Ga naar inhoud

  • 0

Wanneer winterbanden?


blastaway

Vraag

  • Antwoorden 207
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

als er strooizout op de weg komt moeten mijn huidige velgen er direct af

 

het lulverhaal van 7 graden wat ons door banden boeren wordt ingepeperd, geloof ik niet zo

 

de wegligging van een winterband is vele malen minder dan zomerband, pas als er echt winterse omstandigheden zijn is er een werkelijk voordeel van de winterband

 

ik ga nog setje 17 inch laten poedercoaten, dus moet nog even wachten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De meestgestelde vragen over winterbanden:

 

- Hoe hard kan ik met winterbanden rijden?

Dat hangt er helemaal vanaf, welk type winterband u kiest. Er bestaan verschillende snelheidscoderingen in winterbanden voor personenwagens, t.w. snelheids-index Q = tot 160 km/h, snelheids-index S = tot 180 km/h snelheids-index T = 190 km/h , snelheids-index H = tot 210 km/h. en in een steeds groter wordend aantal maten een V-codering verkrijgbaar waarmee u tot 240 km/h kunt “laagvliegen” (over de duitse autobahn).

Laat u goed informeren over deze maximumsnelheid, dit is ook afhankelijk van het vermogen van uw auto ook al rijdt u niet harder als bv. 140 km/h toch kan het zijn dat er een hoge snelheidscodering gemonteerd moet worden denk hierbij ook maar eens aan het remvermogen van uw auto !

Een goed advies voorkomt ongelukken !.

 

- Kan ik winterbanden alleen gebruiken als het sneeuwt?

Nee, winterbanden vertonen duidelijke verschillen in grip t.o.v. zomerbanden bij een temperatuur lager dan 7 graden Celsius.

Dit komt doordat de opbouw van de profilering anders is en in het loopvlak van winterbanden rubbermengsels worden gebruikt die verhoudingsgewijs soepeler blijven dan zomerbanden bij lage temperaturen.

Zomerbanden zijn ’s winters hierdoor dan ook veel harder en stugger, hetgeen de grip zeker niet ten goede komt. (NB.de profielblokken van personenwagenwinterbanden zijn voorzien van lamellen, die er voor zorgen dat sneeuw en vuil uit het profiel gewerkt wordt waardoor de grip optimaal blijft).

 

- Slijten winterbanden harder dan "gewone" banden ?

In principe slijten winterbanden tijdens winterse omstandigheden niet sneller dan "gewone" banden, maar blijft de gemiddelde temperatuur boven de 7 graden Celsius, dan neemt de slijtage van winterbanden behoorlijk toe.

Dus zodra het weer omslaat van overwegend koud naar overwegend warm, kunt u het beste uw zomerbanden weer monteren.

 

 

- Winterbanden zijn veel te duur......

Een combinatie van stalen velgen met winterbanden is een van meest economisch verantwoorde aankopen, die een moderne automobilist kan doen.

Voordelen:

• Actieve veiligheid. (Een slippartij kan meer kosten dan een complete set winterbanden + velgen.)

• Zolang de winterbanden onder uw auto zitten, slijten uw zomerbanden niet.

• als u de winterbanden op stalen velgen laat monteren, blijven uw kostbare lichtmetalen velgen netjes en beschadigen niet door eventuele slippartijen of de inwerking van strooizout.

 

Mijn auto heeft traction control.....

De bedoeling van traction control is het afstemmen van het motorvermogen op de tractie van de banden. Het verbetert de grip van de banden echter niet. Indien de grip van uw banden bij winterse omstandigheden laag is, betekenT dit dat de banden dus snel door zullen slippen, waardoor de traction control geactiveerd zal worden. Het is dus eigenlijk beter wanneer de traction control niet geactiveerd hoeft te worden, door het monteren van banden met voldoende grip.

Winterbanden + traction control bij winterse omstandigheden is dus een ideale combinatie.

 

- Maken winterbanden meer herrie dan "gewone" banden?

Hedendaagse winterbanden maken niet of nauwelijks meer herrie dan zomerbanden. Vroeger konden winterbanden door hun grove profiel behoorlijk luidruchtig zijn. Door toepassing van speciale rubbermengsels en door de computer ontworpen loopvlak-patronen, zijn de meeste fabrikanten er in geslaagd het geluidsniveau tot een minimum te beperken waardoor het in enkele gevallen zelfs mogenlijk is dat de winterbanden stiller zijn dan uw huidig gemonteerde zomerbanden.

 

- Als ik met wintersportvakantie ga en ik heb winterbanden, moet ik dan ook nog sneeuwkettingen meenemen?

Ja, in de meeste wintersportlanden zijn sneeuwkettingen verplicht.

De boetes zijn veel hoger dan de huur of zelfs de aanschaf van een goede set sneeuwkettingen.

 

- Hoeveel profiel moeten mijn winterbanden hebben om veilig naar de wintersport te gaan ?

Wij adviseren bij een band die niet ouder is als 4 jaar een minimum profieldiepte van 4 mm (is de band niet ouder dan 5 jaar dan is ons advies 6 mm restprofiel ,als de band ouder is dan 5 jaar is overweging van vervanging zeker aan te bevelen dit ivm. de natuurlijke verandering van de rubber-hardheid ).

 

- Moet ik die max. snelheidsticker, die ik bij de aanschaf van mijn winterbanden heb gekregen, echt gebruiken ?

Ja, mits de maximum snelheid (fabrieksopgave) van uw auto hoger ligt , dan de door de constructie van de winterband bepaalde maximum snelheid. Dit is volgens europese richtlijnen officieel vastgelegt. Als u winterbanden koopt, moet u er op letten dat de maximum snelheid van de banden ongeveer gelijk ligt met de door de fabriek opgegeven topsnelheid van uw auto. Deze maximum snelheid moet ten alle tijden op de band staan in de vorm van een code. Bijvoorbeeld 185/60 R 14 82H. Aan de letter "H" kunnen we zien dat deze band een maximumsnelheid heeft van 210 km/h. Ligt de max. snelheid van uw banden lager dan de door de fabriek opgegeven topsnelheid, dan bent u wettelijk verplicht een sticker of iets dergelijks binnen het gezichts-veld van de bestuurder te plaatsen, met daarop de maximum snelheid van uw banden.

Bij twijfel of vragen kunt u altijd contact met ons opnemen.

 

- Wanneer kan ik het beste mijn winterbanden monteren ?

Als stelregel kunt u aanhouden : als de "R" in de maand zit. Want ook bij nat weer doen winterbanden prima hun werk, omdat het profiel van een winterband gemaakt is om snel sneeuw, smeltsneeuw, water en vuil af te voeren.

 

- Hoe kan ik het beste mijn banden/wielen opslaan ?

Als u de volgende voorzorgsmaatregelen in acht neemt bij het opslaan van de banden, blijven ze voor het volgende seizoen in perfecte staat. Markeer de positie van de banden , alvorens ze te demonteren. Daardoor kunt u ze de volgende winter eventueel van voor naar achter zetten om tot een gelijkmatige slijtage te komen. (Let op, ze mogen nooit verwisseld worden van links naar rechts !)

De wielen en de banden met water schoonmaken en laten drogen om oxydatie te beperken. Als u de banden op het wiel gemonteerd bewaart, controleer dan eventueel de aanbevolen spanning.

Bewaar banden die op het wiel zijn gemonteerd liggend of hang ze op aan het wiel. Bewaar ze niet in de buurt van koolwaterstoffen (benzine, olie) of van elektrische apparatuur: die verspreiden ozon wat het rubber aantast.

Let er op dat ze niet op een plek liggen waar de temperatuur te hoog kan oplopen dit om te voorkomen dat de rubberhardheid wordt aangetast.

 

- Waarom 4 winterbanden monteren?

Alleen op de aandrijfas winterbanden monteren is niet voldoende voor goede prestaties en een optimale veiligheid in de winter. Een auto met voorwielaandrijving: als alleen op de vooras winterbanden zijn gemonteerd, verbeteren de prestaties bij het optrekken. Maar de auto achter eerder uit balans en zal daardoor eerder om zijn as draaien (overstuur). Een auto met achterwielaandrijving: als alleen op de achteras winterbanden zijn gemonteerd, verbeteren de prestaties bij het optrekken. Maar de auto raakt voor eerder uit balans en zal daardoor in bochten eerder rechtdoor gaan. (onderstuur).

Daarom is het belangrijk om 4 winterbanden onder de auto te monteren!

Voor auto’s met 4 wielaandrijving, is het uiteraard een absolute vereiste om winterbanden per 4 te monteren.

Ook autofabrikanten zoals Audi, BMW, Mercedes-Benz, Honda, Nissan, Toyota en Volkswagen adviseren: altijd 4 winterbanden monteren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat verhaal ken ik wel ywder

 

7 graden grens???/ en bij 6 graden dan, ga ik dan plots dwars ??/

 

ik heb jaren op winterbanden gereden en heb nu ook een set met winterbanden klaar liggen

ik heb ook 2 winters gedaan op zomerbanden.

 

Hier in NL komt t niet zo vaak voor dat winterbanden echt nodig zijn

vorige winter natuurlijk veel sneeuw gehad, hierdoor ontstaan een massale loop naar de bandenboeren, goed voor de handel !!!

 

tevens denken hoop mensen, ik heb winterband dus kan nu lekker doorrijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die 7graden is echt onzin en aangepraat door bandenboeren en internet fora. Tegenwoodig zijn zomerbanden ook anders van samenstelling, dus die kunnen ook tot lagere temp soepel blijven.

 

Wanneer het snachts vriest en overdag ook zo rond vriespunt blijft gooi ik ze er onder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja ieder voor zich natuurlijk, heb zelf alleen maar positieve ervaringen met winterbanden. Heb een slipcursus gedaan en we hadden het geluk dat dit in de winter was en hebben dus zelf mogen ervaren wat winterbanden doen. Ik stond er versteld van, op nat en ook op droog!

 

Daarbij vindt ik het ook nog een s goedkoper rijden qua banden aanschaf. Het merendeel op het forum rijdt toch ook met LM en grote dure bandenmaten?

Deze slijten maar de helft als je in de winter gewoon winterbanden in een goedkope 15" maat neemt... zo hoef je minder snel weer dure banden aan te schaffen.

 

Verder is het tot nu altijd zo geweest dat het geen plicht was in Duitsland. Als er echter wat gebeurde in winterse omstandigheden zou je gewoon de pineut zijn, te allen tijde! Sinds kort is deze regel weer in opspraak in Duitsland en is de regering momenteel hard aan het werk om het wel plicht te maken. Dit moet nog voor komend winterseizoen zijn doorgevoerd. Dus iedereen die wel eens in Duitsland komt; wees gewaarschuwd!

 

Joeri

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik doe, net als vorig jaar, niet aan winterbanden. Je past je rijgedrag maar aan de weersomstandigheden aan..

Afgelopen winter was wel wat extreem voor NL en zelfs mensen met winterbanden zag ik dwars staan.

 

Dus dat is een reden om het niet te doen?

Het gros dat dwars ging, een stoeprand oproste, een tuin binnen reed, bij een ander achterin schoof, een boom of lantaarnpaal ging kussen,etc, etc, of niet eens de straat uit kwamen, hadden ze er niet onder..................

1 slippertje aan schade is duurder dan een setje velgen met winterrubber.

Nog 1 keer zo een winter als afgelopen jaar dan zullen verzekeringsmaatschappijen het gaan verplichten, anders bij schade geen uitkering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als we idd meer winters krijgen als vorig jaar zal er zeker wat veranderen. wat groovejunk aangaf heeft veel te maken dat sommige personen met winterbanden overmoedig worden heeft hij wel gelijk. valt mij altijd op dat in Duitsland de NLDers in de sneeuw links blijven rijden en de Duitser rechts (vorig jaar ook de snelle jongens op de rechterbaan)

 

Winterbanden zijn in wintersweer veiliger dan een zomer of 4 seizoenen banden. alleen moet je alsnog wel nablijven denken.

doe een slip cursus in de winter en je zult versteld staan. persoonlijk rij ik het liefst met winterbanden in de winter. omdat er bij ons in de woonwijk laat gestrooid en geschoven wordt is het weg dek spiegelglad en 1 keer tegen een stoeprand en je bent verder van huis. (wat rolf al aangaf)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net zoals Jee al zegt de 7 graden grens is een lul verhaal want vroeger was dat 12.

 

Wel weet ik dat de winterband zoals die hier DLD en NL verkocht worden niet volle winterbanden zijn maar M+S modder en sneeuw, dus ideaal voor herfst en winter.

 

Omdat ik in duitsland woon is het normaal dat je zomer en winter banden hebt.

 

Maar in duitsland was het altijd zo dat je de auto moest aanpassen aan de weersomstandigheden (Rare regel) om nu onduidelijkheden tegen te gaan wordt er op dit moment een paragraaf in de duitse verkeerswet aangepast waardoor het wel degelijk verplicht is om winterbanden om de auto te hebben als je in duitsland rondrijd, hou je er niet aan dan €40 bekeuring plus een punkt in flensburg, nu valt de bekeuring mee maar de punten zijn lastig want die blijven 2 jaar staan en zijn dan weg bij goed gedrag.

 

1 punt is niet erg, 2 ook niet bij 8 krijg je bericht dat je op cursus moet en bij 11 kun je je rijbewijs al even inleveren.

Ik weet hoe lastig het is want had er 8 punten en ben hopelijk eind dit jaar de punten kwijt, door 2 jaar rustig aan de regels gehouden.

En het systeem werkt uitstekend want zo worden er heel veel rotte appels uit het verkeer gemeden.

 

Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Winterbanden, die moeten er bij ons ook op komen. Het liefst binnen een maand. In januari gaan we op wintersport en daar moet het wel voor. Daarnaast zijn onze huidige zomerbanden op. We willen nu op deze stalen velgen de winterbanden laten monteren en vervolgens volgend jaar 4 licht metalen kopen voor in de zomer.

 

Wat dat kopen betreft: wie weet in de buurt van Eindhoven een goedkope maar goede manier om winterbanden te kopen en om de velg te laten leggen? (+ oude banden van de velgen af) Ik heb er totaal geen verstand van dus ik zou het erg fijn vinden om niet belazert te worden door een of andere verkoper....... We hadden ook al een setje met velgen 2e hands via dit forum aangeboden gekregen:

 

Het zijn Michelin Alpin's in de maat 195/65/15

Van 2 is het profiel rond de 7mm van de andere 2 rond de 6mm. (€125 voor alle 4)

 

Ik weet niet of hij ze nog heeft maar ik wilde nog even kijken of het niet verstandiger is om gewoon nieuwe winterbanden te kopen. (van profiel mm weet ik ook niet veel)

 

Iemand die me kan helpen? Wil natuurlijk wel een beetje fatsoenlijke banden die goed door de tests komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij gaan ze er binnen 2 weken weer onder, moet begin november in de Eiffel zijn.

 

@Robert1987: Ik heb Michelins onder de Passat en Dunlops onder de Golf, beide in de maat 17” (kleiner paste helaas niet). Beide merken bevallen mij prima met een lichte voorkeur voor de Michelin. Slijtage is erg gering bij beide.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden