Ga naar inhoud
  • 0

Wie weet het gemidelde meerverbruik met bredere banden


prince2010

Vraag

Goedemorgen,

 

Ik ben evt van plan om grotere en breder velgen aan te schaffen. Ik kan nl een mooie set 18" Budapest velgen aanschaffen.

Ik ga dan alleen van 205 breedte naar 235 breedte. 

Voornamelijk mijn vrouwtje is bang voor een hoog verbruik van deze brede banden, hoewel ik zelf natuurlijk ook wel weet dat hier een kern van waarheid in zit :)

 

Wie van jullie heeft ervaring met het overgaan van 205 naar 235 bandjes en het daarbij behorende hogere verbruik.

Wat was ongeveer het meerverbruik?

 

Ik weet dat het ook afhankelijk is van merk en type band maar miss kunnen jullie het me me delen...

 

p.s. Het zou mooi zijn als ik kon 'proefrijden' met een set brede banden, maar ja, daar zal de verkoper wel heel hard om moeten lachen :)

 

alvast bedankt!

 

 

post-23136-0-93005200-1432454834_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb gisteren een rit gemaakt van 130km met 110 op de cruise control en zat op een verbruik van 5,2l /100km en dit met bandenmaat 225/40/18 1.9tdi gechipt naar 138pk

 

Ps, mooie velgenset hoor !

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk aan, das een net verbruik volgens mij met 225 bandjes!! Dennk dat 225 en 235 elkaar sowieso niet zoveel uitmaken.

 

Over de velgenset; Deze is idd erg mooi. Alleen één velg heeft stoeprandschade, dus dit zou in de toekomst aangepakt moeten worden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Verbruiken de 19ers meer?

goh op één week tijd kan ik daar niet zo over oordelen (bandbreedte is gelijk aan die 17", zijnde 235) maar afgaande op m'n dagteller en range die m'n boordcomputer aangeeft op het moment, merk ik geen verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Verschil is klein in verbruik. Grotere velgen is meer verbruik ook door de grotere kracht die de wagen moet uitvoeren en het extra gewicht tussen verschil staal VS alu velgen.

Nu 1 maat hoger merk je niets van. Van 16" naar 18-19" kan al 0,5-1L meer zijn. En dan nog hangt het af van je rijstijl en omstandigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is niet alleen de breedte van de band maar ook het gewicht van het wiel. Van 16 inch naar 18 inch zal het gewicht zeker een aantal kilo's toenemen. Dat heeft altijd gevolgen voor verbruik en comfort (en prestaties)  :)

 

Ook is mijn ervaring dat brede platte banden sneller slijten dan b.v. de 16 inchjes. Brede en platte banden geven minder mee in de bochten en 'vreten' hierdoor harder. Maar je wegligging is natuurlijk weer super  :mrgreen:

aangepast door Herb17
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is niet alleen de breedte van de band maar ook het gewicht van het wiel. Van 16 inch naar 18 inch zal het gewicht zeker een aantal kilo's toenemen. Dat heeft altijd gevolgen voor verbruik en comfort (en prestaties)  :)

 

Ook is mijn ervaring dat brede platte banden sneller slijten dan b.v. de 16 inchjes. Brede en platte banden geven minder mee in de bochten en 'vreten' hierdoor harder. Maar je wegligging is natuurlijk weer super  :mrgreen:

 

op 16" vond ik de baanvastheid op de voorgeschreven druk (2.6 bar) ronduit belabberd. met 2.8 was dat al 'n stuk beter maar toch belange niet zoals met 235 banden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bredere banden betekent een groter oppervlak wat contact maakt met de weg, wat automatisch tot gevolg heeft dat de rolweerstand toeneemt. Verandering van rolweerstand zal het meeste invloed hebben op de verandering van het verbruik.

Aanvullend is het zo dat voor elke bandbreedte dan ook geldt: banden goed op spanning houden scheelt zo maar enkele procenten in het verbruik. Het verlaagt de rolweerstand. (Fietsen met een halflege band gaat veel zwaarder.)

 

Of het onafgeveerde gewicht verandert, zou je kunnen controleren door de oude en de nieuwe velg+band te wegen. Volgens mij is de invloed daarvan op het verbruik lastig te bepalen, ik denk zelf dat het eigenlijk niet uitmaakt.

aangepast door bm-er
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Of het onafgeveerde gewicht veranderd, zou je kunnen controleren door de oude en de nieuwe velg+band te wegen. Volgens mij is de invloed daarvan op het verbruik lastig te bepalen, ik denk zelf dat het eigenlijk niet uitmaakt.

 

wel ik heb twee sets 16", één set 17" en nu 'n set 19" en ik verzeker je... ze worden er ECHT niet lichter op in mijn geval :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, maar behalve de diameter veranderd vaak ook de breedte. Dat betekend dat er meer materiaal nodig is om band en velg te maken.

Verder is het zo dat je wel hele dure LM velgen moet hebben om daadwerkelijk gewicht te besparen. Dit argument is vooral van toepassing in de racewereld, bij ons gaat het gewoon om de looks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja ik denk het ook wel een beetje. eerst maar eens zien dan denk ik. Zoals ik al zei; als het verschil te groot is, verkoop ik ze weer.

Zou zinloos zijn als je voor een klein meerverbruik je mooie velgen weer weg zou doen, je wilt namelijk ook de looks.

 

je moet toch al écht tegenslag hebben om met meer dan 'n liter meerverbruik per 100 km te zitten hoor :)

Uiteraard een liter meer is als je een zware voet op je gas drukt, als je dat doet dan ligt je niet wakker van het verbruik.

Net als ik lig ik ook niet wakker van mijn verbruik doet die 4,5 of 6,5L/100km so what. voor mij primeerd het rijplezier

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo het is inmiddels woensdag, maar geen 18 " Budapest velgen eronder. 

Maandag nog wat heen en weer geappt met de verkoper in Duitsland of hij zeker wist dat er geen slag oid in zat. Hij antwoordde hier niet echt duidelijk op en daarom vroeg ik hem of hij het wilde laten controleren bij een lokale bandenboer. Dit vond hij allemaal maar lastig en wilde dit niet doen.

 

Daarom maar vd koop afgezien aangezien het teveel twijfel gaf...Erg jammer, maar het is niet anders. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dat het belangrijk is wat voor soort banden je er onder legt.

Heb op dit moment Dunlops en ben er zeer tevreden over. Zeker vergeleken met de goedkoper Chinese banden die ik hiervoor had. Geldt zowel voor rolgeluid, trillingen als verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bredere plattere banden hebben niet meer contact oppervlak dan smallere hogere banden............bredere banden hebben een breder maar smaller contactvlak en een smallere hoge band een meer minder breed, zeg maar meer vierkant contactvlak.

Dat komt doordat de bandenspanning in een platte band hoger is dan een smallere hoge band, die zakt wat meer in waardoor het contactvlak een andere vorm krijgt.

Is een heel theoretisch verhaal maar het komt er op neer dat de betere bochtvastheid komt door de breedte van het contactvlak en niet door een groter contactoppervlak.

 

PS: Mijn ervaring is dat m'n 205 16" winterbanden zuiniger rijden dan mijn 17" 235 zomerbanden.

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden