van ong. 2mm lang. (op de onderste foto het kleine zwarte puntje in het midden van het witte cirkeltje is de uiteindelijke "spike")

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hahahaa weer zo'n wegpiraat die denkt gewoon vol grip te hebben met winterbanden! Nog vreemd vinden dat er zoveel ongelukken gebeuren in Nederland ..... door auto's met winterbanden!

Als je nou spikes hebt kun je inderdaad meedoen maar goed dan houden we helemaal geen asvalt meer over :-)

 

Waarom brul je nu ongenuanceerd over ongelukken door mensen met winterbanden? Heb je nu goed gelezen wat er staat?

Auto's met winterbanden in NL hebben inderdaad veel schade..... aan de achterkant...........gek he? :mrgreen:

Maar randdebielen die denken dat ze maar door kunnen raggen heb je in de zomer tijdens pittige regenbuien ook, met zomerbanden, krijg je ook ongelukken van, dus zomerbanden is ook onzin?

 

Hoe kom je erbij dat ik brul? Ik heb zeker goed gelezen wat er in mijn bron staat en dat zijn geen achterkantschades hoor :roll: Natuurlijk zijn er randdebielen die dit doen maar het blijkt nu toch wel om veel meer schadegevallen te gaan waarbij winterbanden zijn gebruikt. Maar goed als jij denkt dat het niet zo is ach ja dan houden we het daar op :| .

 

Natuurlijk ben ik ook van mening dat het wel degelijk helpt echter is het niet zo dat je maar alles kunt doen omdat je winterbanden hebt. Nou ja goed. Ik geloof dat dat al vaak genoeg naar voren is gekomen.

 

Wat ik bedoel te zeggen is dat het veilig rijden geheel in de handen van de bestuurder ligt en niets met winterbanden te maken heeft. Winterbanden zijn een uitstekend hulpmiddel om je in winterse omstandigheden veiliger over de weg te begeven en niet een vrijbrief om te gaan rijden of er helemaal geen sneeuw of ijs ligt.

Bestuurders die dat wel doen eindigen op een hoop, ook die met winterbanden, dus jou opmerking dat er "zoveel ongelukken gebeuren door auto.s met winterbanden" vindt ik dan wel een beetje misplaatst in deze, mijns inziens is een ongeval niet de schuld van de banden die onder een voertuig liggen, maar 99% de bestuurder.

 

Dat auto's met wb veel achterschade hebben is bedoeld als grap............. :wink:

 

Het aantal schade's veroorzaakt door bestuurders zonder winterbanden zijn vele, vele malen hoger, wat dat betreft is het jammer dat dat niet bijgehouden wordt of een auto die een ongeval veroorzaakt heeft bij een ongeval wel of niet met wb uitgerust was, aangezien het NL wagenpark maar 10% met wb uitgerust is. (zal inmiddels wel iets hoger liggen)

Winterse ongevallen zijn vaak eenzijdig, doorglijden, paaltje, lantaarnpaal, boom, betonnen wegafzetting, de sloot in naast de weg of ergens achterop glijden...........de ernstige ongevallen door roekeloos en niet aangepast rijgedrag van de bestuurder, met of zonder winterbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Valt mij trouwens wel op dat in Duitsland en Oosterijk, bij sneeuw, iedereen behoorlijk in snelheid zakt. (Een enkeling daar die links blijft rijden zonder de snelheid aan te passen.)

 

In nederland hebben we gewoon een hele andere rijstijl, omdat we het niet gewend zijn misschien??

Vermoedelijk dat daar ook de schades uit vandaan komen.

 

Als we dit ieder jaar hebben is er geen discussie over winterbanden wel of niet.

Ook passen we dan onze rij stijl meer aan dan. Nadeel is dat de linkerbaan dan ook weer drukker is. :wink:

Voor mij staat vast, WB zijn beter in de winter dan ZB. Ook als we een "normale" winter hebben.

(slipcursus was heel verhelderend :angel: )

Ben daar om ook haastig opzoek naar de juiste velgen/banden als iemand een idee heeft.

Graag even via topic winterbanden i.c.m. sneeuwkettingen...

(weet nog niet hoe ik de link er in moet zetten, sorry)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoe zit het eigenlijk in Noorwegen? Iedereen op WB natuurlijk?

 

Ja, anders kom je je afrit niet eens af........... :mrgreen:

Niet eens winterbanden, maar iedereen op spijkerbanden. Die weer niet buiten Scandinavie gebruikt mogen worden omdat ze het wegdek te veel beschadigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kom net vanuit duitsland. Had mooie frisse Vredestein onder de auto,beviel goed.

Goed grip en met aangepaste rijstijl werd het rijden leuk in de sneeuw.

Beetje spanning bleef toch,viel mij op dat als ik het huisje uitkeek zag ik in de bocht,met op weerskanten goed anderhalf meter sneeuw langs vangrail.

Maar gekke is dat die duitsers het geen reet kan schelen en gewoon best rap bij de bult naar beneden gaan op die bocht af. Echt als er een hollander reed ging dat rustig en die duisters gingen echt hard.

die zijn het goed gewend,was wel grappig gezicht.

Maar alles ging lekker,Veel stukken ook 180 kunnen rijden door echt schone wegen..{daar doen ze er tenminste wat aan}} En ook niet als alleenstaander maar mooi met een koppel duitsers op.

En dan is met het verkeer op rijden een andere definitie. Was wel lekker even gaan,maar bij groningen europa plein of jullianne plein,{1 van die 2} Stopte de tdi ermee,geen diesel meer,dacht dat ik het redden kon.Maar anwb erbij en alles geprobeerd geen aanslaan.Ben bang dat pomp stuk is???

Shit,en dan bij thuis komst wasmachine stuk belasting brieven weer binnen gadverdamme. Tandarts rekening erbij.

Bah.....Dure shit allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoe zit het eigenlijk in Noorwegen? Iedereen op WB natuurlijk?

 

Ja, anders kom je je afrit niet eens af........... :mrgreen:

Niet eens winterbanden, maar iedereen op spijkerbanden. Die weer niet buiten Scandinavie gebruikt mogen worden omdat ze het wegdek te veel beschadigen.

 

Nee hoor, lang niet iedereen rijdt op spijkerbanden, is niet overal nodig.

Ik heb ze zelf ook niet.

Het beschadigen van het wegdek valt wel mee, maar in stedelijke gebieden zoals Oslo wordt het ontmoedigd vanwege het fijnstof welke door de spijkertjes mede veroorzaakt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden