Ga naar inhoud
  • 0

TDI met 100 of 130 PK


Gast Anonymous

Vraag

Hallo,

 

Wij overwegen een gebruikte Passat Variant te kopen uit ca. 2002 / 2003. In principe een diesel en dan vinden we er vele met 100 PK en slechts een enkel met 130.

 

Gevoelsmatig is 100 PK wat weinig voor zo'n forse auto. Hoe zijn jullie ervaringen met deze motor ????

 

Groeten, Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Even voor de volledigheid: http://www.jdengineering.nl/

Inderdaad hoor ik er ook alleen maar positieve geluiden over. Ik zou dus zeggen, laat je niet teveel leiden door het vermogensverschil, mocht je na verloop van tijd toch het idee hebben dat je tekort komt dan is tunen vrij simpel en qua kosten valt het ook heel erg mee.

Overigens denk ik dat het wel losloopt, 100 PK is misschien niet zo veel, maar je hebt (ook met een 100pk standaardmotor) voldoende koppel om vlot mee te kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ervaring is prima.

 

Goed onderhouden heb je er tonnen kilometers plezier van.

 

100 pk is genoeg om vlot met het verkeer mee te kunnen komen.

 

Daarnaas is een 130 pk zwaarder en qua cataloguswaarde duurder wat gevolgen heeft voor wegenbelasting en verzekeringspremie. Weliswaar geen schokkende bedragen maar alle kleintjes tellen mee.

 

Zoals ook al aangegeven kun je de 100 pk prima laten chiptunen, bij JD een chip op maat kan er tussen 140 en 150 pk uit worden gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de prijzen niet te veel verschillen zou ik ten allen tijden voor een 130PK versie gaan, heb zojuist even een vergelijk gedaan via Autoweek Carbase met een 100PK en 130PK comfortline uit bijv. 2001, qua gewicht verschillen ze 15kg van elkaar al krijg je bij de 130PK versie tractiecontrole erbij.

 

Zelf heb ik zowel een 90PK als een 110PK versie gehad, ik ben dus nu verpest :) met 130PK en zou niet snel voor minder gaan.....

 

Gr, RJ!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
al krijg je bij de 130PK versie tractiecontrole erbij.

alle 3BG hebben dit toch standaard (ESP)

Ik heb van menig monteur en ook uit mond van tuners gehoord dat t AVB blok (100pk versie) beter en sterker is dan de 130 pk versie.

Tenzij je een automaat wilt, dan zou ik voor een 130 pk gaan, die heeft een 5 bak TT.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb eerst ook naar een 130 PK uitgekeken. Totdat ik met een 100 PK een proefrit heb gemaakt en de auto gekocht heb. Ik vind dat de 100 PK voldoende koppel heeft. In het verkeer kun je je er prima mee redden. In het toerenbereik tot 3000 toeren heb je weinig te klagen. Ik miste echter wat vermogen in de 4e en 5e bij het inhalen (acceleratie van 80 naar 100 en van 100 naar 120). Op 27 oktober jl. is de auto door JD gechipt naar 130 PK. De motor loopt soepeler en levert met name tussen de 3000 en 4000 toeren (veel) meer vermogen.

Om een lang verhaal kort te maken: Als je voor het zelfde geld een 130 PK (met 6 bak) kunt krijgen zou ik dat zeker doen. Kun je een mooie deal maken voor een 100 PK (met goed bouwjaar, kilometers en uitvoering) dan zou ik niet zo zwaar tillen aan het vermogenverschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zou voor de 130 gaan en die laten tunen, dan kom je pas vooruit, vlot meekomen is niets, je wilt toch een beetje power voelen of niet dan?

 

een getunede 130 PK rijdt voor geen meter :mrgreen:

 

6e versnelling op hogere snelheden is ook wel prettig hoor

 

gr Jee

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb van menig monteur en ook uit mond van tuners gehoord dat t AVB blok (100pk versie) beter en sterker is dan de 130 pk versie.

Tenzij je een automaat wilt, dan zou ik voor een 130 pk gaan, die heeft een 5 bak TT.

 

ik heb me wel eens laten vertellen dat de 100 en 130pk blokken exact

het zelfde zijn en dat alleen de software verschilt ?

 

wie weet hier het fijne van ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb een sedan met 130 pk, en ABT getuned. (AVF motor)

Als ik netjes rij haal ik 1:20 (5L/100Km) en soms ook nog hoger.

 

De 6e versnelling haal ik vrij vaak, het is een kwestie van aanleren.

 

Bij een variant zou ik zeggen ga voor de 130 pk, qua verbruik, vermogen en comfort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt, dat de motor vaak hetzelfde is, maar getest en gecertificeerd (sommige onderdelen wellicht iets zwaarder) voor de pk's.

 

Dat is ook de basis waarop van origine chip-tuning ontstaan is in mijn visie;

de fabrikanten wenste niet voor elk pk-grootte een aparte motor.

Software matig kan je de motor meer vermogen geven, dat is wat chip-tuning is.

 

Bij mijn vorige auto (Vento GT met 110pk) hebben we eens een vergelijk gemaakt met een 90 pk vento met dezelfde codes, en daarin bleek dat er software-matig verschillen waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

naar mijn beste weten is er ook een verschil in turbo en andere hardware tussen de blokken. Ik moet zeggen dat ik het persoonlijk gewoon erg prettig vind om een 6e versnelling te hebben; ik rijd veel op de snelweg en dan is het gewoon heerlijk relaxed en zuinig cruisen. En wat betreft de duurzaamheid van het 130 pk blok is er gewoon erg weinig op aan te merken. Ik heb Jos van JB autoservice wel eens zien schrijven "het lijkt wel of die dingen niet kapot te krijgen zijn".

 

Maar verder is een 100 pk totaal niet verkeerd; als ik bv binnen mn budget kon kiezen voor een 100 pk highline of een vergelijkbare 130 pk comfortline, dan zou ik voor de 100 pk gaan en als je het vermogen te laag vindt, kun je hem idd altijd laten tunen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tussen de 100 en 130 pk motoren zit wel degelijk verschil in onderdelen. Vrijwel alle essentiele onderdelen (blok, kop, krukas, lagers, etc) hebben andere onderdeel nummers. Motoren zijn zeker niet identiek (ook niet identiek op turbo, verstuivers en software na oid.)

Wat het preciese verschil is tussen die onderdelen kan ik zo niet zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij nu een tijdje met een 100 pk 3BG. Hiervoor had ik een 110 pk 3BG. Ik merk in principe weinig verschil. Ik denk dat dit ook veel met de PD te maken heeft. Dit is toch een wat andere techniek die maakt dat je het verschil minder merkt met het vorige type. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een redelijk rustige rijder ben en nooit iets achter de wagen heb hangen. Heb niet eens een trekhaak. Ik denk dat vooral met aanhangers / caravans het verschil groter zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zou twijfelloos voor de 130 pk gaan.

ik rij nu zelf ook een highline 130pk 6bak, bevalt me PRIMA!!

 

ga echter wel voor een 6bak! tis was meer zoeken, maar dan heb je ook wat..

zo'n bak weegt gewoon zwaar, dan zou de 130 het veel beter doen dan de 110.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden