Ga naar inhoud
  • 0

Met sneeuw weigert mijn rem!?


martijnvr

Vraag

Wegen besneeuwt met verse sneeuw en ik moet nog naar huis. Net vertrokken en stapvoets door de straten kom ik de eerste haakse bocht tegen. Hoewel ik zachtjes rijd schuift mijn Passat gewoon rechtdoor tegen de overliggende stoep aan WANT MIJN REM WEIGERT en sturen hielp niet! Ben ik nou gek? Hoe harder ik die rem intrapte hoe harder ie terugdrukte?! Ik heb ABS en had ook al eerder geremd zonder problemen. Omdat ik het nog steeds niet snap, weer geprobeerd. Recht stukje, beetje snelheid, stevig remmen: geen probleem en auto staat zo stil. Weer een bocht proberen dan: half grip en half rechtdoor. Rem doet het totdat het wiel grip verliest en dan duwt het pedaal terug. Tevens maakt de rem (?) op dat moment een schurend geluid. Wat is er aan de hand? Op schoonwegdek functioneert de auto prima...

 

Ik heb geen winterbanden en geen sneeuwkettingen, (nog) wel een gave Passat.

(Sorry voor het lange verhaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat het tijd is voor een nieuw setje (winter)rubber.

 

Je verhaal klinkt alsof de ABS computer ingrijpt. Vrij normaal dus.

 

De tegenslagen die je voelt in het pedaal is een normaal gevolg van het ABS ingrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Moet eerlijk zeggen heb hetzelfde vandaag gehad.

 

Ik vind het een geweldige auto, echter in de sneeuw is ie helemaal niet fijn om mee te rijden.

 

Mijn alfa zonder abs en esp reed veel beter in de sneeuw met gewone banden.. Ik denk dat je een passat in de sneeuw het beste winterbanden kan geven, want zonder is hij hulpeloos, zelfs met esp en abs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wanneer je remt en je wiel blokkeerd gaat de ABS even de rem 'loslaten' tot je weer grip hebt.

 

Als je dus te hard door de bocht gaat op een besneeuwde weg met banden die volzitten met sneeuw dan blokkeerd het 1x en omdat je geen grip meer kijgt blijf je dus met minder remkracht zitten.

 

Oplossing : controleer eens je profiel en hoeveel lucht in de banden zit

 

Echte oplossing : koop winterbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Moet eerlijk zeggen heb hetzelfde vandaag gehad.

 

Ik vind het een geweldige auto, echter in de sneeuw is ie helemaal niet fijn om mee te rijden.

 

Mijn alfa zonder abs en esp reed veel beter in de sneeuw met gewone banden.. Ik denk dat je een passat in de sneeuw het beste winterbanden kan geven, want zonder is hij hulpeloos, zelfs met esp en abs.

 

Inderdaad Ger, winterbanden zijn wel aan te raden.

 

Gisteren begon het te sneeuwen, kwartier voordat wij weg moesten. Was dus weer gigantisch glad, en op 225er zomerbandjes begin je niet veel tot ergernis van mijn vader. (ik vond het wel grappig... Ik zit hem tenslotte al weken te zeggen dat hij de winterbanden even erop moet knallen)

 

Tot dan, hoop ik dat we elkaar niet tegen komen op de weg. Je weet maar nooit wat 2 Turbo's op 225er zomerbandjes doen als ze elkaar zien hè? :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 ding raad ik af.. en dat is de handrem remmen!!

 

Als je weet wat je doet en hoe je auto reageert is de auto door een bocht sturen met de handrem een optie. Alleen wat je vaak ziet is dat er met geweld aan de handrem getrokken wordt, deze er te lang op blijft staan en de auto uiteindelijk onbestuurbaar is en met veel geluk weer in het juiste spoor komt. Negen van de tien keer eindigt het echter in een 180 graden slip of erger nog, in tranen.

 

Als je de handrem gebruikt, doe het met beleid en gevoel en vooral kort. Begin met tegensturen op het moment dat je achterkant tractie verliest en laat op het moment dat je glijdt niet abrupt je gas los. Dan garandeer ik je dat je gaat tollen.

 

Ik wil je vooral op het hart drukken dit niet op een openbare weg te oefenen. Zoek een grote parkeerplaats op of, nog beter, volg een rijvaardigheidstraining en leer de weg te lezen. Tenslotte is voorkomen nog altijd beter dan genezen. :!:

 

Groeten,

 

Oliver

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zie al dat ik niet de enige ben... dat scheelt weer. Dan toch maar op zoek naar winterbanden (was het toch al van plan).

En de handrem is voor mij geen optie (was meer als grapje bedoeld), ik ben een te weinig ervaren rijder om dat er even bij te doen, al is de cursus geen slecht idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Strak plan! Heb inmiddels al meerdere rijvaardigheids trainingen en anti-slipcursussen gedaan. Het blijft de moeite waard om ze te volgen. Zelfs al heb je dit al meerdere malen gedaan. Ik zou zeker meedoen

 

heb deze gevonden:

 

 

 

 

 

 

Rijvaardigheidstraining Auto

 

De rijvaardigheidstrainingen of antisliptrainingen voor de auto zijn onder te verdelen in een drietal mogelijkheden.

 

 

De twee uurs - training

De twee uurs training laat u kort kennis maken met de verschillende risico's die u in het verkeer loopt. Deze training is uitermate geschikt om bij een feestje te combineren met een barbecue, gourmet of buffet.

 

De training bestaat uit de volgende onderdelen:

â?¢ Zit-stuurhouding

â?¢ Y-tje

â?¢ Berm rijden

â?¢ Remmen/uitwijken glad wegdek

 

Kosten voor deze training met eigen auto bedragen â?¬ 55,00 per persoon.

 

De halve dag training

De halve dag training gaat dieper in op de verschillende onderdelen, waarbij u tevens de verschillen tussen soorten wegdek ervaart. Deze cursus is te combineren met een vergaderarrangement, een bezoek aan het Noorder Dierenpark of een andere activiteit.

 

De training bestaat uit de volgende onderdelen:

â?¢ Zit-stuurhouding

â?¢ Remmen op verschillende wegdekken

â?¢ Y-tje

â?¢ Berm rijden

â?¢ Remmen/uitwijken glad wegdek

 

De kosten voor deze training met eigen auto bedragen â?¬ 99,00 per persoon.

 

De hele dag training

De hele dag training is een compleet pakket van alle oefeningen, die meerdere malen worden geoefend. Indien u de oefeningen op een correcte wijze uitvoert geeft deze training recht op een certificaat. Dit certificaat geeft bij een aantal verzekeraars recht op een korting van de verzekeringspremie van uw auto.

 

De training bestaat uit de volgende onderdelen:

â?¢ Zit-stuurhouding

â?¢ Y-tje

â?¢ Berm rijden

â?¢ Aqua planing

â?¢ Remmen/uitwijken glad wegdek

â?¢ Onder/overstuur

â?¢ Remmen op verschillende wegdekken

 

De kosten voor deze training met eigen auto bedragen â?¬ 167,50 per persoon.

 

 

 

is de DIBO in Emmen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 ding raad ik af.. en dat is de handrem remmen!!

 

Als je weet wat je doet en hoe je auto reageert is de auto door een bocht sturen met de handrem een optie. Alleen wat je vaak ziet is dat er met geweld aan de handrem getrokken wordt, deze er te lang op blijft staan en de auto uiteindelijk onbestuurbaar is en met veel geluk weer in het juiste spoor komt. Negen van de tien keer eindigt het echter in een 180 graden slip of erger nog, in tranen.

 

Als je de handrem gebruikt, doe het met beleid en gevoel en vooral kort. Begin met tegensturen op het moment dat je achterkant tractie verliest en laat op het moment dat je glijdt niet abrupt je gas los. Dan garandeer ik je dat je gaat tollen.

 

Ik wil je vooral op het hart drukken dit niet op een openbare weg te oefenen. Zoek een grote parkeerplaats op of, nog beter, volg een rijvaardigheidstraining en leer de weg te lezen. Tenslotte is voorkomen nog altijd beter dan genezen. :!:

 

Groeten,

 

Oliver

 

Helemaal mee eens. Ik wou precies hetzelfde posten.

Ik heb mijn auto en mijn velgen meerdere malen kunnen redden door de handrem te gebruiken.

Aangezien ik jaren lang helemaal leip was van rally sport ging ik in m'n vrije tijd vaak met m'n auto oefenen. Handrembochten op zand en in de winter op sneeuw. Zoek een grote parkeerplaats op en ga oefenen.

En juist als je de ruimte hebt op een parkeerplaats trek dan 'wel' eens als een idioot aan de handrem omdat je dan ziet wat er gebeurd.

 

Ik heb zelfs mijn vriendin al meerder malen laten oefenen op een parkeerplaats met de handrem (nee niet mijn eigen pook... :lol: ) en ze weet nu ook hoe ze de handrem moet gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 ding raad ik af.. en dat is de handrem remmen!!

 

Als je weet wat je doet en hoe je auto reageert is de auto door een bocht sturen met de handrem een optie. Alleen wat je vaak ziet is dat er met geweld aan de handrem getrokken wordt, deze er te lang op blijft staan en de auto uiteindelijk onbestuurbaar is en met veel geluk weer in het juiste spoor komt. Negen van de tien keer eindigt het echter in een 180 graden slip of erger nog, in tranen.

 

Als je de handrem gebruikt, doe het met beleid en gevoel en vooral kort. Begin met tegensturen op het moment dat je achterkant tractie verliest en laat op het moment dat je glijdt niet abrupt je gas los. Dan garandeer ik je dat je gaat tollen.

 

Ik wil je vooral op het hart drukken dit niet op een openbare weg te oefenen. Zoek een grote parkeerplaats op of, nog beter, volg een rijvaardigheidstraining en leer de weg te lezen. Tenslotte is voorkomen nog altijd beter dan genezen. :!:

 

Groeten,

 

Oliver

 

Helemaal mee eens. Ik wou precies hetzelfde posten.

Ik heb mijn auto en mijn velgen meerdere malen kunnen redden door de handrem te gebruiken.

Aangezien ik jaren lang helemaal leip was van rally sport ging ik in m'n vrije tijd vaak met m'n auto oefenen. Handrembochten op zand en in de winter op sneeuw. Zoek een grote parkeerplaats op en ga oefenen.

En juist als je de ruimte hebt op een parkeerplaats trek dan 'wel' eens als een idioot aan de handrem omdat je dan ziet wat er gebeurd.

 

Ik heb zelfs mijn vriendin al meerder malen laten oefenen op een parkeerplaats met de handrem (nee niet mijn eigen pook... :lol: ) en ze weet nu ook hoe ze de handrem moet gebruiken.

 

Ok ok.. als je ervaren in bent is het uiteraard geen probleem.. Maar als je als leek in de sneeuw/ijzel aan je handrem trekt.. dan gaat echt vaak fout..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je vriendin weet nu hoe ze de handrem moet gebruiken, maar ik mag hopen dat ze ook weet hoe ze jou moet berijden??? (kon het niet laten)

 

Daar laat ik mij niet over uit :lol:

 

Jouw vrouw rijdt zeker paard...., en ze denkt nog steeds dat dat lange bruine ding aan de onderkant de handrem is :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goedenmorgen ,

Om nog even terug te komen op t onderwerp..

Gisteravond had ik dus hetzelfde als martijnvr. En ik heb ook een antislip en driftcursus gehad , maar als je richting een stoplicht rijdt met auto's links en rechts heb je daar weinig aan. Dus was ik wel blij met mijn ABS.. :D

 

En als mijn vader in zijn Alfa 155 ABS had gehad dan had ik m waarschijnlijk niet totaal kort gereden.. Maar dat is weer een ander verhaal :wink:

 

Grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden