Ga naar inhoud
  • 0

2.0 TDI start niet


lonnebol

Vraag

Mensen, ik heb een probleem. Ik wil zojuist naar het werk rijden, maar, de motor start niet. Motorstörung. Even snel uitgelezen, komt volgende melding:

 

Engine speed sensor (G28)P0321 - 05 - Implausible signal - intermittent

En nog een hele riedel data.

 

Korte samenvatting uit http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/39434-koplamp-poetsmeet-t-harde-12-november/page-18

 

Auto reed tot gisteren prima. Gisteren thuisgekomen, voor de deur gezet en niet meer weg geweest, tot ik dus zojuist wilde vertrekken.

 

Dadelijk maar een garage bellen en kijken of die dit snel kunnen fixen. Sensor kost de kop niet, maar vrees inbouwen wel :neutral:

 

Lijkt hier op: http://forum.vwpassa...cte-g28-sensor/

 

En ook dit bij VCDS:

"When an engine will not start due to mechanical (spark/fuel/compression/timing) related issues it is not uncommon to set a false G28 fault codes due to extended cranking with a no-start condition."

 

Dus kan ook komen door het vaak proberen te starten.

 

Dik half uur later startte de auto weer. Ben er mee naar het werk gegaan. Hopelijk blijft het zo voorlopig.

 

Fappie, op 11 Nov 2016 - 09:11 AM, zei:snapback.png

Ik zou de fout eerst eens verwijderen en kijken of die direkt terug komt. Hij is nl aanwezig maar het kan ook gewoon een signaal zijn dat hij even geen verbinding heeft gehad met de sensor.
Het hoeft dus niet zo te zijn dat de sensor echt stuk is en vervangen moet worden.

 

Dat idee kreeg ik ook, mede door de opmerking van VCDS. Dat de melding komt door het vaak proberen te starten. Heb de fout inderdaad verwijderd.

 

Ik heb wel eens tijdens het rijden, soms het idee/ gevoel, alsof de motor even inhoudt. Een soort schokje voel ik dan. Misschien dat een indicatie? Ik vrees namelijk dat dit op korte termijn weer terug gaat komen en ik ben tegenwoordig echt volledig aangewezen op mijn auto. Vroeger kon ik nog eens een auto van mijn ouders lenen, maar die wonen niet meer in de buurt.

 

Is het een indicatie dat de motor ook niet direct start bij het indrukken van de sleutel? Ik dacht eigenlijk dat de motor bij het indrukken direct moet aanslaan. Ik heb het idee dat hij dat niet altijd doet.

 

De melding die ik heb is deze: http://www.gerritspe..._dtc-16707.html

 

Heb de dealer hier even gebeld om te vragen. G28 geeft twee sensors: krukas en nog iets (ben ik vergeten).

De ene kost rond de €85, de ander rond de €170. In dit geval weet ik dus niet om welke sensor het gaat. Ik kon de auto uiteraard langsbrengen en dan zouden ze het onderzoeken, maar ja, we weten hoe dat gaat.

 

Ik wil best een sensor vervangen, als enigszins zeker is dat dat ook het probleem oplost. Zoals gezegd, de foutcode kan ook optreden  door het lang proberen te starten, zonder resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Het niet meer starten en/ of de melding over de sensor zijn niet meer teruggekomen. Misschien nog zomerdiesel erin gehad? Na nog eens getankt te hebben dit probleem niet meer gehad.

 

Enige is wel, dat de motor slecht start. Bij een koude start slaat hij niet gelijk aan. Nu heb ik al even online gezocht en kom vanalles tegen: gloeispiralen, brandstofpomp, lucht aanzuigen, temperatuursensor(en). Geen idee waar ik het moet zoeken. Iemand een idee? Zou graag hebben dat de motor, ongeacht temperatuur, jaargetijde, type diesel, bij indrukken van de sleutel meteen aanslaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zomerdiesel bestaat niet meer , vroeger had je diesel waar een spul in zat tegen vlokken tegenwoordig is alle diesel winter bestendig.

dat is niet waar volgens mij, er wordt vanaf de herfst een aangepast mengsel gemaakt met naar mate de tijd kouder kan worden

http://www.shell.de/autofahrer/shell-kraftstoffe/technische-informationen/dieselkraftstoff-im-winter.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat is niet waar volgens mij, er wordt vanaf de herfst een aangepast mengsel gemaakt met naar mate de tijd kouder kan worden

http://www.shell.de/autofahrer/shell-kraftstoffe/technische-informationen/dieselkraftstoff-im-winter.html

Er wordt gepraat over temperatuur van -20 , dat gaan we hier niet halen. Denk dat het probleem toch niet zozeer in de diesel zit maar meer in de zin van brandstof filter. Wellicht bevroren geweest , daar wordt de vocht/water tegegehouden . Of de voorverwarming van de diesel? Winters die we nu kennen in ons landje stellen niks voor ????
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wil niet direct een nieuw topic starten, omdat deze problemen mij ook al een tijdje voorkomen,

 

Ik heb een 2.0 TDI 170pk van 2006, nu komt het voor dat hij bij een koude motor soms slecht start, zodra hij aanpakt lijkt het alsof hij heel even te weinig brnadstof krijg, loopt wat rauw dan. Kan helaas zelf niets uitlezen, maar is een keer uitgelezen en de temp sensoren leken goed, alleen de (geloof) krukassensor (helaas geen code) gaf waarden aan die niet helemaal leken te kloppen. De auto loopt verder helemaal prima en start warm of na een aantal uur uit te hebben gestaan gewoon prima.

Heeft iemand tips wat ik nu kan ondernemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oliepijl is goed, word elke maand gecheckt, brandstoffilter heb ik een aantal maand geleden vervangen, vaker gloeien, op contact/ van contact af maakt ook weinig tot geen verschil. Kan zijn dat ie de ene dag bij -4 prima start, en de volgende dag bij +4 juist weer niet,

Tankpomp is nog niet vervangen/getest hoor hem wel lopen bij het op contact zetten. Tandempomp is al wel vervangen (+/- 30K geleden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik moet af en toe wel wat olie bijvoegen, gok ook zo rond de 10.000 km 1 liter. Vanmiddag even de brandstofleiding bij het brandstoffilter losgehaald, hier komt gewoon netjes een slok diesel uit bij het op contact zetten (aanspringen van de pomp) Helaas lijkt het de pomp dus ook niet te zijn... Zal morgen even een filmpje maken van het starten.

 

Zie filmpje hier onder, nu viel het nog wel mee, af en toe duurt het een stuk langer.

 

Starten Passat

 

aangepast door Biedemeyer
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden