Ga naar inhoud
  • 0

6 bak tov 5 bak


Wreckerrm

Vraag

De Passat die ik gekocht heb, heeft een 6 bak. Nu vraag ik me af of alle verhoudingen anders zijn. Dus dat de afzonderlijke versnellingen korter zijn of is de 6e alleen bovenop de 5 gekomen om het toerental bij hoge snelheid nog eens omlaag te brengen.

 

Met jullie ervaring weten jullie dit vast wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

maar ik geloof dat ik in de 6 met die snelheid net 1900 toeren op de teller heb staan

 

het zijn er zelfs maar 1700...lekker zuunig!

 

Maar heb je dan nog wel voldoende trekkracht met caravan bij lichte stijgingen? Ik snap best dat de Brenner Autobahn teveel van het goede is. Dan zal ie toch wel naar z'n 4 of 3 moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:shock: waarom is met 1700rpm een continue snelheid rijden met caravan er achter slecht voor de motor?

 

Als ik van een 80km weg (zonder caravan of aanhanger) een bebouwde kom inrij en ik heb ruim baan dan laat ik hem ook vaak in z'n 5. Rij dan ongeveer 1100 rpm. Dan is dat zeker ook slecht voor de motor. :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De motor bij een te laag toerental afwurgen is nog veel slechter dan 'm op toeren jagen. Daarom is dat verkooppraatje "hij is van een bejaarde man geweest" juist vaak een reden om de auto te laten staan. Die hebben vaak te weinig toeren gemaakt, krukaslagers, motorsteunen en koppeling hebben het dan heel zwaar gehad...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Voor het geval dat ik binnenkort met de tandemasser van m'n zwager achter de wagen een kuupb zand ga verplaatsen: wat is dan het ideale toerental als je aan het "cruisen" bent?

Inderdaad, hou 'm met een diesel boven de 2000 toeren, een benzine boven de 2500 ongeveer.

(En hou je gewicht in de gaten, een kuub (vochtig) zand kan zomaar 1700 kg wegen) :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou wat graag een 6-bak in mijn passat hebben. Had ik wel in de Touran met dezelfde 105PK motor. Ik vind de Passat redelijk sloom en je moet echt moeite doen om zuinig te rijden. Dat ging met de zwaardere en waarschijnlijk door toedoen van de 6-bak in de Touran toch wel makkelijker.

 

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn zus heeft een 3bg met 5-bak en ik een 3c met 6-bak.

 

Ik denk dat een 6-bak, afgezien van hoger snelheid, geen voordelen heeft op de 5-bak. De 1 is net iets te kort en verschil tussen 5/6 is niet heel veel.

 

Ik reed met de caravan (1500kg) meestal tussen de 90/100 en zat dan rond de 2200rpm in de 5. Bij köln blijf hij gewoon op de cc staan en hoefde niet terug te schakelen, hij hield m net constant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ach ja je mag strax een dikke vette 90 per uur met de sleurhut, he..

:

Goed...zag van de week een NL rijden (E19 Zemst BE.) met 140km/h linkervak :shock: Audi A6 met caravan van z'n 6m schat ik dubbele as.

Dan ben je niet wijs in je hoofd :roll:

Ik zou ook doorrijden hoor.. dat gesukkel duurt zo lang..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij ook regelmatig met een dikke tandemasser achter de Passat en ik hou de mijne meestal boven de 2.000 toeren. Natuurlijk kom ik er weleens onder maar de auto vind het fijner als je dan terugschakelt. De combinatie voelt ook stabieler aan als je iets meer -direct beschikbaar- vermogen (spreek koppel) onder de voet hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden