Ga naar inhoud

Ervaringen met LPG


Pindar

Aanbevolen berichten

Hallo forummembers,

 

Ik rij zelf TDI, maar begin zo langzamerhand "gevoelens"te krijgen voor een Passat op lpg :embarassed: (gezien de dieselprijs)

 

Nu heb ik 20 jaar geleden voor het laatst op lpg gereden, was er toen niet kapot van :roll:

 

Ik ben dus benieuwd hoe de LPG rijders het nu ervaren.

 

- Hoe is het met het motorvermogen

- Hoe is het met het verbruik

- Hoe is het met onderhoud

 

En alles wat jullie verder als voor, en nadelen ervaren.....

 

Adios: Michel 8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

dat werkt toch niet op die diesel van je........ :wink: :wink: :wink:

 

volgens mij is er geen verschil t.o.v. benzine wat betreft verbruik en vermogen, zeker niet met een moderne G3 installatie. Wat betreft onderhoud heb ik geen idee, ik meen me te herinneren dat LPG een andere verbrandingstemperatuur heeft, maar of dat met de huidige auto's nog verschil maakt??

 

Houd er wél rekening mee dat de branche ook natuurlijk weet dat de hoge brandstofprijzen dit soort vragen doen rijzen; de prijs van een 2ehands LPG auto zal omhoog gaan en de inruilprijs van je TDI evenredig omlaag denk ik.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij nou sinds 2 1/2 maand in een passat met LPG. Ik wil niet meer anders weet je hoe heerlijk het is om bij de tank te staan en voor € 20.- tanken en daarvan heen en weer hoogeveen - amsterdam kan :) Het motorvermogen is wel iets minder hij trekt iets minder snel op. Maar wanneer je haast hebt klik je de schakelaar op benzine :)

 

verder het onderhoud weet ik nog niet want heb hem nog niet zo lang. Waarschijnlijk is het onderhoud wel iets meer als een benzine of diesel auto. Maar dat verdien je wel terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo rond 1986 een Jetta gehad op gas, maar ik had dezelfde vervelende ervaring als jij. daarom na een goed jaar ingeruild voor een Jetta 1600 diesel. Dat was pas een zuinige auto. 1 : 20 was normaal.

 

Maar om op je vraag terug te komen mijn buurman die stuurt op gas, welliswaar met een Peugeot, maar die is er ook niet zo gelukkig mee. veel problemen met inhouden op de grote weg, Hij is niet van plan om bij een volgenden auto weer voor gas te kiezen...........

 

Om het kostenplaatje goed te bekijken kan je misschien het best de ANWB raadplegen, die hebben toch van die fraaie tabellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat werkt toch niet op die diesel van je........ :wink: :wink: :wink:

 

Waarom niet?

Veel vrachtwagens rijden ook op combinatie LPG / Diesel.

Welliswaar wordt de LPG niet ingespoten in de motor zelf, maar als hulpbrandstof in het inlaatspruitstuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ooit twee auto's gehad op LPG, en daarmee hele verschilende ervaringen. De eerste was een mondeo uit '95 en die heeft probleemloos 230.000 km gereden. Daarna heb ik een Octavia uit 2000 gekocht op LPG-G3 en dat was echt een drama. Het ding wilde gewoonweg niet op LPG voorruit. Na een half jaar ellende de auto terug gegeven aan de dealer en toen mijn goeie ouwe passat tdi gekocht. Dus heb verschillende ervaringen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een echte dieselrijder 8) Maar na een snelle rekensom scheelt het mij +/- € 650 op jaarbasis.. :P

 

Dat is toch een weekje vakantie!

 

Ik lees veel verschillende ervaringen vandaar dit topic, ik heb namelijk ook verschillende ervaringen en is het best lastig om een goede afweging te maken wel, of niet overstappen... :(

 

Alvast bedankt voor de reatie's tot nu toe! :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn collega rijdt in een Mustang met LPG (nieuwe model Mustang!) En heeft geen problemen!

 

Mijn vader rijdt in een 307 van Peug. En die heeft om de haverklap problemen!

 

Het lijkt wel alsof het een kwestie van mazzel hebben is. Sterkte met je afweging i.i.g. Ik kan je niet meer helpen als hetgeen ik net verteld heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds Vorig jaar een vr5 aangeschaft, en direct een gas installatie laten inbouwen koste 2100,- euro.

Heb sinds dien 20000 km mee gereden, er is 1 gasinjector kapotgegaan door een aanrijding , gemaakt bij de gasboer (garantie)

Heb twee jaar volledige garantie , bij de 15000 km nalaten kijken , koste niets , volgende nakijkbeurt weer na 15000 km is dan nog in de garantie,

op benzine rij ik 1:10 en op gas 1:08.

Ok op benzine rij ik 600 km op een tank , 60 liter benzine is ongeveer 90 euro :shock:

Op een gastank 45 liter 26,50,- euro :) op het moment rij ik 350/400 km ligt eraan rijksweg of stadverkeer.\

ben in wegenbelasting bij het inbouwen wel 30,- meer gaan betalen , maar bij elke tank beurt verdien ik die terug,

Ik ben zeer tevreden en blij dat ik nu op gas rij, zeker nu alles duurder gaat worden zowel diesel en benzine, voor mij loont het zeker ik rij per maand zo'n 1500/1700 km en dat haal ik met diesel er niet uit...

 

Greets

Alain

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij nu al een tijdje met mijn passat op lpg G3 en tot nu toe nog geen problemen gehad, heb ongeveer 20.000 km gereden.

 

Op Lpg merk je wel dat de motor iets minder snel is maar zekers te weten niet slecht. Het scheelt niet heel erg veel maar wel een klein beetje.

 

Naar mijn weten heeft een lpg auto geen extra onderhoud in vergelijking tot een diesel of benzine auto. Passat heeft hydrolische klepstoters dus hoeven de kleppen niet worden gesteld wat bij een normale gas auto wel moet gebeuren.

 

Op Lpg rij ik ongeveer 350 a 400 km op 1 tank (50 liter , 30euro).

 

gr Leonard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een goede gasinstallatie van Vialle of LPI is echt niks mis, ook niet nadeling mbt vermogen. Ik heb al diverse 1.8T motoren gechipt zien worden die op gas reden.. dit was absoluut niet nadelig, mits het maar goed gechipped wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb recent bij de dealert hier in de buurt gevraagd naar het ombouwen van een 3C naar G3. De verkoper ging nog net niet over zijn nek. Moest er niks van weten. Een nieuwe koop ik sowieso niet maar ik begrijp niet goed waarom het bij de 3C ineens niet meer kan. Iemand een idee.

 

Ik overweeg nu g3 ipv diesel omdat de dieselprijs nu wel erg hoog wordt en ik daarnaast iets minder ga rijden. Evt wordt het voor mij een 3bg 1.8 turbo (en een vette chip).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuwe koop ik sowieso niet maar ik begrijp niet goed waarom het bij de 3C ineens niet meer kan. Iemand een idee.

 

Ik heb begrepen dat de FSI-motoren helemaal niet blij zijn met LPG en dat het tot op heden niet gelukt is een gasinstallatie in elkaar te zetten die heel blijft op een FSI motor....

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet uit ercvaring van een oom van mij dat het 115PK 2.0 blok er niet goed op rijdt. Hij had g3 en om de haverklap was er wat. Daarnaast een soort mayonaise-achtige drap in de vuldop van de motorolie.

 

VW wilde er niets van weten (was een bora 2.0), omdat er gas was ingebouwd. Hij heeft erg veel spijt van zijn aankoop en was liever voor een TDI gegaan.

 

Persoonlijk heb ik het ook niet zo op gas, immers, extra electronica wat de betrouwbaarheid alleen maar minder kan maken. Voor mij gaat er niets boven een lekkere diesel. Maar als je inderdaad de prijzen ziet...... Kan me jouw overweging voorstellen.

 

Ook van de VR5 benzines heb ik begrepen dat die het niet heel lang vol houden op gas, vanwege de kleine blokhoek die deze motor zo bijzonder maakt. Door de hogere verbrandingstemperatuur en compactheid kan het blok zijn warmte niet goed kwijt waardoor er vervroegde slijtage optreedt.

 

Alles hier lezende lijkt mij een 1,8(T) de beste variant....

 

 

Veel succes.

 

 

Groeten,

 

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ook van de VR5 benzines heb ik begrepen dat die het niet heel lang vol houden op gas, vanwege de kleine blokhoek die deze motor zo bijzonder maakt. Door de hogere verbrandingstemperatuur en compactheid kan het blok zijn warmte niet goed kwijt waardoor er vervroegde slijtage optreedt.

 

 

Nog nooit van gehoord , van wie had je dit begrepen.

Er is een lijst van VAG waar in staat welke blokken geschikt zijn voor lpg en De vr5 kwam daar het best voor uit.

 

Greets

Alain..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ruim 25 jaar m'n rijbewijs.

Daarvan rij ik bijna 23 jaar onafgebroken diesel.

Ik heb een hele sterke voorkeur voor deze motor.

 

Waar ik nu zo bang voor ben is: dat wanneer we allemaal massaal overstappen op LPG dat de regering dat dan veel duurder gaat maken.

Ze halen het namelijk waar het te halen valt.

 

Het aantal auto's met dieselmotor is de laatste jaren immers ook flink gestegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha nu ben ik dus ,heb vorig jaar october een passat 1.8 t met 68000 km op de klok gekocht,ben ermee naar de gasboer gegaan en heb er voor 1900 euro een vialle lpi installatie in laten bouwen km stand nu inmiddels 83000.

Ben er tot dusver heel erg tevreden over verbruik gem 1 op 9/10 en tot dusver nog geen enkele misslag op lpg of benzine gehad.

Chippen kan,heb bij verschillende bedrijven geinformeerd maar allen zeiden kan niet, tot ik jd engenering belde die zei dus dat het wel mogelijk is,met een chip op maat en het bijregelen van de lpi computer.(staat nog in de planning dus) het vermogen gaat dan van 150 naar 200 pk.

Onderhoud is gelijk aan benzine heb wel geinformeerd bij de gasboer of de auto ook bij hen terug moest voor onderhoud aan de installatie maar kreeg als antwoord dat het een zelflerend systeem was.

Qua wegenbelasting betaal ik ongeveer 30 euro per maand meer maar na 1 keer tanken heb je dat weer terug en de andere keren dat je tankt in die maand blijf je gewoonweg lachen :D

Ga wel op het moment dat je iets tegenkomt en een proefrit maakt even met de auto langs een inbouwstattion om te vragen of er voor die auto een installatie is want niet elke motor wil op lpg, ze kunnen aan de hand van de motorcode zien of er een installatie voor is of niet.

Oook het verlies van vermogen heb ik tot dusver niets van gemerkt

hopende je zo een eindje op weg te hebben geholpen.

 

groeten hemmo :D een heeel tevreden 1.8t rijder op lpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ruim 25 jaar m'n rijbewijs.

Daarvan rij ik bijna 23 jaar onafgebroken diesel.

Ik heb een hele sterke voorkeur voor deze motor.

 

Waar ik nu zo bang voor ben is: dat wanneer we allemaal massaal overstappen op LPG dat de regering dat dan veel duurder gaat maken.

Ze halen het namelijk waar het te halen valt.

 

Het aantal auto's met dieselmotor is de laatste jaren immers ook flink gestegen.

 

Dat idee heb ik ook Keek :roll: Ook ik ben een zeeeer tevreden dieslrijder, maar je wordt er niet vrolijk van als je de B5.5 moet vol gooien :evil:

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha nu ben ik dus ,heb vorig jaar october een passat 1.8 t met 68000 km op de klok gekocht,ben ermee naar de gasboer gegaan en heb er voor 1900 euro een vialle lpi installatie in laten bouwen km stand nu inmiddels 83000.

Ben er tot dusver heel erg tevreden over verbruik gem 1 op 9/10 en tot dusver nog geen enkele misslag op lpg of benzine gehad.

Chippen kan,heb bij verschillende bedrijven geinformeerd maar allen zeiden kan niet, tot ik jd engenering belde die zei dus dat het wel mogelijk is,met een chip op maat en het bijregelen van de lpi computer.(staat nog in de planning dus) het vermogen gaat dan van 150 naar 200 pk.

Onderhoud is gelijk aan benzine heb wel geinformeerd bij de gasboer of de auto ook bij hen terug moest voor onderhoud aan de installatie maar kreeg als antwoord dat het een zelflerend systeem was.

Qua wegenbelasting betaal ik ongeveer 30 euro per maand meer maar na 1 keer tanken heb je dat weer terug en de andere keren dat je tankt in die maand blijf je gewoonweg lachen :D

Ga wel op het moment dat je iets tegenkomt en een proefrit maakt even met de auto langs een inbouwstattion om te vragen of er voor die auto een installatie is want niet elke motor wil op lpg, ze kunnen aan de hand van de motorcode zien of er een installatie voor is of niet.

Oook het verlies van vermogen heb ik tot dusver niets van gemerkt

hopende je zo een eindje op weg te hebben geholpen.

 

groeten hemmo :D een heeel tevreden 1.8t rijder op lpg

 

Hemmo dat is een positief bericht!

 

Mijn bedoeling zou zijn om een Passat te kopen waar al een instalatie inzet, maakt het denk ik moeilijker dan als je nieuw laat inbouwen? Nieuw kost een hoop geld. Bij een reeds ingebouwde instalatie weet je vaak niet of het allemaal top is, en loopt :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

voordeel van na de koop laten inbouwen is dat je een passat kunt kopen met een lage km stand en dan langer blijven rijden .

een passat met een al ingebouwde installatie weet je inderdaad de historie niet van, en afgezien daarvan die hebben de nodige km ook wel al gehad.

zag vanmorgen nog een passat 1.8t staan bij century in delfzijl vw dealer

bj 2003 automaat,km stand 53000 prijs ongeveer 15500 niet gek dus vialle lpi erop laten bouwen kost 1900 dus helemaal klaar voor 17.500 euro.

 

groet hemmo

Link naar reactie
Delen op andere sites

voordeel van na de koop laten inbouwen is dat je een passat kunt kopen met een lage km stand en dan langer blijven rijden .

een passat met een al ingebouwde installatie weet je inderdaad de historie niet van, en afgezien daarvan die hebben de nodige km ook wel al gehad.

zag vanmorgen nog een passat 1.8t staan bij century in delfzijl vw dealer

bj 2003 automaat,km stand 53000 prijs ongeveer 15500 niet gek dus vialle lpi erop laten bouwen kost 1900 dus helemaal klaar voor 17.500 euro.

 

groet hemmo

 

En dan daar 5 jaar in rijden :) , nou dan heb je het wel terug verdient..

 

 

Greets

Alain

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit er ook aan te denken om op gas te gaan rijden. Ik twijfel tussen het ombouwen van de passat 1.8t of een volvo V70 / S60 t5(-r) op gas. Waar kan je de passat om laten bouwen en wat gaat dat ongeveer kosten. Wat kan JD eventueel doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden