Ga naar inhoud

  • 0

Verstuiverprobleem krijgt negatieve nieuwe wending


Nick2803

Vraag

Hoi mede passatrijders, of zal ik zeggen lotgenoten.

 

 

Als je BKP hebt, kan ik je vertellen dat je na het vervangen van alle 4 verstuivers nog niet van het probleem af bent. Erger nog, het probleem begint net

 

Afgelopen jaar heb ik binnen een kilometrage van 30.000km alle 4 de pompverstuivers onder coulance (pff dat scheelde nog) laten vervangen. De een na de ander ging kapot.

Nu zitten er 4 Bosch verstuivers in en mijn vertrouwen is weer hersteld.

Echter merk ik wel een dat de motor bij warme start erg schudt.

Vandaag schudde de motor zelfs zo erg dat ik hem pas na een halve minuut aan de praat kreeg.

Hij start wel, maar hij slaat dan niet aan.

2 vw monteurs (onafhankelijk van elkaar) geven dezelfde visie.

 

Als volgt:

"De pompverstuivers slaan in het blok. Doordat die in het blok slaan, komt er ruimte langs/naast de pompverstuivers en komt er valse lucht bij, tijdens de ontsteking.

Daarom start de auto slecht bij met name een warme start. Dit wordt alleen maar erger, aangezien de ruimte om de pompverstuivers alleen maar groter wordt en de pompverstuivers steeds meer ruimte krijgen om zich te bewegen, totdat uiteindelijk je auto helemaal niet meer start."

 

Klinkt voor mij (een leek), logisch.

 

Wat kan ik er dan aan doen.

 

Beide vw monteurs zeiden: "eigenlijk mag ik het niet zeggen, maar zorg dat je er zo snel mogelijk van af komt, voordat je aan een rivisie toe bent.

Ik zeg: Wat? Rivisie?

Inderdaad, een rivisie.

 

Ik heb vandaag zelf contact gezicht met TMC (Twentse Motoren Rivisie).

Deze bevestigde het verhaal van de monteurs en zeiden dat ik niet de eerste was.

 

Oplossing TMC:

"de kop verbussen"

Dit komt in het kort erop neer dat de kop eraf wordt gehaald, er worden busjes om de pompverstuivers heen in het blok geslagen en de ruimte wordt opgevuld. De verstuivers krijgen dan niet meer de kans om uit te schudden en je bent van het probleem af.

Een complete rivisie is dan niet nodig.

Qua kosten zit je dan op 500,- euro voor het verbussen; loonkosten, kop vlakken en pakkingen en klein materiaal zit om 1000,- en daar overheen wordt dan nog BTW gerekend van 21 procent.

Zeg maar 2000,- euro dus.

 

Misschien toch geen slecht idee om de auto zo snel mogelijk de deur uit te doen, wat de monteurs zeiden. Maarja, dan heb ik wel enorme afschrijving aangezien ik de auto net een jaar heb.

Ik denk nu zo:

- Ik heb de auto gekocht voor langere termijn;

- Ik ken de auto van binnen en van buiten: Als je al 4x stil hebt gestaan en nieuwe verstuivers hebt, weet je in ieder geval wat je in huis hebt.

- Een nieuwe auto kost meer dan 2000,- euro (afschrijving en aanschaf andere auto alleen al)

- Ik heb geen euro's voor een nieuwe auto.

 

HELP!!

Zou hier ook coulance op zitten?

Heeft iemand anders hetzelfde probleem?

Suggesties? Tips? Opmerkingen? graag.

 

En een fijn uiteinde van het jaar allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 76
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb toch het gevoel dat er met die auto van jou meer gebeurd is dan alleen een keer verkeerd getankt, zoals de garage eens gemeld heeft.

 

Ik zou gewoon hiermee terug gaan naar de dealer die coulance heeft gegeven op de verstuivers, en die deze heeft vervangen. kan niet zo zijn dat je na de reparatie deze problemen krijgt lijkt me zo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Verhaal klopt niet helemaal.

 

Er komt geen valse lucht bij de ontsteking. Kan ook helemaal niet want de verstuivers zitten eerst nog door de brandstofgallerij gemonteerd.

Wel kan een gedeelte van de ontsteking van binnen de cylinder langs de verstuiver "lekken"

heeft dus niets met valse lucht te maken.

 

Wat er gebeurd is dat doordat de verstuiver ruimte krijgt, er als de motor stilstaat brandstof vanuit de brandstofgallerij wegloopt en het starten daarom moeilijker gaat, de brandstof moet eerst worden aangevuld, er zit nu namelijk lucht in het systeem.

 

Ik denk dat de montage van de verstuivers niet juist is uitgevoerd. Er dienen nieuwe rekbouten te worden gebruikt. Als je dat niet doet dan heb je kans op bovengenoemd probleem.

 

Volgens mij zitten de BKP motoren zelfs nog met twee boutjes vast en de BMP met maar een (M6 dat ook nog eens).

 

Kijk hier maar eens daar worden de bussen ook genoemd. http://www.carrec-technocenter.nl/carre ... ortageID=7

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat er gebeurd is dat doordat de verstuiver ruimte krijgt, er als de motor stilstaat brandstof vanuit de brandstofgallerij wegloopt en het starten daarom moeilijker gaat, de brandstof moet eerst worden aangevuld, er zit nu namelijk lucht in het systeem.

Klopt ja, kan het daarom ook niet rijmen dat dit een slechte warme start zou veroorzaken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vind het ook een beetje bijzonder verhaal, lijkt mij sterk dat alle 4 verstuivers loszitten wanneer ze bij montage met nieuwe rekbouten en afdichtringen zijn vastgezet op professionele wijze. Er zijn hier veel BKP rijders op dit forum en ik heb hier nog nooit van gehoord.

Zijn dit echt Bosch verstuivers met spoel en geen Siemens met Piëzo die gemonteerd zijn? En door een VW dealer? Zo ja, is er dan ook een andere ECU gemonteerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb toch het gevoel dat er met die auto van jou meer gebeurd is dan alleen een keer verkeerd getankt, zoals de garage eens gemeld heeft.

 

Ik zou gewoon hiermee terug gaan naar de dealer die coulance heeft gegeven op de verstuivers, en die deze heeft vervangen. kan niet zo zijn dat je na de reparatie deze problemen krijgt lijkt me zo!

 

Deze problemen heeft de auto al bijna zo lang als ik hem heb.

Heb de garantie toen afgekocht, waar de dealer op aan stuurde, anders zou de vraagprijs een stuk duurder zijn.

Los van de pompverstuivers heb ik ook geen aanspraak op garantie gemaakt.

En ik ga er natuurlijk niet van uit dat de auto zo'n probleem heeft als je hem bij de dealer koopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heeft een dealer er bosch verstuivers in gezet onder coulance??

 

Voor 2000,- euro heb je ook een nieuwe cilinderkop (origineel VW), dus hoezo revisie?

 

Een NIEUWE cilinderkop? Dat is interessant.

En bij autohaas krijg je 35% korting of originele vag onderdelen? Dus ook een cilinderkop?

Hmmz, wordt steeds interessanter.

 

Ben druk bezig alles tegen elkaar aan afwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Verhaal klopt niet helemaal.

 

Er komt geen valse lucht bij de ontsteking. Kan ook helemaal niet want de verstuivers zitten eerst nog door de brandstofgallerij gemonteerd.

Wel kan een gedeelte van de ontsteking van binnen de cylinder langs de verstuiver "lekken"

heeft dus niets met valse lucht te maken.

 

Wat er gebeurd is dat doordat de verstuiver ruimte krijgt, er als de motor stilstaat brandstof vanuit de brandstofgallerij wegloopt en het starten daarom moeilijker gaat, de brandstof moet eerst worden aangevuld, er zit nu namelijk lucht in het systeem.

 

Ik denk dat de montage van de verstuivers niet juist is uitgevoerd. Er dienen nieuwe rekbouten te worden gebruikt. Als je dat niet doet dan heb je kans op bovengenoemd probleem.

 

Volgens mij zitten de BKP motoren zelfs nog met twee boutjes vast en de BMP met maar een (M6 dat ook nog eens).

 

Kijk hier maar eens daar worden de bussen ook genoemd. http://www.carrec-technocenter.nl/carre ... ortageID=7

 

 

Klinkt idd logischer.

Ik ga eens kijken op die site

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je de beschikking over VCDS dan is mijn vraag ov je wat zaken wil meten en hier kunt posten.

 

- Timing nokkenas: Controller 01 Engine. Measuring blocks 08. Groep 4. Meetwaarde blok 4 inspuitmoment. (1 waarde)

- Inspuithoeveelheid verstuivers. Controller 01 Engine. Measuring blocks 08. Groep 13. meetwaardeblok. 1/4 (4 waarden)

Als je een roetfilter hebt:

- Roetfilter hoeveelheid. Controller 01 Engine. Measuring blocks 08. Groep 75. Meetwaardevlok 03. (1 waarde)

 

Verder zou ik wel willen weten of je brandstofpomp in de tank het doet:

- in de auto gaan zitten, contact aan, ventilatie uitzetten, radio uitzetten, contact uit.

- contact weer aan en luisteren of je de pomp onder de achterbank een seconde hoort zoemen.

Je kunt ook het brandstoffilter even loshalen (5 maal torxs) en kijken hoeveelheid brandstof. Dient redelijk vol te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij zijn hier geen Bosch verstuivers maar gereviseerde verstuivers van Siemens gebruikt. De monteurs zullen wel "ingeslagen" verstuivergaten in de kop bedoelen. Dit betekent dat er onderin het verstuivergat een beschadiging zit die de afdichting moet verzorgen zodat er geen compressielucht kan ontsnappen. Wanneer deze niet goed afdicht blaast er compressielucht langs de afdichtingen van de brandstof en wordt deze brandstof weggeblazen en komt niet in de verstuiver waardoor deze niet of moeilijk aanslaat. Wanneer de motor dan warm wordt dicht dit vaak weer af waardoor de motor goed lijkt te lopen. Wij hebben een tooltje laten maken waamee we deze beschadiging kunnen herstellen.

 

Het verbussen zoals hier aangehaald is voor de 8v cilinderkop (met Bosch verstuivers), echter vindt ik dit niet echt wat. Ook voor deze cilinderkop is inmiddels een alternatief in de vorm van een nieuw te leveren kop voor een normale prijs.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat komt doordat de schacht van de PD in de kop niet meer goed afdicht, er zit een aanvoerlijn geboort in de kop vanaf de tandempomp, die loopt in de PD schacht en in de PD zit een gat waar die diesel ingedrukt word.

 

Ik heb met rood de afdichtringetjes gekleurd en even GROF getekend met een rode lijn de speling in de schacht en de blauwe lijn is waar de koperringen normaal afdichten, na het uitlubberen dus niet meer en loopt de diesel in de schacht naar beneden de cilinder in op de zuiger.

knipsel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoe komt dan de diesel uiteindelijk in de olie terecht? want dat is altijd een bijproduct heb ik begrepen. hoog oliepeil waarbij de olie is vervuild met diesel.

 

Dat komt doordat de schacht van de PD in de kop niet meer goed afdicht, er zit een aanvoerlijn geboort in de kop vanaf de tandempomp, die loopt in de PD schacht en in de PD zit een gat waar die diesel ingedrukt word.

 

Ik heb met rood de afdichtringetjes gekleurd en even GROF getekend met een rode lijn de speling in de schacht en de blauwe lijn is waar de koperringen normaal afdichten, na het uitlubberen dus niet meer en loopt de diesel in de schacht naar beneden de cilinder in op de zuiger.

[attachment=0]knipsel.jpg[/attachment]

 

De brandstof loopt niet naar beneden de motor in, deze wordt er door een kapotte afdichting juist naar bovenlangs de verstuiver uit en de cilinderkop in geperst, dan stijgt het oliepijl.

Wanneer de afdichting beneden stuk is wordt de brandstof door de compressie(lucht) weggeblazen zoals ik al beschreven heb.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk misschien wel allebei.

 

Als de motor loopt wordt ie naar boven langs de brandstofgallerij en verder naar in het kleppendeksel geblazen.

Als de motor niet loopt en koud is zal de brandstof naar de cilinder lopen en misschien wel naar het carter omdat de zuigerveren ook op de slapte stand staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgens mij zijn hier geen Bosch verstuivers maar gereviseerde verstuivers van Siemens gebruikt. De monteurs zullen wel "ingeslagen" verstuivergaten in de kop bedoelen. Dit betekent dat er onderin het verstuivergat een beschadiging zit die de afdichting moet verzorgen zodat er geen compressielucht kan ontsnappen. Wanneer deze niet goed afdicht blaast er compressielucht langs de afdichtingen van de brandstof en wordt deze brandstof weggeblazen en komt niet in de verstuiver waardoor deze niet of moeilijk aanslaat. Wanneer de motor dan warm wordt dicht dit vaak weer af waardoor de motor goed lijkt te lopen. Wij hebben een tooltje laten maken waamee we deze beschadiging kunnen herstellen.

 

Het verbussen zoals hier aangehaald is voor de 8v cilinderkop (met Bosch verstuivers), echter vindt ik dit niet echt wat. Ook voor deze cilinderkop is inmiddels een alternatief in de vorm van een nieuw te leveren kop voor een normale prijs.

 

Jos.

 

Hoi jos,

 

Ik heb er met de neus boven op gestaan toen de verstuivers vervangen werden en het zijn wel Bosch verstuivers. Daar heb ik nog expliciet naar gekeken. Je geeft aan dat wanneer de motor warm wordt, de motor weer goed lijkt te lopen. Bij mij is het juist zo dat de motor als die warm is, erg slecht start.

 

Ik heb zelf ook twijfels over het verbussen, aangezien je een nieuwe kop hebt voor hetzelfde geld.

Momenteel ben ik nog zo veel mogelijk informatie aan het vergaren of ben ik me aan het orienteren wat het beste zal zijn.

:|

 

 

Vdub wil me helpen om de auto eens goecd uit te lezen, daar ben ik in ieder geval al blij mee, krijg ik er toch een beter beeld van. :thanks:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmm... heb je ook echt Bosch ofzo zien staan op de verstuivers? Want normaal moet je dan een aantal aanpassingen doen om er bosch verstuivers in te krijgen, of Vw heeft Bosch verstuivers laten maken, die met een BKP werkt.. :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen idee of daar aanpassingen voor gamaakt meoten worden, maar ik zag op de verstuiver die eruit kwam duidelijk het merklogo van Siemens en op het doosje en de verstuiver die erin ging, stond duidelijk Bosch.

Ik heb er goed op gelet, omdat ik weet dat Siemen slecht is, en Bosch goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik doelde ook meer op het naar beneden lopen bij stilstand/snachts.

 

 

Wanneer dat zou gebeuren krijg je de motor niet meer gestart en heb je de drijfstangen er wel krom inliggen. Daarbij is de afdichting wel zo goed dat er geen brandstof doorloopt naar beneden maar er wel compreesielucht naar boven kan daar deze drukken zeer groot zijn. Wanneer de afdichting zo lek is dat er brandstof door naar beneden kan loopt de motor niet meer.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden