Ga naar inhoud
  • 0

Resonantie vanaf 120 km/u: 3BG Tdi 130pk - OPGELOST


frenske1973

Vraag

Misschien kunnen mij collega 3BG Variant 130 PK Tdi Automaat mij verder helpen! :wink:

 

Mijn Passat heeft een irritante 'brom'toon vanaf ongeveer 120 km/u..

 

Dacht eerst dat het van de banden af zou komen. Die waren nl behoorlijk gecupped.

Heb er 4 nieuwe Uniroyals Rainsport ondergelegd in de maat 205/55 R16. Ook niets extreems dus.

 

Maar de bromtoon blijft.

 

Kan het niet echt achterhalen waar het in zit.. Lijkt mij in de aandrijflijn te zitten.

Want als het in de distributie/spanrollen zou zitten, moet het toch bij andere snelheden en een specifiek toerental ook naar voren komen?

 

Of is dit een bekend euvel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Vandaag geprobeerd geluidsopname te maken, maar dat heeft niet zo veel zin. Gebrom is niet duidelijk te horen.

 

Wel wat 'testjes'gedaan.

 

'Brom' geluid is er ook met 80-90 km/h. Motor maakt dan ongeveer 1700 toeren, in de 5e versnelling.

Als ik hem dan met de tiptronic in zijn '4' zet, is het gebrom weg ( vanwege een hoger toerental ). Evenals hem in de 'N' zetten.

 

Maar nu komt het!

Als ik 120 km/h rijdt en hem in 'N' zet, blijft het gebrom!

 

Rara???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
veranderd het gebrom ook kwa snelheid ?

of in toonhoogte? dus als je 120 of 125 rijdt?

 

Nee, gebrom wordt niet hoger, naarmate de snelheid hoger wordt. Monotone bromtoon.. Lastig uit te leggen.

 

@ appi

Homokineethoesen zijn heel. Ook geen trillingen met optrekken in het stuur.

Geen 'knakkend' geluid met draaien.

 

Denk dat ik die kan uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de bromtoon met de snelheid van toon hoogte veranderd komt t uit je aandrijflijn.

maar als het alleen bij bepaalde snelheid is, zou t eerder een soort resonantie zijn.

mischien dat het in de dragende delen zit. ik bedoel motorophanging, of ophanging van versnellingsbak.

Als die ophanging niet goed dempt, kan er bij bep. snelheden een "eigen" tril resonantie ontstaan.

 

Komt t uit een bepaalde richting van je auto.

voor/achter links/rechts onder/boven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Probeer met stilstaande auto het toerental langzaam op te voeren ,en luister wanneer de brom optreedt.Ik heb hetzelfde probleem met mijn 3bg awx 130 pk.volgens mij is het bij mij de midden demper.Als ik mijn voet tegen de middendemper set en er wat spanning opp zet komt het heluid naar boven .Mischien is dit bij jou ook het probleem .Het is bij mij overigens achter in de auto het sterkst hoorbaar.Is dit bij jou ook het geval ?

 

Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Dieseltje: De brom veranderd niet van toon. Heb het idee dat het geluid vooral van voor bij de motor komt. Maar dat is altijd lastig te zeggen met zo'n vage klachten.. ;-)

 

@ Ed: Had ik nog niet gedaan.. Ga ik ff proberen.

 

@ Matthijs: Banden zijn nieuw. De achterbanden die erop lagen waren wel gecupprd. Had dus gehoopt dat het hier aan had gelegen.. Bij een slingerende beweging wordt het niet erger. Denk niet dat het een wiellager is.

 

Ga binnenkort hier even de grens over, om te kijken wat hij boven de 120 -140 km/h doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Ga binnenkort hier even de grens over, om te kijken wat hij boven de 120 -140 km/h doet.

 

 

Rijdt dan ff de naar boven, bij 's Heerenberg de grens over naar Vorden toe dan luisteren we samen even..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Rijdt dan ff de naar boven, bij 's Heerenberg de grens over naar Vorden toe dan luisteren we samen even..

 

Als je het zelf hoort, weet je beter wat ik bedoel! :wink:

Dus als ik een keer die kant op ga, laat ik zeker ff iets weten!

 

Zal eerst even hier in Venlo de grens over rijden. Daar woon ik nl vlakbij.

Kijken wat hij daar doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Probleem is opgelost door de montage van nieuwe 18 inch OZ velgen en banden.

 

1 oude velg had een deuk aan de binnenzijde. Waarschijnlijk toch een hoogteslag in.

Nieuwe banden op de oude 16 inch velgen hadden nl geen effect.

 

Auto rijdt 10 keer fijner nu.

 

De 16 inch velg met deuk breng ik tzt naar de velgendokter en ga de set als winterset gebruiken, aangezien hier 4 vrijwel nieuwe Uniroyal Rainsport banden omzitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aangezien dit topic over hetzelfde euvel gaat als ik wat ik heb, stel ik hier mijn vraag om wildgroei aan topics te voorkomen.

 

Mijn Passat 3C bromt van 100 km/h t/m 130 km/h (toonhoogte is evenredig aan de snelheid). De brom komt van rechtsvoor en daar heb ik al een andere velg op gehad om te testen of het daaraan lag, zonder resultaat. Nou heb ik zojuist gemerkt dat de brom / zoem volledig verdwijnt als ik naar links stuur. Als ik naar rechts stuur lijkt het iets erger te worden.

 

Enig idee wat dit kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Aangezien dit topic over hetzelfde euvel gaat als ik wat ik heb, stel ik hier mijn vraag om wildgroei aan topics te voorkomen.

 

Mijn Passat 3C bromt van 100 km/h t/m 130 km/h (toonhoogte is evenredig aan de snelheid). De brom komt van rechtsvoor en daar heb ik al een andere velg op gehad om te testen of het daaraan lag, zonder resultaat. Nou heb ik zojuist gemerkt dat de brom / zoem volledig verdwijnt als ik naar links stuur. Als ik naar rechts stuur lijkt het iets erger te worden.

 

Enig idee wat dit kan zijn?

 

Wiellager.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mooi dat het opgelost is, mooi dat je het terugkoppeld en nog mooier dat de auto beter rijdt! Welke OZ is het geworden en wat voor merk banden?

 

Het zijn OZ Superleggera's met Vredestein Ultrac Sessanta in de maat 225/40 ZR18.

 

De Uniroyals die om de 16 inch wielen zaten, heb ik inmiddels los verkocht.

2 van de 4 velgen zijn gericht en weer recht.

Tzt maar eens gaan neuzen voor 4 nieuwe winterbanden. Dan heb ik mijn setje compleet! :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden