Ga naar inhoud

  • 0

Wanneer winterbanden?


blastaway

Vraag

  • Antwoorden 207
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb mijn winterbanden er vandaag onder gezet.

 

Een paar jaar geleden was ik met vakantie in het Zwarte Woud. In april!!

's Middags begon het te sneeuwen en al snel was het niet meer mogelijk om naar het hotel te rijden.

 

Ik had vrij nieuwe zomerbanden er om zitten. Dus met ruim profiel, maar kwam toch niet meer naar boven.

De Duitsers konden dat wel. Het verschil was dat de Duitsers met sneeuwbanden reden.

Geen enkele krant of autotijdschrift kan overtuigender zijn van het nut van sneeuwbanden dan zo'n situatie.

 

Een vriendelijke sneeuwruimer-chauffeur heeft me uiteindelijk losgetrokken en een stuk naar boven gesleept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tsja...

 

Door: Novum, Vernieuwd: 17-11-2010

 

'Winterbanden hebben weinig effect'

 

(Novum) - Winterbanden hebben in de Nederlandse kwakkelwinters bitter weinig effect. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zijn de banden alleen effectief bij temperaturen onder het vriespunt en bij sneeuwval. "En dat komt in Nederland amper voor."

 

Tertoolen zet ernstige vraagtekens bij het nut van winterbanden voor Nederlandse automobilisten. ''Ze heetten voorheen sneeuwbanden en sneeuw hebben we hier maar weinig. Het is in de winter vaker nat herfstweer. En bij nat wegdek zijn zomerbanden veiliger. Je kunt je dus afvragen of het wel zin heeft om winterbanden te nemen.''

 

Bovendien rijden bestuurders van een auto met winterbanden harder en gevaarlijker doordat ze zich veiliger voelen. Het netto-effect van winterbanden is in dat geval nul. ''Het zit als het ware tussen de oren. Met winterbanden denken mensen meer te kunnen'', stelt de psycholoog.

 

Tertoolen vergelijkt het met een onderzoek naar het antiblokkeringssysteem in auto's. Bestuurders met zo'n systeem waanden zich veilig en namen daardoor meer risico. Hij gaat er vanuit dat dat principe ook voor winterbanden geldt.

 

Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) bieden winterbanden wel degelijk extra veiligheid en is het 'verstandig' ze te nemen. VVN vindt het niet nodig ze verplicht te stellen, omdat we in Nederland geen lange en extreme winters hebben.

 

De branchevereniging voor de banden- en wielenbranche VACO laat weten dat bandenservicebedrijven het sinds begin november topdruk hebben met het verwisselen van zomerbanden voor winterbanden. Volgens VACO is de winterband definitief doorgebroken in Nederland en kunnen producenten de vraag ernaar amper bijhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een zomerband is altijd beter, behalve in sneeuw. Een zomerband met 2mm profiel heeft een betere water afvoer als een winterband met 4mm, omdat een winterband meer weerstand heeft door de vele nopjes en kleine inkepingen; het water kan niet zo snel afgevoerd worden.

 

Een winterband is alleen beter in de sneeuw. Maar het verschil tussen een zomerband is dan zo groot, dat ik het kleinere verschil tussen een winterband en zomerband in niet sneeuw omstandigheden voor lief neem. Bij normaal rijden merk je het verschil amper, met remmen wel en dat is jammer.

 

Mijnheer Tertoolen heeft deels gelijk, alleen is zijn aanname een behoorlijke verslapping van zijn kolom. Dat is hetzelfde als de aanname nemen dat alle diesels slome auto's zijn en gti hardrijders zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

even een stukje van de anwb;

Wat is het verschil tussen zomer- en winterbanden?

De samenstelling van het rubber is anders. Bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius zullen winterbanden beter gaan presteren dan zomerbanden omdat bij die laatste categorie het rubber gaat verharden. Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band. Een hardere (zomer-)band zal op slecht wegdek eerder het contact met de weg doen verliezen. Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband superieur. Sneeuw is een echte kritieke rijomstandigheid waardoor zelfs het aanpassen van de snelheid bij een zomerband niet meer helpt. Bij het rijden op ijs presteert de winterband ook beter, maar wonderen mag je hier niet verwachten. Let wel op voldoende profiel, bij een winterband wordt een absoluut minimum aangehouden van 4 mm

 

ga er van uit dat anwb onpartijdig is, en deze geeft aan dat het wel degelijk uitmaakt, alleen niet zo veel als vaak beweerd door een banden fabrikant.

 

tevens lijkt het zo dat mijn zomerband minder water afvoermogelijkheden heeft dan als mijn winterband.

post-9976-1423825256,6989_thumb.jpg

post-9976-1423825256,7458_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lees nu pas het onzinverhaal van die verkeerspsycholoog. Kan zich beter bij zijn vak houden, wat 'n ^#$%koek :?::P

 

Mijne gaan er komend weekend onder, rij nu op 'intermediates' :wink:

Kan ik na het weekend weer lekker mezelf voor de gek houden en denken dat ik goed voorbereid de winter in ga :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

we gaan tonnen sneeuw krijgen volgens een americaanse weer specialist ( die aandelen heeft in de winterbanden branche)

ik kan alleen vertellen dat als het echt vriest en er licht sneeuw op de baan dat zo een winterband toch een handing iets is

paar jaar geleden oostenrijk , mee met de wagen op ski verlof

iedereen moet jij geen winterbanden ikke nee hoor ik kan rijden

de eerste de beste berg stond ik stil :embarassed::x

geen meter meer vooruit , omgedraaid en door het gewicht verdeling in achteruit toch boven geraakt , gelachen dat ze hebben :lol::lol:

het tractie verschill is enorm :shock:

ik leg ze op nu winter of geen winter , dan spaar ik de duurdere zomerbanden ook , en dat beetje slechter presteren in nat weer :!: bij nat moet je gewoon niet te snel rijden punt

en ik merk wel ook hier in belgie dat we elk jaar een beetje meer winter krijgen , sneeuw en vries

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, dacht dat de winterbanden wat goedkoper zouden zijn als de zomerbanden, maar mijn 17 inch vredestein wintrac extreme winterbanden kosten meer geld als de 18 inch conti sportcontact 3 zomerbanden. Nu heeft de winterband ook snelheidscodering V ipv H en dat scheelt ook 2 tientjes per band, maar dan nog is de winterband duurder. De leverancier maakt dus mede gebruik van de niet meer verkrijgbare winterbanden gebeuren door de prijs hoog te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad. Vorig jaar met de sneeuwval in Nederland kon ik met mijn 18" 225 zomerbanden niets beginnen, die zijn dan echt waardeloos. Heb vast gestaan op een parkeerplaats waar gewoon een beetje opgehoopte sneeuw lag. Ook je mooie wielen sparen op het moment dat ze gaan strooien is een leuke bijkomstigheid. Helaas hebben we de Passat deze zomer weg moeten doen omdat we tijdelijk in het buitenland wonen (USA) Nu nog lekker weer, maar ook hier kennen ze sneeuw, en wat erger is, ijsregen is een bijna jaarlijks terugkerend fenomeen. Dan is ook een winterband niet meer zaligmakend. Net nieuwe 17" Bridgestones 4 season gemonteerd op onze A3 Sportback (we blijen i.i.g. VAG trouw) met een M&S logootje erop. Dit zijn geen echte winterbanden, dus ik ga meemaken hoe deze zich gedragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
vandaag net mijn 16ertjes met winterbandjes gestoken weet alleen niet goed meer hoeveel spanning er op mag ... 2,5 a 2,6 ?

 

grtz

2.5 is meer als genoeg wim

normaal zomerbanden worden tussen de 2.2 en 2.4

en als je veel laad dan kan je dat optrekken tot 2.8

winterbanden 2.5 is ideaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Tot hoeveel mm mag je dan eigenlijk nog rijden. Ik las hier ergen 1,4 oid, maar dat is met winterbanden toch helemaal niks? Ik geloof dat je in duitsland tot 4mm mag gaan in de winter?

 

Lees het topic van 3errors eens, daar wordt je vraag beantwoord.

viewtopic.php?f=171&p=399192#p399192

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden