Ga naar inhoud
  • 0

enkel of dubbel mistachterlicht?


morris

Vraag

Hoi,

bij de nieuwe versies Passat (GTE) is in nederland standaard 1 enkel mistachterlicht ingesteld.

Is dat ook te wijzigen (met VCDS) naar een dubbel mistachterlicht?

 

In Nederland is dat niet gebruikelijk, gelukkig daar ook eigenlijk zelden/nooit mistachterlicht nodig, maar ik rij ook regelmatig in andere landen waar auto's vaak 2 mistachterlichten hebben.

En waar ze ook anders gebruikt worden. In Belgie bijvoorbeeld gebruik je ze volgens mij ook bij hevige regenval?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

De vraag is, is het hardwarematig aanwezig ?

Zijn er 2 mist achterlichten aanwezig ? Bij de 3C versie alleszins niet en daar zit links het mist achterlicht en op diezelfde plaats maar dan links zit het achteruitrijlicht.

De codering kan je wel aan passen hierbij maar dan krijg je het nog niet werkende omdat de lamp fysisch niet aanwezig is.

 

Dus best eens kijken of de hardware er wel is

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bedankt :mrgreen:

Maar de mistachterlichten gebruiken bij hevige regenval heb ik nog nooit gedaan, erger me alleen aan wanneer het dan toch eens mistig weer is dat de klojo's rond rijden met de dagrijlichten niet wetende dat je dan eigenlijk geen achterlichten voert, maar dat is een andere discussie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In België grijpen ze elke gelegenheid aan om mistlampen aan te zetten. België zou ik niet als voorbeeld willen nemen wanneer het over goed autorijden gaat. 

dat laatste kan ik over Nederland ook wel vertellen hoor... en over Duitsland evenzeer. Ik zou ook niet echt weten welk land wél als voorbeeld zou kunnen dienen, om eerlijk te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bedankt :mrgreen:

Maar de mistachterlichten gebruiken bij hevige regenval heb ik nog nooit gedaan, erger me alleen aan wanneer het dan toch eens mistig weer is dat de klojo's rond rijden met de dagrijlichten niet wetende dat je dan eigenlijk geen achterlichten voert, maar dat is een andere discussie.

ik wel, maar echt alleen bij extreme regenval. Wat dat tweede betreft... ik rij ALTIJD met mijn dimlichten aan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nee, verlichting voeren daar zijn veel weggebruikers niet heel goed in. In Nederland is het de bedoeling dat je je mistachterlicht voert bij minder dan 50 meter zicht. (dat betekent dat je de volgende lantaarnpaal niet meer kunt zien!) de meeste mensen zetten hun mistachterlicht al aan terwijl er nog 150 meter zicht is. weliswaar met een beetje mist, maarja :)

 

En dagrijverlichting inderdaad hetzelfde verhaal. Overdag rijdt ik alleen met dagrijverlichting voor.

Wanneer het slecht weer is moet je inderdaad zelf even nadenken om je dimlicht handmatig aan te zetten ivm de achterlichten.

 

Volgens mij hebben die volledige ledunits achter op de nieuwe Passat's alle lampen al aanwezig. Dat zelfde geld voor de richtingaanwijzer leds. Nu worden die alleen van het buitenste segment gebruikt, maar het lijkt er heel sterk op dat het binnenste segment wel degelijk ook de gele leds heeft.

 

Zijn die unit's er makkelijk af te halen?

En worden ze compleet digitaal aangestuurd? of is dat nog analoog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mistlicht

Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.

 

Dit geldt voor Nederland, stukje komt van de Rijksoverheid af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In België moet bij zware regenval juist wel het mistachterlicht gebruikt worden.

 

bron: wegcode.be artikel 30.1

Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vermoed dat als de achter units volledig led zijn uitgevoerd - dus geen enkele gloeilamp meer erin die vlot vervangen moet kunnen worden - dat deze units niet zo toegankelijk zijn om te demonteren gezien de visie achter de led is dat het minstens xx aantal jaar probleemloos zou moeten functioneren.

 

Zouden ze deze keer echt zo gek gedaan hebben om units te voorzien van leds zonder ze aan te sluiten ? kan altijd natuurlijk maar bij de 3C en B7 werd op elk klein detail bespaard. Kan u eventueel eens een foto posten van welke units u nu achterop heeft zitten of heeft u de GTE nog niet in uw bezit ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

erger me alleen aan wanneer het dan toch eens mistig weer is dat de klojo's rond rijden met de dagrijlichten niet wetende dat je dan eigenlijk geen achterlichten voert, maar dat is een andere discussie.

Bij mijn Volvo branden altijd de achterlichten mee, ook wanneer voor alleen de DRL aan staan. Volgens mij is dat ook zo bij de nieuwe Renault Clio. Ik denk dat steeds meer fabrikanten door hebben dat de mensen niet nadenken over welke verlichting wanneer gevoerd moet worden en dat ze standaard de achterlichten laten meebranden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Alleen dan branden 's avonds nog hun drl's zonder dimlicht, maarja dan kan je ze iig wel zien als je van achteren nadert.

Bij Volvo branden de sml's ook met drl's aan.

Als je de schakelaar op auto laat staan zoals bij mijn Volvo dan branden overdag de DRL voor samen met de sml en achterlichten en wanneer het sonker wordt dan dimmen de DRL en gaan de xenonlampen voor aan, achtelrichten blijven uiteraard ook branden, weet alleen niet of ze feller gaan branden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn Volvo branden altijd de achterlichten mee, ook wanneer voor alleen de DRL aan staan. Volgens mij is dat ook zo bij de nieuwe Renault Clio. Ik denk dat steeds meer fabrikanten door hebben dat de mensen niet nadenken over welke verlichting wanneer gevoerd moet worden en dat ze standaard de achterlichten laten meebranden.

 

 

Volgens mij is dat voor nieuwe auto's per 2015 verplicht. Is ingesteld omdat er veel automobilisten door de drl vergeten lichten in te schakelen, waardoor ze van achteren niet / slecht zichtbaar zijn in duisternis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even wat foto'tjes zodat duidelijk is waar we het over hebben

 

Heb er ook maar even de plaatjes van de richtingaanwijzer leds en achteruitrijlampen bijgedaan.

Voor zover ik kan zien zitten er rechts wel degelijk leds voor de mistlamp. Hetzelfde geld voor de richtingaanwijzer leds van het binnenste segment (nu is alleen het buitenste segment geschakeld).

Daar zou ik ook graag wel wat mee willen doen :)

 

IMG 20160916 134053

IMG 20160916 134047

IMG 20160916 134604

IMG 20160916 134653

IMG 20160916 134717

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ivm het knipperlicht in het kofferdeksel, er zitten wel leds (aangezien ze rood branden) maar de vraag is dan of ze wel bi-color zijn uitgevoerd als de hoek units.

Niet elke rode led kan ook oranje licht uitstralen. deze leds zijn een andere ledchip met 2 leds in 1 behuizing. Kan goed zijn dat ze voor de koffer units maar uni color leds hebben gebruikt ipv bi color.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

niet alle leds lijken ook gebruikt te worden voor het rood (enkel 4 blokjes voor het rood en 5 blokjes voor het wit) in de unit van de kofferdeksel.

in totaal zitten er zo te zien 10 blokjes/segmentjes in die unit.

 

In de buitenste unit worden ook enkel 4 blokjes gebruikt voor het rode licht, maar 6 voor het oranje licht.

 

Het zou zomaar kunnen dat de kleuren er niet zijn inderdaad.

Mijn vraag is dan, hoe komen we daar achter :)

wordt die hele unit digitaal aangestuurd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In België moet bij zware regenval juist wel het mistachterlicht gebruikt worden.

 

bron: wegcode.be artikel 30.1

Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.

en om eerlijk te zijn... vind ik die regeling toch héél wat beter dan die van Nederland :!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoezo Kristof? Vind het al gauw irritant als mensen met hun mistlamp aanrijden!

wel... mijn woon werk verkeer bestaat voornamelijk uit snelweg... en daar zijn wat stukken bij waar de afwatering niet altijd even vlot verloopt. Met ietwat zwaar regenweer wordt het dan al héél erg snel beperkt qua zichtbaarheid. In die mate dat het verschil tussen auto's mét of zonder mistlichten aan ZO groot is dat die met alleen hun gewone lichten quasi onzichtbaar zijn, en al helemaal met lichtgrijze auto's (ja ik wéét dat deze opmerking raar over zal komen van iemand die zelf met 'n zilveren landboot rondschippert :lol: maar het verschil is écht enorm! )

 

dat er mensen zijn die hun mistlichten vergeten uit te zetten... tja, dat valt idd nog wel 'ns voor, maar al vééééééél minder dan vroeger (toen dat nog echt 'n aparte schakelaar was bij de oudere auto's). Tegenwoordig zijn de auto's op zo 'n manier uitgevoerd dat ze uitgaan als je je contact afzet (of dat je het zelf af zet omdat er 'n buzzer gaat om te melden dat je lichten nog aan staan). Dat lijkt nogal 'n klein detail, maar het valt me toch écht op dat het minder en minder voorvalt (en wanneer het voorvalt zijn het echt wel oude auto's)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden