Ga naar inhoud

Diesel verleden tijd


Marceltdi

Aanbevolen berichten

Heb eertlijk gezegd nooit de afschrijving meegenomen in mijn beslissing. Heb een zak(je) geld en daar koop ik een auto van.

Mijn beslissing is over welke auto het wordt en is dan afhankelijk wat de directe operationele kosten zijn. Die wil ik voor mij zo gunstig mogelijk hebben.

Mijn maandelijks uitgave patroon bepaald uit eindelijk ook hoeveel ik overhou en wat ik kan sparen.

Hier ga ik geen moeilijke calculaties met afschrijving overheen leggen, heel simpel omdat je afschrijving niet direct terugvoelt in je maandelijkse uitgave.

Als ik puur zuinig wil ga ik wel een lupo of dergelijks kleins rijden. of misschien wel EV ;-) wat Rolf graag wil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij hoef je nix hoor, maar de Leaf is de goedkoopste auto die ik tot nu toe gehad heb.

Alleen is de range wat beperkt, maar voor wij hem gebruiken, woon werk van de Mrs. en ritjes in de buurt, is dat absoluut geen probleem.

Het aantal snelladingen passen na ruim 2 jaar nog steeds op 2 handen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De range is voor mij nog steeds een isseu. Even een ritje van 400 km zit er met een volledige el. auto niet in.

En mijn autohart wil ook een mooie auto. Heb nog geen "betaalbare" hybrid of volledige EV gezien. Dus blijf ik toch "vies" dieselen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel rijdt Mrs ermee dagelijks?

 

25 per dag ongeveer, en dan nog om de week 4 avonden brengen en halen van onze dochter naar de handbal training (4 ritjes van 15km heen en 15km terug per avond)

In het weekend naar wedstrijden als ze niet te ver weg zijn, zolang ik heen in 1 keer kan rijden en ter plaatse een snel lading en weer terug gebruiken we hem ook.

En dan de boodschappen ritjes, bezoek ritjes naar vrienden, kinderen brengen en halen naar feestjes, etc etc., dus zo een 15-16k per jaar ongeveer.

We gebruiken hem zo veel mogelijk in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De range is voor mij nog steeds een isseu. Even een ritje van 400 km zit er met een volledige el. auto niet in.

En mijn autohart wil ook een mooie auto. Heb nog geen "betaalbare" hybrid of volledige EV gezien. Dus blijf ik toch "vies" dieselen

 

Of iets minder vies in een Hybride.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@Nitro68

Denk dat daar ook één van de problemen ligt. Aanbod van hybride wagens is laag. De modellen die er zijn (Prius bijv) wordt een autofiel absoluut niet blij van.

types die daar in rijden, zijn de echte groenpoepers.

Een wagen die nog wel smoelt is een Tesla. Maar ja.... prijs. kortom de keuze is niet reuze. Hoop echt van ganze harte dat er snel grote stappen genomen worden. Dan nog, voordat er dan voor de normale gebruiker een betaalbaar 2e handsje beschikbaar is, zijn we een 10 jaar verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

@@Nitro68

De modellen die er zijn (Prius bijv) wordt een autofiel absoluut niet blij van.

types die daar in rijden, zijn de echte groenpoepers.

Niet helemaal waar, want de afstanden die Mrs rijdt in een auto doe ik met de fiets. Pure luxe om dat in een auto te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal waar, want de afstanden die Mrs rijdt in een auto doe ik met de fiets. Pure luxe om dat in een auto te doen.

 

Klopt, deden ik en mijn Mrs. ook in NL, maar hier is het nu niet bepaald plat.....................kom het maar eens een keer proberen anders......en over een maandje al de echte sneeuw naar beneden komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bestaan er Familie Hybride’s met een gewicht < 1.650kg ?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Mijn RAV4 is nauwelijks zwaarder dan de Passat die ik hier voor had...............

 

De nieuwe Toyota Corolla Touring Sports zal daar zeker onder liggen en qua grote nauwelijks van de Passat afwijken (600L achterbak)

Ziet er zeker niet "saai en oubollig" meer uit, in Europa ontworpen.

 

https://www.greencarcongress.com/2018/09/20180904-toyota.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, deden ik en mijn Mrs. ook in NL, maar hier is het nu niet bepaald plat.....................kom het maar eens een keer proberen anders......en over een maandje al de echte sneeuw naar beneden komt.

Nou nou, Nitro! Bij jou is het glas altijd half leeg,of niet? De helft van de kilometers is namelijk naar beneden. En die sneeuw ligt er niet het hele jaar :P

 

Maar het blijkt maar weer dat die EV er dus is als vervanging van een fiets, en niet van een auto. Als je het vergelijkt met Nederland. Ik denk dat jullie in Nederland 1 auto hadden? En dat die hybride van jullie er is om de diesel te vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ook geen echte Hybrides wat mij betreft, die hebben een standaard motor waar een electromotor tussen de motor en bak gemonteerd.

Opvallend is dat de GTE niet door de nieuwe test gekomen is..........nou ja, opvallend, eigenlijk niet.

 

Bijna alle huidige plug-in hybrides zijn niet door de WLTP test gekomen.

De test is namelijk ook aanzienlijk veranderd.

Niet alleen het rij traject is veranderd maar deze wordt ook 3x uitgevoerd tov 1x.

Één keer met een volle accu, één keer van vol naar leeg rijden en één keer met een lege accu, het gemiddelde hiervan is dan de uitstoot.

Hierdoor is nagenoeg geen enkele plug-in hybride door de test gekomen

Om nu onder de grens van 50 gram/km te komen zullen er grotere accu's gemonteerd moeten worden, dit is niet zomaar mogelijk bij een bestaand model.

BMW, Porsche, Volvo e.d. hebben dit allemaal niet gehaald, hierdoor lopen ze dus subsidie mis.

De enige welke hier nu wel onder is gekomen is de nieuwe Outlander, deze hadden ze net met grotere accu's uitgerust en heeft hierdoor de test gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nou, Nitro! Bij jou is het glas altijd half leeg,of niet? De helft van de kilometers is namelijk naar beneden. En die sneeuw ligt er niet het hele jaar :P

 

Maar het blijkt maar weer dat die EV er dus is als vervanging van een fiets, en niet van een auto. Als je het vergelijkt met Nederland. Ik denk dat jullie in Nederland 1 auto hadden? En dat die hybride van jullie er is om de diesel te vervangen?

 

Nee, maar die hellingen wel, die liggen het er het hele jaar en je moet wel eerst ff naar boven voor je die andere helft naar beneden kan doen.  :mrgreen:

Of jij gaat ook nog lekker met windkracht 10 tot 12 tegen de wind in fietsen, zo voelt dat ongeveer.

Een ontspannen stuk fietsen is er niet bij, het is direct topsport.

En nee, het is niet heuvelachtig zoals de Veluwe, meer Caubergjes achtig.

 

De Leaf is de vervanger van de A2.

Dit kwaliteitsproduct heeft een jaartje stil gestaan omdat er door de garage geconstateerd was dat cilinder 3 en 4 een compressie van 7 bar hadden.

Kop moest er vanaf, wist niet of ik daar wel zin in had......

De Mrs. moest wel transport hebben, dus voor die korte afstanden was een Leaf veel geschikter dan welke ICE dan ook.

Ze wil nooit meer iets met zuigers en cilinders.

 

Na 3/4 jaar heb ik de A2 toch maar de garage ingeduwd en ben maar gaan sleutelen.

Na een koprevisie en een rekening die ff slikken was deed ie het weer.

Dus ik rij er maar in de winter mee, en geef mijn dochter er rijles in.

De enige met een handbak die ik nog heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna alle huidige plug-in hybrides zijn niet door de WLTP test gekomen.

De test is namelijk ook aanzienlijk veranderd.

Niet alleen het rij traject is veranderd maar deze wordt ook 3x uitgevoerd tov 1x.

Één keer met een volle accu, één keer van vol naar leeg rijden en één keer met een lege accu, het gemiddelde hiervan is dan de uitstoot.

Hierdoor is nagenoeg geen enkele plug-in hybride door de test gekomen

Om nu onder de grens van 50 gram/km te komen zullen er grotere accu's gemonteerd moeten worden, dit is niet zomaar mogelijk bij een bestaand model.

BMW, Porsche, Volvo e.d. hebben dit allemaal niet gehaald, hierdoor lopen ze dus subsidie mis.

De enige welke hier nu wel onder is gekomen is de nieuwe Outlander, deze hadden ze net met grotere accu's uitgerust en heeft hierdoor de test gehaald.

Niet alleen het formaat accu was hier debet aan, ook de gebruikte motoren, dat waren stock motoren die in de normale modellen ook gebruikt werden.

De laatste Outlander heeft nu, net als Toyota- Lexus al 20 jaar doen, een ICE gebruikt die volgens het Atkinson principe werkt.

Die zijn een stuk efficiënter dan een Otto motor, nadeel is dat die efficiëntie in een beperkt toerengebied plaats vind.

Om dat te compenseren zijn er elektro motoren ingebouwd in de aandrijflijn.

Dat samenspel maakt deze aandrijflijn efficiënter dan een Otto motor icm een elektromotor.

Tevens zit er geen versnellingsbak meer, ook geen cvt, maar een planetair tandwiel stelsel die zo aangestuurd wordt dat de aandrijving zo zuinig mogelijk werkt.

Best wel een ingenieus stuk techniek die ook nog eens bullet proof blijkt te wezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen het formaat accu was hier debet aan, ook de gebruikte motoren, dat waren stock motoren die in de normale modellen ook gebruikt werden.

De laatste Outlander heeft nu, net als Toyota- Lexus al 20 jaar doen, een ICE gebruikt die volgens het Atkinson principe werkt.

Die zijn een stuk efficiënter dan een Otto motor, nadeel is dat die efficiëntie in een beperkt toerengebied plaats vind.

Om dat te compenseren zijn er elektro motoren ingebouwd in de aandrijflijn.

Dat samenspel maakt deze aandrijflijn efficiënter dan een Otto motor icm een elektromotor.

Tevens zit er geen versnellingsbak meer, ook geen cvt, maar een planetair tandwiel stelsel die zo aangestuurd wordt dat de aandrijving zo zuinig mogelijk werkt.

Best wel een ingenieus stuk techniek die ook nog eens bullet proof blijkt te wezen.

Buiten de motor met Atkinson principe heeft vooral de het grotere accupakket hem erdoorheen gesleept. Zonder de grotere accu pakketen had de Outlander het niet gered, Mitsubishi was hiermee precies op tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn RAV4 is nauwelijks zwaarder dan de Passat die ik hier voor had...............

 

De nieuwe Toyota Corolla Touring Sports zal daar zeker onder liggen en qua grote nauwelijks van de Passat afwijken (600L achterbak)

Ziet er zeker niet "saai en oubollig" meer uit, in Europa ontworpen.

 

https://www.greencarcongress.com/2018/09/20180904-toyota.html

Als dat de opvolger is van de Auris, dan kan je dat niet met een Passat vergelijken. Als ik daar instap als bijrijder zit ik met mijn knieën bijna klem tegen het dashboard kastje. Kameraad van mij is er heel tevreden mee, terwijl ik het een kippenhok vind. Zo klein is dat ding.
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Elektrische auto’s moeten vanaf juli klinken als benzine- of dieselmotor

Nieuwe elektrische auto's moeten vanaf  juli zijn voorzien van een akoestisch waarschuwingssysteem. Dit moet voorkomen dat deze voertuigen niet gehoord worden. Wereldwijd hebben bonden voor blinden en slechtzienden het verbod geïnitieerd.

De meeste inwoners van dorpen en steden waren juist zo blij dat de wereld een beetje stiller wordt door het stijgende aantal elektrische auto’s. Ze verhogen de levenskwaliteit, want geluid is letterlijk ziekmakend. Ook de bestuurders van elektrische auto's zelf genieten van de stilte aan boord. Maar de vreugde is van korte duur, want komende zomer is de introductie van een zogeheten Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS) verplicht.

Elektrische voertuigen kunnen namelijk levensgevaarlijk zijn en niet alleen voor blinden. Het Amerikaanse Department of Transportation heeft geconstateerd dat elektrische voertuigen 37 procent vaker betrokken zijn bij ongevallen met voetgangers dan hun conventionele tegenhangers. Daarom moeten alle nieuw toegelaten auto's met een elektromotor vanaf 1 juli zijn voorzien van een waarschuwingssysteem. Een jaar later geldt die regeling voor álle elektrische auto's, plug-in hybrides en brandstofcelauto’s. Het gaat daarbij niet alleen om auto’s, maar ook om commerciële voertuigen met vier of meer wielen, zoals bussen.

De EU-verordening bepaalt dat het geluid tot een snelheid van 20 km/u wordt uitgezonden. Daarboven maken de banden zoveel geluid dat men ze daardoor kan horen aankomen. Het geluid moet lijken op een verbrandingsmotor en bestaan ​​uit frequenties die ook door ouderen goed waarneembaar zijn. Het volume moet minimaal 56 dB bedragen en niet meer dan 75 dB bij 20 km/u. Achteruitrijgeluiden zijn ook verplicht, standgeluid is optioneel. Een ‘pause switch’, een schakelaar om bijvoorbeeld ‘s nachts toch onhoorbaar door een woonwijk te kunnen rijden, is toegestaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb t al mogen ervaren. Er rijden bij ons in de stad nieuwe stads bussen en deze zijn akelig stil. Als er dan een bus op 30 cm langs je rijdt en je hebt t niet in de gaten, dan kun je alleen van de schrik al een hartverzakking krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden