Ga naar inhoud
  • 0

Regenereren zo optimaal mogelijk uitvoeren


Ramon_Passat_B7

Vraag

Ik maak het zelden mee dat mijn B7 2.0TDI gaat regenereren, één keer met veel stadsverkeer viel het op dat de auto sterk rookte met doortrekken en ook een vreemde lucht. Dat was dus regenereren en dat is naar vermoeden ook goed afgemaakt. Op zeker moment ging hij al minder dampen en bij stoppen en uitstappen bleven de fans best lang nadraaien (paar minuten).

Nu heb ik het al een paar keer gehad dat de fans na een vrij korte stadsrit na bleven draaien. Deze week reed ik vroeg in de ochtend vanaf hotel naar de klant (zakenreis), ca. 9km over landwegen. Bij aankomst rook de auto ook weer vreemd en bleven de fans draaien.

Dus dat lijkt op een regeneratie, maar kan me niet voorstellen dat die ook is afgemaakt in dat korte ritje. Olietemperatuur was iets van 85°C.

 

Dus wat ik me afvraag:

- Hoe merk ik dat de auto gaat regenereren? (heb geen vcds of iets anders)

- Kan ik regenereren forceren? Bepaalde rijstijl aanhouden die aanmoedigt tot starten van de cyclus?

- Loopt het proces alleen onder bepaalde voorwaarden? Wagensnelheid, toerental, olietemperatuur, buitentemperatuur?

- Waaraan merk ik het beste dat de procedure afgelopen is?

 

Lampje DPF brandt overigens niet, en ik rij voornamelijk snelwegkilometers met lagere snelheden (90-110km/h)

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

de voorwaarden zijn minimaal zon 2200-3000rpm..  je moet dus het nieuwe rijden even vergeten en een paar versnellingen lager kiezen,

 

Overigens regenereren ontsjoemelde diesels om de 300km zon beetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de voorwaarden zijn minimaal zon 2200-3000rpm.. je moet dus het nieuwe rijden even vergeten en een paar versnellingen lager kiezen,

 

Overigens regenereren ontsjoemelde diesels om de 300km zon beetje

Gaat er ook iets branden in het dashboard als hij het gaat doen?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe moeilijk is het om een melding ( zonder pieptoon dan, anders schrikken mensen weer ) op dash te krijgen dat regenereren bezig is. Computer regelt het proces al. Dus lijkt mij niet heel lastige om een melding te laten zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit vind ik een hele goede suggestie, weten wanneer je auto regenereert. Je komt er vaak pas achter als de koelvin op toptempo aan het blazen is en de auto superheet is aan de buitenzijde. In zo'n geval had ik liever nog even de auto een paar minuten laten draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe moeilijk is het om een melding ( zonder pieptoon dan, anders schrikken mensen weer ) op dash te krijgen dat regenereren bezig is. Computer regelt het proces al. Dus lijkt mij niet heel lastige om een melding te laten zien.

Waarom zou je een melding willen hebben? Wat gaat er nu niet goed dat middels een melding wel goed zou gaan? Hier is natuurlijk al lang over nagedacht.

 

Bij Audi kreeg je vroeger wel een melding, als het regenereren te vaak mislukt (cyclus niet voltooid), maar dat doen ze bij de huidige modellen ook niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even op mijn persoonlijke situatie:

Ik rijd maar heel weinig km, nog geen 15000 per jaar. Ik heb vrij regelmatig dat ik uit stap en idd de ventilator nog vol blaast en er een smerige hete verbrande lucht onder de auto vandaan komt. Dan is het regenereren dus afgebroken. Dan baal ik. Dan had ik liever nog een stuk door gereden zodat het regenereren 100% voltooid kan worden.

Tot op heden nog geen problemen ondervonden van roetfilter lampje die aan gaat. Maar kan mij voorstellen dat als je veel korte stukken rijd het roetfilter sneller vervuild.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hij geeft het aan als het een paar keer (ik dacht drie) keer niet gelukt is.

Dan gaat er een lampje branden.

Dan effe een stuk planken.

Is toch prima dan?

Bij sommige Audi's wel, maar niet bij een Passat.

 

En planken is geen regenereren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Altijd braaf rond 2500 toeren gereden?

 

Nee hoor, zowel daarboven als daaronder.

 

Overigens geeft de B8 heel veel status-informatie over het start-stop systeem via het @-Start knopje in het CAR menu/wagen-status. Ik kijk er de laatste tijd veel naar en zag o.a. de melding bedrijfstemperatuur niet aangehouden staan en de auto had zelf het start-stop systeem uitgezet.

Dit was bij lage buitentemperaturen onder nul en een olietemperatuur van 95 graden of hoger.

Inderdaad beetje doorgereden.

Op de terugweg netjes 107 op de CC en toen verscheen de melding niet. Olietemperatuur was lager, zo rond de 90 graden en aan het einde van de rit was start-stop weer aktief.

 

Ik moet er even induiken maar het lijkt er op dat deze melding aangeeft dat de bedrijfstemperatuur om te regenereren niet is aangehouden. Dus dat verschaft meer inzicht in wat er voor nodig is om te regenereren.

 

Want bij te veel gas geven en dus te hard rijden kunnen de temperaturen (van o.a. de uitlaatgassen) wel eens te hoog zijn om daarbovenop nog te gaan regenereren. Ik kan me zo maar voorstellen dat het (uitlaat) systeem niet gemaakt is om zo veel warmte te verwerken.

aangepast door bm-er
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is een ander verhaal dan dat de Passat dit niet doet.

Zo ziet het er uit namelijk:1c04e4a8bf14e3b844bd9bf4a6c2142f.jpg

Dan komt wellicht het punt wat @@Vdub al noemde aan de orde: rij je veel korte stukjes met de Passat?

 

Ik zelf rij vaak dagelijks langer dan een half uur tot een uur aaneengesloten. Dus zelfs wanneer een regeneratie een keer mislukt, dan zal hij kort daarna wel slagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan komt wellicht het punt wat @@Vdub al noemde aan de orde: rij je veel korte stukjes met de Passat?

 

Ik zelf rij vaak dagelijks langer dan een half uur tot een uur aaneengesloten. Dus zelfs wanneer een regeneratie een keer mislukt, dan zal hij kort daarna wel slagen.

Dat is inderdaad het hele verhaal. Dit is mijn 3e 1.6 TDI. Bij elkaar goed voor zo'n 3,5 ton.

Meestal lange stukken van minstens 45 minuten. Die ene keer dat het bij mij ging branden had ik een week cursus in de buurt. Toen begon het circus.

Deze systemen zijn niet gemaakt voor korte ritten. Eigenlijk geen enkele auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • -1

Hoe moeilijk is het om een melding ( zonder pieptoon dan, anders schrikken mensen weer ) op dash te krijgen dat regenereren bezig is. Computer regelt het proces al. Dus lijkt mij niet heel lastige om een melding te laten zien.

Ik vindt het ook raar dat er geen melding in het dashboard komt, nu met je steeds de temp en verbruik in de gaten houden of hij bezig is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden