Ga naar inhoud
  • 0

Melding: "Generator Werkstatt!!"


V6TDI

Vraag

Beste Passatters,

 

Sinds kort geeft mijn wagen de melding "Generator Werkstatt!!" in de MFA. Sinds vandaag brandt daarbij ook continu het accu-lampje tussen de snelheidsmeter.

 

Nu begrijp ik dat dit met de dynamo/accu te maken heeft, de accu is ook oud (origineel uit 2001 denk ik). Volgens het boekje zou ik met deze melding nog wel de dealer kunnen halen, maar denken jullie dat ik kan wachten tot 31 augustus (grote beurt gepland).

Ik kan me voorstellen als de dynamo niet meer laadt ofzo, dat het snel afloopt, maar misschien is het wel gewoon iets lulligs. Ik heb ook op een (Duits Skoda) forum gelezen dat het een riem kan zijn die gespannen moet worden. Maar het feit dat er twee uitroeptekens achter de melding staan, maakt me een beetje :roll:

 

Hebben jullie dit wel eens aan de hand gehad? Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Sinds enkele weken krijg ik ook ca. 2x per week de Generator Werkstatt fout. Deze komt samen met een knipperende rode accu. Gaat na enkele minuten ook weer vanzelf weg. Probleem komt voornamelijk voor tijdens accelereren.

 

Vandaag even gemeten met de multimeter en ik meet 14.15 volt op de accupolen bij stationair. Met vagcom-group16 meet ik tijdens het rijden bijna continue 13.98 volt en ca. 25% "generator loading". Als ik meer verbruikers aan zet gaat de loading naar 80% en het voltage zakt naar 13.10 volt.

 

Lijkt me allemaal normaal gedrag, of klopt het toch niet?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Sinds enkele weken krijg ik ook ca. 2x per week de Generator Werkstatt fout. Deze komt samen met een knipperende rode accu. Gaat na enkele minuten ook weer vanzelf weg. Probleem komt voornamelijk voor tijdens accelereren.

 

ik heb hetzelfde euvel gehad en bij mijn auto was dit een defecte vrijlooppoelie van de dynamo....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een kennis van mij had deze melding ook met een Golf TDI 96kw uit 2001. Dat bleek een compleet versleten distributiesnaar te zijn. En dat na pas 80.000km te hebben gereden! Deze melding komt dus bij meerdere storingen op het display te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Sinds enkele weken krijg ik ook ca. 2x per week de Generator Werkstatt fout. Deze komt samen met een knipperende rode accu. Gaat na enkele minuten ook weer vanzelf weg. Probleem komt voornamelijk voor tijdens accelereren.

 

ik heb hetzelfde euvel gehad en bij mijn auto was dit een defecte vrijlooppoelie van de dynamo....

 

Het kan goed zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zijn toch een aantal diodes in de dynamo aan de matige kant, nu kan het geen kwaad maar mischien straks wel, als die helemaal niet meer bijlaadt of niet genoeg.

 

waneer ? dat weet je nooit.

 

Stel er gaan een of meerdere diodes defect, krijgt men dan geen wisselspanning? Dit lijkt me namelijk zéér schadelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zijn toch een aantal diodes in de dynamo aan de matige kant, nu kan het geen kwaad maar mischien straks wel, als die helemaal niet meer bijlaadt of niet genoeg.

 

waneer ? dat weet je nooit.

 

Stel er gaan een of meerdere diodes defect, krijgt men dan geen wisselspanning? Dit lijkt me namelijk zéér schadelijk!

 

Voor zover ik weet worden diodes niet matig. Ze gaan wel kapot waarbij ze sluiting veroorzaken of een oneindige waarde krijgen. Bij gelijkrichting is het zo dat je al met 1 diode gelijkspanning krijgt. Deze is dan alleen niet mooi en effectief meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn vorige Passat 3B ook zelfde melding gehad. Bleek dat de koper winding binnen de dynamo soms wel soms geen contact maakte. Een breuk dus.

Zo reed je dus een hele dag zonder melding ! En zo weer een hele dag met.

Na verloop van tijd werd het erger en erger, en met melding én het dynamo lampje aan, wordt er niet bijgeladen.

Dus toen ook maar laten vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een (heel oud) topic naar boven gooien

 

Afgelopen vrijdag aan het rijden met een gang +-140, plots alarm en "generator werkstatt" verschijnt in de display samen met het accu-lampje.

Dat pinkt een paar keren, en daarna is het meteen weer weg. Op 10km nog 3x gehad. Op de terugweg nog 1x en sindsdien niet meer gehad.

Het was wel precies dat het kwam toen ik gas gaf.

Laatste 2 dagen vanalles getest maar nooit meer voor gehad.

Nu is er 2 weken terug een nieuwe batterij geïnstalleerd in de Passat. 12000km terug is de distributieriem en toebehoren netjes vervangen geweest.

 

Iemand een idee of ik hiervoor nu naar de garage moet gaan? Of wachten tot het nogmaals voorvalt?

Want ik heb geen zin om met dit weer ergens in de kou te staan bij het niet starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ANWB weten niet altijd alles ook ik heb dit probleem gehad, en kreeg ik met een mopperende werknemer van de anwb te maken waarom ik geen nieuwe

dynamo had geplaats in plaats van 2 x een gereviseerde.

Ja twee keer een dynamo volgens de deze man laadde deze dynamo de accu niet en moest ik maar een andere dynamo laten plaatsen.

 

bleek achteraf de kabel tussen de dynamo en accu te zijn die leek wel aangevreten door ratten

 

probleem opgelost voor 70 euro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Join the club... gisterenavond na een rit van 300km in Dld, ben bijna thuis (nog geen 1km) -peeeeeeep- 'GENERATOR WERKSTATT!!'.

Vanochtend maar eens gemeten: laad niet meer bij, dus ws dynamo kaduuk. Dus maar naar de garage gereden (airco, verlichting enz. alles uit).

Daar maar eens laten nakijken.

 

Op internet heb ik bij ATP al een dynamo 120A (new) zonder statiegeld voor 150/160 euri gevonden.

 

Weet iemand trouwens waar in VAGcom je de melding kunt zien? Bij een standaard scan kan ik niets vinden, in het electrische circuit ook niet (VAG912).

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden