Ga naar inhoud
  • 0

Turbo vervangen 3C 2.0 Tdi BKP


Willem nunspeet

Vraag

Heb ongeveer een maand geleden mijn turbo vervangen bij km stand 246.000, reden was olielekkage en het in noodloop gaan bij zwaardere belasting met de caravan. Bij meer dan 90 km per uur, bij het inhalen van een vrachtauto bijv dan ging ie in noodloop. Zonder caravan had ik hier geen last, ben er nu ook achter dat dit wordt veroorzaakt door de hoger bedrijfstemperatuur waardoor de roestlaag in de turbo extra gaat uitzetten en de ring van de verstelbare schoepen klem komt te zitten. Normaal is olietemperatuur zo'n 90 graden, met de caravan loopt ie al gauw op naar de 103 a 105 graden wanneer je een beetje doortrekt. Viel me op dat de roetvervuiling relatief meeviel na 246K maar dat het de roestvorming is die m.i. de boosdoener is en de noodloop veroorzaakt.

Ik had geen zin om een turbo bij deze km stand uit elkaar te slopen, schoon te maken etc met het risico van geen succes en/ of het afbreken van een boutje.

Ben een tijdje aan het rondkijken geweest en heb uiteindelijk besloten om toch een nieuwe OEM turbo van Garrett aan te schaffen via Ebay, was € 777,- euro met verzendkosten en pakkingset. Was voor een revisie turbo met namaak onderdelen bijna hetzelfde kwijt in NL met inruil van de oude. Heb begrepen dat Garrett geen OEM onderdelen levert aan revisie bedrijven!

 

Monteren is leuk karweitje, enige lastige is dat de rechter aandrijfas gedemonteerd moet worden, daarna kun je met een klein doppendoosje de turbo rustig demonteren. Heb ook het complete luchtfilter verwijderd. Dan kun je tevens de bevestiging boven aan bovenzijde versnellingsbak van de olie aanvoerleiding losmaken waardoor je de leiding aan de turbo wat kunt bewegen, je hoeft niet de hele leiding los te halen.Turbo zit met messing-moeren bevestigd, is dus ook na 7 jaar, goed los te draaien. Nieuwe turbo met beetje olie gevuld en daarna gemonteerd. Wanneer je geen speciale tang hebt, dan is de zware klem van de luchtinlaat turbo wat lastig te monteren. Heb dit opgelost door hem in de bankschroef in te drukken en er een dikke Ty-rap om heen te doen en heb die na montage door geknipt. Bij elkaar een karweitje van 3 uurtjes.

Nadat alles gemonteerd was heb ik de auto 10 keer gestart, meteen na het aanslaan uitgezet, toen een paar minuten stationair laten draaien en een proefrit gemaakt.

Viel me meteen op dat ie lekker soepel opspoelt zonder het turbogat. Belangrijkste was natuurlijk of ie het met de caravan nu ook goed deed.

Kon dat pas dit weekend uitproberen en het resultaat was geweldig, weer lekker door kunnen trekken en vrachtauto's inhalen zonder dat ie in noodloop ging.

 

post-10228-1423828618,1303_thumb.jpg

 

post-10228-1423828618,8178_thumb.jpg

 

post-10228-1423828618,8959_thumb.jpg

 

post-10228-1423828619,0365_thumb.jpg

 

post-10228-1423828619,1615_thumb.jpg

 

post-10228-1423828619,3021_thumb.jpg

 

post-10228-1423828619,4271_thumb.jpg

 

post-10228-1423828619,5365_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
alleen de vraag hoe die roest er komt.. lang stil gestaan?

 

Denk dat het een sluipende ziekte is, toen ik 'm ruim 3 jaar geleden kocht uit de Lease heeft ie vermoedelijk wel een paar maanden stil gestaan. Ben op dit probleem gestuit via Problemcar waar een Sharan 2.0 Tdi zonder caravan frequent in noodloop ging en waarbij de turbo ook vol met roest zat. Weet ook niet hoe je dit kunt voorkomen, fabrikant zou een RVS inleg ring kunnen plaatsen waar nu de roest zit, worden de turbo's hooguit €300,- duurder denk ik :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mooi verslag, wel prettig dat je nu weer vermogen kunt aanspreken als je het nodig hebt.

Laatste foto lijkt wel Norge :mrgreen: ...........of is het in de Alpen ofzo?

 

Goed gezien Rolf, is boven in Jotumheim, de steile weg vanaf de westzijde die de Passat zonder problemen nam met toen nog 140 PK... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mooi dat het gelukt is.

Maar je hebt zeker wel beschikking over werklpaats/brug?

 

Heb een klein smeerkeldertje in mijn garage, daar kun je heel veel mee doen. Voor vervangen turbo moet je toch wel 95% aan de onderzijde sleutelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb je ook overwogen om er een grotere op te zetten?

Of geeft dat weer te veel aanpassingen aan spruitstuk en aansluitingen?

 

Nee Edwin, ben daar ook niet echt mee bekend. Heb nu al meer vermogen dan ik eigenlijk kwijt kan met mijn rechtervoet.....

Ben hier heel tevreden mee en hoop er nog een paar jaar plezier van te hebben zonder al te grote verrassingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wordt aardig geld gevraagd voor zo'n gereviseerde turbo, wij leveren ze voor de helft, gereviseerd....

Alleen jammer dat ik nog nooit een TDI goed heb zien lopen met een gereviseerde of immitatie turbo. Goede keuze dus van Willem... :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zeg niet dat Willem een verkeerde keuze heeft gemaakt, ieder moet voor zichzelf weten wat en waar hij zijn onderdelen koopt.

We verkopen geen Chinese of imitatie troep, verkopen er gemiddeld 15 a 20 per week, niet alleen vw/ audi trouwens en we staan achter onze producten en kwaliteit, het feit dat wij ze goedkoper aanbieden heeft niks met de kwaliteit te maken, hebben vaak gewoon orginele nieuwe af fabriek het is net wat onze leverancier ons levert.

We krijgen er zelden een terug, alleen als er van die top monteurs aan werken die vergeten zich te houden aan de montage voorschriften, meest voorkomende probleem van het kapot gaan is toch echt een smerings probleem, maar dit terzijde.

Nogmaals ieder zijn keuze toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Marcello, heb geen ervaring met ruil of imitatie turbo's, geloof zeker dat er in de wijze van montage ook wel wat te verdienen valt om de levensduur te bevorderen.

Als leek ben ik in NL aan het rondshoppen geweest en was toch wel teleurgesteld in de hoge prijzen, zelfs bij Brezan waar ik altijd flinke korting krijg moest ik voor een ruilturbo van Turbohoet €780,- betalen. Brezan vertelde dat het echt een ruilturbo was en geen nieuwe.

Vandaar dat ik toch via Ebay bij een bedrijf in Stuttgart terecht ben gekomen. Maar zoals jij aangeeft zijn er blijkbaar toch wel goedkopere oplossingen n NL.

 

Mvg Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Willem,

 

Goede montage is zeker belangrijk, zeker als de turbo echt kapot gelopen is wordt er vaak niet goed het in en uitlaat traject schoon gemaakt, ook de olieleidingen zowel aanvoer als retour en eventuele zeefjes in carter of plunjer bouten worden niet vernieuwd waardoor de nieuwe turbo weer te weinig smering krijgt en op korte termijn weer kapot gaat, nog maar niet te spreken over de olie en filters vernieuwen. In jouw geval zal dit allemaal niet nodig zijn omdat hij niet stuk gelopen is, maar het is misschien toch verstandig om de olie leidingen toch te vernieuwen.

Verder heb je een mooie how to gemaakt van de de/montage.

 

Gr marcello

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Autodemontage/handelsonderneming, omdat gebruikte turbo's niet aan te slepen zijn, geld voor vele merken, werken we nauw samen met een bedrijf die turbo's reviseren. Uiteraard doen we veel meer dan alleen dat, gebruikte onderdelen is toch onze grootste bezigheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Roest/aanslag op de schoepen komt meestal door koelvloeistof verbruik. Lekke egr koeler of cilinderkop gescheurd bijvoorbeeld.Hoeft niet nog steeds aan de hand te zijn, kan ook in het verleden zijn gebeurd en gerepareerd (het koelvloeistof verbruik). Leuke howto!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

er zijn trouwens aanbieder die een 170 turbo in het huis van een 140pk turbo kunnen plaatsen- JD zal zo een setje bij een 140 pk (bijv. bmp) motor dus eenvoudig in de richting van 210 pk moeten kunnen brengen, het leuke hieraan is dat je geen modificaties aan olieleidingen etc. hoeft te maken ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
er zijn trouwens aanbieder die een 170 turbo in het huis van een 140pk turbo kunnen plaatsen- JD zal zo een setje bij een 140 pk (bijv. bmp) motor dus eenvoudig in de richting van 210 pk moeten kunnen brengen, het leuke hieraan is dat je geen modificaties aan olieleidingen etc. hoeft te maken ....

 

Dit kan alleen bij de DPF (2.0 8v) motor. Bij de 16v past de turbo er wel op, echter echt alles is anders qua leidingwerk en in/uitlaat.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb de turbo de afgelopen weken met de caravan flink kunnen uittesten, Krakau op en neer geweest.

Het koppel was geweldig, geen problemen meer gehad.

Wat mij opvalt, nu ik de olietemperatuur in mijn tacho kan zien, dat die bij flink klimmen bij een buiten temperatuur van 32 gr, oploopt tot 115 gr. Zonder caravan zit de olietemperatuur eigenlijk nooit boven de 90 gr.

Sterkt mij in de mening dat de bijna 25 gr temperatuur verschil of meer, ook in de metalen delen van de turbo zit en door uitzetting en roest de schoepenring dan gaat vastzitten en noodloop veroorzaakt en dat, althans in mijn geval, zonder caravan en met een lagere bedrijfstemperatuur er geen noodloop optreedt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden