Ga naar inhoud
  • 0

Nieuwe Passat 3AA 1.6tdi aanschaf zijn er problemen bekend?


Passaad

Vraag

Hallo allemaal,

 

Ik ben een nieuwe ster op het VWPASSAT forum, ik heb mijn oog laten vallen op een 2012 1.6tdi Comfortline executive Passat 3AA met 100k op de teller.

De aanschaf van deze auto is niet geheel vrijwillig aangezien mijn vorige passat (3c, 2006, BKP ouch)  me VIES heeft laten zitten, daar heb ik in 4 jaar tijd ongeveer 11.000 euro schade aangehad, de problemen op de 3c waren:

De bekende verstuivers

De koppeling (maar dat kan gebeuren, dat slijt)

Stuurslot problemen

Daarna, jawel, distributieriem gebroken dus gereviseerde motor en als klap op de vuurpijl eergisteren oliepomp kaduuk, weer 2500 euro schade.

Hierna heb ik besloten de stekker eruit te trekken en voor een nwe 2e hands te gaan.

 

Aangezien de liefde voor de passat wel heel diep zit, ga ik toch er toch weer voor eentje....  Nu dus de 3AA 1.6.

Jullie begrijpen misschien dat ik nu echt in mijn broek poep van de spanning wat er nu allemaal weer stuk kan gaan.

Dus daarom de wellicht ietwat onbeholpen vraag:

 

Wat zijn de zwakke punten van de 1.6tdi en waar kan/moet ik opletten bij testrit/aanschaf.

 

Overigens heb ik het forum al doorgeplozen en niks structureels kunnen vinden.. maar wellicht kijk ik niet goed.

 

Dank!

aangepast door Passaad
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Er staan inderdaad weinig problemen over de 1.6tdi. Misschien dat je wat vermogen mist? Maar dan zijn weer oplossingen voor!

 

Veel succes!!

Over vermogen gesproken, met zo'n 3C mis je op en duur ook vermogen, maar dan op de bank :mrgreen: In 4 jaar 11.000 Euries :shock:

Die 16TDI heeft niet veel problemen weet ik van iemand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waterpomp is wat zwak, kijk of je lekspoortjes ziet. Maar de oplossing is simpel namelijk vervangen. En tot grote problemen leidt het in de regel niet, hoogstens wat ongemak en kosten.

Distributie riem gaat echt belachelijk lang mee, 2 ton!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een 2 massa vliegwiel is een 2 massa vliegwiel. Op een gegeven moment gaan ze stuk en moeten ze vervangen worden. Ik weet niet of de levensduur inmiddels is toegenomen.

 

Bij de 3C was/is het niet ongewoon dat hij rond de 2 ton vervangen moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zijn er ook problemen bekend met de 2 massa vliegwielen bij de Passat 3AA B7 1.6TDI 2011-2014?

Of is dat een probleem bij de oudere en krachtigere modellen?

Welkom op het forum. Voorstellen is niet verplicht maar wordt zeer gewaardeerd.

Mocht je je eigen en je passat voor willen stellen kan dat in het Ik ben.....En ik rij..... topic.

Bent u blij met onze hulp, steun dan de club.Zo wordt je Full Member

Veel leesplezier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er nu bijna 200.000 km opzitten. Hier ook een keer waterpomp. Verder niks geks. Enkel het verbruik vond ik tegen vallen. 6,7 per 100km

Goed door gereden, je hebt de wagen toch nog zo lang niet volgens ik me kan herinneren. Is toch een B8 waar je in rijd he.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@wulfke

 

Hij heeft de B8 pas 3 maanden (of 4 ofzo) Peter :P

Binnen 3 maanden 200.000km rijden vind ik knap haha

 

Hij had eerder een b7 :P

aangepast door Ozzy40
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@wulfke

 

Hij heeft de B8 pas 3 maanden (of 4 ofzo) Peter :P

Binnen 3 maanden 200.000km rijden vind ik knap haha

 

Hij had eerder een b7 :P

ow juist ja, had dit via tapatalk gezien en niet opgemerkt dat dit een oude reactie was. Daarom dat ik zei dat hij goed had door gereden

20 werkende dagen - 4 maanden - is 2500km per dag - moet wel lukken toch :mrgreen: - moet ie wel elke dag 20u in de auto zitten tegen een snelheid van 120km/u

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

1.6tdi heeft als zwakpunt de verstuivers. Zoek maar even op youtube op je motorcode (bijv CAYC). 2m Vliegwiel is bij aantal modellen standaard een vast vliegwiel.

 

Verbruik bij mijn Superb was ca 1:20 gemiddeld en rij veel autobaan.

 

Je moet er gewoon geluk mee hebben en een goede garantie ????.

 

Succes met de aankoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden