Ga naar inhoud

• 0

accu vervangen

Willems

Vraag

Heren, mijn Passat 2.0 tdi uit 2010 met start-stop-systeem heeft een Varta AGM accu 7P0915105 68Ah 680A die aan vervanging toe is. Nu heb ik een nieuwe Bosch accu gekocht S5A08 die helaas niet voorzien is van een BEM code. De dealer stelt dat voor een auto met start-stop-systeem een accu met BEM-code noodzakelijk is. dit vind ik vreemd aangezien de nieuwe Bosch een start-stop-accu is en hierbij wordt aangegeven dat hij de 7P0915105 kan vervangen. Mij vraag is nu hoe ik deze accu kan inleren. Weet iemand raad?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Popular Posts

Het inleren geldt voor auto's met start/stop. Dan zit er extra electronica in de dynamo en die electronica is middels een LIN-BUS op de auto aangesloten. De LIN-BUS is net als de CAN-BUS een manier om

Bij jou staat ingesteld,   - Dat je een met LIN gekoppelde alternator hebt - Dat je een met LIN gekoppelde batterij stroom meetsensor hebt - System Type: Engine Start/Stop with Battery/Current Sen

Heb nog een link gevonden op internet  Ook hier staat de code ingesteld op 068 JCB 1111111111. Toeval?   Ik denk persoonlijk dat de 1e 3 posities het belangrijkst zijn. Deze staan bij bij op 06

Aanbevolen berichten

• 0

Ik heb dat adres 61 er ook in zitten (battery regulator).

Waar kan je dan zien of de alternator geschikt is? En wat dan in te stellen natuurlijk.

Zou onze vriend @@Lucas ons hier niet wat kunnen helpen misschien met wat info hierover?

aangepast door Dabrother
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Address 61: Battery Regul. (J840)       Labels: 1K0-907-534.clb

Part No SW: 1K0 907 534     HW: 3C0 907 951

Component: Batt.regelung H14 0158 

Revision: --------    Serial number: 0721G01E109202

Coding: 0301085A

Shop #: WSC 12345 123 12345

VCID: E8DFDE2B1B86805EBC3-80BD

Subsystem 1 - Part No SW: 1K0 915 181 B    HW: 1K0 915 181 A

Component: J367-BDM  H07 0121

No fault code found.

---------------------------------------------------------

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Maar volgens ik begrepen heb zijn deze dan ook uitgerust met een geschikte LIN bus gekoppelde alternator. Ik heb er sinds de gateway en B7 Comfort module ombouw ook adres 61 in zitten (battery regulator) maar deze is we in te stellen maar ik heb niet de juiste alternator erin zitten.

@@wulfke

Bij achteraf inbouw geldt dit niet Peter, jij hebt waarschijnlijk ook geen module op de massaklem zitten.

Ik heb dat adres 61 er ook in zitten (battery regulator).

Waar kan je dan zien of de alternator geschikt is? En wat dan in te stellen natuurlijk.

Zou onze vriend @@Lucas ons hier niet wat kunnen helpen misschien met wat info hierover?

@@Dabrother

Dennis, auto’s met Start/Stop hebben standaard een geschikte alternator.

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Reflex Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur, lid van de BODAC, Wulfke mod Oo oO

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Dat klopt. Heb er achter gekeken om dit systeem werkende te krijgen maar Dreke gaf aan dat er een andere alternator in moet komen. Maar blijkbaar dus ook een extra module op de massa klem.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Vandaag een poging gewaagd om bij een andere VW-dealer dit (instellen naar AGM-accu) na te vragen. Ook hij benadrukte het belang van het juist inleren vd accu. Op mijn vraag waarom dit mij niet lukte met VCDS kreeg ik als antwoord dat hij dit niet wist aangezien de dealers blijkbaar werken met een ander systeem (OCIs).

Tja, weer terug bij af.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Address 61: Battery Regul. (J840)       Labels: 1K0-907-534.clb

Part No SW: 1K0 907 534     HW: 3C0 907 951

Component: Batt.regelung H14 0158 

Revision: --------    Serial number: 0721G01E109202

Coding: 0301085A

Shop #: WSC 12345 123 12345

VCID: E8DFDE2B1B86805EBC3-80BD

Subsystem 1 - Part No SW: 1K0 915 181 B    HW: 1K0 915 181 A

Component: J367-BDM  H07 0121

No fault code found.

---------------------------------------------------------

Bij jou staat ingesteld,

- Dat je een met LIN gekoppelde alternator hebt

- Dat je een met LIN gekoppelde batterij stroom meetsensor hebt

- System Type: Engine Start/Stop with Battery/Current Sensor (PR-7L1/7L5)

- 08,Battery Position: Engine Compartment in Front of Fire Wall

- 00,Battery Type: Wet Battery

- 5A,Generator Gear Ratio: 2.40 (All Other 4-Cyl Engines)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Dat klopt. Heb er achter gekeken om dit systeem werkende te krijgen maar Dreke gaf aan dat er een andere alternator in moet komen. Maar blijkbaar dus ook een extra module op de massa klem.

De adres 61 heb ik ook bij gekregen met als jij Wulfke

Welke alternator moet dit zijn Wulfke en over welke module praat je over de?.

aangepast door Rachid17
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

De adres 61 heb ik ook bij gekregen met als jij Wulfke

Welke alternator moet dit zijn Wulfke en over welke module praat je over de?.

Kom maar eens kijken bij mij @@Rachid17

Bij mij zit het er in.

Alternator = dynamo, dit is de 180A lin versie in plaats van de 140A dfm versie welke ik denk dat in de auto van Peter (@@wulfke) zit

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Heb jij deze later ingebouwd of zat het er al in.

Kost het wat om het later in te bouwen en wat heb je precies ervoor nodig Maxx007at.

Wil je wel zien wat er allemaal bij komt kijken

aangepast door Rachid17
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Heb jij deze later ingebouwd of zat het er al in.

Kost het wat om het later in te bouwen en wat heb je precies ervoor nodig Maxx007at

Het zat er bij mijn auto (en vermoedelijk bij Dennis @@Dabrother zijn auto ook) af fabriek al in.

Benodigdheden voor achteraf inbouw:

Batterij verbruiksmeter (massa kabel met daarop een module met linaansluiting)

LINbus dynamo

Kabelboompje

Draadschema voor hoe alles aan te sluiten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Net contact gehad met Bosch car service. Geen BEM code, maar de man vertelde dat zij zelf meestal in zo'n geval de oude code met 1 cijfer veranderen accepteren en dan terug naar de originele waarde zetten en accepteren. De juiste waardes A en Ah aanpassen en dan zou het goed moeten zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Geprobeerd zonder succes. Ik krijg met mijn niet originele kabel het drop down menu in adres 61 niet geselecteerd. Wil hier toch echt niet mee naar de dealer. Even iets anders, alles werkt goed met de nieuwe batterij, als ik niets verander in de codering gaat dan de batterij sneller stuk en hoeveel sneller? Als dat maar een beetje sneller is neem ik daar vrede mee.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Geprobeerd zonder succes. Ik krijg met mijn niet originele kabel het drop down menu in adres 61 niet geselecteerd. Wil hier toch echt niet mee naar de dealer. Even iets anders, alles werkt goed met de nieuwe batterij, als ik niets verander in de codering gaat dan de batterij sneller stuk en hoeveel sneller? Als dat maar een beetje sneller is neem ik daar vrede mee.

Drop down menu zit er bij mij ook niet Dennis

Ik heb het amperage en merk veranderd.

Voor het type aanpassen ben ik nog aan het zoeken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

maar volgens ik begrepen heb heb jij er geen AGM accu erin Dennis @@Dabrother

@@wulfke

Dennis heeft ook start/stop dus ga ik ervan uit dat hij een AGM had en heeft.

Of je het nu gebruikt, of niet, zover ik weet, kan in een auto met start/stop geen gewone accu. Die zou na een jaar al stuk zijn.

In een start/stop zit namelijk, naar ik begrepen heb, een zwaardere startmotor.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Wat zijn de Verschillen tussen AGM en GEL accu’s?

VRLA accu’s zijn er in twee uitvoeringen, Gel en AGM. Bij een Gel accu worden bepaalde elementen, gewoonlijk siliconensamenstellingen, aan het zuur toegevoegd, waardoor het elektrolyt verandert in een geleiachtige substantie die niet kan uitlekken. Het zuurstofgas “boort” kanaaltjes in de gel, van de positieve naar de negatieve plaat, waar het in aanraking komt met het waterstofgas en recombineert tot water. Deze accu's hebben een uitstekende capaciteit, maar zijn door de wat hogere zuurweerstand slechts beperkt geschikt als startaccu. Ze kunnen zeer goed tegen te hoge ontlading, d.w.z. wanneer accu is ontladen tot 20% van de nominale capaciteit.

In AGM (Absorbed Glass Mat) accu’s wordt het elektrolyt op zijn plaats gehouden door middel van een scheidingsvlies. Daarom worden deze ook wel vliesaccu’s genoemd. Dat vlies bestaat uit een matje van glasvezel en werkt als een spons. De werking is gebaseerd op de capillaire eigenschappen van het vlies. De accu’s kunnen worden uitgevoerd met zeer dunne scheidingsvliezen, waardoor de interne weerstand laag is. Dat betekent dat bij een kleine omvang een hoog vermogen kan worden bereikt, waardoor dit type een ideale accu is voor veel diverse toepassingen.

@@wulfke geen idee staat er niet op maar dacht dat iedere accu aangemeld moest worden.

aangepast door Dabrother
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Dennis heeft volgens ik begrijp er onlangs een andere accu in gezet maar bij advies over een goede accu werd mogelijks geen rekening gehouden met het start stop systeem welke Dennis erin heeft zitten .Dus ik weet niet of er nu een AGM in gezet is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

S5 AGM: voor personenauto’s met start-stop-systeem en terugwinning remenergie:

Het continu groeiende aantal elektrische verbruikers in moderne voertuigen en bijzondere eisen zoals start-stop-systemen en terugwinning van de remenergie verlangen accu’s met topprestaties. De Bosch-accu S5 AGM levert voldoende energie voor frequente starts en stops en voorziet de elektrische verbruikers tijdens de stopfase betrouwbaar van energie.

De AGM-technologie (Absorbent Glas Mat) van Bosch is de toptechnologie in de markt voor de hoogste eisen. Speciale micro-glasvezelmatten binden het volledige accuzuur waardoor hogere energiehoeveelheden kunnen passeren. Dit zorgt voor de topprestatie van de Bosch-accu S5 AGM.

Bij mij staat op de sticker geen symbool van start/stop. Snap er niks meer van...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

@@Dabrother

De S5 008 is geen AGM maar een “normale” accu.

De S5 A08 welke @@Willems heeft, is wel een AGM

Ik heb een Exide EK700, eigenlijk moet ik dus ook mijn adres 61 nogmaals omzetten, zodat het merk klopt. (Exide staat ook in de lijst als merk zag ik in het filmpje)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Voorheen een Varta AGM, net gekeken.

Dan ben ik de lul met mijn nieuwe accu.

Ik zet standaard het start/stop systeem wel altijd uit vanaf dat ik de auto start, zou ik dan toch deze accu zonder problemen kunnen blijven gebruiken?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden