Ga naar inhoud
  • 0

Trilling bij accelereren.


Vraag

Geplaatst

Mijn 2012 Passat 2.0tdi met JD chip, dichte egr en 235k op de teller heeft een trilling waar de oorzaak nog niet van gevonden wil worden.

 

De trilling is licht aanwezig bij constante snelheid. Het valt mij op dat bij een hoger toerental en accelereren de trilling het heftigste is en bijna op bokken lijkt.

Het is niet zo dat elke rit de trilling even heftig is. Soms bijna niet en soms erg aanwezig. Kan hier nog geen regelmaat in vinden.

 

Het viel mij zaterdag op dat bij 140kmh op de CC, de trilling 3 seconden aanwezig is, 3 seconden weg en dat heeft 15 minuten voortgeduurd tot ik moest afremmen.

 

 

Een aantal onderdelen zijn vervangen vanwege vermoedens dat hier het probleem in zou kunnen zitten;

Wielen/banden (banden waren al redelijk op, zou toch binnenkort moeten)

Koppeling en vliegwiel-> druklager lekte dus moest toch vervangen.

Baksteun

Aandrijfassen

Wiellagers voor

 

 

Wat kan een oorzaak zijn;

 

De injectoren hebben een afwijking. Deze heb ik destijds aleens uitgelezen na problemen met de hd pomp. Exacte waarden weet ik niet meer, zat nog wel binnen de marge van vw. Mijn Chinese vcds wil de meas. Blocks sindskort niet meer uitlezen, missing ROD file.

Rij al wel 2 weken met injectorreiniger in de tank rond.

 

Roetfilter zit op 80% vol. Kan me voorstellen dat de motor tegenstribbeld als hij de uitlaatgassen niet kwijt kan wat kan resulteren in bokken van de motor?

 

 

Ik heb gezocht op het www en bij andere merken hebben deze onderdelen voor gelijk lijkende klachten gezorgd.

 

Injectoren

Dpf

Motorsteun

IC slang

Fusee kogel

Smoorklep

 

Woensdag gaan Matthijs en ik alles eens onder de loep nemen en de banden nog een keer uitbalanceren.

 

Hebben jullie nog tips waar wij misschien niet aan denken?

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Geplaatst

Wat algemene zaken bij troubleshooten:

- Hoe neem je de trilling waar?

- Is het reproduceerbaar?

- Als het een resonantie is, is er dan een afhankelijk vast te stellen met het motortoerental of met de rijsnelheid?

- Zijn er factoren die van invloed zijn op de symptomen, zoals koude of warme motor, belasting van de motor, regenereren, belading van de auto?

 

Maar ik ben geen automonteur.

  • 0
Geplaatst
  Op 13-1-2019 om 23:03, bm-er zei:

Wat algemene zaken bij troubleshooten:

- Hoe neem je de trilling waar?

- Is het reproduceerbaar?

- Als het een resonantie is, is er dan een afhankelijk vast te stellen met het motortoerental of met de rijsnelheid?

- Zijn er factoren die van invloed zijn op de symptomen, zoals koude of warme motor, belasting van de motor, regenereren, belading van de auto?

 

Maar ik ben geen automonteur.

Reinier, dank voor je bericht!

Ik neem de trilling licht in het stuur waar, vermoed dat deze trilling in de banden/wielen zit.

De heftige trilling bij accelereren voel ik onder het dashboard tegen de middentunnel aan.

 

Kan het reproduceren door wat hoger toerental te rijden en dan ook te belasten.

 

Het lijkt dat het probleem beter merkbaar is bij warme motor en op hogere snelheid +140. Ik kan mij voorstellen dat een verstopt dpf meer problemen geeft als de uitlaatgassen goed warm zijn ik een hoger toerental rijd.

 

Als de trilling het heftigst zou zijn bij regenereren, dan zou hij 80% van de tijd aam het regenereren zijn. Als dat het geval is dan is het dpf toch al niet goed meer.

  • 0
Geplaatst
  Op 14-1-2019 om 07:26, Ralfff zei:

Mss een idee om die JD eens te bellen, als je het vermoeden hebt dat het van de motor komt..

Matthijs werkt heel veel samen met JD en programmeert ook voor JD. Dat komy wel goed, toch bedankt voor je input????????
  • 0
Geplaatst
  Op 14-1-2019 om 07:57, Tarabass zei:

Haal het roetfilter eens leeg of laat hem schoonmaken. Moet toch gebeuren en dan heb je dat uitgesloten.

Daar denk ik ook aan. JD kan de software die momenteel in mijn auto geschoten is, aanpassen en dpf uitschrijven.

Als woensdag blijkt dat er ook maar een klein vermoeden is dat de dpf voor de trilling kan zorgen maken we hiervoor meteen een nieuwe afspraak en halen het dpf leeg.

 

Kan me nog herinneren dat dit bij mijn b6 ontzettend veel vreemde trillingen, inhouden etc weghaalde.

  • 0
Geplaatst
  Op 20-1-2019 om 20:07, EdB6CC zei:

Rechter aandrijfas al gecontroleerd op spelling?

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Staat in de eerste post.

  • 0
Geplaatst

Idd er over heengelezen.

Was dit een nwe destijds of een gebruikte?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

  • 0
Geplaatst (aangepast)

Vorige week woensdag bij Matthijs geweest. 1,5 uur rond gereden en aantal zaken gemeten.

 

Eigenlijk lijkt alles normaal, behalve dat het dpf redelijk vol is.

 

De injectoren draaien op; -0,19 -0,20 -0,13 en +0,50. Ik las op internet dat de plus waarde min de min waarde op ongeveer 0 moet uitkomen. Kan dit nergens terug vinden, maar dat klopt redelijk.

aangepast door Fopperr
  • 0
Geplaatst
  Op 20-1-2019 om 20:53, EdB6CC zei:

Idd er over heengelezen.

Was dit een nwe destijds of een gebruikte?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Wiellagers en aandrijfassen nieuw van skf????????
  • 0
Geplaatst
  Op 20-1-2019 om 21:01, Fopperr zei:

Vorige week woensdag bij Matthijs geweest. 1,5 uur rond gereden en aantal zaken gemeten.

 

Eigenlijk lijkt alles normaal, behalve dat het dpf redelijk vol is.

 

De injectoren draaien op; -0,19 -0,20 -0,13 en +0,50. Ik las op internet dat de plus waarde min de min waarde op ongeveer 0 moet uitkomen. Kan dit nergens terug vinden, maar dat klopt redelijk.

 

Wat me wel is opgevallen is dat mijn auto na 250km weer regenereerde. Dat is niet normaal en even in de gaten houden, anders gaat deze er onderuit of leeggehaald worden.

 

De lichtere trilling komt uit de banden/wielen. In Westervoort zit een bedrijf met een Hunter balanceer apparaat. Hier maak ik een afspraak.

 

Eigenlijk geen echte duidelijkheid, blijft wat gissen.

Je bent wel een echte volhouder Foppe.

  • 0
Geplaatst (aangepast)

Slag of onvlakheid in wielnaaf/wielnaven?

Slag of onvlakheid in remschijf/remschijven?

Onbalans remschijven?

Vastzittende remklauw?

aangepast door Worfje
  • 0
Geplaatst

Onbalans remschijven zou kunnen als ik de klacht bij het remmen zou hebben, daar is geen sprake van. Misschien wel als een remklauw iets te hard aanloopt icm een kromme remschijf? Wellicht, maar gok op de wielen/banden.

 

Trilling is zelfde gebleven na vervangen assen en naven. Denk hier niet direct aan.

 

Als de trilling niet in banden/wielen zit pak ik graag je aanbod aan. Dan schijven checken met dat speciale apparaatje van je????

  • 0
Geplaatst (aangepast)

Met onbalans in remschijf bedoelde ik dat massamiddelpunt niet voldoende dicht bij het draaipunt van naaf/wiel ligt.

Wel of niet remmen bij deze onbalans zou de mate van trilling niet beïnvloeden neem ik aan.

 

Dus je hebt al nieuwe/andere naven?

aangepast door Worfje
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden