Ga naar inhoud

  • 0

Chiptuning mijn ervaring


Gast Coentje

Vraag

Gast Coentje

De bedoeling wordt (hoop ik) om hier puur je ervaring te posten wat betreft je eigen chiptuning ervaring en lijkt mij ook een aardig handvat voor vele die nog twijfelen daar zijn al genoeg topics over....

 

Ik heb nog even doorgezocht, en een afspraak gemaakt bij Tunex. Ik kan morgen bij ze terecht. Ik hoop zo'n 30 paardekrachten erbij te krijgen. Gezien de prijs (€225) is dit helemaal oke.

De prijs verbaasde mij eigenlijk en heb dat even goed uitgezocht.

Hun marge is korter zodat zij gemiddeld 4 a 5 autos per dag doen, dat is hun strategie.

 

Ik schrijf dit niet voor discussies op te wekken maar om mijn bevindingen te laten weten als ik ben geweest, want daar gaat het om je kennis en ervaring te delen.

 

Wordt verolgd! :dots:

grtz

Coen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 280
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
Hoe groter de turbo des te groter het turbogat dat optreedt, dit is niet te voorkomen.. wel op te lossen door een kleinere turbo(IHI) ervoor te plaatsen of in combinatie met een G-lader/Kompressor(zoals de 1.4TSI)

 

Inderdaad, dat was ook de reden dat een 2002 eigenlijk helemaal niet lekker reed, overigens had deze "maar" 170 pk. En dat is evenveel als de 1.4 TSI (de 170 pk versie dus). De combinatie van een mechanische compressor en een turbo is dan ook helemaal super (al heb ik er nog nooit meegereden). Noemt VW het daarom dan ook "voorsprong door techniek" :lol:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dit is op zich al ouder dan dat vw het gebruikt.. JD monteerd al jaren een G-lader en een turbo achter elkaar.. erg hoge vermogens zijn daardoor haalbaar en zonder turbogat.. dus eigenlijk al vanaf een 1500rpm continue kracht.. en als de g-lader op is bij 3000-3500rpm dan komt automatisch de turbo aan het werk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dit is op zich al ouder dan dat vw het gebruikt.. JD monteerd al jaren een G-lader en een turbo achter elkaar.. erg hoge vermogens zijn daardoor haalbaar en zonder turbogat.. dus eigenlijk al vanaf een 1500rpm continue kracht.. en als de g-lader op is bij 3000-3500rpm dan komt automatisch de turbo aan het werk..

 

De techniek is al wel vaker toegepast Compressor met/of turbo, maar dat een auto daar zuiniger van wordt is wel nieuw! En nu zie meer merken komen met een zuinige turbo motor b.v. Fiat (niet vergeten de nieuwe A4 1.8T).

 

Wist trouwens niet dat JD die combinatie ook uitvoerde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

idd, stage 1 is alleen chip

stage 2 is chip/turbo

stage 3 is chip/turbo/uitlaat

stage 4 en hoger: als stage 3 maar met brandstofaanp en FMIC, verstebigde motordelen zoals drijfstangen en scherpere nokkenassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
idd, stage 1 is alleen chip

stage 2 is chip/turbo

stage 3 is chip/turbo/uitlaat

stage 4 en hoger: als stage 3 maar met brandstofaanp en FMIC, verstebigde motordelen zoals drijfstangen en scherpere nokkenassen.

 

Je zou eigenlijk verwachten dat stage 2 een chip met uitlaat zou zijn en stage 3 chip/uitlaat/turbo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zie dat idd..

 

VAG 2.0 TFSI stage 1 chiptuning 245 pk 350 Nm

VAG 2.0 TFSI stage 2 chiptuning + Compleet 70mm uitlaatsysteem (met metaalkat) 265 pk 385 Nm

VAG 2.0 TFSI stage 3 Turbokit compleet incl. Powercontroller en montage

300 pk 390 Nm

VAG 2.0 TFSI stage 4 Turbokit compleet incl. Powercontroller en montage + Compleet 70mm uitlaatsysteem (met metaalkat) 315 pk 400 Nm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Precies, een super de luxe omgeving is altijd gebakken lucht!!!

 

Maar Peter streeft naar tevredenheid en vindt zijn weg naar iedere ECU wel met enige bedrevenheid.

Met Digitec als Software ontwikkelaar en nog es als Backoffice, kan het al maatwerk zijn.

Prijstechnisch is Tunex dan ook wel OK.

 

GR uit ZOetermeer

 

 

Ook ik heb de auto laten tunen bij Tunex. Ik ben, voor wat hij biedt, zeer tevreden. Reken niet op een super-de-luxe omgeving maar dat kan je verwachten bij een 'beginnende' zaak. De prestaties van de auto zijn zeker toegenomen na het tunen en waarschijnlijk gaan we hierna nog eens kijken wat we er nog meer uit kunnen halen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi!

 

Ik heb je ooit gezien bij de meeting Midden NEderland in De Meern...

 

Heb zelf een 3B met AJM/Tiptronic met Peformance software voor deze set up, EGR dicht , Green Air inlegfilter, 63.5 mm RVS zonder roetkat en dwarsdemper ( bij de achterbrug )

 

Welke turbo ( KKK) is de eerstvolgende upgrade ?Hoe groot is de diameter van de uitlaatkant?

DE huidige turbo die op de AJM PD zit, is opgemeten alszijnde 44 mm en daardoor is er met de aanbouw van de downpipe ter hoogte van de flens ( turbo ) een beginpijp met 50 mm gemonteerd en na het flexibele stuk pas naar 63.5.

En houden de brandstofaanpassing ( ander pomp en injectoren? ) en de nokkenassen ( hoeveel graden voor de in en uitlaat kant ) in ?

 

Ik ga er inderdaad wel van uit dat ik al aan een grotere intercooler als eerstvolgende upgrade begin vanwege de betere conditie van de laadlucht.

 

 

Een hoop vragen maar ik denk wel dat ik aan het goede adres ben....

 

Groetjes,

 

Budi

 

 

idd, stage 1 is alleen chip

stage 2 is chip/turbo

stage 3 is chip/turbo/uitlaat

stage 4 en hoger: als stage 3 maar met brandstofaanp en FMIC, verstebigde motordelen zoals drijfstangen en scherpere nokkenassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn ervaring is dat ik niet meer naar een tuner ga, die geen rollerbank heeft.... De 1e keer laten tunen voor weinig (€ 225), leek aardig te lopen, maar na een tijdje het gevoel dat ik toch niet het beloofde vermogen had (van 130 pk) Na een meeting in het zuiden de auto op een rollerbank... had 108 pk bij 280 Nm... Opnieuw laten chippen en nu 130 pk bij 310+ Nm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn ervaring is dat ik niet meer naar een tuner ga, die geen rollerbank heeft.... De 1e keer laten tunen voor weinig (€ 225), leek aardig te lopen, maar na een tijdje het gevoel dat ik toch niet het beloofde vermogen had (van 130 pk) Na een meeting in het zuiden de auto op een rollerbank... had 108 pk bij 280 Nm... Opnieuw laten chippen en nu 130 pk bij 310+ Nm.

Dan had je toch terug kunnen gaan naar diezelfde tuner voor een betere chip (of heb je dat ook gedaan)? Als je was terug gegaan had je zonder meerprijs gewoon een betere chip gekregen. Ik heb namelijk een vermoeden welke tuner je bedoelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn ervaring kan ik kort en krachtig over zijn : Laten tunen bij JD en het rijdt als een zonnetje. Lekker soepel en inhalen is helemaal dikke pret. Het is gewoon jammer als ik weer thuis ben of op mijn werk.

 

Nu de EGR maar eens dicht en die kat leegtikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn ervaring is dat ik niet meer naar een tuner ga, die geen rollerbank heeft.... De 1e keer laten tunen voor weinig (€ 225), leek aardig te lopen, maar na een tijdje het gevoel dat ik toch niet het beloofde vermogen had (van 130 pk) Na een meeting in het zuiden de auto op een rollerbank... had 108 pk bij 280 Nm... Opnieuw laten chippen en nu 130 pk bij 310+ Nm.

Dan had je toch terug kunnen gaan naar diezelfde tuner voor een betere chip (of heb je dat ook gedaan)? Als je was terug gegaan had je zonder meerprijs gewoon een betere chip gekregen. Ik heb namelijk een vermoeden welke tuner je bedoelt.

 

Had gekund, maar zonder uitdraai van een rollerbank is het gissen wat de auto werkelijk presteert. Daar komt bij dat het ca. 200 km heen en ongeveer dezelfde 200 km terug... om naar die tuner te gaan. Ik had er geen vertrouwen (en zin) meer in......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb 'm dus ook bij Tunex laten chippen. Ben er tot nu toe tevreden mee. Voor de behandeling wilde de auto wel eens afslaan, daar heb ik nu helemaal geen last meer van gehad. Alles loopt gewoon veel beter en soepeler. Ben natuurlijk wel benieuwd wat 'ie daadwerkelijk aan vermogenswinst heeft behaald. Maar het zal meer zijn dan 8 pk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb een vraagje i.v.m. de koppeling bij het chiptunen, kan hie rnamelijk in belgië bij autotune heinz mijn passat van 130pk 310Nm ---> 190pk 450Nm laten chippen maar bij zo een groot koppel gaat de originele koppeling toch slippen of niet ?

 

iemand al ervaring mee ??

 

grtzz Ken

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden