Ga naar inhoud

ombouw accubak 3B met afdekplaat 3BG


3V

Aanbevolen berichten

Onderdeelnummers:

 

3B1 819 415 E B41 spoiler

3B1 819 447 B B41 afdekplaat voor vierkant expansievat

3B1 819 447 B41 afdekplaat voor rond expansievat

3B1 819 422 A 01C los deksel over de accu

 

Benodigdheden:

 

plakband

schroevendraaier

kruiskopschroevendraaier

sleutel 10

sleutel 13

torx 30

poulietrekker (bij voorkeur 2-armig)

hobby-/ijzerzaagje

 

en een hoop geduld en mooi weer :-)

 

***********************************

 

Naar aanleiding van dit topic http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t= ... at+accubak heb ik vandaag de afdekplaat over de accubak van de 3BG ingebouwd in mijn 3B. Dit naar aanleiding van de beschrijving op Passatplus.de, ( http://www.passatplus.de/umbauten/wasse ... /index.htm ) waarop het lijkt dat het een kwestie is van simpel uit- en inbouwen. Nou niet dus. Tot overmaat van ramp heb ik het voor elkaar gekregen mijn nieuwe spoiler doormidden te breken... :-( Maar goed, daarover later meer.

 

Fase 1: spoiler vervangen

Om de afdekplaat te kunnen inbouwen, moet je ook de spoiler vervangen. Bij de 3BG zit daar namelijk een extra groef in, waar de afdekplaat dan weer invalt. De spoiler is de plaat waar de assen van de ruitenwissers doorheen gaan, dus die moeten worden gedemonteerd. Daarvoor heb je een poulietrekker nodig. Daar komt de eerste afwijking van de duitse beschrijving: zorg dat de ruitenwissers ongeveer recht omhoog staan. Anders kun je met de poulietrekker niet bij de ruitenwisseras aan de bestuurderszijde. Zet dus je contact aan, ruitenwissers aan en als ze bovenaan zijn, trek dan de sleutel uit het contact en doe 'm in je zak of leg 'm in huis. Niet in de auto laten dus.

Daarna markeer je de stand van de ruitenwissers met een stukje plakband op de voorruit. Til de ruitenwissers even kort van de ruit om de voorspanning eraf te halen voor je dit doet.

01.jpg

 

Daarna kun je de ruitenwissers gaan demonteren. Let op, de ruitenwisserarmen zitten behoorlijk vast op de as van het mechanisme. Ga hier niet aan lopen trekken of breken, want daar kan het mechanisme niet tegen.

Begin met het verwijderen van de doppen. Dat kan gewoon met je vingers, geen schroevendraaier gebruiken anders beschadigt alles.

 

02.jpg

 

Nu kun je de moeren losdraaien met een dop (sleutel 13). Houd daarbij de ruitenwisserarm tegen om te voorkomen dat je het mechanisme beschadigt. Daarna kun je met een poulietrekker de ruitenwisserarmen van de as trekken. Dit gaat het best met een 2-armige poulietrekker in verband met de beschikbare ruimte.

 

03.jpg

 

Daarna kun je met een Torx 30 de beschermkappen van de motorkapscharnieren links en rechts demonteren.

 

04.jpg

 

Dan kan de oude spoiler gedemonteerd worden. Deze zit vast met 1 kruiskopschroef (groene cirkel) en 2 metalen veerklemmen (blauwe cirkels).

 

05.jpg

 

De spoiler zit in een groef geklemd. Je moet 'm dus recht omhoog eruit trekken. Hij zit behoorlijk vast, trek 'm dus niet scheef anders komen er brokken van. Probeer daarom ook aan de raamzijde grip op de spoiler te krijgen voor je gaat trekken.

 

06.jpg

 

Oké, de spoiler is eruit. Als je nu de oude 3B-spoiler en de nieuwe 3BG-spoiler naast elkaar legt, zie je een aantal verschillen.

  • * uiteraard de groef waar je nieuwe afdekplaat in moet komen
    * op de 3B-spoiler zit een steun die op je interieurfilterhuis vastzat. Die steun ontbreekt bij de 3BG-versie
    * een ander verschil zie je niet, maar merk je wel als je pech hebt: de 3B-spoiler is veel flexibeler, die van de 3BG is ontzettend broos en breekbaar! Waarschijnlijk toch ander materiaal.
    * op de 3B-spoiler zit een deel van het interieurluchtfilterhuis. Dit ontbreekt op de 3BG-spoiler.

Hier worden we dus nog druk mee...

 

10.jpg

 

Dit is namelijk het effect wanneer je daar niets aan doet en gewoon de 3BG-spoiler zonder modificatie monteert. Je kijkt dan zo tegen het filterelement aan. Dat wordt dan dus heel snel vuil :-) (zie de rode cirkel hieronder).

Daarnaast zorg dat stukje plastic op de 3B-spoiler ervoor dat er een vaste verbinding bestaat tussen luchtfilterhuis en spoiler, wat voorkomt dat dit kan gaan klapperen.

 

11.jpg

 

Ik zag eigenlijk maar 1 oplossing: het benodigde stuk plastic van de #B-spoiler afzagen en op één of andere manier aan de 3BG-spoiler bevestigen. Zo gezegd, zo gedaan, ik heb het stuk plastic langs de rode lijn afgezaagd.

 

12.jpg

 

Hier zie je het losgezaagde deel van de 3B-spoiler, dat in een groef in het deksel van het interieurluchtfilterhuis moet vallen.

 

14.jpg

 

Zo dus ongeveer...

 

15.jpg

 

Op dat moment kwam er een geluk bij een ongeluk: mijn nieuwe spoiler brak tijdens het passen. Eerst natuurlijk *%^$$~@#%^*^&*$&^#%@ en nog meer daarvan. Waar haal ik nu op zaterdagmiddag een nieuwe vandaan...

Er moest dus een noodreparatie gemaakt worden, ik kan de auto zo niet laten staan. Ik heb daarom een metalen hoekbeugeltje gemaakt, waarmee ik de 2 spoilerdelen en ook het losse stukje van de oude spoiler aan elkaar heb geklonken. Spoiler weer bruikbaar en luchtfilterprobleem ook opgelost. Het is wel een gepier om alles precies op zijn plek te krijgen en ik kon er al helemaal geen goede foto van maken, dus daarom maar even deze Photoshop...

 

13.jpg

 

Nu de nieuwe spoiler op zijn plek zit, kan alles weer vastgezet worden. De kruiskopschroef dient nu niet meer om de spoiler te monteren, hij houdt nu alleen nog het deksel van het interieurluchtfilter op zijn plaats. Vergeet ook de 2 metalen klemmetjes niet. Daarna kunnen de scharnierbeschermers weer gemonteerd worden.

De ruitenwissers monteer je als volgt: leg het oog van de arm losjes om de as heen. richt de ruitenwissers uit op het stukje plakband op je voorruit en druk daarna de arm stevig op de as zodat deze in de vertanding valt. Daarna de moer monteren, niet idioot strakdraaien, liever borgen met wat loctite. Schakel het contact weer in en controleer of de ruitenwissers naar hun juiste ruststand terugkeren. Zo ja, druk dan de rubber dopjes weer op de assen.

 

Fase 2: Antonio-treatment

Zie ook: http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t= ... k&start=45

Dit rooster zal een groot deel van het bladprobleem oplossen, maar zeker niet alles. Daarom zullen ook de rubbers in de accubak aangepast moeten worden. Ik heb dat gedaan op de manier zoals Antonio (Impagnat) die heeft uitgedacht. De volgende foto bewijs het nut van zo'n behandeling: de boel zit helemaal verstopt met bladeren en prut.

 

20.jpg

 

Het rubber van onder de accu en de prut die erin zat. Dit rubber is nog het eenvoudigst aan te passen, je kunt er goed bij als je de accu (2x sleutel 10) en de accuhouder demonteert (3x sleutel 13). Sommige auto's springen op slot als je de accu weer aansluit, dus sleutels uit de auto halen!

Die prut in deze stop is verrot bladmateriaal. Het bewerken van de rubbers voorkomt niet altijd dat er een blad voor komt te zitten. Een enkel blad zal echter de stop nooit helemaal afsluiten. Dat doet deze prut wel. Het voordeel van het inkorten van de stoppen is dat deze prut zich niet meer kan verzamelen, je het dus altijd wel wat waterafvoer en dat zal in de praktijk afdoende zijn.

 

21.jpg

 

De plug onder de remservo is een stuk lastiger. Deze kun je er niet uithalen vanwege de remleiding die daar ook doorheen loopt. Maar als je 'm omhooghaalt zoals op de volgende foto kun je er met een stevige schaar wel bij en kun je de onderste helft wegknippen. Daarna de rubbers weer monteren.

 

22.jpg

 

LvR gaf de tip om, nu je toch de accu en accuhouder gedemonteerd hebt, de hele accubak even te behandelen met blanke tectyl of wax tegen het roesten. Heb ik zelf in verband met het *^^weer niet gedaan...

Daarna kun je accuhouder en accu weer monteren. Let hierbij wel op dat je 'm voorzichtig langs je nieuwe spoiler laat zakken, het past allemaal maar net en je wilt niet dat 'ie nu alsnog afbreekt :-)

 

Fase 3: monteren afdekplaat

Nu de accu er weer inzit, kan de nieuwe afdekplaat gemonteerd worden. Dit gaat een stuk makkelijker dan de spoiler, het meeste voorbereidende werk is al gedaan. Toch past ook dit net niet helemaal. Aan de bestuurderszijde loopt een bundel slangen door het brandschot. Deze zit gemonteerd met een metalen klem, die ongeveer 5 mm boven het brandschot uitsteekt. Daardoor past de afdekplaat daar niet goed op de rand waar het rubber opgeklemd zit.

 

30.jpg

 

Hoe dan ook, eerst moet dit rubber aan de bovenrand van het brandschot losgehaald worden. Leg daarna de afdekplaat op zijn plaats. Let hierbij op dat de 4 nokken aan de onderkant van de plaat achter het brandschot vallen. Daarna kun je het rubber weer monteren. Begin daarmee aan de bestuurderskant in verband met de gasdrukveer van de motorkap. Dit gaat redelijk moeizaam en je moet daarbij opletten dat hij alle randjes meepakt, dus ook die van die klem hierboven. Het helpt wel als je het rubber flink buigt terwijl je het aandrukt. Het trekt dan wat open en geeft net iets mee speelruimte.

 

31.jpg

 

Op één of andere manier wilde het laatste stukje van het rubber niet op zijn plaats blijven zitten. Daarom heb ik het even tijdelijk vastgehaakt met een stukje electriciteitsdraad. Does the job :-)

 

32.jpg

 

Daarna het schuifdeksel boven de accu monteren en klaar is Kees.

 

En hier dan het eindresultaat. Wat ik met de klinknagels doe weet ik nog niet. Waarschijnlijk gewoon zwart maken, ik vind deze klus namelijk niet voor herhaling vatbaar :-)

 

40.jpg

 

En van buiten ziet het er zo uit...

 

41.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap nog niet waarom het een afrader is..

 

 

Trouwens moet je ook nog een nieuw rubber bestellen voor de afdekking, ja die je met dat instal-draad hebt vastgemaakt, in de 3BG uitvoering zit er een dikkere gleuf in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal bedankt voor de reacties!

ik snap nog niet waarom het een afrader is...

Omdat het naar mijn mening niet goed te doen is zonder lapwerk. Als ik dat van tevoren had geweten had ik het nooit gedaan.

Trouwens moet je ook nog een nieuw rubber bestellen voor de afdekking, ja die je met dat instal-draad hebt vastgemaakt, in de 3BG uitvoering zit er een dikkere gleuf in...

Oké, dat verklaart waarom dat rubber er zo moeilijk opgaat. Dat het rubber op de laatste 5 cm niet goed blijft zitten komt omdat er teflonspray tussen is gekomen. Daardoor is het rubber te glad geworden en glijdt er weer af. Ik wil eerst even afwachten of dat na verloop van tijd (door straatvuil e.d.) weer verholpen wordt. Zo niet dan kan ik dat 3BG rubber idd nog eens proberen. Bedankt voor de tip iig. Weet iemand toevallig het bestelnummer daarvan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat noem ik nu een reportage maken........ :thumb:

 

Inderdaad zit bij de 3BG het interieurfilter "bloot" onder de afdekplaat; bij mij ook; schijnt zo te horen, hoewel sommigen met een 3BG hier wel een afdekplaat op hebben zitten; waarschijnlijk ook een combinatie met de 3B, zoals van Arjen-O.

Die spoiler/regenafwijzer onder het raam heb ik ook al een keer vernield bij het plaatsen van een nieuwe accu; kan inderdaad niet veel hebben.

 

(nog enkele) TIPS:

 

-Die servoplug is wel te verwijderen door het halsje rondom de remleiding in te snijden met een Stanleymesje in een lange greep; maar het blijft ook dan een kwestie van veel geduld.

 

-Het verwijderen van die regenafwijzer doe je het beste door bij een hoek te beginnen en dan, met beleid, die er loodrecht op het raam, vanaf te trekken. Bij het monteren ervan, in het midden beginnen en weer loodrecht op het raam vastdrukken richting hoeken. Voordat ik tot montage overging heb ik de rand die op het raam vastklikt over de gehele lengte ingespoten met een neveltje blanke wax; klikt dan gemakkelijker vast

 

-Ruitenwisserarmmoeren (wat een woord...) moeten, volgens het boekje vastgezet worden met 20Nm. Bij mij zaten die krengen muurvast (geroest?) "ik" zou danook geen extra Loctite (blauw) gebruiken om ze nogeens te borgen. Ikzelf heb Loctite Anti Seize, een soort aluminium smeersel, gebruikt; roest het nooit vast en zijn de armen ook weer "gemakkelijk" te verwijderen, zelfs zonder poulietrekker. Ik gebruik dat spul ook op de schroefdraad van de bougies. (niet mijn idee trouwens, maar komt uit de jetskiwereld)

 

- dat rubber om de afdekplaat dat niet wilde blijven zitten in die hoek, had ik ook; heb het "nisje"' in het rubber wat dichtgeknepen, waardoor het wel bleef zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ LvR:

bedankt voor je aanvullingen. Die ruitenwisserasjes kun je ook invetten met een klein beetje kopervet, zal ongeveer vergelijkbaar werken.

Dat toeknijpen van dat rubber kan ik ook eens proberen, maar zoals gezegd, als daar teflon tussen zit zal dat er eerst uit moeten denk ik :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie reportage hoor, volgens mij ben je hier bijna net zo lang mee bezig geweest als met de klus. Even ter zijde, wat jij spoiler noemt heet volgens mij officieel een parafaan. Maar of dan iemand weet waar het over gaat betwijfel ik.

 

Gr,

 

Edwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter zijde, wat jij spoiler noemt heet volgens mij officieel een parafaan. Maar of dan iemand weet waar het over gaat betwijfel ik.

 

Klopt dacht eerst ook al wat bedoelt hij metspoiler maar het is wel duidelijk met fotos. Maar het is naar mijn idee geen afdrader om het te doen. Als je rustig tijd voor neemt moet het wel lukken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie reportage hoor, volgens mij ben je hier bijna net zo lang mee bezig geweest als met de klus.

Bijna :-)

 

Nee, de klus kostte me 4 uur werk (2 uur werk en 2 uur uitvogelen hoe ik alles moest oplossen) en de reportage hoogstens een uurtje. En ik vind zo'n reportage ook gewoon leuk om te doen, scheelt ook een heleboel :-)

Even ter zijde, wat jij spoiler noemt heet volgens mij officieel een parafaan. Maar of dan iemand weet waar het over gaat betwijfel ik.

Klopt dacht eerst ook al wat bedoelt hij metspoiler maar het is wel duidelijk met fotos.

Soms verzin ik ter plekke wel eens namen voor onderdelen, omdat ik niet gehinderd word door enige kennis :-)

Zonder gekheid, die naam parafaan was ik ook al eens tegengekomen, maar ik vond de benaming spoiler, of eigenlijk waterspoiler, beter kloppen. Komt van het duitse Wasserabweiser.

Maar het is naar mijn idee geen afdrader om het te doen. Als je rustig tijd voor neemt moet het wel lukken

Helemaal mee eens. Zoals LvR al meldde, heeft niet iedere passat een deksel over het interieurluchtfilter. Dus die aanpassing om mijn oude linterieurluchtfilterdeksel weer vast te krijgen aan die spoiler is blijkbaar niet persé nodig. Als je dat achterwege laat is het een stuk beter te doen.

 

Toch vind ik het wel vreemd dat je dan zo tegen het filterelement aankijkt als je de afdekplaat weghaalt. Moet dat toch nog eens goed gaan bekijken bij een 3BG

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden