Ga naar inhoud
  • 0

verschil in xenon


prh

Vraag

ik heb de auto gekocht met bi-xenon 8000k, gewoon chinees setje, toen een lamp kapot is gegaan heb ik een aantal 6000k lampen gekocht.

 

had ik achteraf toch maar 8000 gedaan want het is mij te geel.

 

de lichtopbrengst van beide lampen vind ik trouwens wel weinig. nu vraag ik mij af wat de lichtopbrengst van een xenonlamp beter maakt.

 

zit er verschil in een ballast? of is dat gewoon aan of uit? heb namelijk ook nog wel 2 van pilot liggen. kan ik die gebruiken met de weerstand ertussen.

 

of zit het puur in de lampen? uiteraard speelt de koplamp zelf ook mee, als ik groot licht aan zet dan is dat wel een stuk feller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je zal wel gewoon aftermarket Xenon bedoelen.. maar 6000k is gewoon wit met een beetje blauwe gloed, 8000K vind ik te blauwig, dus ik weet eigenlijk niet hoe je op dat 'het is mij te geel' komt.. :roll:

 

Bi-Xenon is dit (origineel 4300K Xenon):

68369051_1-Zdjecie-PASSAT-B6-bi-xenon-dynamic-lewa-lampa-ORYGINAl.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb dus 8000 in groot licht en 6000 in klein.

 

als je dan groot weer uitzet dat merk je goed het verschil. en dus ook dat de opbrengst slecht is.

 

als je langs een andere auto rijd met originele xenon is dat veel feller. of is dat altijd het geval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lichtopbrengs hangt ook van aantal K af, hoe LAGER K, hoe MEER lichtopbrengst, in theorie dan he..

 

In wat voor staat zijn je koplampen? als ze dof zijn heb je ook al wat minder licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lampen zijn niet verweerd ofzo.

 

vraag is dus of de output van een ballast verschillend is.

 

Geeft een originele of een pilot ballast meer vermogen of is het gewoon aan of uit?

 

Heb er nu van die slim ballasten tussen zitten met die weerstand voor de lampen, kan ik die gewoon vervangen door de pilot ballast? Of geeft dat problemen met canbus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de lichtopbrengst wordt bepaald door de kleurwaarde in K(elvin), 4300K geeft het verst/meest licht, daarboven wordt de kleur eerst witter(vanaf gelig) naar paarsig bij 10.000K.

 

Ballasten maken niet zoveel uit, ze doen allemaal 35W uiteindelijk(of 50W).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb dus 8000 in groot licht en 6000 in klein.

 

als je dan groot weer uitzet dat merk je goed het verschil. en dus ook dat de opbrengst slecht is.

 

als je langs een andere auto rijd met originele xenon is dat veel feller. of is dat altijd het geval?

 

Maar es de knuppel in het hoenderhok: voor een paar Euries koop je tegenwoordig op sites xenon-pitten uit het prachtige China. Denk je serieus dat ze daar kijken of de lampen aan de standaard voldoen zoals dat het geval is bij Europese fabrikanten? Dus Kelvin is een vaag begrip in Azië...En de levensduur laat vaak te wensen over. Zijn zat tests waaruit blijkt dat de lichtopbrengst jaarlijks veel sterker daalt dan 'de norm'...

 

Enige (imo) goede after market sets zijn Pilot. Er zullen er vast nog wel een paar zijn, maar je krijgt waarvoor je betaald...Koop dus gewoon Pilot lampen (pb Guy maar even) en als je oem wilt, Philips of Osram 4300k.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
de lichtopbrengst wordt bepaald door de kleurwaarde in K(elvin), 4300K geeft het verst/meest licht, daarboven wordt de kleur eerst witter(vanaf gelig) naar paarsig bij 10.000K.

Ballasten maken niet zoveel uit, ze doen allemaal 35W uiteindelijk(of 50W).

 

Die snap ik niet. Volgens mij heeft de kleur niets te maken op het opgenomen vermogen dus lichtopbrengst. Je bied 12V aan op 35 of 50W dat bepaald volgens mij de opbrengst.

natuurlijk is het menselijk oog niet gecalibreerd en wijken ze allemaal af. Dus de gevoeligheid voor een bepaalde kleur ook. Vandaar dat wit licht beter "ontvangen" wordt dan blauw of paars. Rood licht werkt het beste (vooral 's nachts als je pupil groter is).

 

Verder is de reflector natuurlijk van grote invloed. Mijn bi xenon werkt iets anders dan een xenon set in een standaard behuizing zetten. Ook als is ballast, kleur en spanning hetzelfde. Hetzelfde geldt voor stadslicht en dimlicht. Zit toch een ander reflectortje achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De kleur van een xenon lamp wordt bij de constructie ontworpen en bepaald. Het vermogen of de lichtopbrengst is een andere ontwerpfactor.

 

Verder kunnen we bij middel en veel licht kleuren waarnemen door de kegeltjes in onze ogen. Bij normaal licht zijn onze ogen het meest gevoelig voor groen, die kleur kunnen we het 'makkelijkst' waarnemen.

In het (pik)donker kijken we zwart-wit met onze staafjes, maar dan moet het wel echt donker zijn en meestal duurt het ook eventjes voordat we 'goed' kunnen zien in het donker. De staafjes zijn het meest gevoelig voor het gebied tussen blauw en groen in, en dat is niet rood.

 

Nog een leuk feitje:

Aangezien we in het donker in de auto gewoon kleur kunnen waarnemen, kijken we met onze kegeltjes en zou de kleur groen het meest voor de hand liggen vanuit veiligheidsoogpunt. VW heeft lange tijd de kleur blauw voor de dashboardverlichting gehad, en hoewel dat er heel mooi uit ziet kan een gemiddeld mens die kleur net niet scherp zien. Het is allemaal net iets meer uit focus dan wanneer er groen of rood licht zou worden toegepast. Dit komt doordat de lens in het menselijk oog geen perfecte lens is, en niet elke kleur licht wordt in dezelfde mate wordt gebroken. Denk maar aan een prisma. Bij fototoestellen spreekt men van chromatische abberatie. Gevolg van dit alles is dat blauw niet op het netvlies gefocussed wordt, maar er net achter. Bij groen en rood is dit probleem niet (of nauwelijks) aanwezig.

Is dit erg? Eigenlijk ook weer niet. We weten niet beter dan dat we blauw niet scherp kunnen zien, dus we zijn zelf niet in staat om deze 'fout' waar te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan nog maar een wetenschappelijk feitje: geel geeft voor ons in het donker het meeste contrast en scherpte bij minste licht. Kijk maar eens naar schietbrillen: in kunstlicht worden gele glazen het meest gebruikt, gevolgd door oranje...Maar ga je licht 'beamen' of 'throwen' dan is wit de meest voor de hand liggende optie...Fabrikant heeft daar heus wel over nagedacht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tsja,

 

Ik kan je garanderen dat alle spoorseinen rood zijn omdat deze het beste waar te nemen zijn. Hoogste gevaarklasse beste zicht). Na geel en groen.

Ga maar eens op een perron staan en in de verte staren.

 

Wetenschappelijk ? Mischien, wij hebben er als spoorbedrijf onderzoek naar gedaan ivm sluitseinen achter op goederen wagens (inderdaad rood van kleur)

Is ook wetenscahppelijk te onderbouwen: rood heeft de langste golflengte.

 

Maar ik denk dat we afdwalen. Ging om xenon (kop)lampen. En die zijn niet rood groen of geel.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

waar het mij om gaat is of een ballast ook zwakker kan worden. of is het gewoon aan of uit.

 

of dat dit al zwakker is dan een originele.

 

als beide gewoon 35w opbrengen en het anders niet doen zit de lichtopbrengst in de lamp zelf.

 

een pilot lamp of OEM met een chinese ballast zou dan dus net zo fel moeten zijn.

 

uiteraard speelt een reflector en kleur van de lamp ook mee maar dat is niet de grootste oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dan nog maar een wetenschappelijk feitje: geel geeft voor ons in het donker het meeste contrast en scherpte bij minste licht. Kijk maar eens naar schietbrillen: in kunstlicht worden gele glazen het meest gebruikt, gevolgd door oranje

 

Nu we toch zo lekker ot bezig zijn. Een geel filter laat geel licht door, anders gezegd wordt het blauwe licht er uit gefilterd. Dus het zal minder moeite kosten om er 'scherp' mee te kijken.

Tsja,Ik kan je garanderen dat alle spoorseinen rood zijn omdat deze het beste waar te nemen zijn. Hoogste gevaarklasse beste zicht). Na geel en groen.

Ga maar eens op een perron staan en in de verte staren.

 

Wetenschappelijk ? Mischien, wij hebben er als spoorbedrijf onderzoek naar gedaan ivm sluitseinen achter op goederen wagens (inderdaad rood van kleur)

Is ook wetenscahppelijk te onderbouwen: rood heeft de langste golflengte.

 

Maar ik denk dat we afdwalen. Ging om xenon (kop)lampen. En die zijn niet rood groen of geel.....

Geel (zit heel dicht bij groen, en is een combinatie van rood en groen) valt het meeste op. Daarom zijn obv wetenschappelijk onderzoek alle ambulances inmiddels geel.

 

Rood is inderdaad de kleur die we hebben toegekend aan gevaar, maar dat is niet omdat we die kleur zo makkelijk kunnen waarnemen.

 

Er is geen relatie tussen zichtbaarheid en golflengte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Leuke weetjes maar niet voor mijn xenon verlichting :)

 

Ballast is naar mijn weten aan of uit...Het aantal lumen (effectieve lichtopbrengst) verschilt weer wel per fabrikant, is ook weer gekoppeld aan Kelvin...

 

Okee dus er zit wel verschil in lampen ondanks dat ze nieuw zijn. Heb nog pilot lampen liggen maar helaas h1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dat het beter is om voor je piepje een nieuw topic te openen. Het onderwerp van dit topic is Xenon en alleen diegenen die geinteresseerd zijn in xenon zullen dit lezen.

 

Wees ook wat uitgebreider bij de beschrijving ten behoeve van je vraag. Bijvoorbeeld: hoor je het alleen als de motor draait, hoor je het alleen als de lichten aanstaan, sinds wanneer je het hoor, of er iets veranderd is wat de veroorzaker zou kunnen zijn etc etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden