Vdub Geplaatst 29 september, 2007 Rapporteer Geplaatst 29 september, 2007 Ik kwam op de site van Gerrit Speek dit artikel tegen, leuk om te weten: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo.html
0 dexter Geplaatst 29 september, 2007 Rapporteer Geplaatst 29 september, 2007 Wist hoe het werkte maar is goed uitgelegd voor de mensen die het nog niet weten.
0 volvwil Geplaatst 29 september, 2007 Rapporteer Geplaatst 29 september, 2007 thanks !! weet ik tenminste wat ze bedoelen met variabele schoepen.
0 Robl Geplaatst 29 september, 2007 Rapporteer Geplaatst 29 september, 2007 Tijd voor een spoedcursus autotechniek voor mij. Wist niet dat een turbo iets met uitlaatgassen te maken heeft......... Erg interessant artikel btw. Hebben de turbo's van de 3bg's ook variabele schoepen?
0 DM Geplaatst 29 september, 2007 Rapporteer Geplaatst 29 september, 2007 tijd voor: http://www.howstuffworks.com/
0 Turbo-Variant Geplaatst 30 september, 2007 Rapporteer Geplaatst 30 september, 2007 Tijd voor een spoedcursus autotechniek voor mij. Wist niet dat een turbo iets met uitlaatgassen te maken heeft......... Erg interessant artikel btw. Hebben de turbo's van de 3bg's ook variabele schoepen? Yep, alle 3BG TDI's hebben turbo's met VNT ofwel variabele schoepen. Dit gebruikt het VAG concern eigenlijk al sinds de Golfjes 3 TDI. (sinds de 1Z motor, of hoe heette deze?) Op benzine motoren was dit tot voor kort niet te gebruiken vanwege de hogere uitlaatgastemperatuur. De Porsche 911 997 Turbo is de 'eerste' benzinemotor met VNT technologie. Echter, Peugeot heeft op de 405 in het verleden ook met VNT-turbo's gewerkt.
0 Vdub Geplaatst 30 september, 2007 Auteur Rapporteer Geplaatst 30 september, 2007 de 1Z 90pk is er geloof ik nog een zonder variabele schoepen, de 110pk daarentegen wel.
0 Robl Geplaatst 30 september, 2007 Rapporteer Geplaatst 30 september, 2007 Weer een illusie armer, d8 dat een turbo elektrisch werd aangedreven. Dus niet Maare zie op zo'n turbo helemaal geen elektronische componenten/aanslutingen. Doet/regelt de ECU dan helemaal niets met de turbo
0 comfortcruiser Geplaatst 30 september, 2007 Rapporteer Geplaatst 30 september, 2007 Er wordt luchtdruk gemeten dmv al de rubberen slangetjes die je ziet....
0 Turbo-Variant Geplaatst 30 september, 2007 Rapporteer Geplaatst 30 september, 2007 De ECU kan de hele turbo bedienen d.m.v. de kleine slangen die lopen. Deze worden voorzien van vacuüm of turbodruk, en regelen dan bijvoorbeeld de hoek van de nozzles. De ECU kan dit regelen d.m.v. elektronische regelventielen. (denk aan de veelgenoemde N75)
0 V6-4Motion Geplaatst 4 oktober, 2007 Rapporteer Geplaatst 4 oktober, 2007 Alleen jammer dat de uitleg niet helemaal klopt. De schoepen zitten er niet in om de turbo druk te bepalen, maar om de druk van de uitlaat gassen op een zo ideaal mogelijk punt te houden. Het gevolg daarvan is wel dat er bij lagere toerentallen wat meer turbodruk beschikbaar is. Een turbo werkt niet met de snelheid van de uitlaatgassen, maar met de luchtdruk van de uitlaatgassen. (echter wordt dit snel door elkaar gehaald om dat zowel de snelheid van de lucht als de luchtdruk aan elkaar gerelateerd zijn)
0 Turbo-Variant Geplaatst 4 oktober, 2007 Rapporteer Geplaatst 4 oktober, 2007 De turbo werkt inderdaad meer door de expansie van de uitlaatgassen, dan door de eigenlijke snelheid ervan. (want daar krijg je niet veel mee aan het draaien)
0 passatvw Geplaatst 12 november, 2007 Rapporteer Geplaatst 12 november, 2007 Ik heb eens gezien dat een turbo werd geplaatst, op zo'n 3/4 aan het uiteinde van de uitlaat! (Discovery) Zag er stoer uit, ik weet alleen niet of het echt goed werkt.
0 Turbo-Variant Geplaatst 12 november, 2007 Rapporteer Geplaatst 12 november, 2007 Onlangs heeft een of andere tuner ook een BMW M5 (E60) voorzien van 2 turbo's. Deze zaten ook onder de achterbumper gemonteerd.
0 3V Geplaatst 12 november, 2007 Rapporteer Geplaatst 12 november, 2007 Dit is een heel interessante draad geworden Heb je dan geen turbogat van hier tot tokio met zo'n turbo zo ver naar achteren?
0 V6-4Motion Geplaatst 16 november, 2007 Rapporteer Geplaatst 16 november, 2007 Bij die M5 is dat deze constructie geworden: Hij mist de eind dempers, maar verder denk ik dat je een behoorlijk turbogat hebt. (extreem lang inlaat traject en het lange uitlaat traject heeft ook geen positieve bijdrage...)
0 passatvw Geplaatst 16 november, 2007 Rapporteer Geplaatst 16 november, 2007 Hmmm Ik heb interesse voor een proef, nu alleen nog mensen die willen investeren in deze proef. ik ben er klaar voor
0 Robl Geplaatst 24 september, 2008 Rapporteer Geplaatst 24 september, 2008 Er is een sterk vermoeden dat de variabele schoepen van mijn turbo vast zitten. Waarschijnlijk mede doordat ik altijd als een oue l#l rij om zuinigheidsrecords te vestigen Heb hier op het forum gezocht en ook gegoogled wat hier aan te doen valt. Kom samenvattend tot nu toe drie opties tegen om de turbo weer geheel gangbaar te krijgen. - de turbo geheel demonteren en schoonmaken - middeltjes in bussen, potjes of flesjes - elke week een keer 10 minuten achtereen 4000 toeren rijden om de turbo schoon te branden Heeft iemand goede ervaringen met een van bovengenoemde methoden of hier nog een goed methode aan toe te voegen?
0 V6-4Motion Geplaatst 24 september, 2008 Rapporteer Geplaatst 24 september, 2008 Waarom denk je dat je variabele schoepen vast zitten?
0 Bart V Geplaatst 24 september, 2008 Rapporteer Geplaatst 24 september, 2008 @rob: Heb je de acuator-stang al eens een paar keer handmatig maximaal bewogen, met de vacuum slang los van de actuator?? Als er sprake is van vervuilde schoepen (en dat is aan de orde bij jou), bestaat er een grote kans dat het een stuk verbeterd als je dit doet. Turbo demonteren en reinigen gaat sowieso helpen, maar is best nog een pittige klus. Dus bovenstaande moet je eerst eens proberen.
0 Robl Geplaatst 25 september, 2008 Rapporteer Geplaatst 25 september, 2008 Waarom denk je dat je variabele schoepen vast zitten? Bart heeft vorige week mijn auto uitgelezen/logfile gemaakt. Toen hij het vertelde en we samen naar de getalletjes keken snapte ik het . Volgens mij was het zo dat de turbodruk bij de hogere toerentallen niet hoog genoeg was en teveel schommelt hij had er een erg mooie vakterm voor die ik met mijn beperkte schedelomvang niet onthouden heb Zou me ook niet verbazen want je leest wel meer dat dit probleem vaker voorkomt bij mensen die bij (te) lage toeren rijden.
0 Eagle57 Geplaatst 1 oktober, 2008 Rapporteer Geplaatst 1 oktober, 2008 Zoals Bart al aangaf, bij koude motor het regelstangetje proberen te bewegen. Als het lukt, is de boel gangbaar. En als het niet lukt........
0 Robl Geplaatst 2 oktober, 2008 Rapporteer Geplaatst 2 oktober, 2008 Zoals Bart al aangaf, bij koude motor het regelstangetje proberen te bewegen. Als het lukt, is de boel gangbaar. En als het niet lukt........ Iemand toevallig een foto of schets van dat regelstangetje. Waar dat zit als de turbo gemonteerd is. Mijn nieuwe LMM is binnen. Eerst deze maar even monteren en daarna rijdend uitlezen.
0 Robl Geplaatst 6 oktober, 2008 Rapporteer Geplaatst 6 oktober, 2008 Vanavond anderhalf uur niks dus ik zou kijken of ik de turbo gangbaar kon maken. Mijn veronderstelling was dat er van de onderkant beter bij kon. Omdat dit een spontane actie was en ik geen brug had geregeld dan maar thuis op bokjes gereden. Dus eerst bodemplaten verwijderen. Na wat zoeken denk ik dat ik de turbo heb gevonden. Maar ik kan er van onderen helemaal niet bij, laat staan dat slangetje en het stangetje zien. Toen van boven de zaak bekeken. Hij zit zo ongeveer tussen het luchtfilter en het motorblok maar dan een stuk lager dan het luchtfilter. Heb toen dat vacuumslangetje (aangeduid met de rode pijl) losgemaakt. Op de tast gevoeld onder het vacuumdoos om de stang te lokaliseren. Deze kan ik zo'n een a twee centimeter op en neer bewegen. Wat denken jullie is die een a twee centimeter de volledige beweging die hij moet kunnen maken? O ja, kan ik met bijvoorbeeld rijdend met vagcom op 1 of andere manier controleren of de variabele schoepen van de turbo goed functioneren?
0 Ted Geplaatst 6 oktober, 2008 Rapporteer Geplaatst 6 oktober, 2008 Geen idee hoe ver die stang moet kunnen, als je wilt kan ik morgen wel eens kijken bij mijn AVB'tje. Onder voorbehoud dat dat slangetje er soepel vanaf wil Over controleren met vagcom; als je blok 11 uitleest krijg je de "duty cycle" waarden. Dat is een registratie van de beweging van je schoepenring. Ik probeer een log bij te voegen, daar zie je dat ie bij volgas op en neer schommelt rond de 68, soms wat hoger of lager omdat ie probeert te regelen naar de maximale turbodruk. Die waarde zal bij jou waarschijnlijk anders zijn omdat ie gechipt is, maar het gedrag zal wel min of meer hetzelfde moeten zijn lijkt me.
0 Robl Geplaatst 7 oktober, 2008 Rapporteer Geplaatst 7 oktober, 2008 Hartelijk dank Ted voor je informatie en je aanbod ook even te proberen hoever de stang op en neer wil. Het probleem met de stang is dat je het niet kunt meten omdat je er nauwelijk bij kunt. Die 1 a 2 cm is dus mijn schatting. Bij mij zit er als de vacuumslang er op zit maar een klein beetje beweging in, met de slang eraf veel meer. Mijn voorzichtige conclusie is dat de slang dan wel goed (genoeg) zal zijn om de vacuumdoos te bedienen. Ik zal als ik eens tijd heb jouw tip opvolgen en eens groep 11 uitlezen. Een tip: doe wel een werkhandschoen aan. Ik heb al een blaar op mijn rechter wijsvinger
Vraag
Vdub
Ik kwam op de site van Gerrit Speek dit artikel tegen, leuk om te weten:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo.html
31 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten