ron1965 Geplaatst 10 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 10 februari, 2009 EDIT 3V: zie voor dit probleem ook onder andere de volgende topics: viewtopic.php?f=109&t=16799 viewtopic.php?f=109&t=27166 viewtopic.php?f=109&t=27197 viewtopic.php?f=109&t=26822 voor de diverse alternatieve oliefilters voor de 1.8T zie o.a. dit topic: viewtopic.php?f=109&t=14517 Hallo, Na het vele lezen hier op het forum over de black sludge toch ook maar effe gekeken onder de olievuldop. En bij mij dus ook zwarte troep erin. De olie is volgens mij ook een longlife. Aangezien ik nog garantie heb op de auto kan ik dit dan tegen de dealer vertellen en moet hij hier iets aan doen? Ik heb de auto nog niet zo heel lang en nog niet zoveel km gemaakt. De dealer waar ik hem gekocht heb verkoopt alleen audi en vw en bestaat al heel wat jaren(zal er dus ook wel verstand van hebben). Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 ron1965 Geplaatst 21 februari, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 21 februari, 2009 Hallo, Kun je met het spoelen(van forte)ook gewoon nog rustig rijden of moet het echt onbelaast worden toegepast!! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 21 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 21 februari, 2009 mag alleen onbelast gebruikt worden Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Donleo Geplaatst 21 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 21 februari, 2009 Volgens de dealer mag je forte er niet in laten zitten het spul is te agressief.( dacht zelf ook om het toe tevoegen en een nacht laten inwerken was geen goed idee zei de dealer) wat zij bij mijn auto doen is het volgende: forte toevoegen daarna motor starten en 15 min laten draaien en daarna de olie aftappen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 22 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 22 februari, 2009 advies is officieel om het 30-60min stationair te laten draaien met Forte erin, daarna, olie aftappen, oliefilter vervangen en verse olie erin.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 gertjanpassat Geplaatst 22 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 22 februari, 2009 Jah zo heb ik het ook gedaan. Dop is nog schoon na 2 weken moet alleen de olie zeef nog even controleren en evt schoonmaken Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Bartman Geplaatst 23 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 23 februari, 2009 Heb net n.a.v. van de horrorverhalen mijn oliedop even gecheckt. Was een spannend moment toen ik de dop eraf draaide, maar het zag er m.i. heel aardig uit. Heb wel een beetje troep van de dop verwijderd, maar dit was zeker minder dan de foto's op P2 van dit topic. Ook de randen e.d. zien er heel netjes uit. Heb de dop dus goed schoon gepoetst, ik ga het wel even in de gaten houden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Roedy Geplaatst 26 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 26 februari, 2009 toch nog ff een vraagje, kan ik verder nog ergens aan zien of er bij mij dus de verkeerde olie in zit als alleen op de oliedop? twijfel er namelijk aan.. heb mn passat wel bij een vw-seat-audi garage gekocht en meteen grote beurt met apk maar je weet maar nooit.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Nitro68 Geplaatst 27 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 27 februari, 2009 Zou je zo even kunnen navragen bij de garage na kunnen vragen, maar die sludge is het gevolg van een te lange verversings termijn. Max 10000km met de 1.8T en dan verversen met een nieuw filter. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 3V Geplaatst 27 februari, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 27 februari, 2009 Als het er door de dealer in is gegooid staat meestal op de servicesticker in de deurpost wel welke olie ze hebben gebruikt. Anders inderdaad even navragen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 hobe Geplaatst 23 maart, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 23 maart, 2009 voor de technicus onder ons is tec flow engine cleaner beter of forte het gaat niet om de kosten maar om de kwaliteit Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 goedhak Geplaatst 27 maart, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 27 maart, 2009 Hallo, Heb sinds een jaar een 1.8T Passat variant met 160.000km. Sinds een paar weken tikken de kleppen. Heb na het doorzoeken van dit forum eens de vuldop bekeken. Deze zit helemaal vol met sludge. Mijn vraag is, weet iemand een goed adres in zuid limburg (Sittard) om de boel schoon te spoelen (tegen redelijke kosten). De auto lijkt ook wat minder vermogen te hebben. Ik weet ook niet of het makkelijk is om dit zelf te doen, maar ik vermoed dat hij behoorlijk aangetast is van binnen. Heb op vakantie (4 weken terug) bij stationair draaien ook een keer het olielampje aangehad. Graag raad en daad. gr Koen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Nitro68 Geplaatst 27 maart, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 27 maart, 2009 Dit sludge verhaal is het gevolg van de te lange intervallen bij BENZINE Turbo motoren, dus niet de diesels. Denk dat een spoelbeurtje uitsluitend uitstel van executie is..............................en de enige manier is denk ik paar keer spoelen met forte of tunap, dan de carterpan eronderuit, zeef van de oliepomp vernieuwen (zou de pomp zelf ook vernieuwen, paar tientjes), boeltje goed schoonmaken. Hetzelfde met het kleppen deksel, eraf, alles goed schoonmaken, verse pakking en weer terugmonteren. Verder maximaal 10000km tussen de verversingen houden! liefst 7500km Waarom zo rigoreus? Als je olielampje bij stationairdraaien al eens oplicht is het niet best. Als je er te lang mee doorrijd wordt het echt een dure hobby................... Turbomotoren%20en%20Longlifeservice[1].pdf Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 goedhak Geplaatst 27 maart, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 27 maart, 2009 Dank voor je reactie. Zoek daarom ook een goed adres in Zuid-Limburg. Aankloppen bij de dealer zal wel erg kostbaar worden. Weet iemand wellicht een adres die hierin de nodige ervaring heeft? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 goedhak Geplaatst 27 maart, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 27 maart, 2009 Hij verbruikt overigens weinig olie (1 liter op 7000km) dus volgens mij is de rest in orde Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Nitro68 Geplaatst 27 maart, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 27 maart, 2009 Aan adressen in Limburg kan ik je zo gauw niet helpen......... Coen Donkers zit in veghel, dat is in Brabant, is een VAG specialist. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Sander101 Geplaatst 27 maart, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 27 maart, 2009 Ik was vanmiddag ook bij Century in Groningen. De meneer ging even mee naar de auto en hij heeft even aan de slagen gevoeld. En de olie bekeken, het olie was wel beetje vies en er was idd een beetje sludge ofzo. Maar de olie dop was niet extreem vies. Hij vertelde mij dat er 5w30 in moest (kan ook 5w40 zijn geweest hoor.) Op dit moment zit er nog 10w30 of 40 in, op de auto staat 10w40 en in het boekje 10w30.(longlife olie dus) Maar omdat ik toch niet zo veel rij (heb geen rijbewijs ) kon ik wel sintetiese olie ofzo gebruiken. Ik moest maar even kijken hoe het allemaal zou lopen als het vermogen minder gaat worden moest ik terug komen. Als het olie lapje ging branden moest ik meteen koppeling in stappen en motor uit doen. Over 5dkm laat ik in elk geval uit voor zorg alles vervangen en schoon maken er moeten toch nieuwe slagen op. Hij heeft dan 180dkm gelopen dus dan word het tijd voor een service. De 1.8turbo motor is hier wel gevoelig voor zei hij. Maar voor de zekerheid toch alles even schoon laten maken baat het niet dan schaadt het niet. Wel een prima service trouwens top Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 ron1965 Geplaatst 28 maart, 2009 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 28 maart, 2009 Kost je zo"n 650 eurie. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Sander101 Geplaatst 28 maart, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 28 maart, 2009 Wat kost een service beurt eigenlijk? Ik dacht zoon 400, 500 euro ? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Dhvangel Geplaatst 20 mei, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 20 mei, 2009 Toch maar even een aanvulling van mijn kant: mijn 1.8T staat inmiddels op 134.000 km. Heb verversingsintervallen van 15.000 aangehouden en gebruik al jaren long-life olie. Zoals al meerdere malen gezegd gaat het overigens om de intervallen, en niet om de longlife-olie zelf. Als ik de olie peil kijk ik altijd goed op een witte doek hoe de olie er uit ziet. Hoewel de olie in de loop der tijd donkerder wordt (en da's maar goed ook, want dat betekent dat de olie vuil opneemt) behoudt-ie toch een zekere helderheid. Afkloppen, maar nog nooit tekenen van sludge waargenomen. Zou het dan toch helpen dat ik, ook al lange tijd, Shell V-power tank....? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 20 mei, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 20 mei, 2009 De V-power kan een duit in het zakje doen, maar eerder de max interval van 15K is jouw 'redding' Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Dhvangel Geplaatst 21 mei, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 21 mei, 2009 Denk ook wel dat die interval het belangrijkst is. Ik ga die voor de zekerheid toch maar ff op 10.000 zetten. Kan iig geen kwaad. Over de kwaliteit van benzines zijn de meningen sterk verdeeld, tenminste, over het nut van de additieven. Misschien ben ik wel een dief van m'n eigen portemonnee als ik dure V-power tank. Maar toch. Herninner me dat ik jaren geleden een Kadett-E diesel had en als enige in de straat Shell tankte. Ik was ook de enige die in een forse vorstperiode meteen kon starten en wegrijden. Nou is dat wel een ander verhaal, diesel, natuurlijk. Maar vanaf toen heb ik altijd Shell getankt en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die V-power echt wel van positieve invloed is op de levensduur en het fraaie 'lopen' van m'n 1.8T. Daarnaast valt 't me op dat de posts over problemen vaak gaan over jongere 1.8 T's. Zo vanaf 2001. Is mijn oudje ('99) van een betere kwaliteit? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 21 mei, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 21 mei, 2009 Ik heb laatst het verschil ondervonden in mn Polo van 1986, ik tank altijd Shell brandstof, ik heb iemand vervoerd en deze zou de tank wel even weer volgooien.. vlakbij hem thuis zat een Esso, ik reed gemiddeld met die brandstof 1 op 12,5 ipv 1 op 14,6 met de Shell.. tel uit je winst.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 supergrover Geplaatst 21 mei, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 21 mei, 2009 Heyhey,Ik lees net de berichten over de shell V power en kan het toch niet laten om hier even op te reageren. Ik werk zelf voor shell op de raffinaderij in pernis en heb jaren lang benzine geproduceerd. De V power scheelt echt in het aantal kilometers en het is beter voor je motor, dit komt omdat de brandstof als het ware puurder is. De benzine wordt als het ware uit de aardolie gesneden, de V power is een zuiverder "gesneden"stuk benzine. De verontreinigingen zijn minder en dus is er meer plek voor zuivere benzine die voor de verbranding nodig is. De verbranding is dus zuiverder met minder roet. De auto krijgt schoner "sap"dus ook minder vuil . groeten Danny Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 HendrikV5 Geplaatst 21 mei, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 21 mei, 2009 Een zo zuiver verhaal geeft me een impuls om dat V-spul van Shell ook maar eens te proberen. Als je zoals Matthijs aangeeft, 2 km meer kan rijden op een liter, dan heb je het prijsverschil er zo uit. ... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 3V Geplaatst 21 mei, 2009 Rapporteer Share Geplaatst 21 mei, 2009 Vanmiddag ook V-power getankt, maar ook alleen omdat je bij Shell geen RON98 meer kan krijgen. Als rasechte eigenwijs krijg ik dan het gevoel dat me die V-Power door de strot wordt geduwd en dan heb ik de neiging volgende keer weer gewoon Esso te gaan tanken Verschil in verbruik heb ik tot nu toe niet kunnen constateren maar dat zegt niet alles gezien de bescheiden hoeveelheid km's per jaar die ik rij. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
ron1965
EDIT 3V: zie voor dit probleem ook onder andere de volgende topics:
viewtopic.php?f=109&t=16799
viewtopic.php?f=109&t=27166
viewtopic.php?f=109&t=27197
viewtopic.php?f=109&t=26822
voor de diverse alternatieve oliefilters voor de 1.8T zie o.a. dit topic:
viewtopic.php?f=109&t=14517
Hallo,
Na het vele lezen hier op het forum over de black sludge toch ook maar effe gekeken onder de olievuldop.
En bij mij dus ook zwarte troep erin.
De olie is volgens mij ook een longlife.
Aangezien ik nog garantie heb op de auto kan ik dit dan tegen de dealer vertellen en moet hij hier iets aan doen?
Ik heb de auto nog niet zo heel lang en nog niet zoveel km gemaakt.
De dealer waar ik hem gekocht heb verkoopt alleen audi en vw en bestaat al heel wat jaren(zal er dus ook wel verstand van hebben).
Link naar reactie
Delen op andere sites
Top Posters For This Question
20
13
12
12
Popular Days
21 sep
14
11 feb
11
9 jan
8
21 feb
7
Top Posters For This Question
Vdub 20 posts
DM 13 posts
Dannydude1.8t 12 posts
ron1965 12 posts
Popular Days
21 sep 2009
14 posts
11 feb 2009
11 posts
9 jan 2010
8 posts
21 feb 2009
7 posts
Popular Posts
Errorist
Ja hoor Passanten, ik had het ook met mijn 1.8T Toevallig had ik dit onderwerp gelezen en de week erop gebeurde het bij mij... oliedruk valt weg... lichte paniek, omdat je een melding krijgt dat
Bartman
Mijn auto wordt geflushed as we speak... Hier ook 3 piepjes, een knipperend olielampje en een licht tikkend blok. Mijn garage had ook al onderzoek gedaan dus had de Forte en een groter oliefilter
Dannydude1.8t
De laatste tijd krijg ik regelmatig de melding STOP! in mijn boordcomputer te zien. met daarbij de opmerking OIL pressure en het wel bekende lampje. Ik krijg deze melding steeds als ik het gas flink
Posted Images
177 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten