Fopperr Geplaatst 9 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 9 juli, 2010 Dit jaar gaan we voor het eerst op vakantie met de caravan. Heb een 3c 2.0tdi met chippie en 170pk en 390nm o.i.d. We hebben een Hobby 495 UF excellent o.i.d. van totale lengte 6,50. Leeg gewicht is ongeveer 1300kg, max 1500kg. Hoe kan ik het beste met zo'n combi rijden? Dan bedoel ik natuurlijk niet hoe ik de bochten moet nemen, dat kan ik van grote aanhangers maar met name de koppeling, toerental e.d. Zijn er hier ervaren rijders met caravan? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bartman Geplaatst 9 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 9 juli, 2010 Ik rijd nooit met caravan, maar ik weet wel dat je 'het nieuwe rijden' principe moet loslaten. Je moet niet te snel overschakelen en dus (te) weinig toeren maken. Houd 'm wat op toeren, zeker bergop. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Fopperr Geplaatst 9 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 9 juli, 2010 dat idee had ik namelijk ook, je merkt als je onder de 2000rpm komt, de motor minder op gang komt. Als je door trekt tot 3000rpm en je schakelt over, komt hij boven de 2000rpm terug en trekt hij hem makkelijk verder. In de bergen sowieso in de 4 rijden? Met 80km/h rijdt hij ongeveer 2000rpm. Ligt er natuurlijk ook aan hoe stijl de bergen zijn he... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jasper Geplaatst 9 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 9 juli, 2010 Bergaf in zelfde versnelling als bergop, op de motor laten remmen dus. kijk anders ook eens bij: http://www.anwb.nl/auto/rijden/tips-en- ... ravan.html Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Fopperr Geplaatst 9 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 9 juli, 2010 dank! erg handige tips op. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bjorn Geplaatst 9 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 9 juli, 2010 oppassen met spoorvorming, slingeren etc van de caravan. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
impalacoupe_67 Geplaatst 9 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 9 juli, 2010 De snelheid voor auto's met caravan in Nederland is tegenwoordig 90 km/u. Ik zou wel even informeren wat de max. snelheden zijn in de landen waar je doorheen moet, want die zijn volgens mij nog 80 km/u. Fijne vakantie en veilige reis toegewenst. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
denmen29 Geplaatst 9 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 9 juli, 2010 frankrijk is 130 km/u belgie en luxemburg 90 km/u ga je door oosterijk of zwitserland dan heb je een vignet nodig. hou de reisbussen goed in de gaten want die hebben een aardige zuigende kracht. net zoals tankwagen en vrachtwagens waar je auto's op kan zetten. tip: gaan ze jou inhalen rij dan iets over de streep niet te veel. ga je hun inhalen (reisbus dat ga je niet lukken want die rijden aardig door) ga dan iets meer naar links rijden is de zuigende kracht ook veel minder. verder kogeldruk minimaal tussen de 62kg en 75kg met fietsen achterop ga dan rond de 70kg zitten dan heb jeook niet zo last van slingeren. en leg de zwaren spullen zo veel mogelijk laag in de caravan en is de caravan te zwaar na jou zin doedan wat spullen in de auto. ik hoop dat je genoeg info hebt en alvast een hele fijne vakantie toegewenst en een goeden reis. gr dennis Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bjorn Geplaatst 9 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 9 juli, 2010 zelf vind ik het altijd ook prettiger dat het trekkende voertuig zwaarder is dan de caravan/aanhanger. Mijn mening hoor. PS er was vorig jaar ofzo een uitzending op weg misbruikers ofzo. Had iemand teveel gewicht op de aanhanger. Kreeg ie een boete. Toen kwam die gast er achter dat de auto ook aangeladen mocht worden. Dus als ie meteen een aantal van die stoepbandjes in de auto had gedaan was er niks aan de hand geweest ivm overgewicht. Oftewel let ook op je max trek gewicht, kunnen flink in de papieren lopen die boetes. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
j.vanderloo Geplaatst 9 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 9 juli, 2010 Vooral niet te langzaam! Geen rijdend chicane worden! Wij doen in frankrijk 110 met stabies. Gaat als huis. Zelfde groote caravan als jij. Goede reis! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Speedyace Geplaatst 9 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 9 juli, 2010 Als je er maar voor zorgt, dat je toch wel ruim 70kg op de kogel hebt komt het wel goed. En het meeste gewicht heb ik altijd links zitten, omdat de wegen altijd aflopen naar de rechter kant(deed dit ook met de paarden trailer) Nu zit er bij mij niet zoveel gewichts verschil tussen, ongeveer 50kg tussen links en rechts. Voor dat wij op pad gaan weeg ik beide kanten even. Ik rijd zelf met een knaus 500 fu sudwind nieuw model, deze weegt ook totaal 1500kg toppie. Waar je wel even op moet letten, zijn de vrachtwagens met nieuwe auto's erop, deze geven een Rare turbulentie. Kijk anders hier even. http://www.caravantrekker.nl/ Succes en een fijne vakantie Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Fopperr Geplaatst 10 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 10 juli, 2010 Zo, hier kom ik de vakantie wel mee door. Erg handige tips en duidelijke verhalen! Thanks! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
FredRaket Geplaatst 10 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 10 juli, 2010 Let op in Duitsland, daar mag je maar 80 als je niet zo'n mooie sticker hebt achter op je caravan hebt. Doorgaans kun je redelijk veilig 10km/h daarboven zitten. Let bij inhaalverboden goed op als je toch een poging waagt. Bij mij is het tot nu toe altijd goed gegaan maar de bekeuring is toch ter hoogte van een leuk diner! Als je niet harder gaat dan 90 kun je beter in je 5 blijven rijden. De koeling is nl. niet voldoende als het toerental te laag is. Ga je 100 of 110 is in de 6 goed mogelijk op redelijk vlakke wegen. Ik schakel doorgaans terug als de snelheid terugloopt. 1 versnelling terug betekend meestal dat je het tempo dan goed kunt vasthouden. Inderdaad goed opletten bij hoge voertuigen, die zuigen aardig. Geldt ook voor grote bestelbussen!! Zoals grote Crafters of Sprinters! Kogeldruk is erg belangrijk voor de stabiliteit maar zorg dat er ook wat massa in de kofferbak ligt. En zoals al eerder aangehaald de zware dingen bij voorkeur laag en bij de as in de caravan. En dan gewoon relaxed rijden! Als je de zaak goed beladen hebt en je doet geen gekke dingen is er niets aan de hand. Je zult ontdekken dat het lekker ontspannen rijdt bij het wat lagere tempo. Gewoon genieten! Je hebt ook tijd zat om onderweg links en rechts wat te zien (als je niet 'snachts rijdt )Je bestemming bereik je overigens makkelijk binnen een dag. Dat mag geen probleem zijn. Veel plezier Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Speedyace Geplaatst 10 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 10 juli, 2010 Even toevoeging qua overnachtingen, doe dit op een camping! let op bij parkeerplaatsen richting het zuiden van frankrijk, Lyon, Dyon, Marseille. Het komt hier geregeld voor dat er gas naar binnen wordt gespoten en vervolgens ben je alles kwijt. Mij zwager was vorig jaar de pineut vlak bij perpignan. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
3V Geplaatst 10 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 10 juli, 2010 Las net in een ander topic dat je naar Neuenburg/Rhein gaat. Ik denk dat je dan over de 3 gaat en dan moet je bij Limburg/Lahn even opletten. Er is daar een vrij steile afdaling en daar gelden een inhaalverbod en flinke snelheidsbeperkingen. Hou je daar wel aan, want ze staan daar heel vaak op te controleren en het is inderdaad een lastig stuk. Er zitten daar trouwens nog een paar langere afdalingen en een caravan heeft de vervelende neiging juist in afdalingen te willen gaan slingeren. Verder is het goed te doen, als je de regio Frankfurt eenmaal voorbij bent is de route zo vlak als een biljarttafel. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
vdveen Geplaatst 10 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 10 juli, 2010 Iemand ook ervaring met een dsg en een caravan rond de 1600kg Word er met de hand geschakeld of op sport,of drive. Zitten we niet te snel in een te hoge versnelling?? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vdub Geplaatst 10 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 10 juli, 2010 ik schakel met een automaat altijd zo dat het toerental boven de 2000rpm blijft. Dus niet in zn 6 gaan kachelen met 80.. gewoon terug naar 5 of 4 als het toerental maar boven de 2000rpm blijft ivm koeling. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
vdveen Geplaatst 10 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 10 juli, 2010 In dit geval zal het om een vloeistof automaat gaan denk ik,dit lijkt mij ook aannemlijk om terug te schakelen. Ben benieuwd hoe hier de dsg rijders mee omgaan Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vdub Geplaatst 10 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 10 juli, 2010 de dsg6 zijn natte-platenkoppelingen. De meeste automaatrijders zullen het verkeerd doen.. schakelen? ik rijd toch automaat? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
vdveen Geplaatst 10 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 10 juli, 2010 Zat zelf te denken met de handbediening weg te rijden en dan verder in de d stand door te rijden. Het gaat met name mij om het wegrijden ,vanwege het snelle doorschakelen,ligt de motor onderin te snorkelen,vandaar de info over andere gebruikers en hun ervaring Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Fopperr Geplaatst 10 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 10 juli, 2010 Heb ik mijn pa ook gezegd, dat hij beter tiptronic kan rijden dan de dsg, heeft beide geprobeerd en de tiptr is hem veel beter bevallen. De dsg wil te laag in toeren. We rijden btw idd via de 3, weet dat er een klim en afdaling is... Thanks voor de tip... Zal iets voor mij zijn om dure boetes binnen te halen op vakantie.. Als de caravan begint te slingeren tijdens een afdaling, gewoon remmen neem ik aan? Gas geven maakt wel heel spannend lijkt mij Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
vdveen Geplaatst 10 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 10 juli, 2010 Als de trekhaak en de 13polige stekker goed is aangesloten ziet de auto de caravan en past hij hier het esp op aan. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vdub Geplaatst 10 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 10 juli, 2010 het gaat niet om het wegrijden, de automaat slijt door (te) hoge belasting en te weinig toeren en dus te weinig koeling Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bjorn Geplaatst 10 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 10 juli, 2010 Men zegt, en heeft mij met me aanhanger rijbewijs halen verteld dat als je aanhanger/caravan gaat slingeren waneer ie recht achter de auto is even goed te remmen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
redmiller Geplaatst 10 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 10 juli, 2010 In de 3B tdi's kon je volgens mij als optie een dubbele koelvin kiezen. ik heb er i.i.g. een en dat is ideaal met caravan of karretje met 3ton grind hehehe (was trouwens blij dat oranje speelde, minder politie op de weg) Men zegt, en heeft mij met me aanhanger rijbewijs halen verteld dat als je aanhanger/caravan gaat slingeren waneer ie recht achter de auto is even goed te remmen. juist gas geven! Dan trek je de boel weer recht... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten