Ga naar inhoud

Het dilemma van de Passat: V5 of 1.8T ?


AutoKennerNL

Aanbevolen berichten

Beste Passat kenners,

 

Ik ben Sander en ik ben compleet nieuw op dit forum, en ik wil mijn eerste auto gaan aanschaffen. Ik ben al geruime tijd bezig met het zoeken naar een snelle, veilige, luxe auto die niet al teveel kost in de verzekering en een enigzins redelijk verbruik heeft. De Passat is een van die auto's die daarom op mijn lijstje staat. Mijn voorkeur gaat er zelfs naar uit, na vele uren zoeken op de bekende occasionwebsites.

 

Ik ben momenteel opzoek naar een Passat van tussen 8-1998 (jawel ik wil ook zij-airbags haha) en 2000. Verder moet het een Trendline of Highline zijn omdat ik goede zetels wil hebben en een leder stuurwiel. Dan valt er uiteraard al een hoop af.

 

Verder ben ik opzoek naar een sterke motorvariant. De V6 valt af omdat die iets te duur is voor mij, maar een V5 of 1.8T is wel betaalbaar. Een tractordiesel sluit ik uit en de geweldige V6 TDI komt misschien nog wel een keer als ik wat extra centen heb en meer ga rijden.

Ik weet dat de 1.8T zuiniger is en meer koppel onderin heeft dan de V5. Mijn vraag is echter - en ja ik heb al lopen zoeken met de zoekfunctie, helaas zonder resultaat - welke motor op lange termijn de beste is??

De meeste auto's die ik kan vinden hebben allemaal al zo'n 2 ton gereden. Ik wil dan ook in ieder geval een auto met garantie en aantoonbare km stand. Wat voor enge reparaties moeten nog uitgevoerd worden en / of welke moeten dan in ieder geval gedaan zijn bij zo'n 2 ton? Zo kan ik mij voorstellen dat bij de 1.8T de turbo op een gegeven moment vervangen moet worden..

 

Ook heb ik nog een vraagje: is die VR5 / V5 (150pk) een 20 klepper of een ouderwetse 10 klepper? Wat is precies het verschil in gevoel tijdens het rijden tussen een 10 klepper / 20 klepper?

En even een persoonlijke vraag aan de V®5 rijders onder u: waarom kocht u een V5 en geen 1.8T ? .. ik kan eigenlijk met mijn kennis geen 1 reden verzinnen waarom je een V5 zou kopen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een 3BG 1.8T en rij hier al vijf jaar mee rond z'n 20.000km per jaar en ik heb er ook zeker nog geen spijt van.

Maar ik moet wel zeggen als deze auto moet worden vervangen ga ik voor een diesel wel met turbo.

Dit alleen omdat een diesel blok langer mee gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Ook heb ik nog een vraagje: is die VR5 / V5 (150pk) een 20 klepper of een ouderwetse 10 klepper? Wat is precies het verschil in gevoel tijdens het rijden tussen een 10 klepper / 20 klepper?

 

De 3B heef 10 klepper,de 3BG 20 klepper.

 

Welkom. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm...ik had hetzelfde euvel toen ik een half jaar geleden voor de keuze stond. Ik doe gemiddeld 1:10. met 90% stadsverkeer. Volgens mij maakt het niet heel veel uit met een 1.8T.

Bij de 1.8T moet je de riem vervangen en met een V5 niet.

Waarom heb ik voor de V5 gekozen? gewoon omdat de auto netjes is, goed onderhouden en voelde niet aan alsof hij 170.000 had gelopen.

Ik heb meerdere auto´s getest, waaronder een 1.8T. die had minder gelopen, maar voelde alsof hij 300.000 had gelopen.

Je moet het gewoon als totaal plaatje zien. Is de auto netjes: kopen!

Wil je zuinig rijden?: koop een Toyota Avensis, Nissan Primera etc.

succes met je keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm...ik had hetzelfde euvel toen ik een half jaar geleden voor de keuze stond. Ik doe gemiddeld 1:10. met 90% stadsverkeer. Volgens mij maakt het niet heel veel uit met een 1.8T.

Bij de 1.8T moet je de riem vervangen en met een V5 niet.

Waarom heb ik voor de V5 gekozen? gewoon omdat de auto netjes is, goed onderhouden en voelde niet aan alsof hij 170.000 had gelopen.

Ik heb meerdere auto´s getest, waaronder een 1.8T. die had minder gelopen, maar voelde alsof hij 300.000 had gelopen.

Je moet het gewoon als totaal plaatje zien. Is de auto netjes: kopen!

Wil je zuinig rijden?: koop een Toyota Avensis, Nissan Primera etc.

succes met je keuze.

 

1:10 in de stad is wel een net verbruik voor de V5. Overigens was ik niet van plan een heel zuinige auto te kopen, ik zie de auto juist als een hobby i.p.v. een vervoermiddel om van A naar B te komen. Anders kun je volgens mij beter de bus nemen ;-) Oh nee, die staken tegenwoordig :lol: Nou ja de fiets dan maar.. Ik zal in ieder geval in eerste instantie de auto voor wat kortere ritten gaan gebruiken. Zijn er nog zaken die bij voornamelijk stadsverkeer sneller aan vervanging toe zijn en / of gecontroleerd moeten worden?

 

Om wat voor riem gaat het trouwens bij de 1.8T ? Distributieriem?? Sorry ik ben een beetje a-technisch, alhoewel ik enorm veel auto's (her)ken.

 

Het wordt sowieso een Passat met NAP en garantie, zonder ga ik niet aan beginnen met zo'n 2 ton op de teller. Maar het gaat inderdaad om gevoel. Ik zal van het weekend eens twee dealers gaan bezoeken die er een hebben staan.

 

By the way, wat kost een 1.8T met zo'n 150dkm tot 220dkm per jaar aan onderhoud??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum.Ik heb een 1.8T en ik ben heel tevreden over motor is een hele goeie ,zuinig is ie niet.Het gaat over de distributieriem moet bij 120dkm vervangen moet worden.Het is heel makkelijk ta tunen,en moet laten controleren bij de dv die gaan namelijk kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu een 3BG V5 (Staat overigens te koop, zie "auto aangeboden" topic)

Hiervoor heb ik een 3BG 1.8T tiptronic gehad.

Ik moet zeggen, beide hele lekkere machines.

Over het technische verhaal zijn er mensen hier die er veel meer verstand van hebben als mij,

dus in mijn post alleen maar mijn "gebruiks-ervaring" van de twee auto's (motoren)

Over het verbruik van de V5, dat ligt helemaal aan je rechter voet.

Laatste zomer, onderweg naar Frankrijk (vol bepakt) zelfs de 1:13 aangetipt.

Bij de 1.8T is dit, in mijn ervaring, het zelfde geval.

De 1.8T is makkelijker te tunen, dat is een feit. (sjippie -> ca. 200 Pk)

Daar in tegen, mijn huidige 5 pitter met open luchtfilter klinkt als geen ander, en is met zijn standaard 170Pk ook geen tobber.

Natuurlijk, het is geen hele snelle sprinter van 0-100, maar de tussen sprint (80->160) zijn er niet zo heel veel auto's op de straat die het bijhouden, daar is'tie echt rap.

Voor beide motoren is wat te zeggen, het gaat dus echt om jou persoonlijke voorkeur.

Het enige wezelijke verschil tussen deze twee brommers is naar mijn idee :

De V5 inspireert tot rustig rijden maar "goes like stink" als je op het gas gaat.

De 1.8T is wat zenuwachtiger in het gebruik, maar is zeker een motor die "niet te versmaden" en qua prestaties

(zeker in de gechipte vorm) maar nauwelijks onder doet van de V5.

Toen ik mijn 1.8T verwisselde voor de V5 had ik wel het idee dat ik met een veel zwaardere auto op pad ging hoewel dit in de kilo's echt niet veel scheelt. Maar door die mooie roffel geeft de auto dit gevoel wel.

Succes met je keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tip: laat een auto keuren (aankoopkeuring)door een goede VW dealer. Kost minder E80,- ipv anwb E300,-. En zij weten waar je op moet letten bij een passat.

Ik heb dat ook gedaan, en de auto die ogenschijnlijk goed leek te zijn, daar moest voor E3000,- aan verbouwd worden....

Ik ben toen bij autohaas in Dieren gegaan. Goede ervaring mee. Is ook niet zo ver van je vandaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om wat voor riem gaat het trouwens bij de 1.8T ? Distributieriem?? Sorry ik ben een beetje a-technisch, alhoewel ik enorm veel auto's (her)ken.

Het gaat idd om de distrubitieriem. De V5 heeft namelijk een distrubitieketting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tip: laat een auto keuren (aankoopkeuring)door een goede VW dealer. Kost minder E80,- ipv anwb E300,-. En zij weten waar je op moet letten bij een passat.

Ik heb dat ook gedaan, en de auto die ogenschijnlijk goed leek te zijn, daar moest voor E3000,- aan verbouwd worden....

Ik ben toen bij autohaas in Dieren gegaan. Goede ervaring mee. Is ook niet zo ver van je vandaan.

 

Hmm, een aankoopkeuring lijkt mij een beetje onzin voor een auto met volledige garantie die notabene bij een BOVAG garage te koop staat.

 

Maar wat kost een Passat 1.8T aan onderhoud per jaar? Is er hier iemand die dat bijhoud?

 

@ DenV5Passat: maar de V5 uit het nieuwere model is natuurlijk wel een gewijzigde motor, het gaat mij vooral om het schil tussen de oude V5 en de 1.8T. Echter denk ik dat ik mijn keuze al lang heb gemaakt zo aan de reacties te lezen.. :)

 

Wat ik mij ook af vroeg, heeft de Passat nou standaard voormistlampen op de Trendline en Highline (8-1998 t/m 2000)? Die zaten toch geintergreerd in de koplampen of zo??

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Hmm, een aankoopkeuring lijkt mij een beetje onzin voor een auto met volledige garantie die notabene bij een BOVAG garage te koop staat.

 

 

Zelf weten..... maar hoe lang is die garantie en denk je dat zo'n garantie echt veel voorstelt ?? Waar is dat topic van die net gekochte auto met borrelende geluidjes vanachter het dashboard ook alweer...??

 

 

Ik las in een ander topic dat je zelf eigenlijk echt niets van de techniek van auto's weet.

Zo'n aankoopkeuring lijkt me voor jou juist een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1.8T voelt toch wat soepeler en sneller aan

 

Sneller aan voelen okay.

Maar soepeler ? Dat durf ik te betwisten.

Bij iedere motor geld hoe meer cylinders, hoe soepeler de motor en hoe meer koppel onderin.

Zoals ik hierboven al melde, ik heb beide motor varianten zelf gehad.

Mijn ervaring is juist anders.

Wij hebben trouwens ook nog steeds een Golf IV GTI 1.8T

De (gechipte) Passat 1.8T was sneller, maar de souplesse van de V5 kan door geen 4 cylinder overtroffen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.8t. Helaas geen ervaring met de V5. Maar de 1.8t bevalt prima. Houd alleen rekenig met sludge. typ maar in bij zoeken. info genoeg.

 

Ik heb er op gezocht. Bij de Passat 1.8T komt zelden of geen sludge voor. Alleen olieverkoling vanaf bouwjaar 2001 als ik het goed begrijp.

Ik ben er nu ook achter gekomen dat als ik een Passat aanschaf, ik de olie ook elke 8000-10000km moet vervangen omdat ik sowieso de auto vooral voor in en net buiten de stad gebruik. En vooral geen Longlife gebruiken met korte ritjes.

 

Verder is het wel grappig dat je dit nu aangeeft; ik heb ook lopen lezen op een Saab forum voor een 9-5 2.0 turbo die ik eventueel ook overweeg. Dat blok heeft dus soms wel last van sludge. Dus blijkbaar zijn er meerdere autofabrikanten die hun zaakjes aangaande de turbo motoren niet goed op orde hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn passat komt uit '98 en ik last van sludge. In mijn geval is het zwarte aangekoekte troep. Een witte variant van sludge bestaat ook maar dat komt volgens mij alleen voor bij modellen met longlife olie. Er zijn trouwens meerdere topics over sludge.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verneem dat een V1+meer-dan-4 soepeler loopt dan een 4cilinder. feit.

 

Olieverkoling is puur afhankelijk van kwaliteit van olie, het gebruik van de motor, en het onderhoud. Als je geen opwarmperiode, en geen afkoelperiode incalculeert tijdens gebruik dan heb je in alle gevallen te maken met verkoling.

Sludge komt vaak voor doordat de olie niet afgetapt wordt tijdens beurten, maar eruitgezogen wordt via de pijlstok.

De drek die blijft hangen is 'sludge' .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon en werk vrij dicht aan de snelweg. Opwarmen is wat lastig Probeer het wel zo goed mogelijk. Afkoelen doe ik altijd. avnaf de snelweg naar huis in 4 of 5 (50km/h) Max 2000tpm en 2 uit laten draaien Na de laatste keer spoelen. was het blok schoon. olie filter is ook vervangen. Ik kreeg ook een bakje te zien met stroop wat eruit gekomen is. Brrr dat is niet fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn keuze is de 1.8T

 

Deze heb ik zelf ook net aangeschaft, kwa onderhoud moet er één en ander gebeuren aan onze 1.8T

 

De distributie riem is al bij 105,000 vervangen maar schijnt een lange interval te hebben

Wij (ik en mijn zwager) hebben deze bekeken en ziet er nog steeds als nieuw uit, dus vervangen is niet nodig

 

Verder word alles wat ik vervang direct bij PON besteld en is dus org VW spul, en is het voor mij lekker goedkoop omdat mijn zwager daar werkt :mrgreen:

 

Olie hebben we vorige week vervangen en die was nog redelijk, nieuw filtertje er op en nieuwe olie erin gedaan

 

Kleppendeksel pakking is ook aan vervanging toe en die is ook al besteld

 

Ook het interieurfilter is aan vervanging toe, en is al besteld

 

Alle andere riemen worden binnekort vervangen samen met een motorsteun.

Tevens is mijn temp sensor defect (denk ik) meter staat of op 0 grd of op 90 grd maar meestal op 0 .

Ook wordt de sensor in de ruitensproeier vloeistof vervangen omdat deze ook niet lekker meer is.

 

Ook nog besteld zijn 2 zijknippers in de kleur wit ipv de oranje die er nu opzitten.

 

Ook nog een setje hulpveren besteld voor de vakantie, sleurhut erachter en dan naar z frankrijk

 

 

Heb trouwens nog één vraagje : wat is het verbruik ong met een caravan er achter :?::?: :?:

 

Mijn hudige verbruik is nu ong 1 : 10 +/- 1000 km gereden nu

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden