Ga naar inhoud
  • 0

Noodloop 3BG 96KW TDI


Passatrijder

Vraag

Heb de laatste tijd vaak dat de motor in de noodloop schiet. Vooral bij optrekken op een oprit op de snelweg. Dealer heeft EGR klep vervangen, maar sindsdien is het alleen maar erger geworden. Nu zou de turbo defect zijn. De motor loopt verder regelmatig, rookt niet etc. Herkent iemand dit probleem? Ik hoor graag van jullie!

 

Het gaat om een VW Passat 96KW TDI uit 2004.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hahah turbo moet niet raarder.

Als je de kap open doet, dan draai je even de motorplaat eraf, en zie je op einde motor een sensor zitten,

probeer die eerst maar, dan ist wel klaar denk ik..

Turbo stuk hahahah Eeerst beneden de zoveel toeren is die goed, en daarna is die kapot, denk het ook..

Egr klep was ook onzin. Jammer van het geld. egr kan er wel af, voor zoveel procent,.

Je hebt de luchtmassa meter, maar die geeft vaak niet deze storing,

En de n75 klep

En die sensor boven op intercooler buis wat ik hier boven meld, die is moet het haast wel zijn.

Heb je neit een kennis die ook een 96 kw heeft?

Anders moet je even in groningen komen, dan zet ik mijn sensor erop, probeer je hem is het klaar weet je wat je doen moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Turbo gaat niet zomaar stuk hoor. Lijkt mij meer een te hoge laaddruk/turbodruk of zo iets waardoor hij in de noodloop gaat. Er zal vast ieman in jou regio zijn die hem even rijdend kan uitlezen. Dan weet je meer. Voor de experts, zit hier een variabele turbo op dat dus misschien de schoepen vast zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Veel dank voor jullie reacties. Ik hoop dat jullie gelijk hebben en de turbo nog goed is. Kost 1300...!! Is de n75 klep een andere klep dan de egr? Dealer heeft de auto al een paar keer uitgelezen. Eerst was het de egr en nu dus de turbo (ze merkenbureau een te hoge turbodruk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb de laatste tijd vaak dat de motor in de noodloop schiet. Vooral bij optrekken op een oprit op de snelweg. Dealer heeft EGR klep vervangen, maar sindsdien is het alleen maar erger geworden. Nu zou de turbo defect zijn. De motor loopt verder regelmatig, rookt niet etc. Herkent iemand dit probleem? Ik hoor graag van jullie!

 

Het gaat om een VW Passat 96KW TDI uit 2004.

 

Dit probleem had ik ook met mijn Seat Leon TDI 81KW van 2005. Ik ken een goed garage in Urk, werd mij ook aangeraden door een kennis. Eerste rit met hem en hij wist het probleem al.

 

Ik weet niet of je hetzelfde probleem kan hebben, maar bij mij lag het aan het turbo ventilatie. Mijn Leon was gechipt en het ventilatie diende daardoor ook aangepast te worden. Na aanpassing geen Noodloop meer ! :mrgreen: Heeft me wel wat gekost :|

 

PS: Ik had ook de Luchtmassameter veranderd, maar dat hielp ook niet. PON kon er zelf ook niet achter komen :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat Sietze wel de spijker op de kop slaat: het is natuurlijk vreemd dat de turbo kapot zou zijn als de auto normaal gesproken prima rijdt. Alleen op de momenten dat ie in de noodloop schiet is ie kapot.. Ik ben wel benieuwd naar die N75 klep. Had ik nog nooit van gehoord. Is die moeilijk te vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Turbo-ventilatie? Ik weet niet wat ze je wijs gemaakt hebben...

 

Iig wat er moet gebeuren is even rijdend loggen, je kan dan goed zien wat er aan scheelt.

Misschien kan WickedS(formerly known as RutgerF) dat wel, stuur hem anders even een PB.

 

LMM zal ie niet van in noodloop gaan, lekke IC slang, slechte N75 of MAP sensor wel. Ook vastzittende VGT(Variabele schoepen) geeft een noodloop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Turbo-ventilatie? Ik weet niet wat ze je wijs gemaakt hebben...

 

Iig wat er moet gebeuren is even rijdend loggen, je kan dan goed zien wat er aan scheelt.

Misschien kan WickedS(formerly known as RutgerF) dat wel, stuur hem anders even een PB.

 

LMM zal ie niet van in noodloop gaan, lekke IC slang, slechte N75 of MAP sensor wel. Ook vastzittende VGT(Variabele schoepen) geeft een noodloop.

 

Mij zal je makkelijk wijs maken.. Motorisch snap ik er niks van, maar ja uiteindelijk was mijn probleem wel opgelost :mrgreen: daar ging het om..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Frits,

 

Het probleem is dus erger geworden als dat het een paar maanden geleden was.

Zoals ik het nu lees denk ik of aan het n75 ventiel of de schoepenverstelling van de turbo, zoals al eerder in dit topic is aangegeven. Heb je de foutcode toevallig nog ?

Helaas dat mn vagcom toen niet goed werkte om het uit te lezen/testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Doordat je auto een te hoge turbodruk heeft denk ik als eerste aan de N75 omdat die regelmatig stuk gaan.

Maar een vast zittende VGT verstelling van de turbo komt ook nogal eens voor.

Kan ook zijn dat er een zwaar punt in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daarom kan de dealer niks vinden, die gaat met zijn bakje koffie de stekker in pluggen, de brug omhoog zodat hij niet te ver uit een auto hoeft te komen, met koffie in de hand. Start de auto die op dat moment vrij is van storing, want als je hem uitzet reset hjij de kwaal weer. Dan puft en zucht de monteur eens , en komt tot conclusie er niks mis mee, een nieuwe turbo.. Goed voor de omzet, en als het dat niet is kijken we de slangen klemmen bijwijze wel na.

Maar heb je de turbo inmiddels al wel betaald. Dealer is geen leverancier meer van VOLKSWAGEN, Auto voor het volk.

Maar je doet je kap open, dan heb je de plaat met tdi erop. Bling plasic en dof plastic.

Dan zie je 4 ronde dopjes, die wip je eraf, en daar zitten moertjes 10 onder.

Los, en dan olie stok eruit, dop om pijlstok houder sturen,en olie punt.

Dan heb je als je recht voor de auto staat, eerst een radiateur, dan motor, en daar aan het einde zie je een kunstof harde buis, met een soort ruitenvormige sensor erin, waar de stekker volgens mij wat achterover ligt.

Die zit vast emt 2 maal torx 20 als ik het goed heb, draai eruit, en vervang die eens.

Maar eerst even handig om te doen is dit nummer wat er boven opstaat op te schrijven.

Mee naar je plaatselijke dealer gaan en nieuwe halen, verwacht hem op vrd.

En dan zet je die op naast gelegen parkeer plek even om, dan zit ie erop.

En kun je op de weg naar huis mooi testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals de man het uitlegt dat is gelijk aan wat Bassie zijn bg had.

En dat was die map sensor, volgens mij had de oud type tdi de brandstof pomp zeg maar meer gevoel in de n75.

En de pd eerder deze sensor als fout had.

 

Vandaar dat ik ook aangaf, vraag even iemand met een 96 kw, die map is zo om te zetten, en dan weet je het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het lijkt er wel op dat de dealer gewoon aan het vervangen gaat. De EGR blijkt achteraf dus ook niet de oorzaak van het probleem geweest te zijn. Zonde van de centjes. Heb nu de afdekplaat er af gehaald en probeer nu zelf te begrijpen hoe het allemaal in elkaar steekt. Dat moet helpen bij het vinden van de oplossing! Ik heb ook even gekeken in de Vraagbaak Passat (jaja uit het pre-digitale tijdperk). Ik kan dan jullie adviezen iets beter plaatsen.

 

- Klopt het dat de N75 klep de magneetklep voor de vuldrukbegrenzing is?

- MAP sensor. Is dat de turbodruksensor?

- (vastzittende) VGT. Hoe kan ik dat zien?

 

Heel veel dank weer voor jullie meedenken. Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hey Frits,

 

Het probleem is dus erger geworden als dat het een paar maanden geleden was.

Zoals ik het nu lees denk ik of aan het n75 ventiel of de schoepenverstelling van de turbo, zoals al eerder in dit topic is aangegeven. Heb je de foutcode toevallig nog ?

Helaas dat mn vagcom toen niet goed werkte om het uit te lezen/testen.

 

Ha Eric,

Het is inderdaad erger geworden. Bij de dealer denken ze nu aan het vervangen van de turbo (en nog een paar onderdelen) 1300 euro.. Ik heb het idee dat ze gewoon alles willen vervangen, omdat zij het ook niet precies weten. Bij de eerste meting door de dealer was de foutcode: 19586 P3130 035 Uitlaatgasterugvoersysteem Regelgrens overschreden Sporadisch. Ik begreep dat bij de laatste check er een andere code uit was gekomen (dat de turbo stuk is), maar die heb ik niet.

 

Gr. Frits

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Turbo is idd ook stuk, als die map sensor een fout pakt, want dat geeft turbo niet de behorende waardes die er voor zijn.

Leuke is dat hij na uitschakeling van contact gelijk weer wel zijn werk doet, dus dan niet stuk is.

En na een behaald aantal toeren en snelhijd schiet die weer dood.

Dit doet de n75.

Heb je vanaf punt 1 na starten niet voldoende vermogen dat is de map sensor.

 

Ik heb laatst bij iemand die verteld was Turbo is dood, die map vervangen, en tataa de turbo leefde in 1 slag weer.

 

Codes, en dergelijke heb ik ook verstand van.En weet niet precies de benamingen, maar als je het niet weet google je even, n dan is klaar. Maar nogmaals, kom anders een keer hierheen, en we zettene ven die map sensor om, als niemand bij je in de buurt dit durft aan te bieden. :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vond al googelend een mooie uitleg van de beroete VGT (variabele schoepen):

http://wiki.tdiclub.nl/images/8/81/Vag- ... cedure.pdf

 

Als ik dat heb, dan heeft de dealer eigenlijk gelijk toch? Schoonmaken zal wel ongeveer net zoveel kosten als vernieuwen?

 

Nog een onbekend nadeel van veel te veel file rijden... en rijden als een oudje ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sensor nog niet geprobeerd. Ben nog aan het begrijpen hoe het werkt. Ben bang dat ik jullie hulp nog wel nodig heb.

Vanmorgen ging hij weer in zijn noodloop bij het oprijden van de snelweg. Bij de vierde versnelling schoot ie er in. Even al rijdend herstart, en daarna geen last meer gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden