Ga naar inhoud
  • 0

Opnieuw een panne


pepe

Vraag

Vandaag had ik een startprobleem met de Passat.

Ik had hem een 2tal dagen niet gebruikt (wat een schande) en kreeg hem dus niet meer aan de praat.

De startmotor kreeg de motor met moeite rond en ik hoorde een klapperend geluid van de relais vanuit het dashboard.

Dus waarschijnlijk was de batterijspanning te laag.

Dus even met behulp van startkabels de motor aan de praat gekregen en dan onmiddellijk naar de garage.

Na allerlei testen van de batterij en het uitlezen van het geheugen, bleek dat "iets" na het afsluiten van de auto nog steeds 0,350mAh bleek te verbruiken.

Resultaat : maandag as. moet hij terug naar de garage voor een 3tal dagen om de verborgen verbruiker proberen te detecteren. Volgens de technieker zou het wel een werk van lange adem kunnen worden. Gelukkig heb ik nog een maand garantie.

Heeft iemand al zoiets gelijkaardigs meegemaakt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Na allerlei testen van de batterij en het uitlezen van het geheugen, bleek dat "iets" na het afsluiten van de auto nog steeds 0,350mAh bleek te verbruiken.

Dat is 0,1 watt per dag. Kan me niet voorstellen dat je accu daardoor leeggetrokken wordt :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na allerlei testen van de batterij en het uitlezen van het geheugen, bleek dat "iets" na het afsluiten van de auto nog steeds 0,350mAh bleek te verbruiken.

Dat is 0,1 watt per dag. Kan me niet voorstellen dat je accu daardoor leeggetrokken wordt :blink:

 

Ik denk dat pepe 0,35A bedoelt. Dat zijn al iets meer watts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar zelfs dat zou dus niet de oorzaak mogen zijn van de leegloop van je accu.

 

* Staat vloeistof peil van accu hoog genoeg (de platen moeten net onder staan) ?

* Klopt de laadspanning van de dynamo wel ?

* Heb je je accu goed opgeladen met een druppellader (bv 24 uur) en trad het probleem daarna weer op ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In de garage heeft men een door VW verplichte checkup van de accu afgewerkt

* accu belast aan x %, dan aan x % enz...

* dan met draaiende motor - waarschijnlijk om de dynamo te testen

* nadien het opladen van de accu getest

...

 

Blijkbaar moet de garage deze procedure volgen vooraleer er kan sprake zijn van terugbetaling van stukken onder garantie (bij elektrische problemen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
0,350 milli Ampere = 0.00035 Ampere ; da' s bijna niets. Bedoelen ze misschien 0,35 ampere bij 12V ?

Een normale ruststroom schijnt iets van 50 mA te zijn dus 0.05 Ampere.

Overigens zou een accu van zeg 60 Ah die 0,35A gedurende 170 uur moeten kunnen leveren d.w.z. 7 dagen.

 

Accu kan dan theortisch inderdaad 7 dagen leveren, maar de spanning zal wel inzakken. Daarbij startmotor trekt toch even al snel een 100 tot 150A weg bij starten, spanning dipt dan zo ver in dat je de motor echt niet meer rondkrijgt.

 

Mijn radio was pas kapot, trok in rust 0.4A. Ook gevolg dat de volgende dag de motor niet meer wilde starten.

 

Wat me wel opvalt: dit is nu al de 3e 3C die ik hier op het forum zie waar een sluipverbruiker de accu leegtrekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
0,350 milli Ampere = 0.00035 Ampere ; da' s bijna niets. Bedoelen ze misschien 0,35 ampere bij 12V ?

Een normale ruststroom schijnt iets van 50 mA te zijn dus 0.05 Ampere.

Overigens zou een accu van zeg 60 Ah die 0,35A gedurende 170 uur moeten kunnen leveren d.w.z. 7 dagen.

 

 

Wat me wel opvalt: dit is nu al de 3e 3C die ik hier op het forum zie waar een sluipverbruiker de accu leegtrekt.

 

Welke waren de andere forummers? Dan kan ik hun verhaal eens nalezen en de garage eventueel een paar tips geven.

 

Edit : ondertussen eentje gevonden : http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=103&t=27180&p=233567&hilit=accu#p233567

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik vind het topic niet direct terug (weet zelfs niet meer of ik het hier heb gelezen) maar er was ook een 3C en daar hadden ze ook problemen met de RNS 510 navi dat deze na het afschakelen van het contact bleef communiceren met andere apparatuur.

het can-bus systeem ging niet naar rust en deze bleef stroom verbruiken met een lege accus als gevolg.

of het nu al is opgelost of wat ze gedaan hebben weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

klote zeg.....moet je dus verplicht elke dag inje passatje rond rijden :-)

 

als ze niets vinden kan je door iemand constand met een voltmetertje te laten meten

en jij 1 voor 1 een zekering er uit te trekken. tot je weet welk circuit die stoomloop veroorzaakt.

 

kan je daarna gerichter zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vandaag de Passat in de garage mogen gaan oppikken en tot mijn grote verbazing hebben ze gedurende de 3 dagen totaal geen stroomverlies meer kunnen vinden. Eigenaardig toch?

Voor alle zekerheid werd er wel een nieuwe batterij geplaatst.

Ik ga volgende week eens proberen om hem een paar dagen niet te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

met de nadruk op "eens proberen" , zal een zware marteling worden om niet met de 3C te mogen rijden na de vele dagen afwezigheid. :-)

Hopelijk blijft het kwaaltje nu weg, want ik zou liever hebben dat ze iets vinden. Dan ben je zeker dat het weg is. Nu heb je toch nog altijd een beetje die onzekerheid van als ik nu in de wagen stap van gaat hij starten of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja wat een verschil met die vervangwagen. De Polo trok wel vrij vlot op maar dat gebrek aan koppel op de autosnelweg en dan dat lawaai tegen 120km/hr.

Ik had dus ook liever gehad dat men het probleem gevonden had. Nu blijft dus die onzekerheid vooral omdat binnen 3 weken mijn garantie ten einde is. Mijn klacht werd wel genoteerd tijdens de garantieperiode dus zou ik normaal gezien achteraf ook geen probleem mogen hebben. ik heb maar voor al zekerheid een set startkabels in de koffer gelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden