Ga naar inhoud
  • 0

Bp Ultimate en evt. Additieven goed voor 2.0TDI?


PassatCBAC

Vraag

Hola people,

 

Als er iets is waar ik genoeg over heb gelezen, is het hoe f*ck%d up de Bosch brandstofpomp is. Een aantal zaken liggen hier ten grondslagen:

- Slechte brandstof

- Water door condens

- Benzine tanken ipv diesel

Uiteindelijk komt het erop neer dat het beestje echt goede smering nodig heeft en anders loopt het in de soep met de gehele halve technische-armageddon tot gevolg. Gelukkigggg hebben we alle emissie regels; want goed voor milieu dus extra bio prut in de diesel en de boel smeert niet meer zo lekker als de zwavel rijke zelfontbrandende stookmiddel van vroegah... Gelukkig zijn de bomen er blij mee.

 

Maar goed; dit heb ik geconcludeerd uit research her en der en nadat ik een officiële onderzoeksrapport heb gelezen van de Trump kiezers aan de andere kant van de oceaan.

 

Nu beginnen mijn hersenen te malen en vraag ik mij af of ik er goed aan doe als ik regelmatig/altijd BP Ultimate zou gaan tanken. Hebben jullie hier ervaringen mee? Wat zijn deze ervaringen?

 

Daarnaast heb ik dezelfde vragen omtrent additieven zoals een Forte.

 

Ben met name benieuwd of het (BPU & additieven) de boel echt beter smeert en of het eventuele condens minimaliseert/elimineert.

 

Ben sowieso van plan morgen eens mijn (iets minder dan een kwart) tank af te vullen met BP Ultimate. Tenzij iemand mij hier opeens gaat vertellen dat dat spul net zo goed smeert als schuurpapier met mosterdsaus.

aangepast door PassatCBAC
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

ik kan wel eens even een keer een flesje cetaanbooster bestellen en een keer op de bank uittesten wat het doet met het vermogen.

Leuk voor de Caddy????

 

Weet jij toevallig hoe het zit met toevoegen van 2takt olie? Of het wel m, dan wel geen nut heeft en erger nog of het schade aan onderdelen kan veroorzaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik kan wel eens even een keer een flesje cetaanbooster bestellen en een keer op de bank uittesten wat het doet met het vermogen.

Daar ben ik zeker wel benieuwd naar. Ik ga morgen voor het eerst BP Ultimate tanken na de tuning. Geen idee of ik dan meer verschil zal merken of niet. In combinatie met het afsluiten van de EGR en verwijderen van de DPF + 1 van de kats, ben ik zeker benieuwd wat het gaat doen met mijn verbruik.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toch even iets rechtzetten:

 

Een motor is gemaakt voor brandstof met een bepaald octaangetal / cetaangetal. Als je brandstof met een hoger octaan / cetaangetal gebruikt zal dit in principe GEEN hoger vermogen opleveren.
Wat wel kan helpen is dat je de motor ook aanpast voor het andere octaan / cetaangetal (door het ontstekingstijdstip, inspuiting etc. te veranderen).
De motor is daarna eigenlijk niet meer geschikt om te draaien met een lager octaan / cetaangetal omdat hij zal gaan kloppen / pingelen, wat grote schade kan opleveren.
 

Brandstoffen als V-power, Ultimate etc hebben ook andere toevoegingen waardoor de motor schoner wordt.

De afzettingen op de injectoren wordt bijvoorbeeld verminderd, waardoor de auto wel merkbaar beter gaat lopen. De motor loopt dan eigenlijk zoals hij was bedoeld en ontwikkeld.

Maar dat is dus niet het gevolg van het octaan / cetaangetal.

aangepast door JanP64
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Leuk voor de Caddy

 

Weet jij toevallig hoe het zit met toevoegen van 2takt olie? Of het wel m, dan wel geen nut heeft en erger nog of het schade aan onderdelen kan veroorzaken?

 

100ml 2-takt olie voor volle tank. 1 op 500, dus 100ml op 50 liter.  :wink:

 

Zie je mensen ervaring uitgeprobeerd.

http://www.3-liter.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=6083&start=60

 

Als jullie willen lezen interesse hoe en wat over 2takt olie met diesel mengen en ervaring hoe dat motor loopt en rijd.

aangepast door VWdriver91
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ow, als hij er sneller van dichtslipt heb ik een extra reden om te laten verwijderen

 

Jullie zijn niet bang voor de aangescherpte apk volgend jaar ? (apparatuur om erop te controleren is er nog niet, maar wordt aan gewerkt.. Redelijk risico dat ze erop gaan controleren in ieder geval ?)

Zit er in een PD geen DPF eigenlijk ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

 

Jullie zijn niet bang voor de aangescherpte apk volgend jaar ? (apparatuur om erop te controleren is er nog niet, maar wordt aan gewerkt.. Redelijk risico dat ze erop gaan controleren in ieder geval ?)

Zit er in een PD geen DPF eigenlijk ?

Wij zijn badboys. We ain't afraid of the law!!

 

Het duurt wel even voordat ze een dergelijke apparaat hebben ontwikkeld die tegelijkertijd ook betaalbaar is voor de keuringsstations. Tot die tijd doen ze het puur op het oog.

 

Ligt eraan wat de bouwjaar is van de PD of je een DPF hebt. Er zijn PD motoren met een DPF en als je te maken hebt met een ingevoerde auto uit Duitsland heb je vaak te maken met een aftermarket DPF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Wij zijn badboys. We ain't afraid of the law!!

 

Het duurt wel even voordat ze een dergelijke apparaat hebben ontwikkeld die tegelijkertijd ook betaalbaar is voor de keuringsstations. Tot die tijd doen ze het puur op het oog.

 

Ligt eraan wat de bouwjaar is van de PD of je een DPF hebt. Er zijn PD motoren met een DPF en als je te maken hebt met een ingevoerde auto uit Duitsland heb je vaak te maken met een aftermarket DPF.

Yeah, Che is back ????????????????

 

Ik woon in Dld. Heb aleens een tuv ondergaan zonder dpf. Geen wolkje aan de lucht????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toch even iets rechtzetten:

 

Een motor is gemaakt voor brandstof met een bepaald octaangetal / cetaangetal. Als je brandstof met een hoger octaan / cetaangetal gebruikt zal dit in principe GEEN hoger vermogen opleveren.

Wat wel kan helpen is dat je de motor ook aanpast voor het andere octaan / cetaangetal (door het ontstekingstijdstip, inspuiting etc. te veranderen).

De motor is daarna eigenlijk niet meer geschikt om te draaien met een lager octaan / cetaangetal omdat hij zal gaan kloppen / pingelen, wat grote schade kan opleveren.

 

Brandstoffen als V-power, Ultimate etc hebben ook andere toevoegingen waardoor de motor schoner wordt.

De afzettingen op de injectoren wordt bijvoorbeeld verminderd, waardoor de auto wel merkbaar beter gaat lopen. De motor loopt dan eigenlijk zoals hij was bedoeld en ontwikkeld.

Maar dat is dus niet het gevolg van het octaan / cetaangetal.

In principe heb je gelijk, ALLEEN, ga maar eens rijden met VCDS eraan en kijk dan eens even wat de ontsteking teruggeregeld word bij Euro95.. zeker weten dat 98 meer vermogen levert.

Overigens is een motor zo gebouwd dat ie evt ook op slechte kwaliteit(lees lage ron) kan lopen zonder motorschade, hiervoor zorgt de pingelregeling inderdaad.

Gelukkig regelt een ECU dat bij mits het niet teveel is, dus op 100octaan getuned moet je niet met 91 gaan rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na bijna een hele tank Ultimate leeggereden te hebben was het regenereren weer aan de beurt. Wat opvalt is dat de auto veel meer, veel langer en met veel zwartere rook genereerde. Kan Ultimate daar invloed op hebben gehad? De auto rookte veel erger dan dat we ooit hebben gehad..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben het wel eens met bovenstaande. In de basis is het volgens mij niet normaal dat een roetfilter gaat roken. Ook mijn A3 uit 2006 met een 2.0tdi PD heeft dat nog nooit gedaan, en geloof mij als ik zeg dat die roetfilter echt echt echt goed vol zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je had al Problemen met regenereren en die lijken alleen maar erger te worden, ik zou eerst de echte oorzaak achterhalen. Nu de brandstof als oorzaak aanwijzen lijkt op speculatie.

Het roken is al anderhalf jaar hetzelfde, en is door meerderen (waaronder de dealer) als "normaal" bestempeld. Echter nu ik voor het eerst Ultimate getankt heb is de grijze rook veel donkerder geworden.

 

Mijn vraag is meer of de additieven invloed hebben op het regeneren, dit omdat additieven in brandstof zorgen voor meer asvorming. En juist nu ik Ultimate hebt getankt is de rook dus zwarter geworden.

 

Brandstofadditieven hebben als nadeel dat zij tot asvorming leiden waardoor de standtijd van de filter wordt beperkt.

 

bron

 

Neemt niet weg dat ik het met jullie eens ben dat het niet normaal is. Maar er is al naar gekeken en bevestigd dat het filter verstopt zit. Ook internet staat vol met diesels die tijdens het regenereren erg roken. Gelukkig gaat de auto binnenkort onder het mes voor het leeghalen van het filter, egr weg en chippen. En onderhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het roken is al anderhalf jaar hetzelfde, en is door meerderen (waaronder de dealer) als "normaal" bestempeld. Echter nu ik voor het eerst Ultimate getankt heb is de grijze rook veel donkerder geworden.

 

Mijn vraag is meer of de additieven invloed hebben op het regeneren, dit omdat additieven in brandstof zorgen voor meer asvorming. En juist nu ik Ultimate hebt getankt is de rook dus zwarter geworden.

 

 

Neemt niet weg dat ik het met jullie eens ben dat het niet normaal is. Maar er is al naar gekeken en bevestigd dat het filter verstopt zit. Ook internet staat vol met diesels die tijdens het regenereren erg roken. Gelukkig gaat de auto binnenkort onder het mes voor het leeghalen van het filter, egr weg en chippen. En onderhoud.

 

Ik zag dat jou auto is 2.0 TDI. maar bouwjaar 2004 tot 2006 blokken heeft meeste smoke als je gas geven bij 2.0 TDI.

lees je maar goed.

 

2.0 liter TDI 140 pk pd
  • de turbo gaat nog wel eens kapot;
  • bij de eerste productiejaren van de 2.0 TDI komt het regelmatig voor dat de auto ergens tussen de 2000 en 2400 rpm (meestal bij deellast) nogal schokt. De ene auto doet dat duidelijker dan de andere. Je kunt vervangen wat je wilt, misschien helpt het een beetje of een tijdje, maar schokken komt terug. Elke dealer kent het probleem en er schijnt niks aan te doen te zijn. Navraag bij PON leverde de volgende prachtige formulering op 'dat is een model-specifieke eigenschap meneer'. Bij veel auto's waarbij de tuner de EGR buiten spel heeft gezet EN met een plaatje heeft dichtgemaakt, is het schokken geheel verdwenen.
  • de EGR(koeler) wil nog wel eens lekken, waardoor er koelvloeistof verloren gaat.
  • loslopende pompverstuivers komt sporadisch voor (is zeker geen broodje aap). De verstuivers gaan klapperen in de boring in de cilinderkop en die boring wordt dan ovaal. Dat wordt dat een nieuwe cilinderkop.
  • niet mooi stationair lopen, schudden. link
  • haarscheurtjes in de cilinderkop. Komt voor in elke 16 klepper. De kans erop is groot als het blok gebouwd werd tussen juni 2003 en december 2003. Bij cilinderkoppen gebouwd na juli 2004 (bouwjaar, geen modeljaar!) schijnt het probleem opgelost te zijn, maar ook van BKD's uit 2006 worden gescheurde koppen gemeld. Als de kop is vervangen dan is het probleem verholpen zegt de dealer. Maar ook koppen die zijn vervangen blijken te kunnen scheuren. Verschijnselen: verlies koelvloeistof, witte rook bij start, moeizame start na minimaal 8 uur sitlstaan. Oplossing: nieuwe cilinderkop (er is een coulance regeling, vraag er naar bij de dealer, maar anno eind 2009 zal dat wel niet veel meer voorstellen). link link links in google verschijnselen
    • als de kop vervangen is zit er een sticker aan de distributiezijde. Onbekend of deze sticker te zien is als je de kap boven verwijdert van de distributieriem. Op de sticker staat een jaartal hieraan kan je zien of hij ooit vervangen is.
    • als de kop vervangen is dan kan hij gerust nog een keer kapot gaan, er zijn auto met de 3e nieuwe.
    • er vormt zich een scheur tussen een koelkanaal en een uitlaatkanaal; zo'n scheur kan zo minimaal zijn dat er geen witte rook te zien is en ook geen koelvloeistof door de olie; met een compressiemeting zul je dan waarschijnlijk ook niks wijzer worden.
  • slecht starten bij warme motor. Is alleen op te lossen door de ECU softwarematig aan te passen (een erg goede chiptuner kan dat).
  • de kat eruit halen (of leeg kloppen) zorgt bij een BKD voor veel bijgeluiden (sissen, schrapen, blazen) en ook een hoger brandstofverbruik wordt gemeld.
  • Sachs heeft een vast vliegwiel voor dit blok, maar dat wordt eigenlijk alleen op het circuit gebruikt ivm bijgeluiden.
  • de meeste Passat's (3C) hebben Siemens verstuivers (en ECU),
    • die Siemens verstuivers geven nogal eens storing, o.a. omdat ze snel vervuilen. Tijdig reinigen voorkomt veel problemen.
    • die Siemens verstuivers gaan nog al eens kapot (450 euro per stuk, ex montage).
  • Touran 2.0 tdi pd hebben altijd Bosch ECU en verstuivers.
  • alle 2.0 tdi pd motoren in de Passat hebben problemen met de oliepomp/balansassen. Dit kan zich op een minder leuke manier gaan uiten dan alleen verstuivers die er mee ophouden. Het is makkelijk goed op te lossen voor niet te veel geld, mits je er niet te lang mee door rijdt natuurlijk. En dat langer doorrijden dus vaak het probleem, aangezien je de oliedruk melding alleen boven een bepaald toerental krijgt. Daarvoor hoor je al wat rare geluiden uit je motor komen, luister je daar niet naar dan kom je bedrogen uit. Check deze webpagina.

 

2.0 liter TDI 170 pk pd
  • alle 170 pk pompverstuivers hebben Siemens verstuivers (en ECU).
    • die Siemens verstuiver-elementen geven nog al eens storing, o.a. omdat ze snel vervuilen. Tijdig reinigen voorkomt (lang niet altijd) veel problemen.
    • die Siemens verstuiver-elementen gaan snel kapot (per stuk ca. 250 euro ex montage).
  • inlaatspruitstukken gaan lekken (bij de inlaatklep-bediening).
  • het roetfilter systeem (DPF) geeft regelmatig storingen.
  • de EGR veroorzaakt soms de meest vreemde storingen.
  • minder vaak maar wel aanwezig: scheuren in de kop.
  • weet je wel heel zeker dat je dit blok wilt? De kans dat je ellende krijgt is redelijk groot. Zoek liever een 140 pk PD, nog liever een CR.

2.0 liter TDI 170 pk cr
  • ook de common rail kent een paar ongemakken:
    • de hogedrukpomp van het common rail systeem
    • oliepomp - balansasmodule, het is makkelijk goed op te lossen voor niet te veel geld, mits je er niet te lang mee door rijdt natuurlijk. En dat langer doorrijden dus vaak het probleem, aangezien je de oliedruk melding alleen boven een bepaald toerental krijgt. Daarvoor hoor je al wat rare geluiden uit je motor komen, luister je daar niet naar dan kom je bedrogen uit. Check deze webpagina
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden