Ga naar inhoud
  • 0

Roetfilter regenereren?


Fopperr

Vraag

Reed vanavond terug vanaf Ulft en zag dat mijn verbuik bij 80km/h net boven de 1:20 is. Normaal is dit bij 80km/h rond of boven de 30.

 

Gemiddeld rijd ik van Ulft naar Vreden (45km) 1:18. Nu kwam hij niet verder dan 1:15,6.

 

Verder merkte ik niks aan de auto, genoeg vermogen en geen rare geur o.i.d.

 

Hoe weet ik of mijn auto aan het regenereren was? Weet dat het verbruik daarvan flink van kan stijgen doordat er brandstof naar het roetfilter gebracht wordt (zeg ik dat goed?).

 

Vond het een groot verschil en ben benieuwd waar dat vandaan kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 1

Effe nieuw leven inblazen.

 

Kom ik net thuis en merk ik dat mijn auto stationair, hoger in de toeren draait en de boel stinkt naar rubber. Ik heb hem even laten draaien tot het toerental weer is gaan zakken en nadat de ventilatoren uit zijn gegaan, de auto maar uitgezet.

Kan ik nu via vcds kijken of deze schoon is.? Zoals PassatMotion omschrijft.

 

Verstuurd van mijn GT-I9300

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan het niet zijn dat de roetfilter wat dicht komt te zitten en daardoor teveel tegendruk levert, met als gevolg een hoger verbruik.

Het is namelijk zo (dacht ik zo vernomen te hebben) dat het regenereringsproces maar pas start wanneer de wagen bv een hele tijd boven een bepaald toerental zit (2000toeren dacht ik) en dat toerental zou dan de hele tijd van het proces moeten behouden blijven (hoger mag, lager niet) en dan zou de roetfilter terug volledig geregenereerd moeten zijn.

Wanneer het minimun toerental niet meer gehaald wordt dan stopt het proces (filter is niet of niet volledig geregenereerd).

Wanneer dan het minimum toerental terug bereikt wordt, dan start het proces terug vanaf het begin.

Dus het kan misschien zijn dat na meerdere malen geen afgewerkt proces te kunnen doen, dat de filter stilaan dicht komt te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

logisch verhaal, maar het lijkt mij dat VW erover nagedacht heeft dat bijna niemand ene heel stuk boven de 2000rpm rijdt. Helemaal niet met het schone rijden in het vizier...

 

Dat het een bepaalde afstand nodig heeft klinkt logisch...

 

Moet wel zeggen dat ik de laatste weken alleen stukken van max 45 km gereden heb....

 

Als het filter echt dicht geslipt is, dan moet je daar toch een melding van krijgen? De auto slaat praktisch op hol als de ruitenwisservloeistof op is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Regeneratie van het roetfilter gebeurd automatisch.

De computert kijkt wanneer het roetfilter aan het dichtslibben is (waarde kun je zelf ook uitlezen met vagcom, maar het is volgens mij 65%)

 

De regeneratie start wanneer de motor en olie op bedrijfstemperatuur zijn.

Het toerental dient bij regeneratie boven de 2000 toeren te zijn in verband met de verbrandingstemperatuur. Dat haal je makkelijk want ik heb een 6 bak en bij 120 op de snelweg maakt ie 2200 toeren.

De computert bekijkt dit aan het gebruik van het gaspedaal en schat in of dit gedurende 5 minuutjes zou kunnen.

 

Rij je 5 minuten in deze setting dan is ie schoon.

kom je per ongeluk in de file terecht dan wordt het proces onderbroken en start opnieuw op als je weer boven de 2000 toeren komt.

Het schijnt zelfs zo te zijn dat als ie echt dicht gaat zitten en hij krijgt steeds de kans niet dat ie dan extra brandstof gaat inspuiten om een noodgeneratie te gaan doen tot 65 % om daarna op een moment weer gewoon te gaan regenereren.

 

Van de week merkte ik bij teruggang van een 120 kilometerweg naar een 100 kilometerweg dat ie aan het regenereren was en heb ik op de 100 kilometer weg even teruggeschakeld naar de 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een bluemotion en die hebben een schakelindicator onderin het grote MFA, en daar kan je heel goed aan merken wanneer er geregenereerd wordt, want die houdt rekening met het regenereren bij het geven van schakeladviezen. Is toevallig de regeneratie aan de gang, en heb je net opgeschakeld en valt je oog toevallig weer eens op de schakelindicator dan geeft die aan dat je terug moet schakelen! Vervolgens geeft hij pas bij 2800-3000 toeren aan dat je moet opschakelen, zodat je daarna niet te ver onder de 2000 toeren uitkomt. 2000 toeren is zo'n beetje het minimum toerental om te regenereren. Zo rij je door met een wat hoger toerental dan normaal als je de adviezen van de schakelindicator opvolgt totdat het proces voltooid is.

 

Op de snelweg gebeurd het eigenlijk ongemerkt, omdat je dan altijd wel bovende 2000 toeren rijdt. Soms gaan er maanden voorbij zonder dat ik merk dat er geregenereerd wordt, en wanneer je de schakelindicator weer afwijkende adviezen ziet geven weet je weer hoe laat het is. Het verbruik ligt inderdaad hoger, en ook duurt het langer dan 5 minuten, maar zelf heb ik nooit kunnen vaststellen hoe langhet nou exact duurt. Wel heb ik inderdaad gemerkt dat wanneer het proces niet voltooid wordt, je gedurende soms wel enkele dagen met de aangepaste schakeladviezen te maken hebt totdat er weer een stuk snelweg is gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag brande bij me voor het eerst het lampje.(110.000km)

Dacht zo van schit ....eenmaal thuis gekomen VCDS aan gehangen om gedwongen te regenereren.

Tot mijn verbazing gaf er in VCDS geen foutcode aan en was de roetfilter 14% (indien het 100% is moet deze vervangen worden anders werkt het niet)

 

Het regenereren dien je te rijden in 4de versnelling (werkt het best) toeren tussen 1500 A 2500t/min komt overeen met 60 a 70km/h (BLUEMOTION 75 a 85km/h)

Duurtijd is ca 20min en alle grootverbruik aan in de wagen (radio, ruit verwarming, verwarming zetels, airco, lichten)

Als het gelukt is gaat het lampje van de DPF uit in je tacho.

 

Dacht vroeger dat snelweg het beste was om dit te doen maar blijkt dus NIET zo te zijn het regenereren er van wordt gestopt en start weer bij lager dan 90km/h voor BLUEMOTION andere motoren 70km/h

Bij het testen op de secundaire wegen stopt het proces als je voor het rood licht sta en start weer bij de juiste waarde (T/min & km/h)

 

 

VCDS

 

Start motor

[ECU selectie]

[01 - Engine]

 

[Coding-II - 11]

◦maak regeneratie mogelijk door 21295 in te geven [DO-IT] en het lampje brand van DPF

 

[Metrische eenheden - 08]

Blokken 70 en 75 te selecteren.

 

In blok 70 vak 1 kan je de regeneratie volgen (xxxxxxx1 = normale regeneratie actief, xxxxxx1x = geforceerde regeneratie actief / allen op 0000000 of xxxxx100 is de regeneratie gestopt)

in blok 75 vak 1 =Turbo temp.: daar moet het meer dan 700C° zijn (werkt enkel al rijden bij stilstand zakt deze naar 200C° of te lage toeren)

in blok 75 vak 3 daar zie je hoe vol je DPF is blijven doorgaan zo kort mogelijk tot 0% , 0% is beste.

Blijf je bij de eerste poging op bv 5% zitten dien je alles opnieuw op te starten.

 

**Alles gebeurt al rijdend met VCDS**

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tot mijn verbazing gaf er in VCDS geen foutcode aan en was de roetfilter 14% (indien het 100% is moet deze vervangen worden anders werkt het niet)

Volgens mij kan je bij 40% of meer NIET meer een noodregeneratie uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Roetfilter regenereren? Simple

Optie 1: Roetfilter eruit, mooie downpipe erin (bijv. JB!) - software aanpassen (tuning ;)?) en je hebt er geen last meer van.

2de optie: uitbouwen - open maken - leeghalen - dichtlassen - druktesten en terugplaatsen. Daarna de software laten aanpassen.

 

op gegeven moment zou je de DPF toch moeten vervangen .......

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden