Ga naar inhoud

winterbanden wie rijd er al mee


j de jong

Aanbevolen berichten

  • Reacties 172
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik was vandaag blij dat ze er al onderzaten. Zaandam-Dordrecht-Zaandam-Hoofddorp-Zaandam gereden met sneeuw en hagel. En morgen naar Papendal en Nijmegen met dezelfde weersomstandigheden.

 

ja je banden rijden lekker "comfortabel": ballonnen :mrgreen:

 

zit nu in Ede, ritje door sneeuw gehad, is 1e jaar zonder winterbanden, maar had prima grip hoor, winterbandenverhaal wordt beetje overtrokken mijns inziens.

 

op wintersport met -10 en dikke laag sneeuw, daar heb je er wel wat aan natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel leuk voor de mensen die altijd zeggen dat winterbanden geen zin hebben in nederland... Die zullen nu wel balen...

 

er is niemand geweest die heeft beweerd dat winterbanden nooit zin zullen hebben in Nederland.

 

Vanaf dinsdag wordt het weer +4-8 graden en valt er voorlopig geen sneeuw of hagel; baal jij weer van je winterbanden met je verminderde aquaplanning en stuk langere remweg op droog EN nat wegdek.

 

Ach, laten we toch stoppen met het wellus/niettus over winterbanden; rij gewoon wat je wil en bedenk je dat nog maar een paar jaar geleden de mensen ook door de winter naar hun werk kwamen op hun gewone bandjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, laten we toch stoppen met het wellus/niettus over winterbanden; rij gewoon wat je wil <...>

Ik ben bang dat dat wel het beste is. Maar ik erger me soms rot aan die typisch Nederlandse centenneukersmentaliteit. Als je alleen jezelf doodrijdt, kun je inderdaad zeggen dat je zelf het risico hebt genomen. Maar leg het eens uit aan die vrachtwagenchauffeur die een busje onder zijn truck ziet verdwijnen. Of leg het eens uit aan die jongen die zijn vriendin op de fiets voor zijn ogen ziet platgewalst worden door een wegglijdende auto.

Het is niet alleen een verantwoordelijkheid voor jezelf, maar ook voor anderen, niet in het laatst die jongens van de hulpdiensten die de brokken weer mogen opruimen.

En waar hebben we het nu over? Als we naar de wintersport gaan, kopen we voor die paar dagen per jaar toch ook een volledige uitrusting? Als je dan geen winterbanden kunt betalen, laat dan gewoon de auto staan als het glad is. Dan neem je ook je verantwoordelijkheid. Maar dat doet niemand...

Ik vat het gewoon niet, maar dat komt misschien omdat ik al te vaak heb gezien waar dat toe leidt, en te vaak auto's onder mijn oplegger heb zien verdwijnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, laten we toch stoppen met het wellus/niettus over winterbanden; rij gewoon wat je wil <...>

Ik ben bang dat dat wel het beste is. Maar ik erger me soms rot aan die typisch Nederlandse centenneukersmentaliteit. Als je alleen jezelf doodrijdt, kun je inderdaad zeggen dat je zelf het risico hebt genomen. Maar leg het eens uit aan die vrachtwagenchauffeur die een busje onder zijn truck ziet verdwijnen. Of leg het eens uit aan die jongen die zijn vriendin op de fiets voor zijn ogen ziet platgewalst worden door een wegglijdende auto.

Het is niet alleen een verantwoordelijkheid voor jezelf, maar ook voor anderen, niet in het laatst die jongens van de hulpdiensten die de brokken weer mogen opruimen.

En waar hebben we het nu over? Als we naar de wintersport gaan, kopen we voor die paar dagen per jaar toch ook een volledige uitrusting? Als je dan geen winterbanden kunt betalen, laat dan gewoon de auto staan als het glad is. Dan neem je ook je verantwoordelijkheid. Maar dat doet niemand...

Ik vat het gewoon niet, maar dat komt misschien omdat ik al te vaak heb gezien waar dat toe leidt, en te vaak auto's onder mijn oplegger heb zien verdwijnen...

 

Hier sluit ik me volledig bij aan :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, laten we toch stoppen met het wellus/niettus over winterbanden; rij gewoon wat je wil <...>

Ik ben bang dat dat wel het beste is. Maar ik erger me soms rot aan die typisch Nederlandse centenneukersmentaliteit. Als je alleen jezelf doodrijdt, kun je inderdaad zeggen dat je zelf het risico hebt genomen. Maar leg het eens uit aan die vrachtwagenchauffeur die een busje onder zijn truck ziet verdwijnen. Of leg het eens uit aan die jongen die zijn vriendin op de fiets voor zijn ogen ziet platgewalst worden door een wegglijdende auto.

Het is niet alleen een verantwoordelijkheid voor jezelf, maar ook voor anderen, niet in het laatst die jongens van de hulpdiensten die de brokken weer mogen opruimen.

En waar hebben we het nu over? Als we naar de wintersport gaan, kopen we voor die paar dagen per jaar toch ook een volledige uitrusting? Als je dan geen winterbanden kunt betalen, laat dan gewoon de auto staan als het glad is. Dan neem je ook je verantwoordelijkheid. Maar dat doet niemand...

Ik vat het gewoon niet, maar dat komt misschien omdat ik al te vaak heb gezien waar dat toe leidt, en te vaak auto's onder mijn oplegger heb zien verdwijnen...

 

Amen to that, ik rijd ook sinds een 3 tal jaar winterbanden , eerst op mijn g4 en nu op de 3c en ik merk toch echt een betere grip hoor, ivm met die wielspin hij spint inderdaad sneller als je wilt, maar bij normaal optrekken zeker geen last van.

Zou trouwens het versnelde spinnen bij sommigen van ons niet kunnen omdat ze bv zoals mij, de zomerbanen zijn 19' ers en veel breder en nu ineens 'maar' een 16" en smaller?? dat heeft er bij mij ZEKER mee te maken.

groet, Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, laten we toch stoppen met het wellus/niettus over winterbanden; rij gewoon wat je wil en bedenk je dat nog maar een paar jaar geleden de mensen ook door de winter naar hun werk kwamen op hun gewone bandjes...

 

Na 3 dagen sneeuw, 14 verkeersdoden door gladheid is toch wel een beetje veel...............om over de blikschade maar te zwijgen. (hupakee, premies omhoog........)

Volgens mij is het gewoon een combinatie met onbekendheid van het fenomeen "glad" en met de verkeerde uitrusting op pad en doorraggen (op hun zomerbandjes) met de gedachte "er wordt toch gestrooid?"

Te krenterig om een paar centen uit te geven voor een stuk passive veiligheid kan ik dan ook niet begrijpen.

En inderdaad, met winterbanden kun je ook slippen als je de grezen gaat op zoeken of zo debiel bent dat je denkt er veel harder mee de hoek om kan. Je verlegd de slipgrens er mee, het zijn geen asfalt magneten oid.

Ook met winterbanden, 4-Motion, Quattro, ESP, ASR, ABS, haldex, etc, etc, moet je je snelheid aanpassen aan de omstandigheden en vooral niet denken dat je met al deze hulpmiddelen onoverwinnelijk bent, het help alleen maar mee de veiligheid te verhogen als de grens bereikt is.

Dus wat mij betreft mogen ze het gaan verplichten, al wordt er maar 1 verkeersdode mee gered, dat is al pure winst.......(de blikschade nog daargelaten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf erbij dat je gewoon met je verstand moet rijden. Ongeacht winter of zomerbanden. Ik rij al jaren gewoon door op zomerbanden en ik heb nog nooit (!) en dan ook NOOIT (!) een glijer gehad en/of aanrijding. Gewoon je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Je gaat tenslotte toch ook niet met 120 km/u haaks een bocht om?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de winterbanden er ook onderliggen, vanwege een stukje passieve veiligheid (alhoewel ik ook vind dat de 'winters' in NL niet noemenswaardig zijn). Maar:

 

- ik hoef nu ook niet elke week ik weet niet hoeveel tijd te spenderen aan het netjes houden van de zomervelgen, gewoon lekker op vrijdagmiddag de auto in 20 minuten schoon en droog;

- qua comfort merk ik geen verschil (en ik ga van 18 naar 15 inch, maar ik ben er van overtuigd dat comfort veel meer afhangt van je onderstel, affin, een compléét andere discussie);

- de 15 inchers rijden echt een stuk zuiniger (de boordcomputer geeft aan dat ik nu 1100 ipv 900 km op een volle tank haal), dus met mijn kilometerdeclaratie kan ik voldoende sparen om leuke mods voor de auto aan te schaffen... :wink:

 

en ik ga nog naar de Duitse sneeuw begin volgend jaar, dus dan wil ik ze er ook gewoon onder hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf erbij dat je gewoon met je verstand moet rijden. Ongeacht winter of zomerbanden. Ik rij al jaren gewoon door op zomerbanden en ik heb nog nooit (!) en dan ook NOOIT (!) een glijer gehad en/of aanrijding. Gewoon je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Je gaat tenslotte toch ook niet met 120 km/u haaks een bocht om?

 

Dan mag je je gelukkig prijzen, en nee, ik ga ook niet met 120 km/u de bocht om.

 

Op een laag sneeuw met zomerbanden ga je gewoon aan de glij, profiel is dan gevuld met sneeuw, bagger, combinatie en de enige frictie die je dan nog hebt is de wrijving tussen rubber en sneeuw, bagger, etc.

Dan kun je met verstand rijden maar daar krijg je niet meer frictie tussen je banden en het wegdek van en een onverwachte situatie veroorzaakt door een mede weggebruiker welke jezelf niet in de hand hebt kunnen winterbanden net het verschil in uw voordeel verschaffen...........vandaar "Passive" veiligheid, net even wat meer marge.

 

Wel eens op winterbanden gereden............?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden