Ga naar inhoud
  • 0

Passat GTE/B8 - verwarming stuk


eelcoo
 Share

Vraag

Nu het weer kouder wordt kwam ik tot de onaangename ontdekking dat de verwarming van mijn Passat GTE uit 2016 niet meer werkt. Ik heb een aantal stappen ondernomen om diagnose te stellen:

Full-elektrische modus

  • Klimatiseren/voorverwarming m.b.v. wegrijdtijdstip werkt niet 
  • Verwarmen tijdens het rijden werkt niet

Hybrid-modus

  • Als ik 10-15 minuten heb gereden op de benzinemotor, dan loopt de olietemperatuur op tot 90 graden. Echter werkt dan de verwarming tijdens het rijden nog steeds niet

Algemeen

  • De verwarming werkt ook niet als ik temperatuur op HI/maximaal zet en blower op maximaal. Het valt op dat de blower dan ook niet hard gaat blazen.
  • NB: wanneer ik de temperatuur op LO zet en de blower op maximaal, dan gaat de blower wel hard blazen

Kunnen jullie eens meedenken wat het probleem zou kunnen zijn? Het mooiste zou zijn als ik het zelf kan oplossen of in ieder geval de diagnose kan stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb nog een idee om te checken of de HV-kachel unit nog werkt: Met niet lege batterij: koude start (blijf in full electric mode) - stil blijven staan - op boordcomputer de instelling verbruik kiezen. Bij stilstand zie je dan het elektrisch verbruik. Als de HV kachel het niet doet zal dit bijna 0 zijn, als de HV kachel werkt, dan zie je een stroomverbruik van een paar kW, hij is immers het koelwater aan het verwarmen. Ik zal het zelf vanavond eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even geprobeerd, zoals hierboven beschreven: met de climatronic off 0.4 kW, met de climatronic op 27 graden: 3.2 kW. Een goede test dus om te zien dat de HV kachelunit werkt.

@eelcoo, dit is een test die je zelf dus ook even makkelijk uit kan voeren, ik ben benieuwd.

5FD52DB4-4A57-41DC-82B3-E599072729D5.jpeg

640BC61C-741D-4CC8-A11B-740EBEB7FD39.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank allemaal voor het meedenken.

 

@tvc15: slimme test. Meteen gedaan, en het resultaat is dat wel de elektrische range keldert van 48 km (clima off), 41 km (climax 28 graden) naar 25 km (clima HI). Echter, het verbruik is in alledrie de gevallen 0,3 kWh/u.

Zie ook onderstaande foto's. Links = clima off, midden = 28 graden, rechts = HI

Conclusie lijkt mij dan inderdaad logisch dat de HV kachel kapot is. Tweedehands voor zo'n 200 euro te koop, maar het lijkt mij voor een leek zonder ervaring geen doen om die te vervangen... Ik ga eens vragen aan mijn garage of zij het wel willen doen.

20221020_223723.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist nog even de garage aan de telefoon gesteld met deze diagnose met de vraag of zij de HV kachel kunnen vervangen. Antwoord was helaas nee, omdat ze de HV kachel niet kunnen vrijgeven / vrij schakelen. Dit is kennelijk beveiligd.

Is dit inderdaad zo lastig? Of kent iemand hier manieren om dit toch voor elkaar te krijgen en kan diegene mij misschien helpen met het vervangen van het onderdeel? Anders ga ik toch maar de dealer bellen voor een offerte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 minutes ago, eelcoo said:

Zojuist nog even de garage aan de telefoon gesteld met deze diagnose met de vraag of zij de HV kachel kunnen vervangen. Antwoord was helaas nee, omdat ze de HV kachel niet kunnen vrijgeven / vrij schakelen. Dit is kennelijk beveiligd.

Is dit inderdaad zo lastig? Of kent iemand hier manieren om dit toch voor elkaar te krijgen en kan diegene mij misschien helpen met het vervangen van het onderdeel? Anders ga ik toch maar de dealer bellen voor een offerte.

Misschien Vag Techniek proberen? https://www.vagtechniek.nl

Of weer @Vdub hier ook meer van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 hours ago, tvc15 said:

@eelcoo, heb je zekering F37 gecontroleerd? Volgens de omschrijving is de HV kachel daarmee afgezekerd.

 

E00D013C-6005-439A-B33D-F1FC63FD585E.jpeg

651BB6CC-7A23-4EBE-857B-4A776C88FA33.jpeg

Dat is voor voorverwarming van t interieur, afhankelijk of dit in de auto aanwezig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een update. Ik heb diagnose laten stellen bij de VW dealer. Zij kwamen tot dezelfde de conclusie, HV kachel kapot. Prijsopgaaf gevraagd: iets meer dan 1500 euro. Ca. 1000 euro voor het onderdeel en 500 euro arbeid. Gebruikte onderdelen van onderdelenlijn doen ze bij de dealer niet aan.

Uiteindelijk besloten om een (Vak)garage bij mij in de buurt te bellen om de situatie uit te leggen. Zij dachten goed mee en kwamen met een offerte van ca. 500 euro, waarvan zo'n 200 euro voor het gebruikte onderdeel. Die offerte heb ik net geaccordeerd, 29 november staat de afspraak ingepland. Hoop dat daarmee het probleem verholpen is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden