Ga naar inhoud

Diesel verleden tijd


Marceltdi

Aanbevolen berichten

Dieseltje ingeruild voor een Co2 uitstotertje?

Stekkeren doen de taxi chauffeurs niet met hun Toyota Prius, is een non plug-in hybride.

 

Toyota Prius 78gr/km

Passat 2.0 TDI bleu motion 128gr/km

Mercedes e klasse 220d 114gr/km

 

Dus inderdaad, met een hybride stoot je minder Co2 uit, en veel minder NOx.(en zijn stukken goedkoper in onderhoud en gaan niet stuk)

Ook zonder tegemoetkoming is een Prius een no brainer voor een taxi chauffeur.

Zonder de subsidies had de taxichauffeur nog gewoon in een diesel gereden, omdat dat nu eenmaal zuiniger en dus goedkoper is. Daarnaast hadden ze al een diesel, dus er was geen reden om te switchen. Jij denkt serieus dat een taxichauffeur om het milieu geeft? :cry:

 

99% van de mensen doet het enkel voor het geld. Zonnepanelen, zonneboilers, warmtepompen, aardgas rijden, hybride/ev rijden. Je kunt gewoon niet stellen dat een taxichauffeur of iemand met panelen op het dak het licht hebben gezien en dat het een no-brainer voor hen was om het te doen. Onder aan de streep levert het geld op. En andersom is ook niet waar, al denken de gebreide truien dat soms wel. Iemand die diesel rijdt doet dat niet omdat hij geen hol geeft om het milieu of omdat hij het zo lekker vindt om te vervuilen. Geld! En koppel :mrgreen:

 

Als ze echt wat aan het milieu willen doen als overheid is het vrij simpel. OV goedkoper, stoppen met subsidies op kerosine en uitbreiden van vliegvelden, duurzame woningen bouwen en bestaande woningen isoleren, en last but not least stoppen met de bijtelling en leaserijders gewoon hun elektriciteit, diesel en benzine laten betalen. En kernenergie haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij wel opvalt is dat de afgelopen weken de dieselprijs snel is gestegen en benzine niet.

het prijsverschil tussen benzine en diesel was de afgelopen jaren altijd rond de 30 cent. Dat is sinds vandaag al terug gelopen tot 19 cent!!

Omslag punt voor benzine wordt zo dus door de overheid kunstmatig aangepast. Maar nog is diesel vanaf ca 20.000 km goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij wel opvalt is dat de afgelopen weken de dieselprijs snel is gestegen en benzine niet.

het prijsverschil tussen benzine en diesel was de afgelopen jaren altijd rond de 30 cent. Dat is sinds vandaag al terug gelopen tot 19 cent!!

Omslag punt voor benzine wordt zo dus door de overheid kunstmatig aangepast. Maar nog is diesel vanaf ca 20.000 km goedkoper.

Moet voor jou geen probleem zijn toch na vandaag ???? rijdt de auto niet soepeler en zuiniger nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net bij kassa, onderzoeker geeft aan dat een retourtje Bangkok net zoveel co2 uitstoot als 2 jaar autorijden. 2 ton. 760 euro schade. Maar dit kun je compenseren door gemiddeld 20 euro bij te betalen via de website van de luchtvaartmaatschappij. Dat wordt dan geïnvesteerd in bijvoorbeeld ovens in Afrika die minder bomen nodig hebben.

 

Helaas doet maar 2% van de compensatie organisaties ook echt aan co2 compensatie :cry:

 

b1df1dde3fa0f1d11eb34f1969b7e99e.jpge815497a9e767a9b2bf1c0e8a5e1c52e.jpgb3a3753dc55569f260ba60ff2eba3b2c.jpgd84280cc4793febe33a91d10fe3d7cb6.jpg94e53e593f5bc5832f81949352b54b3c.jpg

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gewoon dichterbij gaan werken en bespaar zo 2 ton co2 per jaar.

Goed bezig toch?

Daar kun je dan mooi een keertje extra van op vakantie :thumb:

 

Geneuzel in de marge is het. En dan moeten ze de scheepvaart en cruises eens gaan berekenen..

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder de subsidies had de taxichauffeur nog gewoon in een diesel gereden, omdat dat nu eenmaal zuiniger en dus goedkoper is. Daarnaast hadden ze al een diesel, dus er was geen reden om te switchen. Jij denkt serieus dat een taxichauffeur om het milieu geeft? :cry:

 

99% van de mensen doet het enkel voor het geld. Zonnepanelen, zonneboilers, warmtepompen, aardgas rijden, hybride/ev rijden. Je kunt gewoon niet stellen dat een taxichauffeur of iemand met panelen op het dak het licht hebben gezien en dat het een no-brainer voor hen was om het te doen. Onder aan de streep levert het geld op. En andersom is ook niet waar, al denken de gebreide truien dat soms wel. Iemand die diesel rijdt doet dat niet omdat hij geen hol geeft om het milieu of omdat hij het zo lekker vindt om te vervuilen. Geld! En koppel :mrgreen:

 

Als ze echt wat aan het milieu willen doen als overheid is het vrij simpel. OV goedkoper, stoppen met subsidies op kerosine en uitbreiden van vliegvelden, duurzame woningen bouwen en bestaande woningen isoleren, en last but not least stoppen met de bijtelling en leaserijders gewoon hun elektriciteit, diesel en benzine laten betalen. En kernenergie haha

 

Een diesel zuiniger en goedkoper in gebruik?

Je zit nog erg in de ontkenningsfase.

Deze taxi ondernemer denkt daar sinds 2001 al heel anders over.

Toen waren die "subsidies" er nog helemaal niet.

 

https://www.kues-magazin.de/antriebsartne-womit-fahren-taxis/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een diesel zuiniger en goedkoper in gebruik?

Je zit nog erg in de ontkenningsfase.

Deze taxi ondernemer denkt daar sinds 2001 al heel anders over.

Toen waren die "subsidies" er nog helemaal niet.

 

https://www.kues-magazin.de/antriebsartne-womit-fahren-taxis/

De diesel werd onzuiniger door alle milieutoestanden en duurder in onderhoud. Anders had deze man gewoon gedieselt. Gaat puur om zo goedkoop mogelijk, wat begrijpelijk is als je je geld ermee moet verdienen. Als de dieselprijs naar beneden gaat rijdt deze man weer diesel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net bij kassa, onderzoeker geeft aan dat een retourtje Bangkok net zoveel co2 uitstoot als 2 jaar autorijden. 2 ton. 760 euro schade. Maar dit kun je compenseren door gemiddeld 20 euro bij te betalen via de website van de luchtvaartmaatschappij. Dat wordt dan geïnvesteerd in bijvoorbeeld ovens in Afrika die minder bomen nodig hebben.

 

Helaas doet maar 2% van de compensatie organisaties ook echt aan co2 compensatie :cry:

 

b1df1dde3fa0f1d11eb34f1969b7e99e.jpge815497a9e767a9b2bf1c0e8a5e1c52e.jpgb3a3753dc55569f260ba60ff2eba3b2c.jpgd84280cc4793febe33a91d10fe3d7cb6.jpg94e53e593f5bc5832f81949352b54b3c.jpg

 

Hoeveel mensen zaten in dat vliegtuig?

Als al die passagiers die afstand in de auto hadden afgelegd, hoeveel CO2 was er dan uitgestoten?

 

En die afrikanen betere ovens geven.......die minder bomen gebruiken........

Of dat nu zoden aan de dijk zet betwijfel ik, tot nu toe zijn er al miljarden in dat land gestoken met tig projecten en het is er allemaal niet beter op geworden zolang de ene stam de andere de hersens in blijft slaan.

Komt mij meer over als het fake RTL4 Feel Good gevoel.

 

Snap dat dit grote getallen zijn, maar ik liever gezien dat ze een vergelijking hadden gemaakt tussen een vlucht naar Parijs, Londen of Frankfurt en dat hadden vergeleken qua uitstoot met een sneltrein.

Dat zijn realistische situaties die je met de nodige investeringen relatief makkelijk te realiseren zijn en zo een heel groot deel van de binnen Europa vluchten drastisch naar beneden kan, dat zet zoden aan de dijk.

Die vlucht naar Bangkok heb je niet 1,2,3 een alternatief voor en daarom een onrealistische vergelijking waarmee we de vervuiling door autorijden tot redicuul te bestempelen en dat hullie eerst moeten ophouden met vervuilen.

En een vliegtuig of een schip rijdt niet door een grote stad..........het gaat niet om alleen maar CO2 die uit die uitlaat komt, goed te merken als transportmiddelen geen uitstoot meer hebben als je je daar begeeft of leeft.

Co2 is niet giftig, de rest van de stofjes wel degelijk.

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vliegtuig vliegt over een stad en over die schepen, vraag dat maar aan de Rotterdammer. Die mag niet meer dieselen, maar moet wel zien hoe schepen alle regels aan hun laars lappen en die cruiseschepen midden in de stad aanmeren.

 

Het is een globaal probleem. Ik snap niet zo goed waarom er een ander voorbeeld nodig is. En die vervuiling is per persoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, reken het zelf uit.

 

Vlucht naar Bangkok is 10000km ongeveer?

 

10000x128gr/km en delen door 1000 kom je uit op.......... 1280kg CO2 als je die afstand aflegt in een Passat 2.0 TDi Bleu Motion.

 

Hoezo zijn vliegtuigen smeriger?

Laat je niet te veel op de mouw spelden wat betreft vliegtuigen en vervuiling.

Auto's vervuilen helemaal niet minder, die zijn net zo smerig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn lokale en globale aspecten. Global warming zegt het al, maar luchtkwaliteit in een stad of zelfs een bepaalde straat in een stad kan je alleen maar lokaal oplossen. Dus dat aspect moet je wel meenemen als je iets van een maatregel vindt.

 

En imago speelt ook mee, zo zie ik het aantal oplaadpunten op parkeerplaatsen op het werk een enorme vlucht nemen, en ook komen ze snel steeds sneller vol te staan.

 

En het is dat geen leaseauto meer heb, maar ik zou best wel in een e-golf willen rondrijden. Die voorziet in 98% van mijn behoefte. Voor het werk zelfs 100%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij wel opvalt is dat de afgelopen weken de dieselprijs snel is gestegen en benzine niet.

het prijsverschil tussen benzine en diesel was de afgelopen jaren altijd rond de 30 cent. Dat is sinds vandaag al terug gelopen tot 19 cent!!.

Dit was mij ook al opgevallen.

Dit gebeurt niet alleen in NL, maar ook bv in Duitsland. Ik was daar vorige week en diesel kost daar € 1,45 (in lokale dorpjes)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan 1300/4 als je met zijn vieren gaan dus 325 kilo per persoon.

 

Alternatief ga je met de leaf. 0 kilo Co2. Alleen 63 maal bijladen.

En dan over dat bijladen. Nissan Leaf 30 kwh. Per lading dus 30*0,355 is 10,65 kilo Co2 per lading dus 671 kilo in totaal.

In praktijk iets meer omdat er verlies is bij laden. Maar als je met vier personen in de leaf zou gaan 200 kilo per persoon.

 

Alleen als je iedere lading met echte groene stroom zou laden dan is het nul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

0 is onmogelijk. Ik geloof niet dat de zonnepanelen, de auto en het laadsysteem/infrastructuur een CO2 footprint hebben van 0 bij de productie. Dit moet je ook meerekenen om beiden te vergelijken.

Het gaat niet alleen om het gebruik maar ook om productie/onderhoud/levensduur/recyclebaarheid en bijkomende kosten etc.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was mij ook al opgevallen.

Dit gebeurt niet alleen in NL, maar ook bv in Duitsland. Ik was daar vorige week en diesel kost daar € 1,45 (in lokale dorpjes)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Klopt idd, ik woon in Anholt en de dieselprijs hangt zo rond de 1,40. Een hele tijd nét eronder maar tegenwoordig zie je vaker 1,4199 oid.

 

Zolang de MRB hier nog een lachertje is blijf ik lekker dieselen. En anders koop ik een Tesla en een windturbine ????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Feitelijk moet je dat ook meenemen, net als de productie van de auto en accu. Van well to wheel.

Feitelijk kun je met je zonnepanelen wel 0 uitstoot hebben (op de productie en het transport van de panelen na) maar dan moet het gebalanceerd zijn. Je hebt alleen verliezen met opwekken, transport en opladen of verbruik. Dat zal de komdende jaren nog wel flink verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe je t ook went of keert, er moet idd wel iets gebeuren. Wat de toekomst wordt, weet nog niemand. Het is altijd maar de vraag of de beste oplossing ook genomen wordt.

Soms is de uitkomst verbazing wekkend.

Naar nieuwe oplossingen wordt constant naar gezocht. Zo heeft bijv het gasprobleem / aardbevingsproblerm hier in t noorden ervoor gezorgd dat de gaskraan versneld dicht wordt gedraaid.

Ook worden er nu tests gedaan om aardgas te vervangen voor waterstof. Gasnetwerk ligt er al. Binnen nu en 5 jaar kunnen leveranciers van CV ketels al goed werkende systemen maken die voor deze brandstof geschikt zijn.

Had tot 2 weken geleden nog niet eerder van deze oplossing gehoord.

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De diesel werd onzuiniger door alle milieutoestanden en duurder in onderhoud. Anders had deze man gewoon gedieselt. Gaat puur om zo goedkoop mogelijk, wat begrijpelijk is als je je geld ermee moet verdienen. Als de dieselprijs naar beneden gaat rijdt deze man weer diesel ;)

 

Heb je het stuk gelezen?

 

Die taxi ondernemer rijdt met Hybrides (Prius) omdat het operationeel veel goedkoper is.

Begint al bij de aanschaf.

En de km standen als de Hybride vervangen wordt zijn diesel km standen en de betrouwbaarheid is ook nog eens een stuk beter.

Lijkt mij voor iemand die zijn geld er mee moet verdienen erg prettig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden