Ga naar inhoud

Hoe te rijden met een caravan?


Fopperr

Aanbevolen berichten

Ha Hans,

 

je had helemaal gelijk.

 

Een Volvo xv70, BMW 3 en een 5 serie konden me niet bijhouden bult op. Verder alle renaults en rommel;-).

 

Wil niet zeggen dat de passat de beste auto is (in mijn ogen wel :wink:) maar is een erg prettige auto om. Met 1500kg zware caravan mee te rijden! Helemaal als je de bergen door moet! Hij blijft gewoon "trekken"!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 months later...
  • Reacties 77
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Nu weet ik dat mijn passatje 170pk (6bak) en 420nm ook lekker van zijn plek gaat. :)

 

Maar afgelopen zomer ergens in Frankrijk reed ik met de knaus sudwind 500fu 1500kg aan de haak, lekker vlot omhoog dacht ik, 110 op de teller stampen in zijn 5 bij (6%).

Nu had ik wel gezien dat er wat achter mij reed, maar niet precies gezien wat. Tot ik op een gegeven moment weer rechts ging.

 

Het was een 530d met een fendt dubbel-asser aan de haak, maar daar moest ik echt wel mijn meerdere in erkennen... bassie kon hem niet bij houden omhoog. :cry:

 

Bij de peage stond hij 2 poortjes naast mij, heb het nog geprobeerd bij het weg rijden (commentaar van moeders :angry: maar een big :mrgreen: van de oudste) maar het lukte echt niet. :angry:

 

Volgend jaar weer een nieuwe kans :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja, 530.... ik heb op toen op de 3 serie gezien dat het een 320 was, maar of zo'n persoon vol gas geeft en misschien wel veel te laag in toeren....

 

Ik denk dat de passat overall gewoon een goede auto is, die een caravan van 1500kg heel europa door trekt (heb een hobby 490 excellent en zit denk ik met belading rond de 1500kg).

 

en speedy voor de big :mrgreen: had ik het ook gedaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, je hebt altijd baas boven baas. Feit is dat een Passat z'n mannetje staat met een sleurhut erachter. Ik rij zelf in de zomer ook met een 1500kg zware caravan achter de CC: probleemloos :mrgreen:

Ook een 1800kg zware gesloten tandemasser aanhanger heeft er al achter gehangen: ook geen probleem 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu weet ik dat mijn passatje 170pk (6bak) en 420nm ook lekker van zijn plek gaat. :)

 

Maar afgelopen zomer ergens in Frankrijk reed ik met de knaus sudwind 500fu 1500kg aan de haak, lekker vlot omhoog dacht ik, 110 op de teller stampen in zijn 5 bij (6%).

Nu had ik wel gezien dat er wat achter mij reed, maar niet precies gezien wat. Tot ik op een gegeven moment weer rechts ging.

 

Het was een 530d met een fendt dubbel-asser aan de haak, maar daar moest ik echt wel mijn meerdere in erkennen... bassie kon hem niet bij houden omhoog. :cry:

 

 

Bij de peage stond hij 2 poortjes naast mij, heb het nog geprobeerd bij het weg rijden (commentaar van moeders :angry: maar een big :mrgreen: van de oudste) maar het lukte echt niet. :angry:

 

Volgend jaar weer een nieuwe kans :lol:

 

Herkenbaar :mrgreen:

 

Voor de Passat had ik een BMW E61 525D gechipt, Koppel 500 Nm en 210PK.

Niemand met caravan houd je bij met het wegrijden, zelfs meerdere kleine auto's zonder caravan moeten het afleggen :mrgreen:

En dat met 1500m kg aan caravan erachter.

Heb na de vakantie nog wel tegen mijn vrouw gezegd dat het wel leuk is voor 1 keer, maar eigenlijk absolute waanzin.

Naar Kroatie heeft de automaat in totaal bij 1 klim 1 keer terug geschakeld van 5 naar 4, voor de rest waar ruimte was gewoon op de cruise in zijn 5 met een gangetje van 110.

 

Komend jaar maar eens zien hoe het met de Passat gaat, heb er alle vertrouwen in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar gaan we voor het eerst op vakantie met de caravan.

 

Heb een 3c 2.0tdi met chippie en 170pk en 390nm o.i.d.

We hebben een Hobby 495 UF excellent o.i.d. van totale lengte 6,50. Leeg gewicht is ongeveer 1300kg, max 1500kg.

 

Hoe kan ik het beste met zo'n combi rijden? Dan bedoel ik natuurlijk niet hoe ik de bochten moet nemen, dat kan ik van grote aanhangers maar met name de koppeling, toerental e.d.

 

Zijn er hier ervaren rijders met caravan?

 

Heel belangrijk; heb je wel rijbewijs E?? Gezien je leeftijd heb je dit niet standaard bij rijbewijs B gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gewicht is door de fabriek bepaald zoals de wagen standaard geleverd wordt, maar je zegt: "1561 kg geloof ik", ik zou het voor de zekerheid maar even goed nakijken voor je op vakantie gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anders hebben we hier nog wat info met een rekenmodule.

 

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php

 

Vanaf 2013 veranderen de regels!

 

Binnen Europees verband is afgesproken dat de regels na 1 januari 2013 gaan veranderen. Als de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn in gaat zou het mogelijk zijn om met een B rijbewijs elke caravan te trekken mits het totaal toegestaan gewicht van de combinatie onder de 3500 kg blijft. Een verruiming van de mogelijkheden dus.

 

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gewicht is door de fabriek bepaald zoals de wagen standaard geleverd wordt, maar je zegt 1561 kg geloof ik, ik zou het voor de zekerheid maar even goed nakijken voor je op vakantie gaat.

ben er al mee op vakantie geweest :lol: maar had wel een bult trammelant kunnen veroorzaken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf 2013 veranderen de regels!

 

Binnen Europees verband is afgesproken dat de regels na 1 januari 2013 gaan veranderen. Als de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn in gaat zou het mogelijk zijn om met een B rijbewijs elke caravan te trekken mits het totaal toegestaan gewicht van de combinatie onder de 3500 kg blijft. Een verruiming van de mogelijkheden dus.

 

 

Succes.

 

Wat ik er van weet is dat inderdaad in 2013 de regelgeving het gebied van het rijbewijs gaat veranderen.

Het word er naar mijn mening duidelijker op:

Rijbewijs B: Alle aanhangwagens TOT 750 kg.

Rijbewijs BE: Alle gekentekende aanhangwagens, dus alle aanhangwagen van 750 tot 3500 kg.

 

Dus al die uitzonderingen gaan eruit, zoals wanneer het trekkende voertuig zwaarder is als de TMM van de aanhangwagen

en het gewicht van de totale combinatie onder de 3500 kg blijft mag je nu nog met B rijden.

Dat is dus straks allemaal verleden tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als het europese regelgeving is zal het in Duitsland ook wel aangepast moeten worden. Maar NL loopt altijd voorop met dit soort regelgeving, wellicht duurt het nog even voordat Duitsland iets gaat aanpassen. Of de regels daar zijn al in overeenstemming met de europese regelgeving en dan blijft alles zoals het was.

Maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw benul wat de criteria zijn voor de duitse rijbewijzen...

 

EDIT: Erik was me al voor :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zag trouwens op het kenteken van de auto staan:

 

Masse des fahrbereiten fahrzeugs mit aufbau: 1585KG dit is het enige zgn ledig gewicht dat ik kan vinden. max toelaatbare gewicht is 2140kg, geremde aanhanger is 1800kg en ongeremd 750kg, daklast 100kg, maximale gewicht in combi met aanhanger is 3940kg, vertikale stutzlast zal wel gewicht op de kogel van de trekhaak zijn....

 

niks aan de hand lijkt mij....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als het europese regelgeving is zal het in Duitsland ook wel aangepast moeten worden. Maar NL loopt altijd voorop met dit soort regelgeving, wellicht duurt het nog even voordat Duitsland iets gaat aanpassen. Of de regels daar zijn al in overeenstemming met de europese regelgeving en dan blijft alles zoals het was.

Maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw benul wat de criteria zijn voor de duitse rijbewijzen...

 

EDIT: Erik was me al voor :P

 

Hahahah Arjen, net iets sneller... :mrgreen:

 

Die wijziging van regelgeving gaat in heel Europa ineens in.

Geldt dus voor alle EU landen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden