Ga naar inhoud

winterbanden wie rijd er al mee


j de jong

Aanbevolen berichten

  • Reacties 172
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 weeks later...
ik rij er al 3 weken mee bevalt me prima nu is het heier in duitsland ook min of meer verplicht

Het is niet verplicht, de duitse wet praat in het geheel niet over zomer of winterbanden.

De Duitse wet stelt alleen dat je auto aangepast moet zijn aan de winterse omstandigheden, wanneer jij dus een ongeluk maakt op zomerbanden dan kan de Duitse justitie stellen dat je auto niet aan winterse omstandigheden was aangepast.

 

Echter keren Nederlandse verzekeringen gewoon uit, ook met zomerbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de laatste autoweek test met winterbanden is weer gebleken dat een winterband duidelijk ondergeschikt is aan een zomerband, tenzij op wegen met sneeuw. Een zomerband heeft meer grip, kortere remweg en minder snel last van aquaplanning. En het verschil is niet altijd 1-2 km/uur, bij sommigen onderdelen is het verschil bijna 10km/uur. In de sneeuw is een zomerband nergens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Het is niet verplicht, de duitse wet praat in het geheel niet over zomer of winterbanden.

De Duitse wet stelt alleen dat je auto aangepast moet zijn aan de winterse omstandigheden, wanneer jij dus een ongeluk maakt op zomerbanden dan kan de Duitse justitie stellen dat je auto niet aan winterse omstandigheden was aangepast.

 

Echter keren Nederlandse verzekeringen gewoon uit, ook met zomerbanden.

 

Je hebt gelijk wat betreft de wetgeving maar nu komt het, verschillende duitse verzekerings maatschappijen verplichten het echter wel omdat ze simpelweg niet uitkeren als je geen winterbanden onder je auto hebt. Nu hebben we daar uiteraard geen last van, met onze nederlandse maatschappijen, echter als je geen all risk hebt, kunnen de duitse verzekeringen moeilijk gaan doen en misschien niet uitkeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter aanvulling: het grootste probleem zit 'm niet in de vergoeding van eventuele schade an sich, maar in de aansprakelijkheidsstelling, de schuldvraag bij een ongeval. Het is net zo'n idiote regeling als hier in Nederland met fietsers en voetgangers: als je geen winterbanden hebt gemonteerd is de kans groot dat je in ieder geval deels aansprakelijk wordt gehouden voor de schade, al kun je niets aan het ongeval doen en heb je je verder netjes aan alle regels gehouden. Dit is rechtspraak in Duitsland en geldt net zo hard voor Nederlandse automobilisten.

(Over het vereiste causaal verband is de jurispridentie nog niet helemaal uitgekristalliseerd, het is wat dat betreft wachten tot een zaak voorkomt bij het Bundesverfassungsgericht).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij rijden het hele jaar door met "sneeuwbanden" (Conti's WS810's als ik wel heb, dus M+S).

 

Ja, je remweg is langer in niet-winterse omstandigheden, etc, etc.

 

Maar, als voorbeeld, bij de ANWB rijden ze ook het hele jaar door op deze zelfde sloffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog geen winterbanden anders wordt het wel erg vol in de garage! 1x winterbanden van de 3B (die dus bij mij niet passen) en 1 set van de bus! En binnenkort het setje van onder de auto vandaan als die vervangen worden door de S4 velgen! Dus zijn er binnenkort 3 setjes in de garage :shock:

 

Dus eerst iets verkopen dan pas kopen (zegt vrouw des huizes) :evil::evil:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dimitri-Turbo; Hoeveel mm zit er nog op je vrouw :lol:

Sorry, ik kon het niet laten :embarassed:

 

Vergeet niet met jou W8 zijn goede banden heel belangrijk, dit zit zo veel kracht in dat beest van jou, de weg krult gewoon op als jij rijdt :mrgreen:

 

Niet te vergelijken met de TDI's van het "overige" volk, bij een W8 merk echt of je goede banden hebt, is mijn ervaring.

Mooie bolide overigens, heerlijk soepel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen hier in het Zuid-Oosten maar eens rustig naar het werk gezwabberd, aangezien het voor iedereen spek glad was en de 15cm sneeuw hier in de straat nog vers was, was het eigenlijk prima te doen, het ESP kan overuren draaien indien ik het gas ver intrap, maar bij gewoon normaal gas geven was het wel mogelijk vooruit te komen. Wel merk je op zo;n dagen dat de abs toch echt iets toevoegd aan de auto.

 

Dus dus winterbanden staan nog steeds in de schuur, bovendien veel te koud met die sneeuw om ze om te leggen! :mrgreen:

Vannacht -15 en lager volgens Pietje sbs6 zojuist, dus das morgen weer ff langer voorgloeien voordat hij start.

 

gr. iwan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb vanochtend wel het verschil gemerkt zeg, nu tenminste niet rechtdoor gegaan, maar netjes haaks de bocht om.

 

wat me wel opviel aan de winterbanden (vredestein) is dat ze na 'n 2000km toch wel wat lawaai gaan maken, vooral afrolgeluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dimitri-Turbo; Hoeveel mm zit er nog op je vrouw :lol:

Sorry, ik kon het niet laten :embarassed:

 

Vergeet niet met jou W8 zijn goede banden heel belangrijk, dit zit zo veel kracht in dat beest van jou, de weg krult gewoon op als jij rijdt :mrgreen:

 

Niet te vergelijken met de TDI's van het "overige" volk, bij een W8 merk echt of je goede banden hebt, is mijn ervaring.

Mooie bolide overigens, heerlijk soepel.

 

mm´s zat nog op het vrouwtje! Kan nog jaren mee :D:D

 

En nog profiel zat op de bandjes! Zijn van het voorjaar alle compleet vervangen en ik denk nu zo´n 18.000km ingereden!

 

Wil eerst alle ´ouwe´ setjes weg hebben en dan 1 nieuwe winterset aanschaffen + 1 nieuwe zomerset! Maar eerst de winter uitzingen!! Wordt nog koud zat volgens de berichten de aankomende dagen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden