Ga naar inhoud
  • 0

Hoe maakt een ieder zijn Passat winterklaar?


Dannydude1.8t

Vraag

Ik was benieuwd hoe een ieder zijn passat winterklaar maakt? Dit omdat het voor mijn Passat en ik onze eerste winter wordt en ik hem er zo goed mogelijk door heen wil laten komen. Misschien zijn er nog meer mensen die dit interresant vinden om te weten.

Wat ik zelf al ga doen is een set winterbanden eronder (staal :) ) en natuurlijk de antivries in de ruitenwisservloeistof. Maar wat is nog meer goed om te doen, vervangen, enz. enz.

 

:mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

- Wintervelgen erop

- Zorgen dat het ruitesproeier-reservoir leeg is en vullen met antivries (vorig jaar zat er nog vloeistof van de zomer in, en was de antivries dusdanig verdund dat alles dichtvroor in de sproeiers)

- En nog maar eens een keer extra het oliepeil controleren, al doe ik dat wel vaker

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
jij hebt alles al opgenoemd wat ik aan 'voorzorgsmaatregelen' heb genomen, ik zou niet weten wat je nog meer zou willen doen (of wilde je ook nog een muts, sjaal en warme deken aan boord hebben ;) )

 

Hier gaat er in de winter inderdaad een slaapzak en wat van die klein opgevouwen thermofolie's achter in de auto 's winters.

 

Je wil niet weten hoe het je vergaat als je, liefst met kinderen, ergens komt te staan als het echt koud is en je een uur moet wachten op hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog een paar tips

- Een paar theelichtjes meenemen. Als je met pech onderweg staat, kan 1 theelichtje de temperatuur in de auto 'draaglijk' houden. Wel oppassen met waar je die neerzet i.v.m. brandgevaar!

- Binnenkant van de ramen goed schoonmaken, dan heb je minder kans op condens

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nog een paar tips

- Een paar theelichtjes meenemen. Als je met pech onderweg staat, kan 1 theelichtje de temperatuur in de auto 'draaglijk' houden. Wel oppassen met waar je die neerzet i.v.m. brandgevaar!

- Binnenkant van de ramen goed schoonmaken, dan heb je minder kans op condens

 

Koolmonoxide :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad de winterbandjes, even wat vaker controle rondje rond de auto i.v.m verlichting (iets wat heel veel mensen nog moeten doen zag ik vanavond :mrgreen: ). Antivries in ruitenwisserreservoir, accu nakijken, bescherming deurrubbers. En ik heb standaard achterin wat van die chemische kruiken liggen. Ooit eens met een sneeuwstorm in Duitsland op een parkeerplaats moeten overnachten in de auto, dan zijn die dingen best handig. :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Winterbanden eronder (op de juiste spanning natuurlijk!!) ,dus 2 a 3 tiende bar hoger. Goeie vorstbeveiliging in je ruitensproeier reservoir. Ik gebruik meestal een goedkope 5 liter kan van de bouwmarkt. Veel meer heb je in nederland niet nodig. Als je naar het buitenland gaat zou je het mensgel wat straffer kunnen maken. Ramen aan de binnenkant goed vetvrij maken. Dit is handig als in de winter je airco niet werkt en je verwarming je ramen droog moet maken. En geduld hebben als je de auto start. Ik zie altijd heel veel mensen ijverig de voorruit aan de binnenkant schoonmaken met een of ander doekje of sponsje. En dan is na een week heel de voorruit aan de binnenkant vettig. Gewoon geduld hebben, na een minuutje of 2 á 3 begint je voorruit vanzelf schoon te worden ook zonder airco ( zo werkte het vroeger ook toen er nog geen airco bestond :roll: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag in Weert heeft het aardig wat gesneeuwd en geregend. Toen ik aan het eind van de werkdag de auto in wilde, viel het niet mee om de deuren open te krijgen, deurrubbers zaten vastgevroren door al het vocht van overdag!!!

 

Daarstraks dus maar even in de weer geweest met de stick die ik al langere tijd heb van Valma. Dit is enigszins vettig spul wat je dunnetjes op je deurrubbers kunt smeren. Als het goed is kan de Passat er weer een beetje beter tegen! :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

deurrubbers insmeren help zeer goed niet alleen tegen vastvriezen maar ook tegen beschadiging .

als deze te vast zijn gevroren en men trekt er uit alle macht aan voor deze open te krijgen kan men de deurrubbers scheuren .

wat ik ook zie en wat echt niet goed is dat mensen met kokend water over de ruit gieten ,als er dan een klein barstje in de ruit is heb je prijs dan scheurd deze door tot een mega barst .

ook een kleine tip is de batterei isoleren .

met bepaalde type wagens (vooral die geproduceerd worden in koude landen) is dat standaart voorzien ,daar zit de batterei in een bepaalde stoffen hoes om zo te felle afkoeling te verkomen (want de batterei ziet af in de winter) .

wat men ook kan doen en dat was ook wel tof gevonden is alleen in de winter de standaard sproeislang (darm van sproeibak naar sproeiers) vevangen daar een langere versie doe men enkele malen rond een radiator slang draait en die zo opgewarmt word door die radiator slang altijd lauw sproeiwater voorzien want zelfs antivries water bevriest tijdens het rijden .

en dan de normale schek ups (winterbanden die men oppompt met stikstof want die blijven altijd op de juiste kilos,antivries meten in de radiator en zonodig een deel verversen met nieuwe antivries,olie nakijken en de wagen altijd rustig warm rijden in de winter ) .

de wagen s'avond voorzien van een folie op de ruit is ook zeer goed en tijd besparend .

en de ruitewissers in optimale conditie brengen want die heeft men nodig tijdens de winter met al dat zout en als we het dan over zout hebben ,indien men met alu velgen blijft rijden deze om de dag af te spoelen met lauw water en een behandeling te geven met wax een goede vettige laag wax op de velgen helpt tegen corrosie vorming van de lak en dat is ook goed voor de rest van de wagen vraag maar aan jee die weet dat .

verder hoop ik dat iedereen schadevrij de winter doorkomt dus pas uw rijstijl aan en verwacht u s'morgens altijd aan vorst aan de grond .

groeten guy .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Arjen, ik gebruik voor de deurrubers een stick van Valma, werkt super! Heb ik volgens mij een keer bij de Halfords gekocht lang geleden.

 

Voor mijn lm velgen heb ik een potje rimwax, een keer bij Sven besteld. Merk weet ik even niet uit mijn hoofd, zou ik vanavond eens moeten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, begint dit topic toch te lopen :)

 

Inderdaad een aantal hele goede tips, zal ook een stick van valma aanschaffen want ik stond vannocht (welliswaar gecontroleerd) ook te sjorren aan de deur. En we willen natuurlijk niet dat er iets scheurt :mrgreen:

Dat van de sok rond de accu is ook een goede tip maar waar schaf je zoiets aan en waar moet de sok aan voldoen wil het er goed voor zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Smartwax... what else?

 

Sinds kort gebruik ik ook Smartwax ipv mequiars en het bevalt me goed. Zeker hun towel, die bevalt beter als die van mequiars.

 

Ik heb van smartwax Smart Dressing gekocht om mijn deurrubbers mee in te smeren. De rimwax heb ik ook aangeschaft voor de passat. De velgen glimmen nu (mijn velg is mat) en beschermt beter tegen remstof (de wax kan een hogere temperatuur aan) en zorgt ook voor bescherming tegen pekel. Alhoewel het altijd beter is om de velg schoon te maken.

 

Verder doe ik geen aanpassingen aan de auto. Winterklaar maken is een beetje verouderd, net zoals met de tuin...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden