Ga naar inhoud

Altijd pech met mijn Passat; wat nu weer?


calamaris

Aanbevolen berichten

Hallo mensen van het VW Passat forum. Ik heb besloten mezelf op dit forum te registreren omdat ik vermoed dat jullie me hier wel verder mee kunnen helpen. Allereerst een beetje achtergrondinformatie over mijn Passat.

 

Ik rij een volkswagen Passat sedan uit 97' (volgens mij een 3B?) die ik inmiddels al bijna 2 jaren heb. Ik ben een vrij rustige en normale bestuurder en ga er zorgvuldig met de Passat om (tot bijna wekelijks volledig het interieur poetsen aan toe ;) ), maar ondanks dat heb ik er toch verschrikkelijke pech mee. De narigheid begon maar liefst een week nadat ik deze Passat had overgekocht van zijn vorige eigenaar, en op de snelweg de auto na een paar flinke stotters plotseling uit viel en ook niet meer te starten was. Gelukkig was ik lid van de ANWB en die waren ook een half uur later ter plekke. De oorzaak was dat een moertje los zat. Volgens mij het moertje van het draadje dat de dynamo verbindt met de motor. Het duurde nog geen 5 minuten en ik kon alweer op weg.

 

Een paar maanden later ging ik voor een kleine beurt en APK naar Wealer te Sittard. Er bleek van alles te mankeren aan de auto, hetgeen neer kwam op een totale kostenpost van maar liefst 700 euro. Hier schrok ik behoorlijk van. Maar goed, het was eenmalig dus ik heb er verder niet zo'n probleem van gemaakt. Ik heb het jaar daarop vrijwel normaal kunnen rijden met mijn Passat.

 

Het jaar daarop (begin dit jaar) was nog veel erger schrikken. Toen heb ik de Passat wederom naar Wealer gebracht, ditmaal voor een grote beurt en APK. Totale kosten: 1850 keiharde euro's. Hier was ik behoorlijk door ontdaan en ben toen ook persoonlijk bij Wealer langs gegaan zodat zij me ter plekke konden laten zien wat er allemaal aan mankeerde (alleen ben ik helaas geen automonteur- of technicus). Duur was onder andere het vervangen van de krukas (geloof ik...) waar een scheurtje in zat en het vervangen van maar liefst 2 deurmechanismen (omdat van allebei mijn linkerportieren het slot kapot was). 1850 pijnlijke euro's later heb ik toch weer maandenlang zonder problemen rondgereden.

 

Maanden later heb ik op een erg overzichtelijke en krappe parkeerplaats tijdens het achteruit rijden een kleine aanrijding gehad. Geheel mijn eigen domme schuld maar het was gelukkig een geluk bij een ongeluk, want alleen mijn achterbumper was beschadigd. Ik heb toen een bumper bij een sloopbedrijf kunnen vinden, deze was wel in een andere kleur en heb ik helaas moeten laten overspuiten naar de kleur van mijn Passat. Dat heeft me ook een aardige duit gekost, namelijk 800 euro samen. Maar goed, nogmaals, dat was mijn eigen domme schuld en het was een geluk bij een ongeluk dat alleen mijn bumper kapot was.

 

Dat was ongeveer een maand of 5 geleden. Na een hoop geld, tijd en ergernis met mijn Passat hoopte ik nu eindelijk dat alle problemen de wereld uit verholpen zouden zijn. Helaas is dit niet zo. Sinds kort merk ik allerlei (al dan niet kleine) mankementen en bijzonderheden op, onder andere:

 

  • Sinds een paar weken hoor ik constant, geheel willekeurig, een erg irritante pieptoon. Dit lijkt erg veel op de pieptoon die je hoort wanneer je normaliter remt. Ik hoor het constant; of ik nou stapvoets door een woonerf of op de snelweg rij.
  • Radio valt af en toe uit of doet het even helemaal niet. Radio schijnt verder in orde te zijn dus ik vermoed dat het iets met de elektronica van de auto is.
  • Mijn verlichting van de bagageruimte doet het opeens niet meer. Ik heb het boekje van mijn Passat geraadpleegd en daarin las ik dat het een probleem met een zekering kan zijn. Vreemd genoeg is echter dat de bagageruimteverlichting op dezelfde 'groep' zit als de leeslampjes en het lampje van het handschoenenkastje. Ook het peertje/lampje is in orde. Wel viel mij laatst op toen ik met het ijzertje van het houdertje van het peertje/lampje tegen een metaal stuk van de kofferdeksel aankwam, deze opeens oplichtte. De beperkte elektronica-kennis die ik heb leert mij dat er dus geen weerstand is. Dit probleem doet zich echter sinds een tijd pas voor, en ik weet niet of ik nu zo maar een stukje metaal tussen dit lampje en een metalen gedeelte van de auto kan plakken zonder dat dit consequenties heeft.
  • Ik heb ergens in m'n kofferbak een lek zitten. Hetzelfde probleem dat deze persoon in dit topic heeft: viewtopic.php?f=106&t=31840 . Alleen zit bij mij 't water niet alleen in die 'bakjes' aan de linker- en rechterkanten van mijn bagageruimte, maar ook in het 'gat' waar het reservewiel in ligt.

 

Maar nog veel erger is dit: Mijn Passat valt af en toe gewoon, ook tijdens het rijden, helemaal uit! Daarmee valt ook de stuurbekrachtiging uit en ben ik al een paar keer in heel gevaarlijke situaties terecht gekomen. Laats gebeurde dit tijdens het nemen van een bocht, en knalde ik bijna tegen een muur op omdat mijn Passat op dat moment vrijwel onbestuurbaar was. Ook gebeurde dit nog recenter toen ik een parkeervak in reed. Toen viel de Passat ook ineens uit en zat ik bijna tegen een geparkeerde auto aan! Op dat moment is het een kwestie van snel de motor weer starten en mezelf uit de narigheid manoeuvreren. Dit is de afgelopen maand nu ongeveer al zo'n 6 keer voorgekomen, en gebeurt geheel willekeurig. 2 Keer heb ik tevens meegemaakt dat wanneer ik de auto op dat moment start, ik 3 akoestische signalen hoor (er branden verder geen lampjes op het dashboard).

 

Nu weet ik niet of veel van deze dingetjes door de recente kou veroorzaakt worden. Maar ik word er een beetje moedeloos van. Ik ben inmiddels bijna meer geld kwijt aan deze auto dan dat ik er oorspronkelijk voor betaald heb, en veel zin in wéér zo'n belachelijk dure beurt en APK (die ik overigens pas over iets minder dan 6 maanden heb) heb ik niet.

 

Zijn mijn recente problemen herkenbaar voor jullie? Zo ja, zijn het kleine eenvoudige dingen? Ik vrees dat ik hoe dan ook binnenkort weer eens naar Wealer (of een andere garage) moet vanwege de gevaarlijke situaties die het uitvallen van de motor en elektronica veroorzaken. Maar toch, wellicht dat jullie raad weten?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nog veel erger is dit: Mijn Passat valt af en toe gewoon, ook tijdens het rijden, helemaal uit! Daarmee valt ook de stuurbekrachtiging uit en ben ik al een paar keer in heel gevaarlijke situaties terecht gekomen. Laats gebeurde dit tijdens het nemen van een bocht, en knalde ik bijna tegen een muur op omdat mijn Passat op dat moment vrijwel onbestuurbaar was. Ook gebeurde dit nog recenter toen ik een parkeervak in reed. Toen viel de Passat ook ineens uit en zat ik bijna tegen een geparkeerde auto aan! Op dat moment is het een kwestie van snel de motor weer starten en mezelf uit de narigheid manoeuvreren. Dit is de afgelopen maand nu ongeveer al zo'n 6 keer voorgekomen, en gebeurt geheel willekeurig

 

Ik weet niet de precieze oplossing maar het bovenstaande heb ik een keer gehad met mijn vorige auto dit was een golf 4 van 2000, dit was naar mijn idee ook willekeurig maar uiteindelijk blijkt icm het remmen te gebeuren. De oorzaak was een doorgeroeste massakabel, als ik die zo mag noemen het was zo'n gevlochten apparaat.

 

Voor de rest weet ik het niet, maar gezien de hoeveelheid problemen zou ik de auto niet meer vertrouwen.

Hopelijk heb je er wat aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

pff das niet niks,

 

over 3 piepjes is al het e.e.a. geschreven:

http://vwpassat.nl/viewtopic.php?f=111&t=26063

lijkt abs module te zijn, komt vaker voor bij 3B

 

verlichting in kofferruimte zou kunnen liggen aan een defect slotmechanisme, wellicht icm met water in je kofferbak?

 

misschien een optie om een VAG specialist in de buurt te raadplegen ipv de stealer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

Tja heb dit verhaal ook zitten lezen en het enige wat mij direkt opvalt is dealer whealer in sittard.

Ik persoonlijk ben daar 1x geweest toen mijn sharan onderweg problemen gaf, en ik was toevallig daar in de buurt.

Ik had toen geen ruitenwissers meer onderweg, maar ik weet wel dat ik toen een heel gepeperde rekening aan mijn broek kreeg, terwijl het probleem in een zekering zat. Hier zijn ze 3 uur naar aan het zoeken geweest terwijl ik er op een gegeven moment bij ben gaan staan en geeist heb dat ze eerst eens in de zekering kasten moesten gaan zoeken.

 

Zelfde dealer in Roermond ook geweest ook zeer slechte ervaring. Voor mij geen wealer meer.

 

Jij bent een rustige bestuurder, maar de vorige eigenaren??

 

De electronica kan natuurlijk ook ontregeld zijn door de lekkage, dit zul je eerst uit moeten sluiten.

 

Verder is het natuurlijk wel zo dat je een auto rijd van 12 jaar oud, daar kunnen op een gegeven moment storingen aan komen, en persoonlijk zou ik een auto van die leeftijd nooit bij een dealer laten onderhouden.

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Wealer betreft ben ik er inderdaad niet echt meer over te spreken. Helaas zijn 9 van de 10 dingen die ze op de factuur zetten voor mij abracadabra, maar de twijfels zijn er wel degelijk! Leuk dat je ruitenwissers aanhaalt, deze zijn bij allebei mijn beurten bij Wealer ook vervangen (terwijl er niet echt iets aan mankeerde naar mijn idee) en dat koste nogal wat. Verder is het inderdaad zo dat de auto al 12 jaren oud is. Ik ben echter nog beginnend, onervaren bestuurder en heb geen technische kennis van auto's (computers is mijn ding zullen we maar zeggen), dus leek het mij beter om de auto ook naar een Volkswagen garage (oftewel Wealer) te brengen voor onderhoud. Steeds vaker hoor ik mensen me dat echter afraden. Denk dat ik komend jaar ook eens naar een andere garage op zoek ga...

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je alleen maar water in je kofferbak of heb je ook water onder de bestuurders stoel.

water in kofferbak kan komen door je achterlichten of kofferbak rubber of de roosters achter je bumper.

met het piepen.

heb je pas nieuwe remschoen op laten zetten.

volgens mij lopen ze iets aan en dan worden ze glazig en gaan ze piepen.

die garage weet wel wat voorrekeningen ze moeten maken wat een geld allemaal probeer eens bij een andere garage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar de dealer.............ja, meestal de hoofdprijs.

 

Ga eens bij Hartog langs in Alkmaar, VAG liefhebber in hart en nieren.

Doet niet alleen maar tuning maar ook normaal onderhoud en reparatie.

Halve Audi forum loopt er mee weg, niet voor niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat je in Lutjebroek woont en de auto naar een dealer in Sittard brengt, hier in de regio Noord-Holland zitten toch ook goede dealers, Bijv. Den Helder en Schagen zit Zentveldt.

 

Of probeer je met deze "Woonplaats" een beetje anoniem te blijven op dit forum? ;-)

 

Raar verhaal van die krukas.

 

Buiten dat lijken je problemen erg mee te vallen.

Die van mij piept trouwens ook regelmatig. Dat doen hij als de buitentemperatuur beneden de 4 graden daalt. Ik weet niet of dat bij een 3B ook zo is.

 

Zou inderdaad eens nadenken over je onderhoudsbedrijf.

 

Succes met het oplossen van je problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je idd in Lutjebroek (ik heb 21 jaar er naast gewoont (in Grootebroek)), dan kun je naar Heron in Zwaag of Enkhuizen gaan of naar een VW-specialist in Oosterblokker. Bij deze laatste heb ik mijn auto in onderhoud.

 

Sittard zou mij veel te ver zijn, zeker gezien de frequentie dat je er moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet overigens niet 100% zeker of het de krukas betrof dat zo duur was tijdens de grote beurt in kwestie. Ik zal van de week eens op zoek gaan naar het pak factuurpapier om er 100% zeker van te zijn.

 

De auto heeft overigens pas 145.000 op de teller.

 

Ik zie dat je in Lutjebroek woont en de auto naar een dealer in Sittard brengt, hier in de regio Noord-Holland zitten toch ook goede dealers, Bijv. Den Helder en Schagen zit Zentveldt.

 

Of probeer je met deze "Woonplaats" een beetje anoniem te blijven op dit forum? ;-)

Jij vat 'm. ;)

 

Of probeer je met deze "Woonplaats" een beetje anoniem te blijven op dit forum? ;-)

 

Raar verhaal van die krukas.

 

Buiten dat lijken je problemen erg mee te vallen.

Die van mij piept trouwens ook regelmatig. Dat doen hij als de buitentemperatuur beneden de 4 graden daalt. Ik weet niet of dat bij een 3B ook zo is.

De auto heeft altijd 'wel eens' gepiept. Vooral wanneer je bijvoorbeeld tijdens het parkeren ver naar links of rechts stuurt piepen Passats heel erg (hoor ik ook bij andere Passat bestuurders hier in de buurt). Bij mij is het echter vrij constant, en het lijkt erg veel op het gepiep dat je ook hoort wanneer een auto normaliter remt.

 

 

heb je alleen maar water in je kofferbak of heb je ook water onder de bestuurders stoel.

water in kofferbak kan komen door je achterlichten of kofferbak rubber of de roosters achter je bumper.

met het piepen.

heb je pas nieuwe remschoen op laten zetten.

volgens mij lopen ze iets aan en dan worden ze glazig en gaan ze piepen.

die garage weet wel wat voorrekeningen ze moeten maken wat een geld allemaal probeer eens bij een andere garage.

Ik heb geen water/vocht onder mijn bestuurdersstoel, enkel de vakjes in de kofferbak, en het gat waar het reservewiel in ligt. Remmen e.d. zijn meer dan een half jaar geleden bij de beruchte beurt ook vervangen meen ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over dat afslaan op de meest ongunstige momenten; ik heb dat gehad met een Toyota, en daar lag het aan de massa verbinding tussen motorblok en carrosserie. Na vervangen van de massakabel was het verholpen. Aanrader om daar eens naar te (laten) kijken, want 't is best lastig als ie er zomaar mee stopt :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waarom maar ik krijg zoon B1 00 gevoel, van bassie en aadrian die had ook altijd pech. (sorry mijn generatie) :embarassed:

Ik zou hem laten uit lezen bij de dealer kost het 35 euro dacht ik, er zijn ook forum leden zdie zelf vag-com hebben je zou het ook aan hun kunnen vragen. (dan kost het je een pak koeken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waarom maar ik krijg zoon B1 00 gevoel, van bassie en aadrian die had ook altijd pech. (sorry mijn generatie) :embarassed:

Ik zou hem laten uit lezen bij de dealer kost het 35 euro dacht ik, er zijn ook forum leden zdie zelf vag-com hebben je zou het ook aan hun kunnen vragen. (dan kost het je een pak koeken)

 

 

Ik kan me herinneren dat uitlezen iets duurder zou kunnen zijn

viewtopic.php?f=106&t=25606

en een krukas vervangen voor apk en beurt?, scan je factuur eens als je wilt. dan zullen de goeroes hier wel een oordeel vellen.

succes

Arno

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mij wordt altijd eerst besproken wat er aan de wagen gedaan "moet" worden. Meestal kunnen er al meteen wat zaken van de lijst zoals wissers,vloeistoffen etc.

 

Interesse en inzicht tonen en wat tegengas geven doet de lijst meestal vanzelf wel slinken. ;-)

 

Een reparatie aan je broek krijgen terwijl je van dat onderdeel totaal geen last hebt lijkt me wel heel stug.

 

Maar met een wagen die af en toe uitvalt en niet meer te besturen valt daar zou ik echt NOOIT de weg mee op gaan!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je de hand schudden, want ook ik heb een Passat met alleen maar ellende en narigheid. Gelukkig is over de 3 maanden de garantie afgelopen en kan ik hem direct inruilen :roll: . De dealer in Sittard heb ik meer verhalen over gehoord dat ze graag met een lange hark rekeningen schrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden