frenske1973 Geplaatst 13 december, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 13 december, 2009 Misschien kunnen mij collega 3BG Variant 130 PK Tdi Automaat mij verder helpen! Mijn Passat heeft een irritante 'brom'toon vanaf ongeveer 120 km/u.. Dacht eerst dat het van de banden af zou komen. Die waren nl behoorlijk gecupped. Heb er 4 nieuwe Uniroyals Rainsport ondergelegd in de maat 205/55 R16. Ook niets extreems dus. Maar de bromtoon blijft. Kan het niet echt achterhalen waar het in zit.. Lijkt mij in de aandrijflijn te zitten. Want als het in de distributie/spanrollen zou zitten, moet het toch bij andere snelheden en een specifiek toerental ook naar voren komen? Of is dit een bekend euvel? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 13 december, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 13 december, 2009 wat gebeurt er als je bij die resonantie de bak in N zet? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 13 december, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 13 december, 2009 wat gebeurt er als je bij die resonantie de bak in N zet? Had nl de indruk dat het dan niet echt minder werd.. Maar zal het voor de zekerheid nog even goed uittesten. Zal dan ook proberen of ik er een geluidsopname van kan maken. Het is nl: bromzoem - ff stil - bromzoem - ff stil - bromzoem... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 14 december, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 14 december, 2009 Vandaag geprobeerd geluidsopname te maken, maar dat heeft niet zo veel zin. Gebrom is niet duidelijk te horen. Wel wat 'testjes'gedaan. 'Brom' geluid is er ook met 80-90 km/h. Motor maakt dan ongeveer 1700 toeren, in de 5e versnelling. Als ik hem dan met de tiptronic in zijn '4' zet, is het gebrom weg ( vanwege een hoger toerental ). Evenals hem in de 'N' zetten. Maar nu komt het! Als ik 120 km/h rijdt en hem in 'N' zet, blijft het gebrom! Rara??? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 14 december, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 14 december, 2009 veranderd het gebrom ook kwa snelheid ? of in toonhoogte? dus als je 120 of 125 rijdt? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 appi Geplaatst 14 december, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 14 december, 2009 homokineet ? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 14 december, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 14 december, 2009 veranderd het gebrom ook kwa snelheid ?of in toonhoogte? dus als je 120 of 125 rijdt? Nee, gebrom wordt niet hoger, naarmate de snelheid hoger wordt. Monotone bromtoon.. Lastig uit te leggen. @ appi Homokineethoesen zijn heel. Ook geen trillingen met optrekken in het stuur. Geen 'knakkend' geluid met draaien. Denk dat ik die kan uitsluiten. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 14 december, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 14 december, 2009 Als de bromtoon met de snelheid van toon hoogte veranderd komt t uit je aandrijflijn. maar als het alleen bij bepaalde snelheid is, zou t eerder een soort resonantie zijn. mischien dat het in de dragende delen zit. ik bedoel motorophanging, of ophanging van versnellingsbak. Als die ophanging niet goed dempt, kan er bij bep. snelheden een "eigen" tril resonantie ontstaan. Komt t uit een bepaalde richting van je auto. voor/achter links/rechts onder/boven. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Ed Geplaatst 14 december, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 14 december, 2009 Probeer met stilstaande auto het toerental langzaam op te voeren ,en luister wanneer de brom optreedt.Ik heb hetzelfde probleem met mijn 3bg awx 130 pk.volgens mij is het bij mij de midden demper.Als ik mijn voet tegen de middendemper set en er wat spanning opp zet komt het heluid naar boven .Mischien is dit bij jou ook het probleem .Het is bij mij overigens achter in de auto het sterkst hoorbaar.Is dit bij jou ook het geval ? Ed Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 14 december, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 14 december, 2009 en als je nu gaat slingeren wordt de brom dan meer of minder, bijv cuppende banden of een defect wiellager? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 15 december, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 15 december, 2009 @ Dieseltje: De brom veranderd niet van toon. Heb het idee dat het geluid vooral van voor bij de motor komt. Maar dat is altijd lastig te zeggen met zo'n vage klachten.. @ Ed: Had ik nog niet gedaan.. Ga ik ff proberen. @ Matthijs: Banden zijn nieuw. De achterbanden die erop lagen waren wel gecupprd. Had dus gehoopt dat het hier aan had gelegen.. Bij een slingerende beweging wordt het niet erger. Denk niet dat het een wiellager is. Ga binnenkort hier even de grens over, om te kijken wat hij boven de 120 -140 km/h doet. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 15 december, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 15 december, 2009 Ga binnenkort hier even de grens over, om te kijken wat hij boven de 120 -140 km/h doet. Rijdt dan ff de naar boven, bij 's Heerenberg de grens over naar Vorden toe dan luisteren we samen even.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 16 december, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 16 december, 2009 Rijdt dan ff de naar boven, bij 's Heerenberg de grens over naar Vorden toe dan luisteren we samen even.. Als je het zelf hoort, weet je beter wat ik bedoel! Dus als ik een keer die kant op ga, laat ik zeker ff iets weten! Zal eerst even hier in Venlo de grens over rijden. Daar woon ik nl vlakbij. Kijken wat hij daar doet. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 goony Geplaatst 28 februari, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 28 februari, 2010 Al iets bekend? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 28 februari, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 28 februari, 2010 Nog niets concreets.. Zitten wel bij 2 velgen een deuk aan de binnenzijde. Ga het binnenkort even met 4 andere velgen proberen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 goony Geplaatst 28 februari, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 28 februari, 2010 ok, ben benieuwd Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 10 mei, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 10 mei, 2010 Probleem is opgelost door de montage van nieuwe 18 inch OZ velgen en banden. 1 oude velg had een deuk aan de binnenzijde. Waarschijnlijk toch een hoogteslag in. Nieuwe banden op de oude 16 inch velgen hadden nl geen effect. Auto rijdt 10 keer fijner nu. De 16 inch velg met deuk breng ik tzt naar de velgendokter en ga de set als winterset gebruiken, aangezien hier 4 vrijwel nieuwe Uniroyal Rainsport banden omzitten. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 m@rcel Geplaatst 11 mei, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 11 mei, 2010 Mooi dat het opgelost is, mooi dat je het terugkoppeld en nog mooier dat de auto beter rijdt! Welke OZ is het geworden en wat voor merk banden? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 goony Geplaatst 11 mei, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 11 mei, 2010 Prachtig. Veel plezier met je stukken beter rijdende Passie! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 StyleX Geplaatst 11 mei, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 11 mei, 2010 Mooi dat het is opgelost! Toch niet naar De Velgendokter he? Ik heb daar mindere verhalen over mogen horen... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Rad0x Geplaatst 6 juni, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 6 juni, 2010 Aangezien dit topic over hetzelfde euvel gaat als ik wat ik heb, stel ik hier mijn vraag om wildgroei aan topics te voorkomen. Mijn Passat 3C bromt van 100 km/h t/m 130 km/h (toonhoogte is evenredig aan de snelheid). De brom komt van rechtsvoor en daar heb ik al een andere velg op gehad om te testen of het daaraan lag, zonder resultaat. Nou heb ik zojuist gemerkt dat de brom / zoem volledig verdwijnt als ik naar links stuur. Als ik naar rechts stuur lijkt het iets erger te worden. Enig idee wat dit kan zijn? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 jos_br Geplaatst 6 juni, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 6 juni, 2010 Aangezien dit topic over hetzelfde euvel gaat als ik wat ik heb, stel ik hier mijn vraag om wildgroei aan topics te voorkomen. Mijn Passat 3C bromt van 100 km/h t/m 130 km/h (toonhoogte is evenredig aan de snelheid). De brom komt van rechtsvoor en daar heb ik al een andere velg op gehad om te testen of het daaraan lag, zonder resultaat. Nou heb ik zojuist gemerkt dat de brom / zoem volledig verdwijnt als ik naar links stuur. Als ik naar rechts stuur lijkt het iets erger te worden. Enig idee wat dit kan zijn? Wiellager. Jos. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 martijn v o Geplaatst 6 juni, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 6 juni, 2010 ja wiellager. O. Jos was me net voor. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 7 juni, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 7 juni, 2010 Mooi dat het opgelost is, mooi dat je het terugkoppeld en nog mooier dat de auto beter rijdt! Welke OZ is het geworden en wat voor merk banden? Het zijn OZ Superleggera's met Vredestein Ultrac Sessanta in de maat 225/40 ZR18. De Uniroyals die om de 16 inch wielen zaten, heb ik inmiddels los verkocht. 2 van de 4 velgen zijn gericht en weer recht. Tzt maar eens gaan neuzen voor 4 nieuwe winterbanden. Dan heb ik mijn setje compleet! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 blastaway Geplaatst 7 juni, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 7 juni, 2010 Zo zie je maar: Hoe groter de velg, hoe beter de auto rijd. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
frenske1973
Misschien kunnen mij collega 3BG Variant 130 PK Tdi Automaat mij verder helpen!
Mijn Passat heeft een irritante 'brom'toon vanaf ongeveer 120 km/u..
Dacht eerst dat het van de banden af zou komen. Die waren nl behoorlijk gecupped.
Heb er 4 nieuwe Uniroyals Rainsport ondergelegd in de maat 205/55 R16. Ook niets extreems dus.
Maar de bromtoon blijft.
Kan het niet echt achterhalen waar het in zit.. Lijkt mij in de aandrijflijn te zitten.
Want als het in de distributie/spanrollen zou zitten, moet het toch bij andere snelheden en een specifiek toerental ook naar voren komen?
Of is dit een bekend euvel?
Link naar reactie
Delen op andere sites
24 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten