Ga naar inhoud
  • 1

Passat GTE/B8 - verwarming stuk


eelcoo
 Share

Vraag

Nu het weer kouder wordt kwam ik tot de onaangename ontdekking dat de verwarming van mijn Passat GTE uit 2016 niet meer werkt. Ik heb een aantal stappen ondernomen om diagnose te stellen:

Full-elektrische modus

  • Klimatiseren/voorverwarming m.b.v. wegrijdtijdstip werkt niet 
  • Verwarmen tijdens het rijden werkt niet

Hybrid-modus

  • Als ik 10-15 minuten heb gereden op de benzinemotor, dan loopt de olietemperatuur op tot 90 graden. Echter werkt dan de verwarming tijdens het rijden nog steeds niet

Algemeen

  • De verwarming werkt ook niet als ik temperatuur op HI/maximaal zet en blower op maximaal. Het valt op dat de blower dan ook niet hard gaat blazen.
  • NB: wanneer ik de temperatuur op LO zet en de blower op maximaal, dan gaat de blower wel hard blazen

Kunnen jullie eens meedenken wat het probleem zou kunnen zijn? Het mooiste zou zijn als ik het zelf kan oplossen of in ieder geval de diagnose kan stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb nog een idee om te checken of de HV-kachel unit nog werkt: Met niet lege batterij: koude start (blijf in full electric mode) - stil blijven staan - op boordcomputer de instelling verbruik kiezen. Bij stilstand zie je dan het elektrisch verbruik. Als de HV kachel het niet doet zal dit bijna 0 zijn, als de HV kachel werkt, dan zie je een stroomverbruik van een paar kW, hij is immers het koelwater aan het verwarmen. Ik zal het zelf vanavond eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank allemaal voor het meedenken.

 

@tvc15: slimme test. Meteen gedaan, en het resultaat is dat wel de elektrische range keldert van 48 km (clima off), 41 km (climax 28 graden) naar 25 km (clima HI). Echter, het verbruik is in alledrie de gevallen 0,3 kWh/u.

Zie ook onderstaande foto's. Links = clima off, midden = 28 graden, rechts = HI

Conclusie lijkt mij dan inderdaad logisch dat de HV kachel kapot is. Tweedehands voor zo'n 200 euro te koop, maar het lijkt mij voor een leek zonder ervaring geen doen om die te vervangen... Ik ga eens vragen aan mijn garage of zij het wel willen doen.

20221020_223723.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist nog even de garage aan de telefoon gesteld met deze diagnose met de vraag of zij de HV kachel kunnen vervangen. Antwoord was helaas nee, omdat ze de HV kachel niet kunnen vrijgeven / vrij schakelen. Dit is kennelijk beveiligd.

Is dit inderdaad zo lastig? Of kent iemand hier manieren om dit toch voor elkaar te krijgen en kan diegene mij misschien helpen met het vervangen van het onderdeel? Anders ga ik toch maar de dealer bellen voor een offerte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 minutes ago, eelcoo said:

Zojuist nog even de garage aan de telefoon gesteld met deze diagnose met de vraag of zij de HV kachel kunnen vervangen. Antwoord was helaas nee, omdat ze de HV kachel niet kunnen vrijgeven / vrij schakelen. Dit is kennelijk beveiligd.

Is dit inderdaad zo lastig? Of kent iemand hier manieren om dit toch voor elkaar te krijgen en kan diegene mij misschien helpen met het vervangen van het onderdeel? Anders ga ik toch maar de dealer bellen voor een offerte.

Misschien Vag Techniek proberen? https://www.vagtechniek.nl

Of weer @Vdub hier ook meer van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een update. Ik heb diagnose laten stellen bij de VW dealer. Zij kwamen tot dezelfde de conclusie, HV kachel kapot. Prijsopgaaf gevraagd: iets meer dan 1500 euro. Ca. 1000 euro voor het onderdeel en 500 euro arbeid. Gebruikte onderdelen van onderdelenlijn doen ze bij de dealer niet aan.

Uiteindelijk besloten om een (Vak)garage bij mij in de buurt te bellen om de situatie uit te leggen. Zij dachten goed mee en kwamen met een offerte van ca. 500 euro, waarvan zo'n 200 euro voor het gebruikte onderdeel. Die offerte heb ik net geaccordeerd, 29 november staat de afspraak ingepland. Hoop dat daarmee het probleem verholpen is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik lees hier even mee omdat ik een soortgelijke storing heb in mijn GTE alleen wil die van mij wel verwarmen met een warme motor.. Dus alleen op elekra niet.

Als ik mijn auto via OBDeleven scan krijg ik helemaal geen foutcodes te zien m.b.t. de kachel....  Als de HV kachel defect is dan moet dat er uit komen met een scan toch?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@luiebas: bij mij werkte de verwarming soms wel op de warme motor, maar soms ook niet. Het lijkt mij inderdaad dat je met een scan foutcodes moet zien.

De handigste manier om diagnose te stellen bleek voor mij:

  1. Auto contact inschakelen / starten (met volle accu) in E-mode
  2. Kachel volledig uitschakelen (via menu > OFF)
  3. Checken actueel verbruik via boordcomputer (infoscherm achter het stuurwiel)
  4. Als het goed is dan is je verbruik tijdens stilstaan, met de verwarming uit ca. 0,3 kWh/uur
  5. Schakel nu de verwarming in
  6. Checken actueel verbruik via boordcomputer
  7. Als je HV kachel kapot is / storing heeft, dan blijft het verbruik ca. 0,3 kWh/uur. Als hij wel werkt, dan schiet het verbruik met dit koude weer richting 4 kWh/uur
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
23 minutes ago, eelcoo said:

@luiebas: bij mij werkte de verwarming soms wel op de warme motor, maar soms ook niet. Het lijkt mij inderdaad dat je met een scan foutcodes moet zien.

De handigste manier om diagnose te stellen bleek voor mij:

  1. Auto contact inschakelen / starten (met volle accu) in E-mode
  2. Kachel volledig uitschakelen (via menu > OFF)
  3. Checken actueel verbruik via boordcomputer (infoscherm achter het stuurwiel)
  4. Als het goed is dan is je verbruik tijdens stilstaan, met de verwarming uit ca. 0,3 kWh/uur
  5. Schakel nu de verwarming in
  6. Checken actueel verbruik via boordcomputer
  7. Als je HV kachel kapot is / storing heeft, dan blijft het verbruik ca. 0,3 kWh/uur. Als hij wel werkt, dan schiet het verbruik met dit koude weer richting 4 kWh/uur

Met de kachel op OFF 0.5 kw/h

Als ik de kachel aan zet schiet hij even naar 0.7 en dan blijft hij staan op 0.6 kw/h.

Denk dus dat hij kapot is, zal een nieuwe ophalen bij B&M en in januari de auto naar Aadrik brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 minutes ago, luiebas said:

Met de kachel op OFF 0.5 kw/h

Als ik de kachel aan zet schiet hij even naar 0.7 en dan blijft hij staan op 0.6 kw/h.

Denk dus dat hij kapot is, zal een nieuwe ophalen bij B&M en in januari de auto naar Aadrik brengen.

Dat lijkt mij dan ook inderdaad.

Ter info: mijn garage heeft op Onderdelenlijn een 2e hands exemplaar voor 180 euro gekocht. Nieuw is het onderdeel ca. 1000 (!) euro. Uiteindelijk heb ik inclusief montage, afvullen et cetera ca. 500 euro betaald (dus inclusief de 180 euro voor het onderdeel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 minutes ago, eelcoo said:

Dat lijkt mij dan ook inderdaad.

Ter info: mijn garage heeft op Onderdelenlijn een 2e hands exemplaar voor 180 euro gekocht. Nieuw is het onderdeel ca. 1000 (!) euro. Uiteindelijk heb ik inclusief montage, afvullen et cetera ca. 500 euro betaald (dus inclusief de 180 euro voor het onderdeel).

https://www.bm-parts.nl/onderdeel/276207/verwarmingselement-vw-passat-gte?filter=caeyJ0IjoiYiIsInAiOjEsInN1YiI6MzMsImNhdCI6MCwiY2FyIjowLCJzIjoidmVyd2FybWluZ3NlbGVtZW50In0=

Ik heb deze gekocht voor 139,50

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met veel interesse dit topic gelezen omdat ik met hetzelfde euvel zit. Maar dan een klein beetje anders. 

In eerste instantie gaf de VAG een foutcode dat de pomp stuk was. Dus die heb ik laten vervangen. Echter werd daarna de kachel in electric mode nog steeds niet warm. Na verder speurwerk van de garage, en uitlezen van de HV kachel zelf, hebben ze daar een interne storing uitgelezen (zie foto). Het is geen VW garage dus dit uitlezen deden ze op afstand (via het opleidingsinstituut oid).

Zelf twijfel ik of de heater stuk is. Immers wordt deze volgens de diagnose wel 33 graden. Ook de meting van stroom (ampere) door de garage gaf aan dat de heater initieel wel aangaat maar op een gegeven moment weer afslaat. Omdat zowel de inlaat als de uitlaat op 33 graden staat heb ik het vermoeden dat het opgewarmde water niet circuleert. Of in ieder geval niet langs de interieurwisselaar gaat om zijn warmte af te geven. Ik weet niet wat de temperatuur in het regelapparaat (22 graden) inhoud.

Zouden jullie eerst de kleppen/ventielen vervangen? 

Heater diagnose.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden