Ga naar inhoud
  • 1

Dynamo 3BG vervangen in een half uurtje (met werkvolgorde)


ron.s

Vraag

Vandaag de dynamo vervangen in een half uurtje tijd ( en dit voor een leek en nog niet eerder gedaan)

 

Passat 3bg 1.9 tdi 2002

 

Zie voor probleem topic http://www.passatclub.nl/viewtopic.php?f=109&t=33508&sid=d17915e181c76de06a46c0de781318e3

 

Eerst een sleutel gemaakt om tussen de koelvin en looprol te plaatsen.

Metalen strip van 80 mm breed , 8 mm dik en 500 mm lang.

Uitsparing van 46 mm breed en ongeveer 50 mm lang.

 

Volgorde:

-Afdekkap eraf halen.

-Minpool accu los.

-Stekker en kabel van dynamo los maken.

-Onderstebout van dynamo los maken ( deze krijg je nu nog niet eruit)

-Bovenste bout losmaken en eruit halen.

-Dynamo kantelen zodat de riem eraf kan.

-Speciale sleutel tussen koelvin en looprol plaatsen en aan de ander zijde de imbus bout waar de koelvin mee vastzit losdraaien ( hier had ik een afgedraaide imbusdopsleutel 8 mm voor zodat deze door het gat kon) Wel met de speciale sleutel de grote moer tussen koelvin en looprol tegenhouden.

-Koelvin eraf nemen.

-Onderste bout van dynamo eruit pakken.

-Dynamo wisselen.

-Onderste bout plaatsen en los/vast draaien.

-Koelvin terugplaatsen en riem goedleggen en dan bout van koelvin aandraaien.( ook weer de speciale sleutel nodig met imbusdopsleutel)

-Bovenste bout van dynamo erin zetten ( Het kan zijn dat je een beetje op de spanner moet drukken zodat het makkelijker wordt om de dynamo te positioneren zodat de bovenste bout er makkelijker in kan )

-De 2 bouten aandraaien.

-Stekker en kabel er weer op.

- Minpool accu aansluiten.

- Afdekkap erop.

- Klaar is kees !!!!

post-2921-1423824221,6336_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat een handige tool! Er zit trouwens een gaatje in de pullie van de visco zodat je met een kleine inbus oid de pullie/visco kunt vastzetten zodat je de inbusbout via de achterzijde kunt losmaken. Dat is altijd wel een gepiel, jou zelfgemaakt gereedschap is een stuk handiger.

 

Deze procedure is dus ook voor een 3B geldig.

 

Edit: zie ook pagina 16 van de PDF hoe en wat mbt het locken van de pullie

 

http://129.125.253.199/vw/diversen/13-1%20engine%20assembling.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mooi werk...hoe lang heb je er over gedaan deze special tool te maken?

Ik denk dat ik er ook eens aan ga beginnen...je kunt maar voorbereid zijn he :)

 

Ik heb deze tool op een freesbank gemaakt maar als je een beetje handig bent kun je deze ook met de flex maken.

Dus de uitsparing op 46 mm breed uitsteken ( niet breder anders heb je kans dat je de sleutel over de moer trekt )

 

Je bent een natuurtalent

 

Nu je het zegt :D

 

 

Voor als iemand de tool nodig heeft .. je mag hem komen lenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Ik heb sinds gisteren ook de dynamo kapot. Ik heb dezelfde symptonen die Ron beschreef bij zijn auto.

Ik heb ook een 3BG 1.9 TDI uit 2003.

 

Ik ga het ook zelf maar proberen. Kan een nieuwe dynamo kopen voor 215 euries dus dat viel me wel mee.

 

Goed stappenplan Ron, ik ga hem proberen.

Ik zal zelf een sleutel maken want we wonen een beetje te ver uit elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb afgelopen weekend de dynamo vervangen volgens de handleiding van Ron.

Gaat perfect. Was inderdaad in een half uur a drie kwartier klaar. Ook met die sleutel ( heeft mijn schoonvader op het werk gemaakt) gaat het prima.

 

Matthijs bedankt voor het aanbod maar wou het eerst zelf proberen en zoals je leest is het dus niet meer nodig. Heb nog wel een andere vraag voor je maar dan doe ik wel een PB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ron,

 

Zou je die tool voor mij ook willen maken. Heb hetzelfde probleem en wil niet de hele voorkant van de auto afhalen!

 

Gr. Robin

 

Vandaag de dynamo vervangen in een half uurtje tijd ( en dit voor een leek en nog niet eerder gedaan)

 

Eerst een sleutel gemaakt om tussen de koelvin en looprol te plaatsen.

Metalen strip van 80 mm breed , 8 mm dik en 500 mm lang.

Uitsparing van 46 mm breed en ongeveer 50 mm lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uiteindelijk gegaan voor een revisie dynamo. Met een waterpomptang gaat het inderdaad ook, maar het moet wel 1 zijn die ver open kan. Met de handleiding is het inderdaad een half uurtje werk...

 

Wat mij opviel is dat de turbo slang vochtig leek... is dit normaal?

Is wel een ander topic, maar toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik bedoel aan de voorkant bij de dynamo en de koelslang... Volgens mij is het de slang die van de turbo naar de intercooler gaat of andersom... Ik heb foto's gemaakt (zie link)... Je kunt het trouwens op de foto's slecht zien, want ik heb het droog gemaakt om te zien of het weer terug komt...

 

https://picasaweb.google.com/108853981369118860906/Passat?authuser=0&feat=directlink

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook ik heb vandaag de dynamo gedemonteerd. Niet dat er iets aan mankeerde, maar de thermostaat moest worden vervangen en de dynamo zit daarbij behoorlijk in de weg.

De viscosekoppeling heeft bij mijn Passat geen 46mm moer waar je een sleutel op kunt zetten, maar de pully heeft op de dichte kant 2 gaatjes waar je een speciaal stukje gereedschap op kunt zetten om hem tegen te houden.

Heb ik niet, maar het losdraaien van de 8mm inbusbout leverde in het geheel geen problemen op. Echter bij het monteren van het ding draaide de pully wel mee.

Door de spanner van de polyriem iets aan te zetten (ipv te lossen wat je normaal doet om de riem te verwijderen) werd de pully dermate door de riem tegengehouden dat ik hem toch vast heb kunnen zetten.

Als de dynamo is verwijderd kan je makkelijk het thermostaatje vervangen en als de dynamo aan de beurt is is wat voorkennis toch wel fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden