Ga naar inhoud

  • 0

Chiptuning mijn ervaring


Gast Coentje

Vraag

Gast Coentje

De bedoeling wordt (hoop ik) om hier puur je ervaring te posten wat betreft je eigen chiptuning ervaring en lijkt mij ook een aardig handvat voor vele die nog twijfelen daar zijn al genoeg topics over....

 

Ik heb nog even doorgezocht, en een afspraak gemaakt bij Tunex. Ik kan morgen bij ze terecht. Ik hoop zo'n 30 paardekrachten erbij te krijgen. Gezien de prijs (€225) is dit helemaal oke.

De prijs verbaasde mij eigenlijk en heb dat even goed uitgezocht.

Hun marge is korter zodat zij gemiddeld 4 a 5 autos per dag doen, dat is hun strategie.

 

Ik schrijf dit niet voor discussies op te wekken maar om mijn bevindingen te laten weten als ik ben geweest, want daar gaat het om je kennis en ervaring te delen.

 

Wordt verolgd! :dots:

grtz

Coen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 280
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
Het max ligt veel hoger, maar het moet wel heel blijven.

Als je naar de gemiddelde uitraaien kijkt, komt een 100pk TDI op ongeveer 150pk en rond de 310Nm. Daarom lijkt mij 345Nm behoorlijk hoog.

Vraag me ook af hoe zij aan deze schatting komen? Via Vagcom?

 

 

Hmmm dat vind ikd an vreemd... Ze hebben bij Tunex geen rollenbank, maar hadden wele en 100pk versie met deze nieuwe software een keer getest op de rollenbank en kwamen ze op rond de 135 pk @ 310 Nm, aldus Tunex...

 

Dus dan vind ik het vreemd dat je bij een andere tuner 150 pk krijgt met dezelfde (in dat geval) lage trekkracht ??!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat noemen ze een chip op maat 8)

Een hoog koppel kunnen ze allemaal geven, maar het moet wel veilig blijven.

Een te hoop koppel kost op den duur je koppeling of vliegwiel. Vandaar dat het koppel iets wordt verlaagd. En vooral bij de 100pk motoren is de koppeling gevoelig voor een te hoog koppel, vandaar dat deze bij mijn auto er geleidelijk inkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgende week nog een definitieve afspraak bij Tunex staan. Dan gaan ze nog een keer naar de software kijken in de nieuwe chip, om is te kijken of er nog wat te finetunen is.

 

Daarna naar Jos voor een "Jos behandeling" Kat leeg halen en egr volledig verwijderen en afdoppen, + gratis een turbo fluit kado

Dus ik zit weer in de wedstrijd :cool:

 

Ik laat me horen als ik ben geweest

 

Beter eerst de KAT leeg en EGR weg en dan gaan finetunen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgende week nog een definitieve afspraak bij Tunex staan. Dan gaan ze nog een keer naar de software kijken in de nieuwe chip, om is te kijken of er nog wat te finetunen is.

 

Daarna naar Jos voor een "Jos behandeling" Kat leeg halen en egr volledig verwijderen en afdoppen, + gratis een turbo fluit kado

Dus ik zit weer in de wedstrijd :cool:

 

Ik laat me horen als ik ben geweest

 

Beter eerst de KAT leeg en EGR weg en dan gaan finetunen!!

 

Goede opmerking Marcel!. Lijkt me wel zo logisch

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, ik ben diegene met de sticker van Tunex op de motor afdekkap. Tunex kan het nog niet precies vertellen omdat ze geen rollerbank hebben. Daarom meten we het via Vag-Com.

 

Vanochtend drie runs gedraaid met de auto en kom op een gemiddelde van:

 

kW: 109,14

PK: 148,43

Nm: 316,47

 

Hierbij één van de drie logs.

 

log-15jun2007.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja Tunex haalt ook de computer eruit. Stond erbij enkeek ernaar ;)

 

2 stekkers gingen eruit ;)

 

Maar dan ff de opmerking van een TE hoog koppel icm de 100pk motor... Volgens Tunex is deze stage tuning NIET slecht voor de auto en VAG zou het niet eens ind e gaten hebben zeiden ze. Nou vind ikd at laatste toch niet interessant ;) maargoed zegt wel wat denk ik...

 

In hoeverre is een hoog koppel slecht voor de koppelingsplaten dan ???? en wat voor koppel moet ik me dan bij in denken ? Hoeveel Nm ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik weet ook niet waar hem in zit, maar het is mij verteld dat Tunex dit alles via OBD doet, en waar ik het heb laten doen, die haalde echt mijn computer eruit omdat OBD niet zuivere waardes kunnen geven.

 

Dan is je dat niet goed verteld want de oude chip wordt wel degelijk vernieuwd zie bewijs stuk A :wink:

 

chip.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgende week nog een definitieve afspraak bij Tunex staan. Dan gaan ze nog een keer naar de software kijken in de nieuwe chip, om is te kijken of er nog wat te finetunen is.

 

Daarna naar Jos voor een "Jos behandeling" Kat leeg halen en egr volledig verwijderen en afdoppen, + gratis een turbo fluit kado

Dus ik zit weer in de wedstrijd :cool:

 

Ik laat me horen als ik ben geweest

 

Beter eerst de KAT leeg en EGR weg en dan gaan finetunen!!

 

Gaan we doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat is het een schommelende lijn zeg...

 

Wil je eens een log maken van je LMM en turbodruk svp en deze posten ik ben erg benieuwd namelijk!

 

Ik heb vorige week een golf (115 pk) tuned bij Tunex uitgelezen en die was/leek zeer slecht getuned. Helemaal geen turbodruk verhoging gekregen. Wel veel koppel onderin, mwaar dan voelde je hem ook terugvallen. Bijgevoegde log hieronder verklaart een en ander wel.

post-2285-1423822234,8105_thumb.gif

post-2285-1423822234,8418_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het blijkt nu ook dat het koppel inderdaad geen 345Nm, maar 316Nm is!

Buiten dat geeft een meeting met VagCom geen reëele waardes w.b.t het koppelverloop.

 

En zoals Blastaway al aangeeft: echt lekker is de tuning niet.

Dit doet mij denken aan mijn 1e chip van Wetterauer. Veel koppel onderin(zeer slecht voor het vliegwiel) en daarna een snelle afname van het vermogen. Geen turbodruk verhoging, alleen meer dieselinspuiting en de koppelbegrezing verlegd....

 

Ik zou zeggen: lees dit topic een door.

 

http://www.tdiclub.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5566&FORUM_ID=4&CAT_ID=2&Topic_Title=Chipmeister&Forum_Title=Motorisch+tunen

 

Veel plezier.... 8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als iemand in de buurt van Apeldoorn een rollerbank weet wil ik daar best eens mijn auto uit laten lezen. Dan weten we het allemaal zeker i.p.v. eerst zeggen dat je met Vag-Com geen goede indrik kan krijgen van de tuning en vervolgens aan die uitdraaien wel conclusies trekken.

 

Ik weet het allemaal niet meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb Peter van Tunex bovenstaande berichten even gestuurd met mijn logs. Kijken wat hij daar op te zeggen heeft.

 

Laat het wel duidelijk zijn dat ik zeer tevreden ben zoals de auto nu rijdt. Wat dat betreft heeft Tunex goed werk verricht. Maar misschien, zoals enkelen zeggen, kan het nog beter. Even afwachten dus.

 

Iemand een rollerbank?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beter in de zin van anders tunen zeker. Met meer brandstof inspuiten is niet de beste manier van tunen.

 

 

Tot een bepaalde waarde kun je de turbodruk verhogen. wilt men dan nog meer vermogen gaat men veelal werken met extra brandstofinspuiting afhanekleijk van de staat van de auto/motor. (op maat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Over ervaringen gesproken. Die van mij heeft nog geen chiptuning gehad. Als mijn motor stationair draait, dan ligt de motor rustig en gezellig te grommen in het vooronder.

 

Nu zag ik zaterdag in Dieren dat dezelfde motor als de mijne (maar dan gechiptuned) in mijn beleving bij stationair draaien al erg onrustig lag te schudden. Als ik maar lang genoeg naar de afdekplaat van de motor keek moest ik me vasthouden want ik werd er duizelig van :lol::lol::lol:

 

Nu snap ik wel dat de meeste van jullie met de motorkap dicht zullen rijden. :wink: Hoe zit het bij jullie? Stationair allemaal wat onrustiger geworden?

 

Vele malen rustiger, en een stuk zuiniger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag hebben we met vagcom de koets uitgelezen 2 fouten gevonden:

00928 - Locking Module for Central Locking: Front Driver Side (F220)

00944 - Heated Exterior Mirror: Passenger Side (Z5)

 

Valt mee is te handelen portier had ik al gemerkt en verwarmde spiegel is mijn eigen schuld heb ik al die tijd aan laten staan.

 

Wat meer zorgelijk is de pomptiming dit lijkt mij niet ok.

Normaal staat de gele hoek tegen de groene lijn aan, maar dit is absoluut niet het geval.

Graag jullie visie.

 

pomptiming.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hij mag wat later gezet worden..

 

Whoehahahahaha.. jij verwoord het wel heel zachtjes... op 70 mag ie staan..

 

Rollenbank in de buurt van Apeldoorn: Rijd naar JD Engineering in Lochem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden