Ga naar inhoud
  • 0

verbruik


redmiller

Vraag

Beste forummers,

 

mijn auto (passat variant 3b tdi 85 kw) loopt ongeveer 1 op 17. Dat is als ik goed veel rustige kilometer heb, dus niet de binnenwegen, en rustig rij. Een vriend van me heeft een zelfde passat, maar deze loopt 1 op 18.5. Vraag is: waaraan zou mijn 'hoge' verbruik kunnen liggen? Ik heb geen extreme banden/velgen ofzo. Rij wel altijd met airco aan, maar dat moet toch geen 1.5 kilometer schelen?

 

Enige wat er is verbouwd aan deze auto is dat mijn zwager een roetfilter heeft laten plaatsen door de dealer ipv de katalisator. Maar dat zou ook niets moeten uithalen lijkt me omdat pas na de motor zit...

 

Wie kan me helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

banden controleer ik zoveel mogelijk en zet ze altijd op 2.5 bar, lijkt me een goede waarde. Wat ik niet helemaal snap is waarom een schoon brandstoffilter voor minder verbruik zorgt?

 

@vdub: tempsensor? Had ik dan geen storingslampje moeten zien branden of motor die niet op temp. komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een excollega (monteur) van mij gaf destijds al aan dat het ene blok de andere niet is. Ook al heb je bijvoorbeeld allebei een AVB blok dan kan het verbruik alsnog anders zijn. Dit heeft ook te maken met het inrijden van de auto toen hij nieuw was maar inderdaad ook zaken als airco, bandenspanning, velgen, soort band, type olie etc.

 

Concreet: je kunt dit nooit 1 op 1 met elkaar vergelijken, het kan ook aan de verschillende rijstijl liggen.

 

Zo haal ik met onze 3BG 1:17 (AVB) maar met mijn Golf IV haalde ik slechts 1:16 (AXR) ..... 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die van mij rijdt altijd ongeveer 1 op 18 a 19.

Rij altijd met airco aan en bandenspanning voor 1.9 en achter 2.1 (voorgeschreven waarden)

Rij wel bijna altijd met de cc aan

Tank altijd goedkope diesel dus niet van die dure super diesel die 10 cent per liter extra kost (die kosten haal je er never nooit niet meer uit).

Let wel: dit is mijn gemiddelde verbruik (korte en lange stukken door elkaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik gooi mijn banden altijd op 2.5 en schakel bij koude motor nooit boven de 2000 toeren. Warme motor komt richting de 2500. Hiermee haal ik met een halve tank (meter zal er wel iets afliggen) zo'n 600 á 650 kilometer mee. Nu weet ik dit niet 100% zeker want vergeet telkens die *** meter te resetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Probleem is dat die banden veel te laag zijn voor een Passat. En dat scheelt nogal in de omtrek van de band. Normaal is dat (bij 195/65-15) 1935mm maar bij jouw bandenmaat (205/50-15) is dat 1790mm. Dat is een verschil van bijna 10%. Dus voor elke meter die jouw auto zou moeten rijden, komt hij er in feite maar 90 cm vooruit. Hij zal lekker snel zijn met optrekken, maar in ieder geval 10% meer benzine verbruiken en ook flinke tellerafwijkingen hebben. Check daarnaast even je reservewiel, als dat wel gewoon 195/65-15 is kun je die eigenlijk nauwelijks tot niet gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zal de bandenmaat dan zoveel uitmaken? Ik rij 1 op 16,5/ 17 gemiddeld (passat sedan, handgeschakeld 3bg tdi 74kw). En dan rij ik nog redelijk rustig (rij de max toegestane snelheid + 5km). Airco altijd uit (is handbediend), 16 inch velgen 2.5 bar rondom en CC zet ik alleen op de snelweg aan.

 

Ik moet binnenkort nog wel olie verversen en nieuwe luchtfilter erin, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ik dan 1 op 18/19 zal halen. Ik vermoed eigenlijk mijn temp sensor dus dat wordt dan even uit (laten) lezen.

 

Wel zie ik dat het verbruik toeneemt als ik wind tegen heb (logisch he :mrgreen: )

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen om richting 1 op 18/19 uit te komen? (natuurlijk wel gewoon 120/130 rijden op de snelweg en niet 100 waar 120 is toegestaan :angel: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even inpikken. Mijn 3bg variant 130pk heeft een gemiddelde van 8 tot 8.5L / 100km !!!

Oorzaak? Geen idee, alle filters, riemen etc zijn vernieuwd, ik tank enkel bij Total of andere grootheden.

Ik schakel meestal tussen 1700-2800 toeren, naar gelang wie er inzit,gehaast ... Soms wordt er serieus doorgesleurd maar dat gebeurt niet veel, en ook steeds de auto op temp laten komen

Ook op autosnelweg ligt het verbruik hoog.

Er is zover ik weet niets motorisch aan veranderd. De passat roet wel stevig in lage toeren in de eerste 3 versnellingen.

De bandenmaat is 225/45 op 17" BBS. Ligt het hoge verbruik puur aan den bandenmaat?

Ik reed met mijn Toledo op 18" en het verbruik was toch heel wat lager.

 

"Edit": cc rij ik niet en de clima staat meestal op economic!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden