Ga naar inhoud

Advies: Passat op gas rijden?


Bernard

Aanbevolen berichten

Beste Passatters,

 

Sinds 3,5 jaar rijd ik in een Passat Variant(3B) uit 99' rond met een 1.8 benzine blok. Ik ben erg te spreken over deze auto. Alleen mocht hij iets meer vermogen hebben.

 

Ik heb mijn auto gekocht met 146 duizend op de teller en inmiddels staat ie op 230 duizend. Ondanks dat ik nog geen klachten heb, ben ik nu toch eens rustig aan het rond kijken voor een opvolger.

 

Het liefst wordt het een iets nieuwere passat variant (3BG) maar dan met eens iets krachtigere motor. Ik wil hem op LPG3 gaan rijden.

 

Wat is de meest geschikte motor om op LPG3 te rijden?

1.8T? --> wordt de turbo niet te warm op gas?

2.0? --> vermogen toename voldoende ten opzichte van mijn huidige 1.8 blok?

2.3 V5? --> onderhoud en verbruik?

 

Graag jullie terugkoppeling!

 

Alvast bedankt, groet Bernard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Bernard,

 

Volgens mij zijn de laatste 2 motoren die je noem het meest geschikt voor lpg g3 installaties. Dit omdat de turbo's niet zo van gas houden. Houd er wel rekening mee dat met maximaal 250.000 km je al bijna aan een nieuwe cilinderkop toe bent bij een gas-auto. Dit zal bij een g3 installatie misschien wat langer zijn, omdat deze start op benzine, maar omdat het gas helemaal niks smeert wat betreft de kleppen en cilinders, is het nooit echt gezond voor de motor.

 

Groet, Menno

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bernard,

 

De meningen zijn zeer verdeeld. Mijn oom reed een Bora 2.0 op gas G3 en heeft veel problemen gehad. Van schokken tot een sludge-achtige substantie in de motorolie.

 

Waarom neem je niet zo'n lekkere TDI?

 

Mijn mening is nog altijd: Gas is om op te koken en je huis mee warm te stoken.

 

 

Succes met je beslissing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

He rob,

 

Een maat van mij rijdt in een volvo 850 op G3 en als ik zie hoe dat rijdt en vooral als ik zie wat hij moet aftikken bij de pomp, dan wordt ik opslag jaloers. Ipv een volvo blijf ik toch graag passat rijden...

 

Een diesel zou inderdaad perfect zijn, maar ik denk zelf in de toekomst daar te weinig kilometers voor te maken. Bij gas daarentegen ligt het terugverdien kilometerpunt veel lager.

Dus vandaar mijn interesse. Mochten mensen nou alleen maar slechte ervaringen hebben met gas, dan zal ik misschien een diesel overwegen.... Maar laten we eerst maar eens horen wat de "experts hier" te zeggen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bernard,

 

Volvo's zijn bijna 'gemaakt' op om gas te rijden, getuige van onder andere de bi-fuel modellen.

 

Voor wat betreft het omslagpunt, dit ligt bij een occassion een stuk lager dan bij een nieuwe.

Als je aan het rekenen gaat kan het vanaf ongeveer 12000 km/j al uit om op diesel over te gaan.

DIt omdat een gelijkwaardige benzine en diesel occassion ongeveer hetzelfde kosten.............

 

Ik hoop dat je, na het lezen van de reacties, overstag gaat voor een TDI.

 

Veel succes met je beslissing in ieder geval.

 

 

Groeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wel of niet uit kunnen van een diesel is bij iedere auto, en iedere bestuurder anders. Natuurlijk is de prijs van gas zeer aantrekkelijk, wat minder aantrekkelijk is het feit dat je misschien eerder problemen krijgt met je gasinstallatie. En dat kost ook een boel geld. Het is maar net de keuze die je maakt.

Ik werk in een garage, en hoor over het algemeen meer don't-s dan do's mbt een gasinstallatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He rob,

 

Een maat van mij rijdt in een volvo 850 op G3 en als ik zie hoe dat rijdt en vooral als ik zie wat hij moet aftikken bij de pomp, dan wordt ik opslag jaloers. Ipv een volvo blijf ik toch graag passat rijden...

 

Een diesel zou inderdaad perfect zijn, maar ik denk zelf in de toekomst daar te weinig kilometers voor te maken. Bij gas daarentegen ligt het terugverdien kilometerpunt veel lager.

Dus vandaar mijn interesse. Mochten mensen nou alleen maar slechte ervaringen hebben met gas, dan zal ik misschien een diesel overwegen.... Maar laten we eerst maar eens horen wat de "experts hier" te zeggen hebben.

 

Hey rob

 

Als je de zoekfuntie gebruikt om ergens in een topic te zoeken met de vraag op gas rijden dan is er genoeg te vinden.

Zelf rij ik ook op gas en heb totaal geen problemen , ik heb een g3 gasinstallatie in laten bouwen bij 172.000 km op de teller.

Er zijn genoeg smeermiddelen om de kop netjes te laten lopen, doormiddel van inspuiten in je gastank of door een flashlube systeem, dit systeem druppelt om de zoveel km olie toe aan je kop samen met de gas natuurlijk,wat ten goede komt aan je motor.. http://www.flashlube.nl/

Zelf heb ik het systeem nog niet, maar laat wel een inspuiting doen in mijn g3 gastank..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk even in het document.

 

Let even op de aanschaf prijs van een Diesel!!

Passat uit 2004 TDI is er vanaf €7500,- !! Benzine vanaf €10900,-

 

Idd en in diesel is gewoon veel meer keus, wij hebben ook gekozen voor een diesel terwijl we niet erg veel km maken, heb ook gereden in benzine uitvoeringen waaronder een 1.8T en een 170pk V5 en ik zou dan voor de laatste gaan als het een benzine zou moeten worden, maar die zijn er niet zo heel veel. En als je hem dan ook nog moet laten ombouwen naar gas dan wordt het wel erg duur. En als je het koppel gewent bent van zo´n diesel vooral ook onderin toeren nou doe mij dan maar een diesel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als de berekening van Marco klopt ben je per jaar een 540 euro meer kwijt dat is ca 46 euro per maand.....

Daarvoor heb je veel meer ruimte (geen gastank in je kofferbak) en een lekker sterke diesel. Waar je zeker tot ruim 400.000 km mee kunt sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben zelf goede ervaringen gehad op gas op vorige wagens. Nooit echt problemen gehad ermee, en was destijds lekker goedkoop.

 

Uit de motoriseringen die je noemt zou ik sowieso al voor de 1.8T of V5 gaan. De 2.0 vind ik persoonlijk geen fijne krachtbron. De V5 zie je dikwijls op gas en loopt daar volgens mij redelijk probleemloos op. 1.8T is een minder geziene combinatie met LPG, maar rijden ook rond. Is wel vaker terug te zien in Seat Leons overigens. Ben bij de 1.8T ook een beetje sceptisch m.b.t. LPG, gezien de behoorlijk hoge uitlaatgastemperaturen die op benzine al heersen. Vraag mij dan wel eens af hoe snel er scheuren ontstaan in uitlaatspruitstuk/turbo bij LPG gebruik. Aan de andere kant zal dit pas een flinke rol gaan spelen bij zwaar gebruik van de auto.

 

Tja, de spreuken hierboven klinken leuk, maar ook over diesels gaan leuke spreuken de rondte. Als je graag gas wilt rijden kan ik mij dat goed voorstellen, (zeker als de voorkeur uitgaat naar een wat interessantere motorisering) hoewel ik een TDI ook altijd zeer lekker vind rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi

 

Even reageren op het gasverhaal

Heb mijn 1.8 t nu ongeveer 1.5 jaar bij aankoop 68000 km gelopen, en lpg g3 op laten bouwen.

Nu ongeveer 100000 km gelopen en nog niet 1 keer een misslag of probleem gehad.

ben er verder heel tevreden over en zou dus niet weten waarom niet op gas te rijden met een turbo.

Voor je een auto koopt waar nog geen gas opzit, zou ik eerst informeren of er een installatie voor is.

dit kun je tijdens een proefrit doen even bij een inbouwstattion langsrijden,en vragen of er voor dat type auto ,

een installatie is die erin gebouwd kan worden kunnen zij zien aan het type en motornummer die van mij is awt.

 

Groetjes Hemmo

Link naar reactie
Delen op andere sites

En een 2.0 85KW (dat is toch de 8v)? Een kennis wil nl een Alahambra kopen met dit blok. wat ik al eerder gelezen heb is dat ze dorstig zijn en dat ze olie verbruiken (voor mij al een reden de wagen te laten staan).

 

Maar hoe lopen ze op gas? Ik zag al een Bora 2.0 voorbijkomen die niet goed op gas liep, maar verder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Bernard, aangezien je het over een gasauto hebt, zal ik maar niet beginnen over een diesel, de vraag is immers over gas.

 

Mijn buurman heeft een tijdje een 3bg 2.0L op gas gehad. De gasinstallatie die daar was ingebouwd had in ieder geval last van enorm veel elektrische storingen. Gasinstallatie blijft immers een ingrijping op het originele systeem. Auto was toen gelukkig een lease auto.

 

Nog iets wat een collega me pas vertelde met z'n gas passat. Hij had al aantal jaren alleen gas gereden. Toen hij keer overschakelde op benzine bleek er in de brandstofpomp wat uitgedroogd te zijn, waardoor die het dus ook niet meer deed.

 

Zelf heb ik ook ooit de overweging gehad, diesel of gas. Als je bij gas geen ruimte in de kofferbak wilt verliezen zou je voor onderbouw kunnen gaan. Deze tanks zijn alleen wel wat kleiner, waardoor je weer eerder bij de pomp staat. Daarbij verbruikt een auto op gas volgens mij altijd iets meer dan op benzine.

 

btw, bekende nederlandse systemen zijn Prins en Vialle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij nu 1,5 jr op LPG, met een 1.8 motor. 30.000 km, geen problemen. Ringtank op plek van reservewiel, dat zwerft los in de kofferbak, alleen als ik naar de Ikea/vuilstort 'mag', dan gaat hij er even uit. Installatie is al terugverdiend (1600 EURO), vanaf nu is het besparen tov benzine (en mindere mate diesel), een deel van die besparing zal ik ooit wellicht nodig hebben voor extra kosten aan lPG. Mijn auto start trouwens altijd op benzine, zonder benzine kom ik echt niet weg. Volgens mij gebeurt dat bij elke G3 installatie, dus dat probleem van uitgedroogde brandstofpomp kan m.i. niet voorkomen.

 

Ik heb LPG gekozen omdat ik de auto voordelig kon kopen, met slechts heel weinig kilometers (78 dkm na 8 jaar). Ik heb gekeken naar inruil op een TDI, maar het verschil in prijs was te groot. Als ik mocht kiezen tussen LPG en diesel zou ik denk ik voor diesel gaan. Je staat -veel- minder bij de pomp en je houdt maximale bagageruimte. Een passat is juist heel zuinig op diesel en niet zuinig op benzine/lpg, daarom liggen de omslagpunten van diesel en lpg relatief dicht bij elkaar.

 

Ik ben dus geen die-hard lpg verdediger, alhoewel mijn klassieker er ook op loopt, maar het is tot nu toe wel voordelig en ik heb er geen negatieve ervaringen mee.

 

Nog iets om rekening mee te houden: Kosten van lpg-installatie hangt af van het aantal cilinders, dus een installatie voor een V5 of V6 zal meer in de papieren lopen dan voor een 1.8 of 2.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...

Ik ben nu ook nog erg in twijfel....zal ik mijn Passat ook laten uitrusten met G3??Heb nu 100000 op de klok staan. Ben gewoon erg benieuwd hoe de 1.8T loopt op de LPG. Zie hier nog maar heel weinig postitieve reactie's. En waar komt de vulnippel?Is hier een mooie plek voor te vinden??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu ook nog erg in twijfel....zal ik mijn Passat ook laten uitrusten met G3??Heb nu 100000 op de klok staan. Ben gewoon erg benieuwd hoe de 1.8T loopt op de LPG. Zie hier nog maar heel weinig postitieve reactie's. En waar komt de vulnippel?Is hier een mooie plek voor te vinden??

 

100.000 km is net ingelopen, toch? Ik heb zelf net een nieuwe passat gekocht met ook net 100.000 op de teller en daar gaat ook binnenkort weer gas in. Als je van plan bent om nog een paar jaar erin te rijden is het zeker voordelig.

 

Een goede plek voor de vulnippel is de onderste rand van de achterbumper, recht onder de benzineklep. Is ook zwart en valt nauwelijks op, bovendien gaat het niet roesten rondom het gat. Enig minpuntje is dat je door de knieen moet om de slang aan te sluiten.

 

-edit- zie nu pas dat ik hierboven al gereageerd heb toen ik mijn 'vorige' passat op op LPG nog had. Ondertussen total loss aanrijding gehad, andere identieke passat op benzine teruggevonden, daar gaat binnenkort LPG in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden