Ga naar inhoud

  • 0

:cry: Rammel 2.0tdi, update, tandempomp gerepareerd


wheeler

Vraag

yep, ben ook aan de beurt,

 

Ik heb nu 2 (volgens mij los van elkaar staande zaken)

Probleem 1 -

Bij koude motor hoor ik een zware brom achterin de auto, daarna bij het weg rijden houd de motor af en toe in (stottert) net voor dat hij overgaat naar de volgende versnelling of bij bv. constant 45 km/h, naar korte tijd is zowel de brom en het inhouden over of als je gas geeft.

 

Probleem 2 -

mijn auto rammelt als hij stationair loopt, iets gas geven is het weg. ( is al ongeveer 3 weken zo).

Ik zit natuurlijk zelf ook al te denken.. ja is het een kettingaangedreven olie pomp.?!?..ik weet het niet of er zo 1 in zit in deze motor.

 

Motor: 2.0 tdi 2006 DSG -- KM-stand 75.000 - motorcode: BKP

post-10016-1423824653,6712_thumb.jpg

 

ben daar gisteren voor bij de garage geweest... (heb nog 10 dagen garantie...) konden het daar gisteren niet horen (het is niet altijd.. maar wel bijna altijd. :cry: ) Hij is uitgelezen, niets te vinden. Garage stelde voor om eerst diesel reiniger in de tank te doen voor probleem 1.(ook dit konden zij niet testen daar de motor warm was, en er dan geen probleem meer is).

 

Vandaag zelf maar eerst eens op onderzoek uitgegaan het komt van rechts in de motorruimte (als je ervoor staat links dus).

Nu was ik daar aan het luisteren toen viel me op dat er een rubberen flap op de multiriem hing..welk uit het lichtgrijze huis kwam:

post-10016-1423824653,2493_thumb.jpg

post-10016-1423824652,8431_thumb.jpg

post-10016-1423824653,3587_thumb.jpg

 

Een keer aan getrokken toen kwam er dit uit...

 

post-10016-1423824653,4368_thumb.jpg

post-10016-1423824653,5462_thumb.jpg

 

Helaas lost het verwijderen van het stuk rubber de rammel natuurlijk niet op.. :cry: Maandag sta ik dus weer terug bij de garage!

Vraag probleem 1:

1) Iemand idee waar het inhouden (probleem 1)vandaan komt

 

Vraag probleem 2:

2) Weet iemand waar dit stuk rubber vandaan komt?

2) Hoe heet / wat doet... het lichtgrijze onderdeel

3) Wat kan ik verder zelf nog onderzoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 175
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
Martyn,

 

Ik weet niet in hoeverre hij in houdt, maar dat doet toch in principe iedere turbo diesel? Rond de 2000rpm ofzo? Als je dat bedoelt is het heel normaal, al mijn diesel deden dat...

 

Ja, maar dat is maar lichtjes hoor. Maar je hebt wel gelijk. Nu mijn chip erin zit is het nauwelijks meer merkbaar. Denk dat Martijn toch een andere dip bedoeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb het filter vervangen.... jezus, pikzwart! Zat zelfs nog een stukje vershoudfolie bij in..... dun stukje doorzichtig plastic.....

 

Daarna proefritje gemaakt en lopen als een trein...

 

wanneer moet ik hem weer checken of hij zwart is?

 

Heb ook even gechecked wanneer hij weer een beurt moet hebben, dat zou over 10k zijn. Hij heeft met 63k en kleine beurt gehad en dus bij 84k ff het brandstoffilter gewisseld.

 

Gewoon tot de beurt wachten? Of weekje/1000km rijden en dan ff checken... Moet ik die rubberen ring dan weer vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op het Audiforum komt het ook voorbij...........

 

Citaat van Pedro Hartog in zijn speciaal gemaakt 2.0TDI narigheid topic:

 

Omdat er veel onduidelijkheid en overal topics ontstaan over de problematiek van 2.0TDI motoren wil ik hier wat info dumpen om het wat duidelijker te maken.

 

De 2.0TDI, vooral met motorcode BLB 2004-2005 (A4/A6) kent een aantal unieke en gedeelde aandachtpunten.

Veel gehoorde/ziene klachten, O.A.:

 

1 Onrustig staionair draaien.

2 Slepend bijgeluid, vooral stationair.

3 Rammelen stationair.

4 Overslaan bij deel/vollast 2000-3000tpm.

5 Warm slecht aanslaan.

6 Oliedruk problemen.

7 Inhouden, vermogensverlies.

 

Punt 1 is lastig, kan o.a. door punt 2 t/m/5 veroorzaakt worden. En (als alles verder goed is) door te nauwe toleranties/arme afstelling software (oplosbaar).

 

Punt 2 kan door het vleigwiel komen of de balansasmodule (grote kanshebbers), een uitgebreide uitleg/film/fotoshoot zie je straks verderop in het topic verschijnen betreffende de balansasmodule.

 

Punt 3 kan o.a. eveneens de balansasmodule zijn, of het vliegwiel (zie film verderop).

 

Punt 4 kan een slijtageontwikkeling zijn aan de PD (pompverstuivers) units in de behuizing cylinderkop, zwakke constructie i.c.m. hoge verbrandingsdrukken., of bedrading PD-units, verderop meer info.

 

Punt 5 Slechte startmotor, accu of bedrading, officiele oplossing is vervangen, de andere is patchen softwarematig (hartogtuning uiteraard). De ecu (motomanagementcomputer) ziet een laag voltage, laag starttoerental en zal te weinig inspuiten bij warme motor, gevolg: het aanslaan duurt enkele seconden.

 

Punt 6 Meestal balansasmodule/kettingaandrijving, als peil in orde.

 

Punt 7 Kan verstuiver(s) zijn of een inwendig lekkende brandstofpomp, olie in brandstof en viceversa. Eventuueel bedrading verstuivers slecht.

 

Bovenstaande zaken zijn veelvoorkomende problemen, andere oorzaken zijn natuurlijk ook mogelijk en moeten uiteraard eerts via diagnose onderzocht worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb alles al gehad aan mijn 2.0 TDI wat je maar kunt krijgen en verzinnen.

Van tandempomp tot verstuivers van oliepomp tot balansassen etc. etc. :cry:

 

Het schokken en inhouden heeft bij mij ook lang gespeeld, ook met het nieuwe blok bleef hij dit houden.

Ze hebben toen div. onderdelen vervangen N75, LMM, enz. enz. niets hiep.

 

Ik heb toen een plaatje gemaakt en deze tussen de EGR gemonteerd en sinds dien houd hij bij mij niet meer in.

Heb er later wel een gaatje van 8mm in geboort anders kreeg ik een foutmelding.

Eigenlijk moet hij nog helemaal dicht gezet worden doormiddel van vag-com, maar dat komt wel.

 

Wat ik wel heb, ten opzichte van mijn oude passat met 1.9 TDI ATJ blok, is dat deze even inhoud met snel optrekken(turbo gat) denk ik. Hij moet na ieder verzet even denken. :?:

 

Succes,

 

Ik mag het afkloppen, ik rijd alweer bijna 5000km rond zonder probleem. :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is een hele lijst...

 

Mijn auto is geproduceerd eind 2007. Van alle problemen die opgesomt worden heb ik geen last. Inhouden rond de 2000rpm is volgens mij het turbogat. Het folter vervangen en de motor is weer soepeler.

Vermogens verlies heb ik geen last van en starten is altijd de eerste keer. Warm of koud.

 

De n75 of n95 is bij mij vervangen. Dit heeft met de egr klep te maken. Daar kwam bij mij een zwaar brommend geluid vandaan. Vervangen en het is opgelost.

 

Zit te twijfelen om de egr te sluiten, maar weet niet hoe dit met de Duitse APK gaat. Kunnen ze dat zien/merken?

 

Ik controleer binnenkort het brandstoffilter even en dan hoop ik dat hij niet weer pikzwart is.

 

De auto rijdt verder goed,olieverbruik is minimaal en brandstofverbruik is netjes....

 

Afwachten dus....

 

Succes met jullie auto's....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Fopperr maar ook aan alle andere geinteresseerden.

 

Ik lees hier ergens dat je last hebt van een hoog oliepeil en dat je brandstoffilter zwart is.

Indien dit zo is zou ik morgen de tandempomp laten vervangen.

Ik ben zelf redelijk technisch en probeer problemen en storingen te doorgronden omdat ik het interessant vindt.

Mijn vakgebied is werktuigkunde en daarom heb ik ook de meeste interesse in de motor.

Hier mijn theorie (Ik heb het over de 2.0 TDI 103 Kwatt):

 

In de auto zitten in het brandstofsysteem drie pompen:

1- In de tank, te bereiken via de achterbank. Deze pomp pompt de diesel vanuit de tank naar het brandstoffilter lage druk max 1 bar.

2- Op het motorblok, links op de nokkenas. Deze pomp pompt de diesel uit het filter en voert de druk op tot ongeveer 10 bar.

3- Op het motorblok in de verstuivers (vandaar de naam pompverstuiver). Deze voert de druk nog verder op tot de gewenste injectiedruk, ik geloof bijna 200 bar bij stationair toerental en 700 bar bij vol vermogen. Ik kan er een paar barretjes naast zitten.

 

Pomp nummer 2 ook wel de tandempomp genoemd komt aan zijn naam omdat deze behalve de brandstof oppompt ook het vacuum maakt voor bv de stuur en rembekrachtiger. De pomp heeft dus een dubbele functie en wordt daarom ook wel tandempomp of in het engels dualump genoemd.

 

Goed om te weten is dat de tandempomp (nr.2) behalve brandstof en lucht ook in aanraking komt met olie. Dit is noodzakelijk om de draaiende delen van de pomp te smeren. Gebleken is dat bij de tandempomp (nr. 2) de afdichtingen kunnen gaan lekken. Dit wordt volgens mij veroorzaakt door de wisselende drukken EN de wisselende temperaturen.

 

Nu is mijn vermoeden dat hoe langer de defecte pomp blijft zitten en hoe meer deze wordt gebruikt hoe meer deze slijt en gaat lekken.

 

In de eerste fase van het defect vertoont zich in een stijgend oliepeil omdat de brandstof (10 bar) lekt naar de oliezijde (8 bar) via de afdichtingen.

Kenmerken in deze fase zijn dat de motor in laag toerental en redelijke belasting begint in te houden. Zeg maar 90 op de snelweg in de hoogste versnelling op de cruise control. Dit is echter maar heel licht en je moet goed luisteren en voelen om het te horen. Voor een technisch leek is dit bijna niet waarneembaar. De diesel komt in de motorolie terecht en zorgt voor het schraal worden van de olie omdat de smerende werking van de olie wordt aangetast.

 

In de tweede fase van het defect is door interne lekkage de brandstofdruk lager dan gewenst en de oliedruk mede door het inmiddels hogere peil wat hoger zodat hierdoor olie in de diesel terecht komt. De motor houdt al wat meer in en begint ook stationair wat te schokken. Het is net of de motor de hik heeft.

Uiteraard is het zo dat de lekkages afhankelijk zijn van het gebruik van de auto. De oliepomp is een zogenaamde lobbenpomp en het brandstof gedeelte van de tandempomp is een zogenaamde schottenpomp. Deze pompen hebben een verschillende drukgrafiek uitgezet tegen de opbrengst, die wordt bepaald door het toerental. Doordat er olie in de brandstof terecht komt wordt dit verspreid via de retourleidingen naar het brandstoffilter en ook weer terug naar de tank. Vanaar dat sommigen een zwart brandstoffilter hebben.

 

Als je te lang doorrijdt met dit manco is dus behalve je brandstofsysteem vuil ook de kans dat de pomp in de tank defect raakt vanwege de olie maar zeker ook vanwege de grotere arbeid die deze moet verrichten omdat de tweede pomp nu eenmaal minder doet. Wat het effect is op de verstuivers zou ik (nog) niet weten.

 

Nu blijkt dat de nu verkrijgbare tandempomp een ander nummer heeft dan het orgineel. Er zit een lettertoevoeging aan. Meestal betekend dit bij PON dat er een gemodificeerde versie is. De oude is niet meer te krijgen. Dit sterkt mijn vermoeden dat er in deze pomp een aanpassing is gedaan zoals bijvoorbeeld betere afdichtingen zodat de interne lekkages worden voorkomen.

 

De moeilijkheid bij deze storing is dat het feit dat de auto iets stottert of inhoud nog niet gelijk wil zeggen dat de pomp defect is omdat er ook andere zaken zijn die dit kunnen veroorzaken zoals:

- 2 massa vliegwiel

- kabelboompje verstuivers

- vervuilde EGR

 

Ik zou graag van iemand willen weten wat de gevolgen, kenmerken en oplossingen zijn van de tweede fase van deze storing. Bij mij is het voorlopig alleen bij de eerste fase gebleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sow Martijn, jij hebt aardig de tijd genomen voor een serieuse reactie. :thumb:

Alleen 2 dingen kloppen volgens mij niet.

De inspuitdruk van een pompverstuiver is volgens mij rond de 1700 bar, dus je zit er wel een paar bar naast ja.

En een lobbenpomp wordt volgens mij gebruikt voor gassen.

Een oliepomp is naar mijn weten een tandrad pomp.

Mijn achtergrond licht ook in de wtb, maar ik zit nu in de proces industrie.

En daar heb ik nog nooit een lobbenpomp voor vloeistof gezien, vandaar.

Maar voor hetzelfde geld zit ik er helemaal naast, ik ben geen expert.

Buiten deze details, goed verhaal.

Hey Eric,

 

 

Mij viel vandaag ook op dat mijn auto inhield. Hij heeft wel eens een kort dipje vlak voor de 2000rpm, maar nu ook hoger, richting de 2400rpm ofzo.

 

Dit heeft de mijne ook heeeel af en toe gedaan.

Laats had ik een rit waarbij het heel erg was en op de terug weg had ik een storing.

Na vervangen druksensor turbo heb ik het niet meer gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ha martijn,

 

idd, lang maar duidelijk verhaal.

 

Ik bel zo mijn garage op en leg dit probleem voor. Kunnen wij als vag rijders hier iets aan doen? Dit is gewoon een slecht punt van de 2.0tdi. Alle motorcodes?

 

Andere vraag; ik ruik weleens een verbrande olie lucht uit mijn uitlaat, zelfde geur als de olie aan de peilstok.... Dat kan duiden op olie in mijn diesel?

 

Nou, wordt mijn volgende dan geen Vw/Audi/Seat maar BMW ofzo.... Naja, we zien wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ha Sven,

 

die van mij is uit 11-07 en vermoedelijk is die van mij ook kapot......

 

waarom denk je dat die van jou kapot is foppe, je filter was zwart maar na 84 k is dat natuurlijk niet zo gek...

Jij spreekt over een turbo gat, wij hebben over schokken / stotteren, niet een turbo gat.

 

eric

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden