Ga naar inhoud
  • 1

Sludgeprobleem 1.8T (wegvallen oliedruk)


ron1965

Vraag

EDIT 3V: zie voor dit probleem ook onder andere de volgende topics:

viewtopic.php?f=109&t=16799

viewtopic.php?f=109&t=27166

viewtopic.php?f=109&t=27197

viewtopic.php?f=109&t=26822

 

voor de diverse alternatieve oliefilters voor de 1.8T zie o.a. dit topic:

viewtopic.php?f=109&t=14517

 

Hallo,

Na het vele lezen hier op het forum over de black sludge toch ook maar effe gekeken onder de olievuldop.

En bij mij dus ook zwarte troep erin.

De olie is volgens mij ook een longlife.

Aangezien ik nog garantie heb op de auto kan ik dit dan tegen de dealer vertellen en moet hij hier iets aan doen?

Ik heb de auto nog niet zo heel lang en nog niet zoveel km gemaakt.

De dealer waar ik hem gekocht heb verkoopt alleen audi en vw en bestaat al heel wat jaren(zal er dus ook wel verstand van hebben).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat ik inmiddels een beetje begrepen heb moet je gewoon ieder 10.000 km je olie en filter vernieuwen ter behoud van je blok. Dan heeft LongLife olie dus weinig zin, want zo "long" wordt ie niet gebruikt. Omdat het wel knap duur spul is kun je dan misschien gewoon synthetische olie gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook is het dan verstandig om geen longlife olie meer te nemen, maar synthetisch, anders krijg je weer het zelfde probleem.

 

Wat is er mis met die (overigens synthetische) longlife olie dan?

Doordat de temperatuur in de turbo erg hoog worden, is deze olie icm met de lange onderhoudsinterval niet geschikt. Ik heb toen ik de auto net kreeg ook hetzelfde probleem gehad. Deed een stoplichtsprintje, en toen gingen alle toeters en bellen af. Ze hebben toen olie en de hele reutemeteut vervangen en een motorflush gedaan(onder garantie). Nog geen 6mnd later controleerde ik de olie en zag het zelfde als de foto hierboven. Ben toen terug gegaan naar de dealer en geeist dat de onderhouds interval teruggezet werd naar 10dkm en synthetische olie en weer motorflush(gelukkig viel dit onder coulance regeling). Nu heb ik nergens last meer van

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook is het dan verstandig om geen longlife olie meer te nemen, maar synthetisch, anders krijg je weer het zelfde probleem.

 

Wat is er mis met die (overigens synthetische) longlife olie dan?

Doordat de temperatuur in de turbo erg hoog worden, is deze olie icm met de lange onderhoudsinterval niet geschikt. Ik heb toen ik de auto net kreeg ook hetzelfde probleem gehad. Deed een stoplichtsprintje, en toen gingen alle toeters en bellen af. Ze hebben toen olie en de hele reutemeteut vervangen en een motorflush gedaan(onder garantie). Nog geen 6mnd later controleerde ik de olie en zag het zelfde als de foto hierboven. Ben toen terug gegaan naar de dealer en geeist dat de onderhouds interval teruggezet werd naar 10dkm en synthetische olie en weer motorflush(gelukkig viel dit onder coulance regeling). Nu heb ik nergens last meer van

 

 

Snap heus wel wat je bedoelt, heb daar hier op het forum al eens een heel verhaal aan geweid.

Maar het ligt dus aan de te lange interval, en niet aan de olie.

Schrijf dat dan ook zo op :wink: , nu schep je het beeld dat de olie die voor longlife intervallen gebruikt wordt geen goede kwaliteit olie zou zijn.

Longlife olie is overigens 100% syntetisch en uitstekende olie, maar longlife service intervallen zijn niet geschikt voor 1.8T motoren. Heeft dus niets met de kwaliteit olie te maken mijninziens.

In atmosferische motoren waar deze olie voorgechreven wordt voldoet deze uitstekend.

Zo wordt er in mijn 2.0TDI VW507.000 voor geschreven voor zowel longlife als vaste intervallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb een 1.8 t passat en heb ook dit probleem gehad.by my is de karterpan schoon gemaakt en het filter vernieuwt in de carter.de coat laag die op de carterpan zit die gaat los laten en wordt tegen het filter aangezogen,by hogere toeren.dit probleem had audi ook.verder castrol longlife er in en hy ryd super.het is nu 9 maanden geleden dat het gedaan is,heb de storing nooit meer terug gezien.en hy ryd als een zonnetje.geef my wagen elk jaar een beurt en hoop hem nog een paar jaar te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Rij nu de passat 1.8T 3 jaar. met 67k km aangeschaft en zag meteen al sludgesporen. Na lezen van dit topic, forte spoeling er in en elk jaar/10k volsynthetische olie erin. Nu met 105 k op teller ziet het er prima uit. Geen Sludge sporen meer en ook geen wegvallen oliedruk meegemaakt. De passat bevalt nog steeds prima.

 

Naast de passat hebben we een fiat die nu ingeruild gaat worden. Wat testritten gedaan met onderandere japanse auto's. Ook maar even naar de VW dealer. De nieuwe golf met DSG 7 geprobeerd, 1.4 met 122 pk. Dit rijd zo goed, dat onze keus zeer waarschijnlijk VW golf gaat worden, met de 1.4 TSI motor. Vraag aan de experts hier. Hoe is het gesteld met de nieuwe motoren van VW? Zelfde advies om geen longlife te gaan gebruiken? Het gaat om een nieuwe 1.4 TSI benzine motor de 122 pk variant.

 

Ik zal ook eens op golf forum checken.

 

groeten Dimitri

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het probleem zit bij de Passat o.a. in het geringe olievolume.. als je er gewoon een beetje rekening mee houdt dat je de motor even laat draaien na een helse rit.. dan gewoon ff elke jaar nieuwe olie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

M'n Passat (1.8T APU, '99) heeft de 24e een jaarbeurt gehad. Ik zag op de factuur bij oliefilter dat men het type 068 115 561 F heeft gemonteerd en dat er 4.2 liter olie in het blok is gedaan. Ik had daar niet om gevraagd, maar vind het prima dat ze dat gedaan hebben. Ik neem aan dat e.e.a. in de loop der tijd als update in het onderhoudsschema is vermeld en dat dealers dit 'automatisch' doen. Weet iemand of dit laatste klopt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag na circa 1250 km Auto-RX (1 flesje) in de nieuwe olie het filter maar eens gewisseld. :roll:

 

Ik heb geen storingen gehad (ook niet vóór het toevoegen van de auto-RX) maar gezien de reputatie van de 1.8T ben ik toch maar een reiniging gestart.

 

Olie+Filter zijn dus vervangen 1250 km geleden, ik vind het er nu niet echt schokkend uit zien (of schrik ik niet snel?)

Was door de verhalen op internet wel een beetje bang voor grote zwarte stukken sludge of zo... :?:

 

lees nu net op auto-rx dat ik beter 2 flesjes bij de olie kan gooien, wellicht moet ik dat dan toch maar doen om (nog) beter resultaat te halen of is dit filter echt al zo vervuild? (het slijpsel op het karton is natuurlijk van het open zagen van de filter)

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben ook aan de beurt met mijn Passat 3BG 1.8T Automaat uit 2001 :angry: .

Olielampje gaf waarschuwing op de snelweg. Klein stukje doorgereden en daarna de passat aan de kant gezet.

Motor loopt nu zoals in dit filmpje(op ca. 50 sec.):

 

Nu had ik al vaker olie(druk) problemen, maar dit was meestal na bijvullen opgelost (geen waarschuwingen meer).

Wel heel veel last van sludge op de oliedop/peilstok. Dit zal wel komen omdat wij voornamelijk korte afstanden rijden.

Forte flush had ik al een tijdje op de plank staan maar nog niet gebruikt .. :bash:

 

Volgens de Wegenwacht, zelf ook bezitter van een 3BG 1.8T Automaat :D , zou het waarschijnlijk een verstopte olieaanzuigbuis en oliezeef zijn waardoor de oliepomp te weinig aanvoer heeft. Dit zou ook het ratelende geluid verklaren nl. een slappe nokkenas ketting (door wegvallen oliedruk?).

 

Wat te doen?....zit er aan te denken om olieaanzuigbuis en oliezeef te gaan vervangen/reinigen maar zie dat er dan speciaal gereedschap (steunbrug en takeljuk?) nodig is. Is dit zelf te doen zonder dit hulpgereedschap?http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=163&t=27379

 

Zou dit uberhaupt de oplossing zijn van het probleem omdat bij de poster van het youtube filmpje dit de oplossing was:

"The problem was the cam chain tensioner going bad. The chain and tensioner have since been replace and the car is running fine"

 

Alle hulp/tips welkom!

 

Anton

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb van vergelijkbare problemen gelezen dat ze de olie eruit laten lopen en met een klein staalborsteltje het filter onderaan de aanzuigbuis schoonmaakten via de olieaftapplug in het carter. Zeg maar een gebogen reageerbuisborstel maar dan met een metalen borstel.

 

Forte engine flush (neem aan dat die bedoeld wordt) is agressiever dan bv auto-rx, je hebt met die eerste kans dat brokken kool loskomen en de zaak weer gaan verstoppen. auto-rx weekt de boel los. Dat laatste proces duurt dan logischerwijs ook veel langer.

 

De nokkenaskettingspanner wordt gevoed door oliedruk, blijft deze achterwege dan wordt de nokkenasketting niet meer goed gespannen. Dat geratel is dus het gevolg van en niet de oorzaak. In die spanner zit een zeefje, deze kan ook verstopt zijn met troep. Zou deze dan ook zeker loshalen en eventueel schoonmaken.

 

Als je het goed wilt doen is de carterpan lichten het beste zodat je alles goed kunt schoonmaken, vervangen hoeft niet perse.

 

De volgende zaken zijn van belang om na te kijken / vervangen / schoonmaken:

 

-olieretour turbo

-carterontluchting zijkant blok + klep in t-stuk + metalen U-buis achter het blok langs

-zeef olieaanzuigbuis + binnenkant carterpan

-nokkenaskettingspanner

 

Als je kleppendeksel licht zie je meestal wel de mate van vervuiling die opgetreden is adhv de donkerheid van de vernislaag op onderdelen, onderin het blok is het erger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zou niet weten waarom de lock carrier (voorkant) in servicestand gezet moet worden voor het verwijderen van de carterpan.

 

Blokontluchting 1.8T 3BG, de carteronluchting thv buis 17 en t-stuk 13 loshalen en kijken of deze vervuild is en adhv de uitkomst alles loshalen en schoonmaken. T-stuk met klep zijn de nummers 5 & 6.

 

post-1673-1423827361,359_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zou niet weten waarom de lock carrier (voorkant) in servicestand gezet moet worden voor het verwijderen van de carterpan.

 

Blokontluchting 1.8T 3BG, de carteronluchting thv buis 17 en t-stuk 13 loshalen en kijken of deze vervuild is en adhv de uitkomst alles loshalen en schoonmaken. T-stuk met klep zijn de nummers 5 & 6.

 

 

 

Na 2 dagen sleutelen/schoonmaken is de Passat weer klaar :D

Carterontluchting zat hel-le-maal dicht!

Carterdeksel verwijderen is avontuur op zich maar wel te doen (met de juiste hulp en gereedschap). Zeef van de aanzuigbuis in het carter zat ook compleet vol/dicht.

LongLife olie vervangen door 10W/40.

Het plan is om binnenkort nog te flushen met Forte, een groter filter te plaatsen en weer frisse olie erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ben nog eens aan het google geweest maar kan niet echt een goed antwoord vinden..

van de week komt er weer nieuwe olie in (eerst ff forte der in)

maar welke olie kan ik er het beste in gooien?

er zit nu 5w30 in geloof ik, kan dat er gewoon in of toch beter andere??

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden