Ga naar inhoud
  • 0

Kan een EGR klep lek zijn?


downforce

Vraag

Mijn Passat Variant 2.0 TDI 140 pk uit 2005 (model 3C) moet gekeurd worden voor de APK. Nu wordt bij de dealer vastgesteld dat de EGR klep lek is. Maar hier op het forum lees ik ook berichten dat zoiets zeer onwaarschijnlijk is.

 

Nu is mijn vraag, hoe krijg ik de auto door de APK keuring, zonder een bedrag van 1000 euro neer te leggen? Ik ben een a-techneut op auto gebied en weet dus ook niet hoe en of zoiets op een goedkopere manier kan worden verholpen. En vanaf Hoogeveen zou ik ook niet weten bij wie ik moet zijn. Heeft iemand nog een prettig bedrijf dat wel een oplossing weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat is de relatie tussen de EGR klep en de apk keuring? Maakt volgens mij niet veel verschil (tenzij de roetmeting niet klopt, maar die ging toch al via OBD?). Misschien toch gewoon laten keuren bij een onafhankelijk apk station en dan zien wat je met die EGR klep doet (of dicht laten zetten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
als die lek is liet ik hem gewoon afsluiten en softwarematig wegschrijven. bijvoorbeeld bij JB

 

Is inderdaad een optie, maar tijdens een deellast (gewone rijsnelheid) moet deze iets open staan om de NOx te verminderen. Anders loop je kans dat de uitstootnorm niet wordt gehaald. Is het daarom wel handig dit te doen?

 

Daarnaast is de auto getuned. de bewuste persoon JB (met dank aan de link) verteld mij dat de auto dan ook opnieuw getuned moet worden. Dan kom je wel op heel veel aanpassingen op een auto die ik het liefst origineel houdt en alsnog op 450 euri's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk niet dat het problemen levert voor de keuring. Een lekkende EGR wil zeggen dat deze ten alle tijden een beetje openstaat en dat de uitlaatgassen dus altijd voor een 2e keer de verbrandingskamer in kunnen, en niet alleen op deellast. Normaal staat deze toe op vollast voor volledige vermogensbenutting, maar voor de uitstootwaarden van je motor zal een beetje lekken van de EGR geen nefaste gevolgen hebben denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien kan downforce ook even melden WAT er lek is.

Mijn vaste garagist kwam ook met zo'n verhaal, hij lekt want er druipt smurrie uit. Is normaal. Ik maak hem wel schoon. Klaar.

Dan kan ie nog lekken op de pakkingen of zoals nu van uit gegan wordt: klep sluit niet meer.

Zijn allemaal andere dingen.

 

Ik heb een setje plaatjes besteld en een afspraak gemaakt in vorden, waar naast andere zaken ook de EGR dichtgezet is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Even inbreken in dit topic. Mijn 2006 2.0 TDI Passat 3C met DPF heeft volgens mijn garage ook een uitlaatgas lekkende EGR-klep. Vervangen kost ongeveer 600 tot 700 euro.

 

Ik heb al een tijdje dat er bij stilstand en draaiende motor uitlaatgassen het interieur inkomen als gevolg van deze lekkende EGR. Afdoppen levert een storingslampje op.

 

Is dit op te lossen door de EGR softwarematig dicht te zetten? Of kan dit alleen in combinatie met tunen?

 

M.v.g. Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo,

 

Even inbreken in dit topic. Mijn 2006 2.0 TDI Passat 3C met DPF heeft volgens mijn garage ook een uitlaatgas lekkende EGR-klep. Vervangen kost ongeveer 600 tot 700 euro.

 

Ik heb al een tijdje dat er bij stilstand en draaiende motor uitlaatgassen het interieur inkomen als gevolg van deze lekkende EGR. Afdoppen levert een storingslampje op.

 

Is dit op te lossen door de EGR softwarematig dicht te zetten? Of kan dit alleen in combinatie met tunen?

 

M.v.g. Wim

 

Je kunt hem software matig laten dicht zetten, dit kost dacht ik 75 a 100 €, staat wel op de website van o.a. JD tuning Lochem.

Bij tunen wordt het dichtzetten meegenomen zonder extra kosten.

Moet je wel waarschuwen dat je de oorzaak achterhaalt want blijft nu de klep hangen die de uitlaatgassen van de turbo naar de inlaat leidt of lekt er uitlaatgas naar buiten toe, hetgeen jij schrijft omdat er gassen in het interieur komen?

Bij het software matig dichtzetten moet je sowieso de vacuüm slang loskoppelen omdat de foutmelding wordt gewist maar er nog steeds vacuüm activiteit plaatsvindt op het membraan van de klep. In mijn geval bleef ie olie lekken uit de inlaat, nadat ik de vacuüm slang had afgedopt lekte ie niet meer en rookte ook een stuk minder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de snelle reacties.

 

Volgens mijn garage zijn er lagertjes stuk in een vlinderklep die op de EGR-koeler zit. De Passat blaast de uitlaat gassen door de ruimte die ontstaan tussen het asje en de lagers. Hij heeft de boel op de koeler afgesloten dmv een plaatje er tussen te zetten zodat er geen uitlaatgassen meer door de bewuste vlinderklep gaan en er dus niets meer kan lekken.

Hij had het ook over een lampje wat ging branden(foutmelding) maar ik heb net de auto opgehaald en tijdens de half uur durende rit ging er (nog) geen lampje branden.

 

Graag hoor ik jullie gedachten hierover en wellicht een advies over wat de beste oplossing is.......

 

Bedankt,

 

Gr. Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb dit afgelopen jaar ook bij een Forumlid gedaan, die zou idd ook een 800 euro kwijt zijn voor die klep aldus zijn garage.

 

Ik heb toen met hem overlegd wat ie wilde, hij heeft toen bij mij gekozen voor tuning+egr wegschrijven en ik heb er een plaatje tussen gedaan.

Je zou evt ook nog de DPF leeg kunnen maken, voordeel is dan wel dat je heel goed bij de EGR koeler kan en em helemaal ertussenuit kan halen, dus later ook geen last meer van evt koelvloeistofverlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het gaat mij erom dat ik geen foutmelding krijg en dat ie zonder problemen door de APK komt, want zoals jullie wellicht weten moeten auto's van na 12-2005 worden uitgelezen tijdens de APK.

 

Eigenlijk komt het hier op neer: ga ik dit bereiken met het softwarematig dicht zetten van de EGR en het plaatje dat er tussen zit.......?

 

Gr. Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het gaat mij erom dat ik geen foutmelding krijg en dat ie zonder problemen door de APK komt, want zoals jullie wellicht weten moeten auto's van na 12-2005 worden uitgelezen tijdens de APK.

 

Eigenlijk komt het hier op neer: ga ik dit bereiken met het softwarematig dicht zetten van de EGR en het plaatje dat er tussen zit.......?

 

Gr. Wim

 

Jouw verhaal lezende kun jij nu gewoon door de Apk keuring, de garage die hem dicht heeft gemaakt kan dat toch ook vertellen? Of mogen die niet keuren?

Er wordt tijdens de Apk niks uitgelezen alleen mogen sommige foutmelding lampjes niet branden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De Passat is inderdaad ook gewoon goedgekeurd. De garage zei wel specifiek dat tijdens de APK de auto moet worden uitgelezen, maar waarschijnlijk is dat dan vanwege evt. foutmeldings lampjes(die niet mogen branden) zoals jij zegt.

 

Vanwege de uitlaatgaslucht binnen in de auto bij stilstand en de kachel aan, ging ik er in eerste instantie van uit dat het flexibele stuk tussen uitlaatspruitstuk en de katalisator stuk/slecht was. Nu blijkt dus dat de klep op de EGR-koeler de boosdoener is.

 

Ik heb geen zin om 600-700 euro uit te geven als het met, een plaatje af te doppen en softwarematig dichtzetten van de EGR op te lossen is, en er geen lampjes gaan branden.

 

Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

http://www.mk5golfgti.co.uk/forum/index ... 241.0.html

 

Weet niet welk type Tdi je hebt maar in deze link zie je wat er mogelijk is.

Je kunt de pijp tussen turbo en cooler en cooler / Egr klep verwijderen of de hele cooler.

Vwb de lampjes, bij een motormanagement storing wordt ie goedgekeurd en bij het branden van bijv een Abs lampje afgekeurd.

 

Groet Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
http://www.mk5golfgti.co.uk/forum/index.php/topic,72241.0.html

 

Weet niet welk type Tdi je hebt maar in deze link zie je wat er mogelijk is.

Je kunt de pijp tussen turbo en cooler en cooler / Egr klep verwijderen of de hele cooler.

Vwb de lampjes, bij een motormanagement storing wordt ie goedgekeurd en bij het branden van bijv een Abs lampje afgekeurd.

 

Groet Willem

 

Bij een motorstoring wordt de auto niet zonder meer goedgekeurd. Bij een auto van na 31-12-2005 is het trouwens verplicht een EOBD-scan uit te voeren. Als je bij een dieselauto in modus 3 een storing P01xx, P02xx, P03xx, P04xx, P06xx of P0Axx hebt, wordt de auto meteen afgekeurd. Zit er een andere storing in modus 3, moet de auto een roetmeting ondergaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb dit afgelopen jaar ook bij een Forumlid gedaan, die zou idd ook een 800 euro kwijt zijn voor die klep aldus zijn garage.

 

Ik heb toen met hem overlegd wat ie wilde, hij heeft toen bij mij gekozen voor tuning+egr wegschrijven en ik heb er een plaatje tussen gedaan.

Je zou evt ook nog de DPF leeg kunnen maken, voordeel is dan wel dat je heel goed bij de EGR koeler kan en em helemaal ertussenuit kan halen, dus later ook geen last meer van evt koelvloeistofverlies.

 

Wat zou zoiets ongeveer kosten?

 

Gr. Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden