Ga naar inhoud
  • 0

Binnenkort remschijven en remblokken vervangen


LED-Lightning

Vraag

Mijn voorste remschijven zijn reeds langere tijd aan vervanging toe.

 

Het vervangen van deze schijven en de blokken wilde ik graag zelf gaan proberen, maar heb dit nog nooit eerder gedaan. Ik wil goed beslagen ten ijs komen, want het gaat hier om veiligheid, dus ik heb de volgende vragen:

 

1) Bij autopartsonline.nl kan ik een set aanschaffen. Bij mijn type TDI (66 kw) staan twee typen: AHH en AHU. Hoe kan ik vinden welk type ik heb?

 

2) Er worden op dezelfde website remblokken aangeboden, van het 'standaard' type en 'sport'. Ik heb zelf de remschijven thuis liggen, dit zijn standaard schijven. Welke blokken kan ik hier het beste voor kopen?

 

3) Weet er iemand een uitgebreide how-to inclusief foto's hoe het vervangen van de schijven en de blokken (inclusief slijtindicator, schijnt bij modellen vanaf 1-5-1990 erop te zitten) in z'n werk gaat en of er speciaal gereedschap bij nodig is?

 

4) Als iemand nog tips heeft voor goede sites waar goede schijven/blokken verkocht worden voor een gunstige prijs hou ik me natuurlijk aanbevolen

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Anonymous

die AHH en AHU is je motorcode geloof ik, die zie je onder de beschermplaat van je motor.

 

wat remblokken betreft, ik heb nog van TEXTAR (met slijtageindicator) voorzijde voor je liggen. (dat is dus die SPORT op autopartsonline) als je daarop SPORT klikt zie je TEXTAR, daar staan ze voor 80 euro excl. verzenden, ik verkoop hem voor 65 euro. heb nog 1 set over voor de voorzijde.

 

je haalt je velg eraf, vervolgens je remklauw die vastzit met 2 inbusjes. Dan kan je de blokjes er zo tussenuit halen. De dop van je remvloeistof boven bij je motor draai je open. Dan kan je cilinders in je remklauw knijpen en dan de nieuwe blokjes erin. Als je weet hoe je alles eruithaalt, stop je de nieuwe er zo in. Je moet wel effe de bewegende delen van de klauw insmeren met kopervet. Het kan eigenlijk niet mis gaan, kan maar op 1 manier

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@1: AHH en AHU zijn motorcodes, die op de 'beroemde' witte sticker bij je chassisnummer staan, zowel in je boekje als in de auto. Daar staat dus ook 1 van beide codes op.

die AHH en AHU is je motorcode geloof ik, die zie je onder de beschermplaat van je motor.

 

wat remblokken betreft, ik heb nog van TEXTAR (met slijtageindicator) voorzijde voor je liggen. (dat is dus die SPORT op autopartsonline) als je daarop SPORT klikt zie je TEXTAR, daar staan ze voor 80 euro excl. verzenden, ik verkoop hem voor 65 euro. heb nog 1 set over voor de voorzijde.

 

je haalt je velg eraf, vervolgens je remklauw die vastzit met 2 inbusjes. Dan kan je de blokjes er zo tussenuit halen. De dop van je remvloeistof boven bij je motor draai je open. Dan kan je cilinders in je remklauw knijpen en dan de nieuwe blokjes erin. Als je weet hoe je alles eruithaalt, stop je de nieuwe er zo in. Je moet wel effe de bewegende delen van de klauw insmeren met kopervet. Het kan eigenlijk niet mis gaan, kan maar op 1 manier

Zorg er wel voor dat je remvloeistofreservoir niet te vol zit als je de zuigers terugduwt, remolie vreet je lak weg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Textar zijn de betere remblokken en zeker aan te raden. De geleidingen waar de remblokken over heen bewegen kun je het beste schoonmaken met een roestborstel. Als je vet wilt gebruiken doe dan zilvervet, dat is beter als kopervet (beter bestemd tegen hogere temperatuur)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmm, ik heb nog eens wat rondgekeken, en weet niet zeker of ik dit zelf wel aandurf. Ik denk dat ik eerst toch maar eens door iemand anders laat doen, en meekijk. Dan weet ik het voor een volgende keer!

 

Wie weet willen de Belgische broers Appi en Guyke dit de komende onderhoudsbeurt doen voor een extra vergoeding, en dan kan ik meteen meekijken en foto's maken voor een mooi KB artikel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hebben alle Passats v.a. 1990 slijtindicatoren? Ik zit denk ik ook binnenkort aan nieuwe remblokken voorzijde. Die zitten er min. al 80.000km op (als ik de papieren mag geloven).

Want er worden ook blokken aangeboden zonder slijtindicator.

 

Wij hebben zelf een 98-er tdi variant

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een topic omhoog kicken :lol:

 

Mijn garage vertelde mij dat ik mijn remschijven en blokken moest vervangen over 10.000 km, nu zit ik daar bijna aan en heb daar een vraag over...

 

Bij mijn vorige Passat (3B) heb ik dit eens samen gedaan met mijn vader en dat wil ik ook nu weer gaan doen, maar de vorige Passat meldde op de boardcomputer: Check Brakepads, nu geeft mijn huidige Passat (nog) niets aan... :?

 

Als ik de schijven en blokken zo zie, dan zou ik er nog wel even mee door kunnen (maandje of 2) maar aan de andere kant ben ik benieuwd of mijn huidige 3BG wel slijtageindicatoren heeft zoals de vorige...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als ik de schijven en blokken zo zie, dan zou ik er nog wel even mee door kunnen (maandje of 2) maar aan de andere kant ben ik benieuwd of mijn huidige 3BG wel slijtageindicatoren heeft zoals de vorige...

Mijn 3B had ook al slijtage indicatoren, dus ga er maar vanuit dat ze er bij jou ook op zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je slijtage indicatoren hebt en er wordt een melding gegeven op je board computer kan je met normaal gebruik nog ongeveer 3000km met de auto rijden.

De board computer geeft het echt heel erg op tijd aan.

Maar je moet het wel altijd nog nog met het blote controleeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn voorste remschijven zijn reeds langere tijd aan vervanging toe.

 

Het vervangen van deze schijven en de blokken wilde ik graag zelf gaan proberen, maar heb dit nog nooit eerder gedaan. Ik wil goed beslagen ten ijs komen, want het gaat hier om veiligheid, dus ik heb de volgende vragen:

 

1) Bij autopartsonline.nl kan ik een set aanschaffen. Bij mijn type TDI (66 kw) staan twee typen: AHH en AHU. Hoe kan ik vinden welk type ik heb?

 

2) Er worden op dezelfde website remblokken aangeboden, van het 'standaard' type en 'sport'. Ik heb zelf de remschijven thuis liggen, dit zijn standaard schijven. Welke blokken kan ik hier het beste voor kopen?

 

3) Weet er iemand een uitgebreide how-to inclusief foto's hoe het vervangen van de schijven en de blokken (inclusief slijtindicator, schijnt bij modellen vanaf 1-5-1990 erop te zitten) in z'n werk gaat en of er speciaal gereedschap bij nodig is?

 

4) Als iemand nog tips heeft voor goede sites waar goede schijven/blokken verkocht worden voor een gunstige prijs hou ik me natuurlijk aanbevolen

 

Alvast bedankt!

 

Hoi

Ik vind het niet verstandig dat je dit zelf gaat doen,

Punt 1 je hebt het nog nooit gedaan,

Punt 2 Het gaat om de veiligheid van jouw en je gezin, of meerijdende passagiers.

Punt 3 vind ik dat je op veiligheid niet moet bezuinigen, tenzij je in mijn positie zit is het anders :x

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even ook maar in dit topic spammen :)

De vorige keer heb ik een setje schijven en blokken gekocht en circa een 2 maanden geleden op het beestje gelegd. Jammer genoeg is het nu weer hetzelfde liedje en dus zit er een slag in de schijf.

Mede hierdoor dus bij het remmen een lekker trillend stuurtje waar ik dus weer vanaf wil. Blijkbaar heb ik wat handelingen verkeerd gedaan dus even de volgende vraag:

 

Mijn montage volgorde ging als volgt (voorzijde auto):

Wielen verwijderen

Blokken wat losser duwen van de schijf

Blokken verwijderen en voorzichtig de klauw wegleggen om beschadigingen te voorkomen (wel aan de remleiding laten zitten)

Schijf van de as af halen en deze met beleid in de schuur smijten :P

Blokken verwijderen uit de klauw en deze ook met beleid in de schuur smijten ....

Nieuwe blokken voorzien van een beetje kopervet (keramisch vet voor remmen)

Blokken in de klauw monteren

Nieuwe schijf op de as monteren (eerst de as zuiver gemaakt met een staalborstel op mijn schroefmachine)

Blokken en klauw over de schijf heen terug monteren (blokken wel even aantrekken anders past het niet)

Wiel terug monteren en de eerste 300km rustig remmen.

 

Nu blijkt dat ik wellicht eerst wat onderdelen met remmenreiniger had moeten reinigen maar welke allemaal ? Tevens zou ik iets met de schijf moeten doen ? Het lijkt erop dat de schijf door vuil weer krom is getrokken dus ik ben wel benieuwd want wil het toch graag zelf doen daar ik dit leuk vind om te doen.

Wie kan me hierin adviseren ? ( Ik zal wederom wel een How To maken met fotos als dank voor de info)

 

Anton

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb inmiddels maar op andere fora rond gekeken en ben er dus achter dat alles met de remmenreiniger dus grondig gereinigd moet worden. Zit ik alleen nog even met 2 vraagjes:

 

De schijven moeten ontvet worden met de remmenreiniger maar moeten ze ook opgeruwd worden ?

Ik heb geen kopervet maar vet voor keramische schijven daar deze minder agressief zou zijn maar is dit wel goed spul ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een kromme schijf (warping) krijg je toch alleen maar als je een potje fiks hebt geraced met 't nodige remwerk en daarna lang (bv op een parkeerplaats) je rem ingedrukt blijft houden (blokjes maken contact) waardoor de schijf ongelijkmatig afkoelt en dus kan vervormen ..

 

Als dat niet aan de orde is dan lijkt 't alsof de schijf niet plat genoeg gemonteerd is , bv door vuil tussen de schijf en het contact-vlak waar je em op monteert. Dan kan de schijf wiebelen (beweging van links naar rechts, al is 't maar 1 mm) en kan je blokken raken of gewoon door de onbalans gaan trillen. Bij remmen blijft de schijf wiebelen en zou je dan dat gevoel nog sterker moeten hebben als je schijf de blokken zou raken, lijkt me overigens niet logisch want dat zou je meteen moeten hebben gemerkt.

 

Maar dit is internet-forum-theorie.

 

Hier een hele foto-sessie van het verwisselen van remmen (duits, ook over Passat) : http://www.autoschrauber.de/content/000 ... rieren.php

 

Misschien dat er nog wat nuttigs bijstaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb bij 2 autos zo de schijven en blokken vervangen maar bij beide hetzelfde probleem. Conclusie is dan toch echt dat ik iets verkeerd heb gedaan. Appie had me al eens per pm gemeld dat ik alles zuiver had moeten maken met remmen reiniger daar anders het vuil de schijf verhit met het remmen of zo iets waardoor de schijven weer krom worden.

Iemand anders die weet wat ik verkeerd doe of heb gedaan ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb wel eens begrepen dat het vastzetten van de wielbouten vrij nauwkeurig komt. Je moet ze gelijkmatig allemaal vast draaien, en ze daarna kruiselings op het juiste moment zetten. Met b.v een luchtsleutel in een keer de wielbout veel te vast draaien zou er voor kunnen zorgen dat de schijf krom wordt.

 

Van horen zeggen, ik hou me gewoon netjes aan de juiste momentwaarde, en heb geen kromme schijven, maar dat kan ook toeval zijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Had de pm nog dus nog even terug gelezen. Ik moest de schijven goed ontvetten en de houders van de remblokken goed zuiver maken. Betreffende de naaf die heb ik op aanraden van mijn garage zuiver gemaakt met een staalborstel op mijn schroefmachine zodat alles glad aansluit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden