Ga naar inhoud
  • 0

Weggedrag snelweg


MarcelTDI170

Vraag

Op de snelweg (100+) vind ik de Passat wat zoekerig rijden. Ik vind het lastig om kleine correcties uit te voeren zoals corrigeren voor wind of de auto netjes op dezelfde plek op de weg te houden.

 

Ik ben erg geconcentreerd aan het rijden en uitgeput na een lange rit omdat ik constant het gevoel heb te moeten corrigeren.

 

Bij de dealer vonden ze niets wat er mis was en ze vonden hem normaal rijden. Ik heb er echter nog steeds geen vertrouwen in omdat ik het gevoel heb de auto niet perfect te kunnen controleren.

 

Ervaren jullie dit ook? Of hebben jullie een idee wat dit kan veroorzaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

@@Fopperr: bij mij is het probleem inmiddels helemaal opgelost. Het was een combinatie van drie dingen:

 

1) de banden vervangen zoals hier eerder vermeld.

2) de achterste draagarmrubbers van de voorophanging vertoonde wat scheurtjes. Ik heb deze vervangen door stijve rubbers, hierdoor zocht de auto al veel minder.

3) Ik had hem al een keer uit laten lijnen, maar had hier toch geen vertrouwen in. Ze waren er maar 5 minuten mee bezig en hebben heel weinig aangepast. Toen ik er bij een zeer lange rit ook nog eens achter kwam dat mijn stuur een tik scheef stond ben ik langs een andere zaak gegaan. Hier hebben ze een uur aan het uitlijnen besteed en dit ook van achter naar voren gedaan (zoals het blijkbaar hoort). De linker achterband stond scheef en onder een behoorlijke hoek op de weg, waardoor hij eigenlijk aan het wringen was.

 

Nu kan ik het stuur loslaten op de snelweg en de auto gaat nergens anders heen dan rechtdoor. Ook stuurt hij strakker, ik denk vooral door de stijve rubbers.

 

Misschien dat je hier nog wat mee kunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zat ook aan uitlijnen te denken, maar de auto trekt totaal niet bij optrekken of afremmen. Het gaat om de hoge snelheid waarbij hij onzeker aan gaat voelen. En niet een bepaalde kant op trekt, maar wat onvoorspelbaar de ene en de andere kant op gaat.

 

Zou je dan nog aan uitlijnen denken?

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

welke bandenmaat zit eronder? toen ik m'n 16" nog onder de auto had, vond ik 'm ook veel minder baanvast met de voorgeschreven 2.6 bar erin. Ik heb toen de druk ervan verhoogd naar 2.8 en dat stuurde echt al 'n PAK beter :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het rechtuit gevoel kan door meer/minder toe-spoor ook aangepast worden. Zou eerste idd een rondje laten uitlijnen en daarbij duidelijk deze klacht bij vertellen. Dan kunnen ze daar ook mee rekening houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nu een sport onderstel de auto. Mijn vorige Passat had dat niet en nu rijdt mijn auto veel 'rustiger' bij hogere snelheden.

Maar echt zoeken heeft mijn vorige auto nooit gedaan. Wel weet ik nu dat een sport onderstel in het vervolg een must is, ik wil niet meer zonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag is de auto uitgelijnt. Stond op zich aardig, ze hebben m alleen iets meer toespoor gegeven op de achteras. Hij voelt iets beter te controleren, maar ik denk toch dat de banden de grootste bijdrage hebben aan het zweverige gevoel. Ik ben bij drie verschillende garages geweest en ze gaven allemaal aan dat de banden de meest waarschijnlijke oorzaak was omdat de wangen van de banden niet erg stevig zijn.

 

Wat ik nu wil doen is er nieuwe banden onder leggen, maar wat zijn de meest stevige banden qua merk? Ik hoorde Bridgestone en Goodyear regelmatig vallen als stevige banden. Want vinden jullie de meest geschikte band voor de Passat mbt. stabiliteit/stevigheid?

 

Ik kan niet kiezen:

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

misschien interessant om 'n keer te kijken voor die nieuwe michelin zomerbanden die meteen gecertificeerd zijn als winterband? geen idee wat ze kosten (ben de juiste naam ook ff kwijt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

misschien interessant om 'n keer te kijken voor die nieuwe michelin zomerbanden die meteen gecertificeerd zijn als winterband? geen idee wat ze kosten (ben de juiste naam ook ff kwijt)

CrossClimat als ik me niet vergis. 

 

Maar ik heb me ooit eens laten vertellen dat banden met een flink V-motief veel geluid maken bij stevig afremmen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Vandaag is de auto uitgelijnt. Stond op zich aardig, ze hebben m alleen iets meer toespoor gegeven op de achteras. Hij voelt iets beter te controleren, maar ik denk toch dat de banden de grootste bijdrage hebben aan het zweverige gevoel. Ik ben bij drie verschillende garages geweest en ze gaven allemaal aan dat de banden de meest waarschijnlijke oorzaak was omdat de wangen van de banden niet erg stevig zijn.

 

Wat ik nu wil doen is er nieuwe banden onder leggen, maar wat zijn de meest stevige banden qua merk? Ik hoorde Bridgestone en Goodyear regelmatig vallen als stevige banden. Want vinden jullie de meest geschikte band voor de Passat mbt. stabiliteit/stevigheid?

 

Ik kan niet kiezen:

 

 

Van fabriekaf hebben alle 2005+ Passat's de XL rating banden, houd daar even rekening mee.

In eerste instantie had ik daar niet zoveel waarde aan, bandenspecialist ook niet. Na een dag stond ik weer bij ze binnen, heeeel snel weer XL banden op. Mijn 3C reed als een dweil zonder XL rating banden, je zult de laadvermogen wellicht niet nodig hebben, maar de verstevigde zijwang heeft de auto wel degelijk nodig voor beter (stabiel) rijgedrag.

Keuze bandenmerk en type is erg persoonlijk en afhankelijk van je wensen en budget. Mijn beste ervaringen op mijn 3C had ik met Goodyear Efficientgrip performance banden. Veel grip (hard nodig met rond de 420NM koppel), erg goed rijgedrag op nat wegdek, stil en erg stabiel op de autobahn met 200km/u+.

Nadeel is wel de slijtage, ze zijn iets van 50k km meegegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Begin deze maand ben ik naar Praag op en neer geweest. Heb toen ook gemerkt dat bij hogere snelheden het sturen m.n. rond de middenpositie erg direct bleef en met twee handen aan het stuur en armen bijna gestrekt je continu kleine correcties moet uitvoeren. Met de linkerarm steunend op de deur en de rechter op de middenarmsteun en sturend met slechts een paar vingers (gaat licht genoeg) kwam er veel meer rust in het weggedrag. Langere stukken op hoge snelheid waren daarmee geen issue meer ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thx allemaal voor de reacties. Ik zit normaal gesproken altijd met twee vingers aan het stuur op de snelweg, maar ging dit met de huidige banden juist minder doen omdat ik daar echt geen vertrouwen in had. Hij gaat gewoon niet lekker rechtuit, ook niet na uitlijnen.

 

Ik heb slechte ervaringen met all season banden mbt. sleitage, misschien is dat bij die Michelin wel opgelost, maar ik vind het een te grote gok om daar voor te gaan.

 

Ik ga in ieder geval voor XL banden en ik neig naar de continentals omdat deze goed getest zijn met auto's met wat meer kracht, als enige de C-classificatie hebben voor verbruik EN de A voor nat wegdek. Ik hoop dat hiermee het zenuwachtige rijgedrag dan wel echt over is.

 

Nog iemand die me dit toch ten zeerste af zou raden, misschien iemand met ervaring met de conti's of juist één van de andere banden (Goodyear heb ik zelf slechte ervaringen mee mbt. wegligging, dus zal ik niet heel snel meer voor gaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de banden vervangen door de Contisportcontact 5 en veeeeeel beter! Ik vind de auto nog steeds vrij gevoelig voor wind (veel meer dan mijn vorige auto, een Laguna Grand Tour), maar nu heb ik in ieder geval het gevoel alsof ik de auto onder controle heb. En dat is wel handig ;).

 

Bedankt allen voor de hulp en suggesties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, die banden waren idd niet mijn keuze. Hadden ze maar gewoon aan me gevraagd of ik voor goeie banden bij wilde betalen bij aflevering. Had ik nooit een probleem van gemaakt.

 

Ok, verlagen is een goeie... met verlagingsveren? Zijn dan ook nieuwe schokbrekers nodig? En lever je dan veel in op comfort?

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb dezelfde wielen onder de Superb (Lugano's met 225 35 19" Nexen Nfer SU1) als op de Passat B6.

Heb op de autobaan ook meer het gevoel dat hij iets zoekerig is. Hij is uitgelijnd maar heb er nog steeds last van.

 

Ik las ook iets over rubbers in de draagarmen of evt schokbrekers. Kan natuurlijk ook altijd even terug gaan om de uitlijning nog eens na te kijken met dit gegeven.

 

De banden heb ik 10k op mijn Passat gehad en vind ze meesterlijk. Hiervoor conti, vredesteins gehad en zowel nat als droog wegdek doen ze niks onder.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Marcel, e.e.a. laten nakijken maar de Superb heeft geen slechte rubbers.

 

Er is direct geen aanleiding te vinden waardoor dit zoekerige gedrag vandaan komt. Ik twijfel wel over de schokbrekers voor, ik merk soms een wat vreemde reactie als ik over een wat dieper liggende put of riggels diagonaal over het wegdek rijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden