Ga naar inhoud
  • 0

Raar getik uit b-stijl bestuurderskant Passat 3C5


Tarabass

Vraag

Zolang als dat ik de auto heb komt er een raar getik uit de b-stijl. Het is een zacht getik alsof er een kabeltje in de stijl zachtjes tegen de buitenkant tikt. Maar daar lopen geen kabeltjes. Als ik de gordel lager of hoger zet is de frequentie van het getik iets lager, maar dat wordt langzaam weer hoger. Het is niet heel irritant, behalve als je het eenmaal hoort.

 

Ik heb er al eens naar gekeken en de b-stijl losgehaald, maar daarachter zit alleen het systeem om de gordel hoger en lager te stellen. Zijn er mensen die dit herkennen, of zelfs een oplossing weten? Want ik zou niet weten waar te beginnen. Het enige wat ik kan bedenken is de hele unit voor de gordel te vervangen, maar dat lijkt me erg rigoureus..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Zou het niet iets van de gordelspanner kunnen zijn? Een bevestigingspuntje waar de gordel aan de spanner zit of iets dergelijks? Het wisselen van de frequentie zou dan goed te maken kunnen hebben met het feit dat de gordelspanner de gordel langzaam iets opspant na het verstellen.

 

Ik kan me zo voorstellen dat je hier al uitvoerig naar hebt gekeken hoor :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zou het niet iets van de gordelspanner kunnen zijn? Een bevestigingspuntje waar de gordel aan de spanner zit of iets dergelijks? Het wisselen van de frequentie zou dan goed te maken kunnen hebben met het feit dat de gordelspanner de gordel langzaam iets opspant na het verstellen.

 

Ik kan me zo voorstellen dat je hier al uitvoerig naar hebt gekeken hoor :wink:

De gordelspanners zitten toch onderin? Het geluid zit op oorhoogte. Het enige wat daar zit is die hoogteversteller. Die heb ik al een keer gedemonteerd en geluisterd of ik daar het geluid uit kon produceren, zonder resultaat..
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vol met pur spuiten, zit alles goed klem.

Probeer de riem eens vast te klikken als je gaat rijden en luisteren wat het doet.

Dat is iets wat je bij een golf mkii zou doen ;)

 

Maar wat bedoel je precies met de gordel vastklikken? Als ik de hoogte verstel tijdens het rijden wordt het iets minder, om weer vrolijk terug te keren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je de noodvergrendeling van de gordel activeert door deze versneld uit te rollen en de gordel op deze manier op spanning houdt tijdens het rijden, hoor je dan nog steeds het getik? 

 

Ook al eens de gordel volledig uitgerold en opnieuw laten inrollen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je de noodvergrendeling van de gordel activeert door deze versneld uit te rollen en de gordel op deze manier op spanning houdt tijdens het rijden, hoor je dan nog steeds het getik?

 

Ook al eens de gordel volledig uitgerold en opnieuw laten inrollen?

Dat kan ik eens proberen. Maar dat wordt morgen :(
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had het ook in mijn 3C. Niet vanaf het begin, maar geen idee wat het geweest is.

 

Nog een vraag. Wordt nou de toon of de frequentie van het getik lager als je de gordelverstelling aanpast? Als de frequentie van de tik veranderd, dan s het vergelijkbaar met het aanpassen van de periodetijd van een slinger aanpast. Of denk aan een metronoom. Als dat zo is, dan heeft het dus te maken met iets wat aan of langs de gordel in de B-stijl zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zit geen regelmaat in de tik. Het is ook niet zo dat het op een slechte weg meer is dan op strak asfalt. Ondanks dat er geen regelmaat in zit, is het na het verstellen van de hoogte eerst bijna weg en gaat het daarna weer sneller. Maar er is geen regelmaat te bekennen, en het lijkt er ook niet op dat het beïnvloed wordt door bijv. drempels ofzo.

 

 

Ik verdenk het systeem waarmee je hoogte in kan stellen. Maar het kan ook zo zijn dat het niets met de gordel te maken heeft. Wat ik wel kan doen is die kap een tijdje weglaten. Kijken of het duidelijker wordt.

 

Maar ik ben dus gelukkig niet alleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Tarabass sorry dacht dat je de passagiers stoel bedoelde.

Is die stijl niet wat los geweest van onder voor de kabel naar voor te leggen vorige week en misschien niet helemaal goed terug vastgeklikt of zo? Iets kleins in je deuropbergvak wat op en neer rolt/botst...

Geeft niet, haha. En het is ook al zolang ik de auto heb. En de vorige eigenaren hebben er echt niets aan veranderd :mrgreen:

 

Nee, het is echt uit de B-stijl en ten hoogte van het oor. Het is een heel zacht tikje en meestal hoor ik het geeneens. Net zoals bij een klok, die hoor je ook niet maar als je hem eenmaal hoort blijf je het horen en kun je er zelfs wakker van liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag een stukje gereden en geluisterd. Alfred achter het stuur en ik zei de gek op de achterbank. Eerst de gordel in vergrendeling getrokken, het geluid lijkt dan weg te zijn. Toen rommelen aan de hoogteversteller. Het geluid was weg toen ik het plastic gedeelte aandrukte.

 

Toen het hele ding maar gedemonteerd. Er zit ook een soort spoelveer in. Die ingevet, zo ook de stalen geleider waarover de plastic versteller schuift. Op de terugweg nog niets gehoord, aankomende dagen dus even aankijken.

 

fb43637fef5e240270e485887b0adcec.jpgc759b51a0e6f55682d27cf9cc1717016.jpg2512c6cec52cb4dbde36b7067d5ea67c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas, het getik is nog steeds aanwezig. Ik denk dat er niets anders op zit dan het hele onderdeel te vervangen voor een andere. Alfred zei terecht; "Maar wat krijg je er weer voor terug". Maar ja, als dat getik maar weg is..

 

Of zijn er nog suggesties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Grrr, ik heb de hoogteverstellers omgewisseld en geen succes. Nog steeds getik uit de B-stijl. Wordt je toch knettergek van.

 

Gelukkig geen nieuwe besteld dus..

wel 50€ bespaard. zijn er nog andere delen die je kan wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden