Heb ongeveer een maand geleden mijn turbo vervangen bij km stand 246.000, reden was olielekkage en het in noodloop gaan bij zwaardere belasting met de caravan. Bij meer dan 90 km per uur, bij het inhalen van een vrachtauto bijv dan ging ie in noodloop. Zonder caravan had ik hier geen last, ben er nu ook achter dat dit wordt veroorzaakt door de hoger bedrijfstemperatuur waardoor de roestlaag in de turbo extra gaat uitzetten en de ring van de verstelbare schoepen klem komt te zitten. Normaal is olietemperatuur zo'n 90 graden, met de caravan loopt ie al gauw op naar de 103 a 105 graden wanneer je een beetje doortrekt. Viel me op dat de roetvervuiling relatief meeviel na 246K maar dat het de roestvorming is die m.i. de boosdoener is en de noodloop veroorzaakt.
Ik had geen zin om een turbo bij deze km stand uit elkaar te slopen, schoon te maken etc met het risico van geen succes en/ of het afbreken van een boutje.
Ben een tijdje aan het rondkijken geweest en heb uiteindelijk besloten om toch een nieuwe OEM turbo van Garrett aan te schaffen via Ebay, was € 777,- euro met verzendkosten en pakkingset. Was voor een revisie turbo met namaak onderdelen bijna hetzelfde kwijt in NL met inruil van de oude. Heb begrepen dat Garrett geen OEM onderdelen levert aan revisie bedrijven!
Monteren is leuk karweitje, enige lastige is dat de rechter aandrijfas gedemonteerd moet worden, daarna kun je met een klein doppendoosje de turbo rustig demonteren. Heb ook het complete luchtfilter verwijderd. Dan kun je tevens de bevestiging boven aan bovenzijde versnellingsbak van de olie aanvoerleiding losmaken waardoor je de leiding aan de turbo wat kunt bewegen, je hoeft niet de hele leiding los te halen.Turbo zit met messing-moeren bevestigd, is dus ook na 7 jaar, goed los te draaien. Nieuwe turbo met beetje olie gevuld en daarna gemonteerd. Wanneer je geen speciale tang hebt, dan is de zware klem van de luchtinlaat turbo wat lastig te monteren. Heb dit opgelost door hem in de bankschroef in te drukken en er een dikke Ty-rap om heen te doen en heb die na montage door geknipt. Bij elkaar een karweitje van 3 uurtjes.
Nadat alles gemonteerd was heb ik de auto 10 keer gestart, meteen na het aanslaan uitgezet, toen een paar minuten stationair laten draaien en een proefrit gemaakt.
Viel me meteen op dat ie lekker soepel opspoelt zonder het turbogat. Belangrijkste was natuurlijk of ie het met de caravan nu ook goed deed.
Kon dat pas dit weekend uitproberen en het resultaat was geweldig, weer lekker door kunnen trekken en vrachtauto's inhalen zonder dat ie in noodloop ging.
Vraag
Willem nunspeet
Heb ongeveer een maand geleden mijn turbo vervangen bij km stand 246.000, reden was olielekkage en het in noodloop gaan bij zwaardere belasting met de caravan. Bij meer dan 90 km per uur, bij het inhalen van een vrachtauto bijv dan ging ie in noodloop. Zonder caravan had ik hier geen last, ben er nu ook achter dat dit wordt veroorzaakt door de hoger bedrijfstemperatuur waardoor de roestlaag in de turbo extra gaat uitzetten en de ring van de verstelbare schoepen klem komt te zitten. Normaal is olietemperatuur zo'n 90 graden, met de caravan loopt ie al gauw op naar de 103 a 105 graden wanneer je een beetje doortrekt. Viel me op dat de roetvervuiling relatief meeviel na 246K maar dat het de roestvorming is die m.i. de boosdoener is en de noodloop veroorzaakt.
Ik had geen zin om een turbo bij deze km stand uit elkaar te slopen, schoon te maken etc met het risico van geen succes en/ of het afbreken van een boutje.
Ben een tijdje aan het rondkijken geweest en heb uiteindelijk besloten om toch een nieuwe OEM turbo van Garrett aan te schaffen via Ebay, was € 777,- euro met verzendkosten en pakkingset. Was voor een revisie turbo met namaak onderdelen bijna hetzelfde kwijt in NL met inruil van de oude. Heb begrepen dat Garrett geen OEM onderdelen levert aan revisie bedrijven!
Monteren is leuk karweitje, enige lastige is dat de rechter aandrijfas gedemonteerd moet worden, daarna kun je met een klein doppendoosje de turbo rustig demonteren. Heb ook het complete luchtfilter verwijderd. Dan kun je tevens de bevestiging boven aan bovenzijde versnellingsbak van de olie aanvoerleiding losmaken waardoor je de leiding aan de turbo wat kunt bewegen, je hoeft niet de hele leiding los te halen.Turbo zit met messing-moeren bevestigd, is dus ook na 7 jaar, goed los te draaien. Nieuwe turbo met beetje olie gevuld en daarna gemonteerd. Wanneer je geen speciale tang hebt, dan is de zware klem van de luchtinlaat turbo wat lastig te monteren. Heb dit opgelost door hem in de bankschroef in te drukken en er een dikke Ty-rap om heen te doen en heb die na montage door geknipt. Bij elkaar een karweitje van 3 uurtjes.
Nadat alles gemonteerd was heb ik de auto 10 keer gestart, meteen na het aanslaan uitgezet, toen een paar minuten stationair laten draaien en een proefrit gemaakt.
Viel me meteen op dat ie lekker soepel opspoelt zonder het turbogat. Belangrijkste was natuurlijk of ie het met de caravan nu ook goed deed.
Kon dat pas dit weekend uitproberen en het resultaat was geweldig, weer lekker door kunnen trekken en vrachtauto's inhalen zonder dat ie in noodloop ging.
Link naar reactie
Delen op andere sites
32 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten